یکشنبه 12 آذر 1385

کردها مطالبات خود از دولت مرکزی عراق را محقق کردند، ايرنا

بغداد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۵/۰۹/۱۲‬

بعد از گفت‌وگوهای اخير نخست‌وزير دولت اقليم کردستان با نخست‌وزير دولت مرکزی عراق، کردها در نهايت توانستند به اکثر مطالبات خود از دولت مرکزی دست يابند.

وزير کار و بازسازی اقليم کردستان روز يکشنبه به خبرنگاران در بغداد گفت: دولت مرکزی عراق با اغلب مطالبات دولت اقليم کردستان عراق موافقت کرده است.

"عماد احمد" افزود: دولت با مساله افزايش بودجه اقليم کردستان و موضوع نفت موافقت کرده است.

وی گفت: دولت عراق با بازگشت مبلغ ‪ ۴۸۲‬ميليون دلار مابه التفاوت فروش نفت عراق به بودجه عمومی اقليم کردستان که ‪ ۱۷‬درصد بودجه عمومی عراق را تشکيل می‌دهد، موافقت کرده است.

بودجه عمومی عراق در سال ‪ ۲۰۰۷‬ميلادی با افزايشی بی‌سابقه به ‪ ۴۲‬ميليارد دلار رسيده در حالی که بودجه سال جاری اين کشور حدود ‪ ۲۰‬ميليارد دلار بوده است.

وی در خصوص مساله نفت گفت : مقرر شده است که دولت اقليم کردستان با وزارتخانه‌های نفت و بانک مرکزی عراق برای تدوين قانون جديد نفت به گونه‌ای که برآورده‌کننده انتظارات کردها برای سرمايه‌گذاری نفتی باشد رايزنی کند.

دولت اقليم کردستان خواستار نوعی آزادی عمل در دادن اجازه سرمايه‌گذاری به شرکتهای خارجی در زمينه کشف و استخراج نفت در اقليم کردستان است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عماد احمد اضافه کرد که بعد از نشست‌هايی که هيات کردستان با مسوولان بلند پايه دولت مرکزی داشت، مقرر شد که سهميه اقليم کردستان از برق ملی افزايش پيدا کند.

هيات اقليم کردستان به رهبری نيچروان بارزانی اوايل هفته گذشته وارد بغداد شد و با "نوری المالکی" نخست وزير دولت مرکزی و ديگرمسوولان بلند پايه عراق ديدار کرد.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32315

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کردها مطالبات خود از دولت مرکزی عراق را محقق کردند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016