پنجشنبه 4 مرداد 1386

با تشديد بحران گروگان‌های کره‌ای اسير در دست طالبان، نماينده‌ کره‌ جنوبی عازم افغانستان شد، ايسنا

سئول اقدام طالبان را غيرانسانی خواند

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يی


به دنبال تهديد اعضای طالبان مبنی بر کشتن ۲۲ گروگان کره‌يی خود، يک نمانيده‌ی ارشد کره‌ی جنوبی به منظور تلاش برای نجات جان اين افراد راهی افغانستان شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، يک رييس پليس محلی گفت که مذاکره با ربايندگان بسيار مشکل است چراکه درخواست آنها هنوز کاملا مشخص نيست.

کواجا محمد صديق، از سران پليس محلی در قره‌باغ می‌گويد: يکی می‌گويد آزادی خانواده‌اش را خواهان است، ديگری آزادی زنان را خواستار است، ديگری طلب پول می‌کند. آنها حتی خوشان با خودشان مشکل دارند.

مقام‌های افغانستانی تاکنون جسد گلوله خورده‌ی بايی هئانگ کيو ۴۲ ساله را در قره‌باغ در استان غزنی محل ربوده شدن کره‌يی‌ها پيدا کردند. اين فرد کشيش پروتستان بوده و رهبری گروه کره‌يی را برعهده داشته است.

عبدالرحمان، از افسران پليس محلی گفت: بر روی جسد قربانی ۱۰ گلوله مشاهده می‌شد، بر روی سينه،

شکم و سرش. يکی ديگر از افراد پليس افغان گفت که گروگان‌گيران گفته‌اند اين فرد بيمار بوده و قادر به حرکت نبوده است، بنابر اين او را کشته‌اند.

بائک جونگ چون، نماينده‌ی ارشد رييس‌جمهور کره‌ی جنوبی در امور امنيتی پيش از ترک کشورش به مقصد افغانستان به منظور مشاوره با مقام‌های ارشد افغان در خصوص نحوه‌ی آزادی اين افراد گفت: گروگان‌گيران مسوول جان اتباع کره‌يی هستند.

به دنبال اعلام برخی شايعات از سوی منابع غربی و افغان مبنی بر اينکه احتمال آزادی هشت گروگان کره‌يی وجود دارد، چون هو سون، سخنگوی رييس‌جمهور کره‌ی جنوبی گفت: هنوز ۲۲ کره‌يی گروگان هستند، اما تصور می شود مشکل جسمانی و سلامتی خاصی نداشته باشند.

چون تاکيد کرد که رو مو هيون، رييس‌جمهور کره‌ی جنوبی با حامد کرزای، همتای افغان خود گفت‌وگو کرده است. با اين حال محتوای اين گفت‌وگو فاش نشده است.

علی شاه احمدزايی، رييس پليس استان غزنی می‌گويد مذاکره کنندگان افغان با طالبان سرگرم مذاکرات تلفنی به اميد نجات جان گروگان‌ها هستند.

وی افزود: ما در مقابل شبه‌نظاميان برای آزادی اين گروگان ها از زور استفاده نمی‌کنيم. بهترين راه در اين شرايط گفت‌وگو است.

احمدزايی تاکيد کرد که وی نسبت به دستيابی به معامله برای آزادی شش تا هشت تن از اين گروگان‌ها تا اواخر امروز(پنجشنبه) اميدوار است.

به گفته‌ی چون دولت‌های دو کشور در حال همکاری با يکديگر در اين رابطه هستند و يک مقام افغان به کره‌ی جنوبی اطلاع داده است که کابل قصد مذاکره با طالبان را دارد. وی گفت: سئول از درخواست‌های کنونی طالبان آگاهی يافته است .

وی از ذکر جزييات بيشتر در اين خصوص خودداری کرد.

سئول نيز تاکيد کرده است که با انجام هرگونه عمليات امداد ونجات برای رها ساختن اين گروگانها مخالف است، چراکه ممکن است به اين ترتيب جان آنها به خطر بيفتد.

چون تاکيد کرد: ما با عمليات نظامی مخالفيم و تا زمانيکه ما مخالف باشيم عمليات نظامی انجام نخواهد شد.

معراج الدين پاتان، فرماندار استان غزنی نيز گفت که شبه‌نظاميان فهرستی از نام هشت زندانی طالبان را به منظور تبادل با اين گروگان‌ها ارائه داده‌اند.

يک مقام افغان نيز گفت که قرار است مبالغ هنگفتی پول برای آزادی هشت تن از اين گروگان‌ها پرداخت شود. تاکنون اين اظهارات تاييد نشده‌اند.

کره‌ی جنوبی سفر اتباع خود به افغانستان را ممنوع کرده است و از کابل خواسته است برای کره‌ی جنوبی‌ها ويزا صادر نکند.

پليس افغانستان نيز اعلام کرد به دليل افزايش ربودن خارجی‌ها در اين کشور هيچ يک از اتباع خارجی

اجازه‌ خروج از کابل را بدون مجوز ندارند.

کليسايی که گروگان‌ها از آنجا برای امور بشردوستانه راهی افغانستان شده بودند، اعلام کرده است که تمامی فعاليت‌های خود را در اين کشور به حالت تعليق در می‌آورد. اين کليسا تاکيد کرده است که اين افراد در هيچ ماموريت تبليغاتی مشارکت نداشته و تنها اقدام به تامين نيازهای پزشکی و دارويی و ديگر امور بشردوستانه در اين کشور کرده‌اند.

پس از قتل يکی از ۲۳ گروگان کره‌يی به دست شورشيان طالبان، سخنگوی رو مو هيون، رييس جمهور کره‌ی جنوبی، اين اقدام را "عملی غيرانسانی" توصيف کرد و خواستار رهايی ساير گروگان‌ها شد.

وی مجددا از ربايندگان شهروندان کره يی خواست تا ساير گروگان ها را هرچه سريعتر آزاد کنند.

شهروندان کره‌يی، که اکثر آنان زن هستند و بهييک گروه خيريه کليسايی تعلق دارند، هفته‌ی گذشته هنگامی که با اتوبوس از قندهار به کابل باز می گشتند توسط افراد مسلح در استان غزنی ربوده شدند.

يک عضو طالبان ربودن شهروندان خارجی را اقدامی مفيد خوانده و گفته است به نفرات خود دستور داده خارجيان را در هر کجا که می توانند بربايند.

کره‌ی جنوبی واحدهايی متشکل از حدود ۲۰۰ سرباز را به عنوان بخشی از نيروهای ائتلاف بين المللی به افغانستان اعزام کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در کره‌ی جنوبی نيز تظاهراتی در حمايت از خروج نظاميان اين کشور از افغانستان برگزار شد.

همزمان، منصور دادالله، از اعضای طالبان، در مصاحبه ای با کانال ۴ تلويزيون انگليس از ادامه آدم‌ربايی خارجيان در افغانستان سخن گفت.

دادالله، که اوايل سال جاری در مقابل رهايی يک خبرنگار ربوده شده‌ی ايتاليايی از زندان دولتی افغانستان آزاد شد، گفته است که گروگانگيری روشی مفيد است و به نفرات خود دستور داده است تا شهروندان خارجی را در هر کجا که می يابند به گروگان بگيرند.

وی از معامله بر سر آزادی گروگان های خارجی دفاع کرده و آن را اقدامی موثر دانست.

مقامات پليس غزنی گفتند که گرچه اين افراد قصد عبور از مسيری خطرناک را داشتند اما سفر خود را به اطلاع مقامات امنيتی نرسانده بودند تا برای آنان محافظ مسلح تعيين شود.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33903

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'با تشديد بحران گروگان‌های کره‌ای اسير در دست طالبان، نماينده‌ کره‌ جنوبی عازم افغانستان شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016