جمعه 20 اردیبهشت 1387

بيروت در دست حزب الله: ۱۱ کشته و ۲۰ زخمی، راديو فردا

از شامگاه پنج شنبه و پس از کنفرانس خبری رهبر حزب الله، درگیری ها در بیروت شدت گرفته است و هم اکنون حزب الله کنترل بخش وسیعی از پایتخت لبنان را در دست دارد.

حسن نصر الله، رهبر حزب الله لبنان تصميمات اخير هيئت وزيران دولت لبنان را «اعلام جنگ عليه حزب الله» خواند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک مقام امنيتی لبنان گفته است که در درگيری های سه روزه لبنان تا صبح جمعه ۲۰ ارديبهشت ماه، ۱۱ نفر کشته و ۲۰ نفر مجروح شده اند.

دولت لبنان که از سوی ايالات متحده امريکا فرانسه و عربستان سعودی حمايت می شود، در جلسه سه شنبه خود، مسدود کردن شبکه مخابراتی حزب الله و تغيير وفيق شقير، عضو گروه امل و فرمانده امنيتی فرودگاه بيروت، را تصويب کرد.

وزير ارتباطات لبنان پيشتر گفته بود که حزب الله لبنان به کمک ايران در حال ايجاد يک شبکه مخابراتی مخصوص به خود است و اين اقدام را يک خطر امنيتی برای لبنان خوانده بود.

در همين حال، آقای نصرالله روز پنجشنبه اعلام کرد که اين گروه برای دفاع از خود از سلاح استفاده خواهد کرد.

رهبر حزب الله همچنين تصريح کرد در صورتی که اين گروه مورد حمله قرار گيرد« از مهماتی» که در اختيار دارد برای« دفاع» از خود استفاده خواهد کرد.

آقای نصرالله خواستار آن شد که دولت مصوبات اخير خود در روز سه شنبه را پس بگيرد.

درگيری های روزهای اخير در بيروت منازعه قدرت هيجده ماهه ميان مخالفان و موافقان دولت لبنان را وارد مرحله جديدی کرده است.

«حزب الله به محاصره بيروت پايان دهد»

پس از کنفرانس ويدئويی رهبر حزب الله، سعدالدين حريری، رهبر اکثريت پارلمان لبنان، از شيخ حسن نصرالله خواست به محاصره بيروت پايان دهد.

سعد حريری خطاب به حسن نصرالله گفت: «نيروهای شبه نظامی مسلح را از خيابان ها خارج کنيد و به محاصره بيروت پايان دهيد».

آقای حريری اقدام هواداران حزب الله در مسدود کردن خيابان های بيروت را اقدامی «مجرمانه» خواند و خواهان توقف هر چه سريعتر آن شد.

در همين حال رهبر اکثريت پارلمان لبنان گفت: «قضاوت درباره مصوبات دولت لبنان را که مورد سوء تفاهم قرار گرفت، به ارتش واگذار مي کنيم .»

آقای حريری همچنين خواستار مذاکره با رهبر حزب الله شد.

از سوی ديگر يک مقام حزب الله ضمن رد در خواست آقای حريری، تصريح کرد: «پايان دادن به درگيری ها مشروط به لغو تصميمات اخير دولت است.»

در خواست جامعه جهانی برای توقف درگيری های بيروت همزمان با اين تحولات، آمريکا به همراه ديگر کشورها خشونت های در بيروت را که به کشته شدن یازده نفر منجر شده است، محکوم کردند.

آمريکا روز پنجشنبه حزب الله را مسئول خشونت های لبنان دانست و خواستار توقف فوری اقدامات «مختل کننده» اين گروه شد.

گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا، روز پنجشنبه گفت: «حزب الله بايد تصميم بگيرد که می خواهد يک گروه تروريستی باشد يا يک گروه سياسی، اين در حالی است که به نظر می رسد حزب الله می کوشد هر دو باشد. انها بايد اقدامات مختل کننده خود را بی درنگ متوقف کنند».

در همين حال شورای امنيت سازمان ملل متحد «نگرانی عميق» خود را از درگيری های اخير لبنان ابراز داشته و خواستار خويشتنداری طرف های در گير شد. اين شورا خواستار توقف بيدرنگ درگيری ها در بيروت شد.

جان ساور، سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد، در اين باره گفت: «اعضای شورای امنيت از بروز

وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بيانيه با ابراز نگرانی از تشديد درگيری در بيروت خواستار خويشتنداری طرف های درگير شد.

وزارت امور خارجه فرانسه تصريح کرده است که بيش از گذشته نسبت به آنچه در بيروت می گذارد نگران است و خواهان خويشتنداری هر دو طرف «در حرف و عمل» است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اتحاديه اروپا با ابراز تاسف از درگيری های لبنان خواستار توقف خشونت ها در بيروت شده است.

در همين حال، ميشل عون، يکی از رهبران مسيحی لبنان، خواستار توقف بی درنگ درگيری ها و بازگشت به مذاکره شده است.

حزب الله لبنان، شبکه مخابراتی خود را بخشی از تجيهزات امنيتی گروه خوانده ست که نقش بسيار مهمی در در جنگ با اسراييل در سال ۲۰۰۶ داشته است.

شورای امنيت سازمان ملل طی قطعنامه های ۱۵۵۹ و ۱۷۰۱ خواستار خلع سلاح حزب الله يا ادغام اين گروه در ارتش لبنان شده است.

رهبران متحد دولت لبنان حزب الله را متهم کرده اند که با اين هدف کنترل رفت و آمد سياستمداران لبنانی مخالف سوريه و شخصيت های خارجی، دوربين ها را در فرودگاه نصب کرده است. اين اظهارات موجب شد تا حاميان حزب الله نيز روز چهارشنبه به شورش خيابانی دست بزنند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36799

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيروت در دست حزب الله: ۱۱ کشته و ۲۰ زخمی، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016