شنبه 9 دی 1385

صدام حسين اعدام شد

صدای آلمان - صدام حسين، ديكتاتور پيشين عراق، امروز، شنبه حوالی ساعت ٦ بامداد به وقت محلی با چوبه‌ی دار اعدام شد. تلويزيون «الحره» كه زير نظر دولت عراق اداره می‌شود، اعلام كرد «برزان تكريتی» برادر ناتنی صدام حسين و «عواد البندر»، از مقام‌های قضايی در حكومت صدام نيز بامداد شنبه با چوبه دار اعدام شدند.

صدام حسين در پی حمله آمريكا و متحدانش به عراق در مارس ٢٠٠٣ از حكومت ساقط شد و در ١٣ دسامبر ٢٠٠٣ در حاليکه در نزديکی شهر زادگاهش تكريت مخفی شده بود بازداشت گرديد. او در پنجم نوامبر ٢٠٠٦ به جرم كشتار ١٤٨ نفر در شهرك دوجيل عراق به «جنايت عليه بشريت» محكوم شد و دادگاه تجديد نظر عراق هفته‌ی گذشته حكم اعدام وی را تاييد كرد.

دولت عراق تا شب پيش از اعدام صدام، در حال مذاكره با نمايندگان آمريكا در عراق در باره اجرای حكم اعدام صدام حسين بود، بنابراين تا ساعاتی پيش از اعدام، زمان اجرای حكم قطعی و معلوم نبود. گفته می‌شود که مقام‌های آمريکايی مايل بودند که صدام حسين پس از تعطيلات عيد قربان اعدام شود. مقام‌های عراقی می‌گويند نوری المالکی نخست‌وزير عراق اوراق مربوط به اجرای اعدام صدام را امضاء کرده است.

نيروهای آمريكايی مستقر در عراق از روز گذشته برای مقابله با خشونت‌های احتمالی ناشی از اعدام صدام حسين، در حال آماده‌‌باش به سر می‌برند. از سوی ديگر، تمام هفته‌ی آينده به خاطر عيد قربان از سوی نخست وزير عراق تعطيل اعلام شده است. گفته‌ی می‌شود مقابله با پی‌آمدهای اعدام صدام حسين دليل ديگر تعطيلی‌ يك ‌هفته‌ای در عراق است.

اعتراض‌ها به اعدام سريع صدام حسين

در روزهای گذشته تدارك اعدام عنقريب صدام حسين با اعتراض روبرو بود. لوييز آربور كميسر حقوق بشر سازمان ملل، از رهبران عراق خواسته بود كه حكم اعدام صدام حسين را سريعا به اجرا درنياورند. آربور گفته بود كه نخست بايد يقين حاصل كرد كه حكم اعدام صدام حسين، در يك محكمه‌ى قابل اعتماد و بى‌طرف صادر شده است.

فنلاند كه رياست شوراى اتحاديه‌ى اروپا را بر عهده دارد، مخالفت اساسى خود را با حكم اعدام اعلام كرد. واتيكان و سازمان ديده‌بان حقوق بشر نيز واكنش‌هاى مشابهى از خود نشان دادند.

خليل الدليمی وکيل مدافع صدام حسين نيز در سخنانی در اردن، از سازمان‌های بين‌المللی، از جمله سازمان ملل متحد، خواسته بود که مانع از تحويل صدام حسين به مقام‌های عراقی شوند. او صدام حسين را يک «زندانی جنگی» ناميد و گفت زندانيان جنگی را نبايد به دشمنان تحويل داد.

يك سخنگوى كاخ سفيد روز پنجشنبه در واكنش به انتقادها از محاكمه‌ی صدام حسين و حكم صادره عليه او، اعلام كرد كه طبق ارزيابى دولت آمريكا، محاكمه‌ى صدام حسين حقوق بين‌المللى و قوانين عراق را نقض نكرده است. اين سخنگو افزود كه اين حكم بر پايه‌ى واقعيت‌ها استوار بوده است.

***

ايرنا:

جزئيات اجرای حکم اعدام "صدام" به روايت العربيه

حکم اعدام "صدام" ديکتاتور سابق عراق ساعت ‪ ۶‬بامداد روز شنبه به وقت محلی در شهر بغداد و خارج از منطقه حفاظت شده "الخضرا" اجرا شد.

شبکه تلويزيونی العربيه اعلام کرد: اعدام "صدام" با حضور تمامی شهود، دادستان و قاضی دادگاه استيناف و نماينده دولت ونيز يک روحانی سنی برگزار شد.

"سامی العسکری" نماينده مجلس عراق وعضو ائتلاف عراق يکپارچه گفت: اعدام صدام در ساختمان سازمان اطلاعات عراق در کاظمين انجام شد و صدام حاضر نشد هيچ وصيتی بکند.

شبکه العربيه افزود:"زمان اعدام صدام جمعه شب در جلسه مشترک دولت عراق ومسوولان آمريکايی تعيين شد وسپس کميته امنيتی ويژه درعراق تشکيل جلسه داد و سلسله اقدامات امنيتی را برای اجرا در اين کشور اتخاذ کرد که از جمله اعلام شهر تکريت به عنوان منطقه بسته برای مدت ‪ ۴‬روز و برقراری ممنوعيت تردد در اين شهر است.

"موفق الربيعی" مشاور امنيت ملی عراق اعلام کرد: اعدام صدام با رعايت کامل قوانين بين‌المللی و احترام کامل به حقوق بشر انجام شد.

وی افزود: "صدام از پوشانده شدن صورتش در هنگام اعدام خودداری کرد وپيش از اعدام، برخی مشاجرات لفظی بين صدام وحاضران صورت گرفت. يک پزشک هنگام اجرای حکم حضور داشت و صدام هيچ مشکل جسمی نداشت".

در همين حال، دفتر رياست جمهوری يمن اعلام کرد درخواستی از دختر صدام دريافت کرده مبنی بر اينکه يمن برای انتقال جسد پدرش به صنعا پايتخت اين کشور کمک کند.

***

عراقی‌ها از شنيدن خبر اعدام صدام شوکه شدند

مردم عراق امروز (شنبه) با شنيدن خبر اعدام صدام، ديکتاتور مخلوع اين کشور شوکه شدند و درانتظار تماشای فيلم اعدام اين خبيث از تلويزيون اين کشور هستند.

به‌گزارش ايرنا، تلويزيون عراق هم اکنون با پخش سرودهای شاد به نمايش صحنه‌هايی از جنايات متعدد صدام در طول حيات ننگين‌اش پرداخته است.

خبر اعدام صدام در حالی در عراق پخش می‌شود که روز شنبه تمامی جماعت اهل سنت اين کشور برای برپای داشتن مراسم خاص عيد سعيد قربان در مساجد و اماکن مذهبی حاضر شدند.

همچنين براساس اعلام "نوری المالکی" نخست وزير عراق از روز يکشنبه تا پايان هفته تمامی مراکز دولتی عراق به مناسبت عيد قربان و فرارسيدن سال جديد ميلادی تعطيل است .

به‌همين مناسبت ازامروز تا پايان هفته هيچگونه رسانه مکتوب و روزانه‌ای در عراق منتشر نخواهد شد و مردم برای دريافت اطلاعات خود به رسانه‌های ديگر همچون تلويزيون و راديو اکتفا خواهند کرد.

در همين حال به علت جلوگيری از هرگونه حادثه‌ای به مدت چهار روز تمامی گلوگاه‌های ورودی و خروجی شهر تکريت زادگاه صدام مسدود خواهد بود .

آخرين تصميمات امنيتی برای حفظ امنيت در عراق در جلسه جمعه‌شب نيروهای چند مليتی و نيروهای عراق اتخاذ شده است و هم اکنون شهر بغداد پايتخت عراق در آرامش بسر می‌برد.

صدام حدود ساعت شش بامداد امروز در مرکز استخبارات سابق عراق در کاظميه به چوبه دار آويخته شد و اعدام "برزان تکريتی" برادر ناتنی صدام و "عواد البندر" رييس دادگاه انقلاب رژيم سابق عراق تا پايان برپايی مراسم عيد قربان به تعويق افتاده است.

هم اکنون مردم کوچه و بازار عراق اعدام ديکتاتور مخلوع اين کشور را به يکديگر تبريک می‌گويند.

***

سی‌ان‌ان: گروهی از مردم اطراف جسد "صدام" به رقص وشادمانی پرداختند

شبکه تلويزيونی سی‌ان‌ان به نقل‌از شاهدان عينی حاضر درمراسم اعدام"صدام" گفت: پس از اجرای حکم، گروهی از مردم در اطراف جسد صدام به رقص و شادمانی پرداختند.

"موفق الربيعی" مشاور امنيت ملی عراق نيز درگفت وگوی تلفنی با سی‌ان‌ان، گفت: گروهی از مردم و تعدادی از مقامات عراق پس از اعدام صدام، اطراف جسد او به شادمانی پرداختند.

ربيعی افزود: اين يک امر طبيعی است، زيرا بسياری‌از عراقی‌ها عزيزان خود را در زمان ديکتاتوری صدام ازدست داده‌اند وحالا از اعدام شدن اين ديکتاتور خوشحال هستند.

سی‌ان‌ان همچنين از خوشحالی مردم در شهرک صدر بغداد خبر داد و گفت: مردم شهرک صدر بعد از شنيدن خبر اعدام صدام به خيابان‌ها ريختند و به شادمانی پرداختند.

اين شبکه همچنين گزارشی از شهر "ديربورن" آمريکا که تعداد زيادی عراقی در شهر اقامت دارند، پخش کرد.

اتباع عراقی مقيم ديربورن با شنيدن خبر اعدام ديکتاتور سابق عراق به خيابان‌های اين شهر آمدند و با رقص و شادمانی، خود را در شادی هموطنان عراقی خود سهيم دانستند.

***

ليبی به خاطر اعدام ديکتاتور سابق عراق عزای عمومی اعلام کرد

دولت ليبی روز شنبه ضمن ابراز تاسف از اعدام صدام ديکتاتور سابق عراق به مدت سه روز عزای عمومی در سراسر ليبی اعلام کرد و پرچم اين کشور را به حالت نيمه افراشته درآورد.

شبکه تلويزيونی الجزيره با اعلام اين مطلب افزود که دولت ليبی صدام را "اسير جنگی" خواند.

معمر قذافی نيز رهبر ليبی نيز محاکمه صدام را "باطل و مسخره" خوانده‌است.

***

"المالکی" طرفداران "صدام" را به مشارکت در روند سياسی عراق فراخواند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نخست وزير عراق روز شنبه طرفداران "صدام حسين" ديکتاتور معدوم عراق را به تجديد نظر در سياست خود و مشارکت در روند سياسی عراق فراخواند.

خبرگزاری رويترز از بغداد گزارش داد، "نوری المالکی" در بيانيه‌ای که ساعتی چند پس از اجرای حکم اعدام صدام منتشر کرد افزود، "درها همچنان به روی هرآنکه دستش به خون افراد بی‌گناه آلوده نشده، باز است تا در بازسازی عراق ايفای نقش نمايد."

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32477

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'صدام حسين اعدام شد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016