سه شنبه 16 آبان 1385

دادگاه رسيدگی به اتهامات صدام در پرونده‌ الانفال از سر گرفته شد، حزب بعث: در صورت اعدام صدام، مرکز بغداد را هدف قرار می‌دهيم، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی


بيست و يکمين جلسه رسيدگی به اتهامات صدام و شش تن از همدستانش در حادثه الانفال امروز (سه‌شنبه) با حضور قاضی العريبی و تمامی متهمان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از شبکه‌ی تلويزيونی الجزيره، اين جلسات در حالی برگزار می‌شود که تنها دو روز از صدور حکم اعدام برای صدام و دو تن از همدستانش در حادثه الدجيل در سال ۱۹۸۲ می‌گذرد.

در حادثه الدجيل ۱۴۸ تن از شيعيان اين روستا به دستور صدام قتل عام شدند.

صدام در حالی که لبخند به لب داشت و کت و شلوار مشکی و پيراهن سفيد به تن داشت، به آرامی در ميان ساير متهمان در جايگاه نشست.

در جريان کشتار الانفال در سال ۱۹۸۸، ۱۸۰ هزار کرد اين روستا به دستور صدام قتل عام شدند.

قاضی دادگاه پس از آغاز جلسه، از قاهر خالد محمد خواست تا به عنوان اولين شاهد به جايگاه بيايد.

خالد محمد اظهار داشت که وی و ديگر مردان عراقی روستای الانفال پس از آن که به آنها وعده داده شد صدام حکم عفو آنها را صادر می‌کند، خود را تسليم نيروهای عراقی کردند؛ اما همگی (۳۳ فرد) با شليک نيروهای عراقی مواجه شدند.

وی افزود: وقتی آنها به طرف ما شليک کردند ما همگی به زمين افتاديم. من زخمی شدم اما موفق شدم فرار کنم.


از سرگيری دادگاه الانفال در حالی صورت می‌گيرد که روند فعاليت دادگاه استيناف درباره‌ی حکم دادگاه الدجيل آغاز شده است.

در همين حال حزب بعث سوسياليست عرب عراق، در بيانيه‌ای روی يک سايت اينترنتی اعلام کرد که در صورت اجرای حکم صادره در خصوص صدام، حملاتی را به منطقه الخضراء در مرکز بغداد آغاز خواهد کرد.

در اين بيانيه آمده است: اجرای اين حکم به منزله جرقه‌هايی است که باقی مانده‌های اشغالگران آمريکايی در عراق را خواهد سوزاند.

در اين بيانيه تاکيد شده است که "از تمام ابزارهای ممکن برای تخريب سفارت‌خانه‌ها، مقرهای اطلاعاتی و سازمان‌های خيانت‌کار استفاده می‌شود."

گروه جيش الاسلامی در عراق نيز شرکت در روند سياسی عراق را وعده و سرابی کاذب توصيف کرد.

يک مقام امنيتی وزارت کشور عراق نيز از کشف ۱۰ جسد در ۲۴ ساعت گذشته در عراق خبر داد.

به گفته اين مقام، آثار شکنجه و گلوله نيز بر روی اين اجساد ديده می‌شود.

همچنين افراد مسلح با حمله به مرکز دفاع مدنی عراق ابتدا چهار تن از کارمندان آن را ربودند؛ اما بعد از مدتی دو تن از ان‌ها را آزاد کردند.

پليس عراق نيز از کشف چهار جسد بی‌سر در شهرهای فلوجه و بعقوبه در غرب و شرق بغداد خبر داد. ارتش انگليس نيز از کشته شدن يکی از سربازانش در بصره در جنوب بغداد خبر داد.

خبرگزاری شينهوا نيز اعلام کرد: ژاپن درصدد است تا مدت حضور نيروهای هوايی‌اش را در عراق تا ژوئيه آينده تمديد کند.

براساس گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری کيودو، قرار است کابينه ژاپن به رياست شينزو آبه با تمديد اين ماموريت تا اوايل دسامبر موافقت کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از سوی ديگر، حزب اسلامی عراق در بيانيه‌ای از درخواست نوری المالکی نخست وزير اين کشور جهت برپايی مراسم شادی در خصوص صدور حکم صدام انتقاد کرد و گفت: عراقی‌ها با چه چيزی بايد خوشحال شوند؟ آيا با کشته شدن بيش از ۶۰ هزار تن بايد خوشحال شوند؟

در همين حال تعدادی از خانواده‌های سربازان انگليسی کشته شده در عراق طی اقامه دعوی عليه دولت خواهان تحقيق در خصوص جنگ اخير عليه عراق شدند.

وکيل اين خانواده‌ها اظهار داشت: خانواده قربانيان حق دارند مطمئن شوند که در آينده اين گونه حوادث تکرار نمی‌شود.

Copyright: gooya.com 2016