چهارشنبه 19 مهر 1385

وقوع زمين لرزه در ژاپن و نگرانی‌ از آزمايش مجدد هسته‌ای کره‌ شمالی، ايسنا

- گروه‌های حقوق بشر: کمک به کره شمالی بايد ادامه يابد
- شرط پيونگ‌يانگ برای توقف آزمايش‌ها


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


در حاليکه قدرت‌های کليدی جهان به دليل آزمايش هسته‌يی کره‌ی شمالی در حال بررسی يک اقدام تنبيهی عليه اين کشور هستند، امروز (چهارشنبه) وقوع يک زمين لرزه شديد در شمال ژاپن باعث شد که توکيو نسبت به انجام دومين آزمايش هسته‌يی از سوی پيونگ يانگ مشکوک شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشيتدپرس، اما بلر جونز، سخنگوی کاخ سفيد گفت، مقامات آمريکايی هيچ مدرکی دال بر انجام يک آزمايش هسته‌يی ديگر از کره‌ی شمالی پيدا نکرده‌اند.

جونز افزود: مقامات ژاپنی هم اکنون می‌گويند که زمين لرزه‌ی شمال ژاپن می‌تواند به اين مساله مرتبط باشد.

اين زلزله درست زمانی رخ داد که دولت ژاپن و ديگر کشورهای آسيا نگران گزارش مبنی بر انجام يک آزمايش هسته‌يی ديگر از سوی کره‌ی شمالی بودند.

الکساندر داونر، وزير امور خارجه‌ی استراليا يک روز پس از ديدار با چون جائه هونگ، سفير کره‌ی شمالی به منظور محکوم کردن برنامه هسته‌يی پيونگ يانگ، امروز در جمع خبرنگاران گفت: ما بسيار نگران هستيم که آنها به زودی يک آزمايش هسته‌يی ديگر انجام دهند.

اين نگرانی‌ها زمانی بوجود آمد که رسانه‌های ژاپنی گزارش دادند دولت اين کشور لرزه‌هايی را در کره‌ی شمالی ثبت کرده که باعث شده نسبت به انجام آزمايش هسته‌يی دوم از سوی اين کشور مشکوک شود.

سخنگوی شينزو آبه، نخست وزير ژاپن تاييد کرد که دولت در حال کنترل اين است که آيا کره‌ی شمالی سلاح هسته‌يی ديگری را آزمايش کرده است يا خير؟

اين در حاليست که آژانس هواشناسی ژاپن با تاييد وقوع اين زمين لرزه شش ريشتری تصريح کرد که اين لرزه‌ها به دليل يک زلزله واقعی بوده و هيچ ربطی به آزمايش هسته‌يی کره‌ی شمالی نداشته است.

هم چنين شينزو آبه گفت، هيچ اطلاعاتی که نشان دهد کره‌ی شمالی دومين آزمايش هسته‌يی‌اش را انجام داده، در دست ندارد.

آبه در جلسه‌ی کميسيون بودجه‌ی مجلس گفت: من هيچ گونه اطلاعاتی را که نشان دهد يک آزمايش ديگر به وقوع پيوسته در اختيار ندارم.

در همين حال دانشمندان و دولت‌های ديگر کشورها اعلام کردند که به دليل بروز يک نقص جزيی در آزمايش زيرزمينی کره‌ی شمالی در روز دوشنبه، قدرت انفجار اين آزمايش کمتر از حد طرح‌ريزی شده بوده است.

در پی آزمايش هسته‌يی کره‌ی شمالی دولت آمريکا از شورای امنيت سازمان ملل خواستار تحريم تجاری جزيی پيونگ يانگ از جمله اعمال محدوديت روی صادرات درآمدزای سلاح اين کشور و مسدود کردن دارايی‌های آن شد. هم چنين آمريکا خواست تا تمام واردات اين کشور بازرسی شود تا موادی که می‌توان از آنها سلاح‌های هسته‌يی، شيميايی و بيولوژيکی ساخت، توقيف شوند.

يک مقام کره‌ی شمالی امروز درباره‌ی اين تحريم‌ها گفت، پيونگ يانگ اين تحريم‌ها را در حکم اعلام جنگ خواهد دانست.

اين مقام کره‌ی شمالی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری يونهاپ گفت: تحريم‌ها بی‌معنی هستند. در صورتيکه تحريم‌های کامل صورت بگيرد، ما آن را در حکم اعلام جنگ خواهيم دانست.

اين مقام اضافه کرد که وی نمی‌داند که آيا کره‌ی شمالی در حال تدارک آزمايش هسته‌يی دوم است يا خير ولی پيونگ يانگ با توجه به شرايط درباره‌ی انجام يک آزمايش ديگر تصميم خواهد گرفت.

آمريکا تاکيد کرده که ديگر به طور مستقيم با کره‌ی شمالی گفت‌وگو نخواهد کرد.

اما کاندورليزا رايس، وزير امور خارجه‌ی آمريکا در عين حال به پيونگ يانگ تضمين داد که آمريکا هيچ گونه حمله‌ای ترتيب نخواهد داد.

رايس اين مساله را که پيونگ يانگ احتمالا برای جلوگيری از حمله‌ای مشابه حمله به عراق احساس می‌کند که به تسليحات هسته‌يی نياز دارد، رد کرد.

وی به شبکه CNN گفت: رييس جمهور بوش به مقامات کره‌ی شمالی گفته است که هيچ قصدی برای حمله به اين کشور وجود ندارد بنابراين آنها اين تضمين را دريافت کرده‌اند. من نمی‌دانم آنها ديگر چه چيزی می‌خواهند؟

جان بولتون، سفير آمريکا در سازمان ملل پس از جلسه‌ی روز سه‌شنبه شورای امنيت ابراز خوشبينی کرد ولی در عين حال گفت که هنوز اختلاف نظرهايی وجود دارد.

بولتون اظهار داشت: ببينيد ما هنوز به طور کامل بر سر مساله تحريم کره‌ی شمالی به توافق نرسيده‌ايم. اما در حال پيشرفت هستيم.

بولتون افزود: فکر می‌کنم ما در مرحله‌ای هستيم که اگر سعی کنيم می‌توانيم اختلافات را کاهش دهيم.

چين که آزمايش روز دوشنبه‌ی کره‌ی شمالی را به شدت محکوم کرد ولی اين کشور را يک سپر مفيد در برابر نيروهای آمريکايی مستقر در کره‌ی جنوبی می‌داند، اعلام کرد: تنها تحريم محدود کره‌ی شمالی مد نظر پکن است و با آنچه که آمريکا و به خصوص ژاپن خواستار آن هستند، مخالف است.

وانگ گوانگيا، سفير چين در سازمان ملل به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: ما کاملا درک می‌کنيم که ژاپن نزديک کره‌ی شمالی قرار دارد. اما فکر می‌کنيم اين مساله دليل نمی‌شود که ما يک کشور را از بين ببريم.

وی اظهار داشت: شورای امنيت بايد اقدامات تنبيهی وضع کند ولی اين مجازات‌ها بايد مناسب باشد.

در همين حال پيونگ يانگ مجددا خواستار گفت‌وگوی مستقيم با آمريکا شد و تهديد کرد اگر آمريکا به حل اين بن بست کمک نکند يک موشک را که گفته می‌شود هسته‌يی است، پرتاب خواهد کرد.

اما جان بولتون با رد اين درخواست گفت، کره‌ی شمالی بايد به جای اين حرفها بليت پکن را رزرو کند و به گفت‌وگوهای متوقف شده شش جانبه بازگردد.

يک روزنامه‌ی ليبرال کره‌ی جنوبی به نام "هانک يوره" به نقل از يک ديپلمات کره‌ی شمالی که نخواست نامش فاش شود، نوشت که حجم انفجار کمتر از ميزان انتظار بود ولی موفقيت در يک آزمايش کوچک بدين معناست که يک آزمايش در مقياس بزرگ هم محتمل است.

اين ديپلمات هم‌چنين گفت، کره‌ی شمالی می‌تواند اقدامات بيشتری انجام دهند و از تحريم‌ها نمی‌ترسد.

اما دموکرات‌ها در آمريکا آزمايش هسته‌يی کره‌ی شمالی را دليلی بر شکست سياست‌های دولت بوش دانستند.

تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفيد با رد اين اظهارات گفت: چين، کره‌ی جنوبی و ژاپن نسبت به ما فشار بيشتری روی کره‌ی شمالی می‌آورند.

در همين حال خبرگزاری رويتر گزارش داد: ديده‌بان حقوق بشر امروز اعلام کرد که به رغم آزمايش هسته‌يی پيونگ يانگ کمک غذايی اضطراری به کره‌ی شمالی بايد ادامه يابد زيرا در غير اين صورت ميليون‌ها شهروند عادی کره‌ی شمالی در خطر گرسنگی و قحطی خواهند بود.

سوفی ريچاردسون، معاون مدير ديده‌بان حقوق بشر در امور آسيا طی بيانيه‌ای گفت: برنامه‌ی تسليحات هسته‌يی کره‌ی شمالی می‌تواند تاثيرات امنيتی ويران کننده‌ای در منطقه داشته باشد ولی قطع کمک غذايی می‌تواند برای مردم عادی کره‌ی شمالی کشنده باشد.

اين بيانيه در حالی اعلام شد که سازمان صليب سرخ جهانی و برنامه‌ی جهانی غذا نيز اعلام کردند با توجه به نزديکی فصل زمستان و اينکه کره‌ی شمالی به دليل سيل شديد نسبت به سال گذشته محصول ضعيف‌تری برداشت کرده، کمک غذايی به اين کشور بايد ادامه يابد.

خبرگزاری شينهوا گزارش داد که حدود ۱۰۰ هزار تن محصول کره‌ی شمالی به دليل سيل نابود شده‌ است.

از سوی ديگر همزمان با تهديد آمريکا به تحريم گسترده‌ی کره‌ی شمالی، يک مقام ارشد اين کشور نحوه برخورد ايالات متحده را عامل ادامه‌ يا توقف آزمايش‌های اتمی کره‌ی شمالی دانسته است.

به گزارش بی.بی.سی کيم يونگ نام، که از وی به عنوان دومين فرد قدرتمند پس از کيم جونگ ايل، رهبر کره‌ی ‌شمالی نام برده می شود، امروز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ژاپنی کيودو گفت که دولت وی با توجه به سياست ايالات متحده نسبت به کره‌ی شمالی نسبت به انجام آزمايش‌های اتمی بعدی تصميم گيری خواهد کرد.

کيم، که در مقام صدر هيات رييسه‌ی مجمع عالی مردمی جمهوری دموکراتيک کره از وی با عنوان رييس جمهوری کره‌ی شمالی ياد می‌شود، هم‌چنين گفت که سياست آمريکا تعيين کننده تصميم کشور وی برای بازگشت به مذاکرات شش جانبه حل بحران هسته‌يی کره است.

مذاکرات شش جانبه با شرکت آمريکا، کره‌ی شمالی، کره‌ی جنوبی، روسيه، چين و ژاپن و برای يافتن راه حلی برای بحران ناشی از برنامه‌های هسته‌يی کره‌ی شمالی از ماه اوت ۲۰۰۳ به ميزبانی چين در پکن، پايتخت آن کشور، برگزار شده است.

پس از پنج دوره گفتگو، که نتيجه چندانی در پی نياورده، اين مذاکرات از ماه نوامبر سال گذشته به حالت تعليق در آمده است.

اظهارات کيم يونگ نام نخستين اظهارات يک مقام ارشد کره‌ی شمالی پس از اعلام خبر انجام آزمايش اتمی آن کشور در روز دوشنبه اين هفته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: اگر ايالات متحده همچنان نسبت به ما نگرشی خصمانه داشته باشد و به شکل‌های مختلف ما را تحت فشار قرار دهد، ما هم چاره ای نداريم مگر اينکه به گونه ای عملی با اين وضعيت مقابله کنيم.

کره‌ی شمالی گفته که تنها راه حل مشکل شبه جزيره کره مذاکره مستقيم و دو جانبه با ايالات متحده برای امضای پيمان عدم تجاوز متقابل است و ادامه‌ی برنامه‌های اتمی را برای دفاع از خود در برابر آنچه که خطر تهاجم آمريکا می‌داند، ضروری اعلام داشته است.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31719

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وقوع زمين لرزه در ژاپن و نگرانی‌ از آزمايش مجدد هسته‌ای کره‌ شمالی، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016