جمعه 3 آذر 1385

نتيجه انتخابات پارلمانی هلند: گرايش به چپ، مينا سعدادی، شهرزاد نيوز

شهرزاد نيوز: نتايج انتخابات پارلمانی در هلند که روز ۲۲ نوامبر - برابر با ۱ آذر - برگزار شد، حاکی از پلاريزه شدن جامعه است. طی اين انتخابات، احزاب ميانی يا کنار رفتند و يا تعداد کرسی های آنها به شدت کاهش يافت. همين امر موجب قطبی شدن آراء گرديد.

روايت آماری

حزب دمکرات مسيحی گرچه ۳ کرسی کمتر از دوره قبل به دست آورد، اما با داشتن ۴۱ کرسی، همچنان به عنوان بزرگترين حزب برنده انتخابات ۲۰۰۶ محسوب می شود. دومين حزب بزرگ ، حزب کارگر هلند است که با وجود از دست دادن ۱۰ کرسی، هم اکنون ۳۲ کرسی را از آن خود کرده است. حزب سوسياليست ، سومين حزب بزرگ شد و از حزب ليبرا ل پيشی گرفت. کرسی های حزب سوسياليست در اين انتخابات ، تقريبا ۳ برابر شد و از ۹ کرسی به ۲۶ رسيد. از سوی ديگر حزب اولترا راست منشعب از حزب ليبرال، ۹ کرسی به دست آورد . حزب سبزها يک کرسی از مجموع ۸ کرسی خود را از دست داد. همچنين برای اولين بار در جهان، حزب حيوانات با به دست آوردن ۲ کرسی، راهی پارلمان شد. در مجموع بيش از ۷۰ درصد واجدين شرايط، در انتخابات پارلمانی پای صندوق های را ی رفتند. کلا ۱۲.۳ ميليون نفر واجد شرايط شرکت در انتخابات بودند.

پلاريزه شدن جامعه و آراء

همانگونه که نتايج انتخابات نشان می دهند، با پلاريزه شدن جامعه، آراء شرکت کنندگان در انتخابات نيز جهت گيری مشخص تر و روشن تری به خود گرفته اند. در دوره گذشته، سياست های اقتصادی دولت ائتلافی(دمکرات مسيحی و ليبرال ها) منجر به فشارهای اقتصادی شد. هزينه خدمات عمومی ، بهداشت، حمل و نقل عمومی، آموزش و پرورش افزايش يافت. اين در حالی بود که با انجماد دستمزدها ، طی سال های گذشته از افزايش دستمزدها خبری نبود. نتيجه اين سياست های اقتصادی، فقر و بيکاری بود. طی ۳ سال گذشته، سطح زندگی ۱۰۰۰۰۰ نفر در هلند، به زير خط فقر سقوط کرده است. ۴۳۰ هزار کودک هلندی فاقد امکانات اوليه هستند و با فقر دست و پنجه نرم می کنند. دهها هزار نفر برای گذران زندگی، مجبور به دريافت اجناس و مواد غذايی رايگان شده اند تا بتوانند شکم خود و خانواده شان را سير کنند. کمبود مسکن به يکی از معضلات تبديل شده و تعداد بی خانمان ها در هلند به ۴۳۰۰۰ نفر رسيده است. از طرف ديگر سياست های بين المللی هلند که همواره پيروی از سياست های آمريکا بوده است، يکی ديگر از موارد تعيين کننده در انتخابات بوده است. مشارکت هلند در جنگ عليه افغانستان و عراق و پيروی بی چون و چرا از آمريکا به يکی ديگر از فاکتورهای تعيين کننده تبديل شد. مجموعه اين شرايط، به پلاريزه شدن جامعه و نتيجتا آراء انجاميد.

گرچه نتيجه انتخابات، حاکی ازگرايش به چپ در هلند است، اما در عين حال، چپ ترين حزب که رشد بی سابقه ای نيز کرده است، با چشمداشت به شرکت در کابينه، از برخی اصول خود دست کشيده است. به طور مثا ل حرب سوسياليست که تاکنون با ناتو مخالفت می نمود ، در اين دور شرکت هلند در ناتو را به "منظور تاثير گذاری" پذيرفت. همچنين اين حزب طی دوره گذشته، بيش از پيش دست همکاری و نزديکيبه سوی احزاب مذهبی دراز کرده است. ضمنا اين حزب که خود را جمهوريخواه می دانست ، در آستانه انتخابات اخير، اعلام کرد که مبارزه با سطنت در هلند برای اين حزب اولويت نخواهد داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جايگاه مسائل زنان در انتخابات

در اين انتخابات، نه سياست های بين المللی ، نه وضعيت پناهندگی و نه موقعيت زنان در جامعه ، جايگاهی در کمپين های انتخاباتی هيچيک از احزاب نداشت . گرچه احزاب همگی بر وجود يک وزارتخانه برای برسی مسائل زنان تاکيد دارند، اما معلوم نيست اين وزارتخانه احتمالی چه موضوعا ت و مسائلی را بايد در دستور کار خود قرار دهد. اين در حالی است که دولت هلند، کليه هزينه های مربوط به فعاليت های زنان را کاهش داده است. هنوز زنان به طور ميانگين ، در مقابل کار مساوی ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از همکاران مرد دريافت می کنند. هنوز اکثريت زنان شاغل، به کار نيمه وقت اشتغال دارند. هنوز مشکل کمبود مهد کودک و ليست انتظار يکی از معضلات والدين به ويژه مادران شاغل است.

پس از انتخابات

از آن جا که هيچيک از احزاب حد نصاب لازم برای تشکيل کابينه را ندارند، دولت آتی هلند نيز يک دولت ائتلافی خواهد بود. قاعدتا حزب دمکرات مسيحی با انتخاب از ميان ساير احزاب ، کابينه ائتلافی را تشکيل خواهد داد. گزينه های متعددی متصور است، يا ائتلاف با کليه جريانات راست و اولترا راست و يا کابينه ائتلافی با گرايشات چپ. از هم اکنون جرايد کشورهای اروپايی نگرانی خود را در مورد دولت آتی هلند اعلام کرده اند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32230

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نتيجه انتخابات پارلمانی هلند: گرايش به چپ، مينا سعدادی، شهرزاد نيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016