چهارشنبه 29 آذر 1385

آيا اسرائيل قادر به هر کاری است؟ برگردان از علی صمد، کار آنلاين

به محض اينکه موضوع دولت يهودی اسرائيل مطرح می شود تمام مسائل اخلاقی تحت الشعاع قرار می گيرند. بويژه برخوردهايی که غالبا" افشاکننده است و به محکوميت دولت اسرائيل در عرصه جهانی ارتباط پيدا می کند. دولت های ديگر با بردباری بسيار بالايی با دولت اين کشور رفتار می کنند. به عنوان مثال بمباران کور مردم مناطق غير نظامی، نقض کنوانسيون ژنو که در آن از مردم غير نظامی حمايت می کند، عدم احترام و رعايت قطعنامه های سازمان ملل متحد، استفاده تازه از سلاح های غير مجاز در جنگ لبنان و بمب فسفری، ... می توان ذکر کرد. علاوه بر موارد فوق درماه اکتبر، دولت" ايهود اولمرد" نخست وزير اسرائيل که از توافق احزاب کديمه – کارگرتشکيل شده است با شرکت دادن " آويگدور ليبرمن" رهبرحزب راست افراطی" بيته نو" (اسرائيل خانه ما) در دولت اسرائيل، همگان را شوکه کرد. زيرا رهبر حزب افراطی "اسرائيل خانه ما" سياست مداری بسيار خطرناک در عصر ما محسوب می شود. " زيو اشترنل" تحليل گر سياسی اسرائيلی که در ضمن متخصص و تاريخ نگار فاشيسم در اروپا می باشد در خصوص رهبر حزب مذکور ميگويد " ليبرمن شايد خطرناک ترين دولتمرد تاريخ اسرائيل باشد. چرا که وی نماينده ملغمه ای از ناسيوناليسم، خودکامگی، تفکر استبدادی و ديکتاتورمنشانه است". او در ادامه می افزايد که ايشان" برعکس شخصيت های ديگر در حاشيه قرار ندارد. آقای زيو اشترنل متذکر می شوند که ايشان نمی توانند فراموش کنند که "موسيولينی" در ايتاليا تنها با سی نماينده پارلمان توانست قدرت را در اين کشور بدست آورد".


حزب افراطی"اسرائيل خانه ما"

با شکست نسبی دولت اسرائيل در حمله به لبنان، دولت اين کشور تضعيف شده بود. اما " ايهود اولمرد" نخست وزير اسرائيل با ائتلاف با رهبر حزب افراطی "اسرائل خانه ما" توانست با يازده نماينده اين حزب در پارلمان اسرائيل به يک اکثريت قابل اتکا ۷۸ نفره از مجموعه ۱۲۰نفر دست يابد. اين ائتلاف برای تشکيل دولت بين دو حزب کديمه و کارگر با حزب راست افراطی "اسرائيل خانه ما"، بسيار غم انگيز است. چه ناگوار است وقتی با شيطان وصلت صورت می گيرد. " آويگدور ليبرمن" رهبرفاشيست حزب مذکور به عنوان معاون نخست وزير و وزير مربوط به امور "خطرات استراتژيک" که به مسائل ايران ربط پيدا می کند وارد قدرت در دولت اسرائيل شد. حزب "اسرائيل خانه ما"، بسيارشبيه به سازمان حماس در فلسطين است. اين حزب همچون حماس اعتقاد به پاکسازی قومی و جدائی کامل يهودی ها از اعراب اسرائيلی دارد. تراژدی قضيه اين است که همه نسبت به اين موضوع کاملا" بی خيال يا بی توجه هستند. زمانی که نئوفاشيست ها در اطريش يا درکشورهای ديگر چهره زشت خودشان را نشان دادند، رهبران و روشنفکران اروپائی با منطق دست به مبارزه و اعتراض گسترده زدند. اما وقتی که موضوع اسرائيل مطرح می شود گويا اتفاق يا حادثه ای روی نداده است و به نظر می آيد اين حکومت از يک شرايط ويژه در جهان برخوردار است.

در ای- ميلی از خانم کريستينا گلاش سخنگوی رسمی آقای خاويار سولانا يکی از مسئولين بلند پايه اتحاديه اروپا در امور خارجه سوال شد که آيا احتمال اين وجود دارد که در صورت ورود حزب راست افراطی آقای " ليبرمن" دردولت اسرائيل از طرف اتحاديه اروپا مجازات های برعليه اين کشور صورت گيرد؟ ايشان پاسخ دادند که" شما می دانيد که اتحاديه اروپا نمی تواند در امور تشکيل يک دولت خارجی دخالت کند. چنين امری فقط در مسئوليت دولت مربوطه می باشد". اما هنگامی که سازمان حماس در فلسطين در يک انتخابات دمکراتيک پيروز شد. اروپائی ها دقيقا"چنين واکنشی را نسبت به فلسطينی ها نداشته اند. آنها وقتی که ازنتيجه انتخابات درفلسطين راضی نشدند کمک های خود را کاهش و حتی حذف کردند و از اين طريق مردم فلسطين که خود قربانی محروميت و گرسنگی هستند، تنبيه شدند. درحالی که ما در سال دو هزار شاهد آن بوديم که، روسای اتحاديه اروپا با شرکت حزب فاشيستی" يورگ هايدر" در دولت اطريش مجازات های ديپلماتيک سنگينی بر عليه اين کشور در پيش گرفتند. خاويار سولانا در آن دوره متذکر شد که " من فکر می کنم اروپا نمونه های بسيار خوبی ارائه داده است. در موارد مهم که ارتباط با ارزش ها و پرنسيپ های ما دارد جايی برای مذاکره برای ما باقی نمی ماند".


آيا مردم اسرائيل به عدم همکاری با حزب راست افراطی "اسرائيل خانه ما"، اعتقاد دارند؟

امير پرتز رئيس حزب کارگر برای موافقت خود با ورود رهبرحزب راست افراطی به دولت اسرائيل اعلام کرد که ضرورت دارد دولت اسرائيل در اين عرصه احساس مسئوليت بيشتری ازخود نشان دهد. امير پرتز از زمانی که وزير دفاع دولت اسرائيل شد؛ بيشتر به هنرپيشه فيلم رامبو شباهت پيدا کرده است. ايشان در کارزار انتخاباتی قسم خورد که در دولتی که رهبر نژادپرست حزب راست افراطی "اسرائيل خانه ما" شرکت کند هرگز حضورپيدا نخواهد کرد. واقعيت اين است که حزب کارگر اسرائيل برای اولين بار نيست که همکاری با راست افراطی را می پذيرد. در سال ۲۰۰۱ شارون برای اولين بار ائتلافی با اين حزب راست افراطی تشکيل داد. در آن زمان در حزب کارگر هيچ اتفاقی نيفتاد تنها وزير فرهنگ" اوفير پی نزپاز" از دولت وقت استعفا داد و اعلام کرد که بابت همکاری حزب کارگر با راست افراطی شوکه شده است. عدم همکاری با راست افراطی کاملا" مفهومی عجيب برای صهيونيسم و در مجموعه جامعه اسرائيلی دارد. بنا به گفته خبرنگار و يکی ازموسسين "جنبش صلح در اسرائيل در واقع توجيه رسمی اين است که "ما در اسرائيل هيچ حزب صهيونيستی را کنار نمی گذاريم". با توجه به اين سنت سياسی بطور اتوماتيک تمام احزاب عرب اسرائيلی کنار گذاشته می شوند. احزاب غيرعرب اسرائيلی قربانی يک سياست کمربند امنيتی ضد عرب در اين کشور هستند. در ضمن به نظر می آيد افکار عمومی مردم اسرائيل متقاعد شده اند که معاشرت با يک يهودی افراطی بهتر از يک مسلمان دمکرات است. در واقع آمدن" آويگدور ليبرمن" فاشيست به دولت، باعث نگرانی افکار عمومی مردم اسرائيل نشده است. طبق يک نظرسنجی تازه چنانچه انتخاباتی جديد در اسرائيل برگزار شود حزب راست افراطی "اسرائيل خانه ما"، تعداد نمايندگانش در پارلمان از ۱۱ به ۲۰ خواهد رسيد. بنا به تحليل "گيدون له ويی" در سرمقاله روزنامه "ها آرتز"،" اين نظرسنجی نشانگر افزايش سمتگيری وگرايش واقعی اقکار عمومی مردم اسرائيل به راست وراست افراطی است. بهتر است که ما نسبت به اين امر آگاه باشيم". اين يک اعلام خطر واقعی در کشوراست. ايشان در ادامه می گويند" هنگامی که انتخابات بعدی برگزار شود ديگر ازاو به عنوان رهبر يک حزب حاشيه ای صحبت به ميان نخواهد آمد بلکه شايد يک روز" ليبرمن" نخست وزير اسرائيل شود. ما بايد اينجوری تصور کنيم که وقتی يک دولت راست افراطی توسط" آويگدور ليبرمن" در اسرائيل تشکيل و رهبری شود منطقا" کشور را به سمتی می برد که در آن اسرائيل توسط جهان خارج بايکوت خواهد شد. دقيقا" همانند سياستی که برعليه دولت حماس بوسيله جهان غرب صورت گرفت. شايد با راديکاليزه شدن وحشتناک وضعيت، جهان مجبور شود خيلی قاطع در مسائل فلسطين و اسرائيل دخالت کند و پايانی به اين جنگ خانمانسوز بگذارد".

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سکوت کر کننده

آيا دخالت خارجی می تواند اسرائيل را به سمت اعتدال بکشاند؟ افکار عمومی بين المللی در اين عرصه خواهان پذيرش مسئوليت نيست. در ماه های اخير سکوت کر کننده ای در سطح جهان بازتاب يافته است. دولت" ايهود اولمرد" نخست وزير اسرائيل از ماه های گذشته در حال پيش بردن سياست " آويگدور ليبرمن"رهبر حزب فاشيستی" اسرائيل خانه ما"، قبل از آمدن او به دولت بوده است. در جنوب لبنان و در نوار غزه مشخصا" عملا" از روش و "راه حل" خشونت آميز رهبر اين حزب افراطی استفاده شده است. روش های خشونت آميز اسرائيل باعث ايجاد عکس المعل مشخص روشنفکران معروفی چون الن فينکيلکروت، آندره گلوکمنس، برنارد هنری له ويی، پی يرمرتنس، ... نشده است. اين شخصيت ها برای مواخذه و انتقاد نسبت به نقض حقوق بشردر کشورهای عربی، چين و در چچن صدای اعتراضشان را بدون هيچ درنگی بالا می برند. رهبر فاشيست حزب "اسرائيل خانه ما" اعلام کرد که ارتش اسرائيل در نوار غزه از روش ارتش روسيه بر عليه چچن ها استفاده کرده است. روشنفکران فوق به بربريت روسيه در حمله به چچن ها صدايشان را بالا می برند اما آيا حاضرند اين روش اعتراض را هم در مورد دولت اسرائيل و معاون فاشيستش اتخاذ کننذ؟ آيا انترناسيونال سوسياليست حاضر است حزب کارگر اسرائيل امير پرتز و شيمون پرزرا برای همکاری با راست افراطی در دولت اسرائيل از ميان خود اخراج کند". البته احتمال کمی در اين مورد وجود دارد. رهبران اسرائيل در خصوص اعمال ناشايست خود بقدر کافی از عدم مجازات بهره مند شده اند.

برگردان از مجله سه شنبه، نوشته - کلود مه لن - نوامبر۲۰۰۶

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32416

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آيا اسرائيل قادر به هر کاری است؟ برگردان از علی صمد، کار آنلاين' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016