چهارشنبه 17 مرداد 1386

رهبران دو کره با یکدیگر دیدار می کنند، راديو فردا

حسن فرامرز (پکن) - برای اولين بار طی هفت سال گذشته، رهبران دو کره شمالی و جنوبی از ۲۸ تا سی ام ماه جاری ميلادی در پيونگ يانگ، پايتخت کره شمالی، به ديدار يکديگر می روند.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، رهبران دو کشور در نظر دارند در اين ديدار زمينه را برای گفت وگوهای مفصل تری در آينده پايه ريزی کنند.

هدف از اين ديدار کم سابقه، گسترش روابط و مناسبات دو کره شمالی و جنوبی اعلام شده است.

بنا به اظهارات بيک جونگ چون، مشاور امنيت ملی رييس جمهوری کره جنوبی، اين ديدار می تواند پايه گذار استقرار صلح در شبه جزيره کره باشد.

در بيانيه مشترکی که مقامات دو کره منتشر کرده اند طرفين ديدار رو مو هيون، رييس جمهوری کره جنوبی و کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی، را به عنوان فصل جديدی در مناسبات دو کشور همسايه ستوده اند و آن را سرآغاز اتحاد دو کره معرفی کرده اند.

دو کره شمالی و جنوبی از زمان جنگ سه ساله در دهه ۱۹۵۰ ميلادی به طور تکنيکی در حالت جنگ باقی مانده و تا به امروز قرارداد صلح را به طور رسمی امضا نکرده اند.

پيونگ يانگ در سيزدهم فوريه سال جاری ميلادی با امضای قرارداد خلع سلاح اتمی پذيرفت در قبال دريافت انرژی و عادی سازی روابط با جهان خارج به فعاليت های هسته ای خود پايان دهد.

اين کشور در ماه گذشته ميلادی پنج نيروگاه اتمی خود را در شهر هسته ای يونگ بيون بست و به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه داد پس از پنج سال وقفه دوباره از تاسيسات هسته ای اين کشور بازديد کنند.

در همين رابطه، ايالات متحده آمريکا از اقدام دولت کره شمالی برای تعطيلی نيروگاههای هسته ای خود استقبال کرد و خبر ديدار رهبران دو کره را به عنوان گامی برای رسيدن به صلح در اين منطقه از آسيا ستود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جان مور، سخنگوی وزارت کشور آمريکا، در مصاحبه ای با خبرگزاری رويترز گفت: ما همواره از گفت و گو با کره شمالی استقبال کرده و از آن حمايت کرده ايم و من اميدوارم ديدار رهبران دو کره بتواند باعث استقرار صلح و امنيت در شبه جزيره کره باشد تا گفت وگوهای شش جانبه به هدف خود نزديکتر شود.

انتظار می رود دور جديد گفت و گوهای شش جانبه با شرکت آمريکا، روسيه، چين، ژاپن و دو کره شمالی و جنوبی در سپتامبر سال جاری ميلادی پيگيری شود.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34011

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رهبران دو کره با یکدیگر دیدار می کنند، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016