یکشنبه 10 دی 1385

ابراز تأسف اغلب دولت های عرب از اعدام صدام، بی بی سی

مصر و عربستان سعودی از اين که حکم اعدام صدام حسين در روز عيد قربان انجام گرفته است، ابراز تأسف کردند.

وزارت خارجه مصر در بيانيه ای رسمی اظهار داشت که زمان اعدام صدام احساسات مسلمانان جهان را جريحه دار می کند.

تلويزيون رسمی عربستان سعودی اعدام صدام در روز عيد قربان را "بی حرمتی به شعاير اسلامی" دانست و به طور ضمنی از دولت عراق انتقاد کرد.

کويت تنها کشور عربی بود که به طور ضمنی از اعدام صدام استقبال کرد و گفت که مردم کويت از "رژيم صدام آسيب فراوان ديدند."

بيشتر کشورهای عرب به طور ضمنی يا صريح از اعدام رهبر سابق عراق انتقاد کردند. اما جدی ترين واکنش در جهان عرب به مرگ صدام حسين در کشور ليبی بود که دولت آن سه روز عزای عمومی اعلام کرد و تمام مراسم مربوط به جشن های عيد قربان را لغو کرد.

معمر قذافی رهبر ليبی، اعدام رهبر سابق عراق را "باطل" و "نمايش مسخره" خواند، زيرا "زير سلطه اشغالگران" صورت گرفته است.

آقای قذافی در مراسمی به مناسبت عيد قربان گفت: "صدام حسين اسير جنگی بود. او نه توسط مردم عراق بلکه به دست اشغالگران بيگانه سرنگون شد."

آقای قذافی اعدام صدام را توهين به مردم عراق و تمام ملت های عرب دانست.

دولت سوريه نيز با اينکه هميشه رابطه تيره ای با حکومت صدام حسين داشت موضعی انتقادی در برابر اعدام صدام حسين اتخاذ کرد.

بثينه شعبان وزير امور مهاجران سوريه به بی بی سی گفت که از سويی اعدام صدام حسين در روز عيد قربان اقدامی غيراخلاقی بوده و از سوی ديگر ابراز نگرانی کرد که اعدام صدام حسين به تنش ميان شيعيان و اهل سنت در عراق شدت دهد.

جامعه عرب که 22 دولت عربی در عضو آن هستند، نه به نفع اعدام صدام حسين موضع گرفته و نه از آن انتقاد کرده، اما اين رخداد را در بيانيه ای رسمی پايانی غمبار برای حکومت او خوانده و ابراز اميدواری کرده است که اعدام صدام حسين بر بحران در عراق نيفزايد.

در مناطق فلسطينی

در شهرهای فلسطينی بيت لحم و رام الله، مراسم سوگواری برای صدام حسين برگزار شده، برخی افراد به خودروهای شخصی خود پرچم سياه زده و در غزه نيز تصاوير صدام حسين در کنار تصاوير ياسر عرفات، رهبر فقيد فلسطينيان نصب شده است.

محمد برغوثی، وزير کار دولت خودگردان فلسطينی که به جنبش اسلامگرای حماس تعلق دارد گفته که اگرچه حماس اغلب با مواضع صدام حسين مخالف بوده، اما اعدام او را اشتباه می داند.

اسماعيل رضوان، سخنگوی جنبش حماس از آنچه سکوت جهان عرب در برابر اعدام صدام حسين خوانده ابراز شگفتی کرده و اعدام صدام حسين را نمادی از به قتل رساندن آن دسته از نظامهای عربی دانسته که به آمريکا نه بگويند.

گروه موسوم به شهدای مسجدالاقصی که شاخه نظامی جنبش فلسطينی فتح به شمار می رود اعدام صدام حسين را توهينی به امت اسلام و ملت عرب خوانده و تهديد کريده که منافع آمريکا را در هر جای جهان که باشد از مشرق تا مغرب، هدف حمله قرار خواهد داد.

رسانه های عرب

تلويزيون العراقيه که شبکه اصلی تلويزيونی دولتی عراق است اعدام صدام حسين را با لحنی شادمانه گزارش کرد و به مردم عراق تبريک گفت.

اين شبکه تلويزيونی بارها تصوير صدام حسين را در حالی که به طرف طناب دار هدايت می شد نشان داد و هر بار در پی آن تصاوير مردم عراق را نشان می داد که در خيابانها به دست افشانی و پايکوبی سرگرم بودند، ترانه ای عاميانه در طرفداری از مرگ صدام نيز موسيقی متن اين تصاوير تلويزيونی بود.

تلويزيون العراقيه تنها تصاوير عراقيهايی را نشان داد که از مرگ صدام ابراز خوشحالی می کردند و هيچيک از عراقيهايی که تصويرش از اين شبکه تلويزيونی پخش شد سخنی در انتقاد از اعدام صدام حسين نگفت.

اما شبکه های تلويزيونی ماهواره ای عربی همچون الجزيره و العربيه افکار عمومی عراقيها و ديگر مردم جهان عرب را به شيوه متعادلتری گزارش کردند.

تلويزيون الجزيره ديدگاههای تعدادی از صاحبنظران را پخش کرد که از کارنامه صدام حسين در زمان رهبری عراق دفاع کردند و گويندگان الجزيره نيز اگرچه با پرسشهای خود آنان را به چالش کشيدند اما به نطر می رسيد تلاش می کنند لحنی بيطرف و متعادل داشته باشند.

يکی از افرادی که اظهارات او از تلويزيون الجزيره پخش شد و به عنوان نماينده حزب بعث عراق معرفی گرديد، اعدام صدام حسين را جنايتی وقيح توصيف کرد و گفت که شورشيان عراق به خونخواهی صدام حسين برخواهند خاست.

حزب بعث عراق که در زمان صدام حسين حکومت اين کشور را در دست داشت با صدور اطلاعيه ای تهديد کرده که آمريکا و ايران را بيرحمانه هدف حمله قرار خواهد داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اعدام صدام حسين همزمان با عيد قربان بود که در همه کشورهای عربی تعطيل رسمی است و کمتر روزنامه ای در اين روز منتشر می شود، به همين دليل واکنش مطبوعاتی جهان عرب به اعدام رهبر پيشين عراق عمدتاً به روزنامه های بين المللی الحيات، الشرق الاوسط و القدس العربی خلاصه می شود.

در الشرق الاوسط يادداشتی چاپ شده با اين مضمون که محاکمه صدام حسين بايد خيلی زودتر از اينها به نتيجه می رسيد و او بايد مدتها پيش اعدام می شد.

اما عبدالباری عطوان، سردبير القدس العربی در سرمقاله اين روزنامه نوشته که اعدام صدام حسين بدترين اشتباهی است که آمريکا در عراق مرتکب شده و اين اقدام به افزايش تنش در عراق و از ميان رفتن شانس برقراری آشتی ملی در اين کشور منجر می شود.

عبدالباری عطوان که از چهره های ثابت ميزگردهای تلويزيونی در بی بی سی است در سرمقاله خود نوشته که صدام حسين در ميان مردم عرب محبوب خواهد ماندکه هميشه از او با عنوان تنها رهبر عرب ياد خواهند کرد که چهل موشک به تل آويو شليک کرد و هميشه در کنار مقاومت مردم فلسطين ايستاد.

راديوی دولتی قاهره در تفسيری که درباره اعدام صدام حسين پخش کرده، در عين اينکه انتقاداتی نسبت به سياستهای و نحوه حکومت او بر عراق مطرح کرده، محاکمه او را محاکمه ای عادلانه ندانسته و پيش بينی کرده که اعدام او عراق را بيش از پيش در تنش و فرقه گرايی و تجزيه فروخواهد برد.





دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32479

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابراز تأسف اغلب دولت های عرب از اعدام صدام، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016