چهارشنبه 16 مرداد 1387

اعدام در آمريکا با وجود اعتراض بين المللی، بی بی سی

با وجود اعتراض نهادهای بين المللی، بامداد روز چهارشنبه، ۶ اوت (۱۶ مرداد)، خوزه مدلين، شهروند مکزيک، در زندان هانتسويل، ايالت تگزاس آمريکا، اعدام شد.

خوزه مدلين، سی و سه ساله، به جرم تجاوز و قتل يک دختر آمريکايی و مشارکت در تجاوز و قتل يک دختر ديگر در سال ۱۹۹۳، در دادگاهی در تگزاس محاکمه و به اعدام محکوم شده بود اما اجرای اين حکم به دليل اعتراض وکلای او به نواقص حقوقی پرونده و اقدامات دولت مکزيک تا کنون به تعويق افتاده بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين حکم پس از آن اجرا شد که روز گذشته، قضات دادگاه عالی ايالات متحده با اکثريت آرا درخواست وزارت خارجه اين کشور برای تعويق در اجرای اين حکم برای مدتی معين را رد کردند و اعلام داشتند که دولت فدرال و رئيس جمهوری ايالات متحده نيز حق لغو يا تعويق مجازات خوزه مدلين را ندارند.

در رای دادگاه عالی آمده است که تنها راه جلوگيری از اعدام آقای مدلين، تصويب قوانين جديد است اما بعيد به نظر می رسد که نهادهای قانونگزاری فدرال و ايالت تگزاس بتوانند در زمان مورد درخواست وزارت خارجه برای تعويق در اجرای حکم، چنين قوانينی را تصويب کنند.

وزارت خارجه ايالات متحده گفته است که در تبعيت از رای ديوان داوری لاهه برای لغو حکم دادگاه تگزاس و در چارچوب کنوانسيون سال ۱۹۶۳ وين راجع به روابط کنسولی، تمامی تلاش خود را برای جلوگيری از اعدام اين شهروند مکزيکی به کار گرفت اما حق مخالفت با رای دادگاه عالی را نداشته است.

پيشتر، بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد نيز با استناد به حکم ديوان داوری لاهه، که مرجع حقوقی سازمان ملل برای رسيدگی به اختلاف بين دولت ها محسوب می شود، از مقامات قضايی آمريکا خواسته بود از اعدام خوزه مدلين خودداری ورزند.

عفو بين الملل، از سازمان های مدافع حقوق بشر نيز خواستار تخفيف مجازات اين شهروند مکزيکی شده بود.

محاکمه و صدور حکم اعدام برای اين شهروند مکزيکی به يکی از مباحث مهم در حقوق بين الملل در سالهای اخير تبديل شده بود.

تجاوز و قتل

پرونده خوزه مندلين به ماجرای تجاوز جمعی و قتل دو دختر آمريکايی در شهر هوستون، ايالت تگزاس، در سال ۱۹۹۳ ارتباط داشته است.

طبق محتوای پرونده، هنگامی که اليزابت پنا، شانزده ساله، و جنيفر ارتمن، چهارده ساله، شب هنگام پس از شرکت در يک ميهمانی، عازم خانه خود بودند، در يکی از خيابان های خلوت هوستون هدف حمله اعضای گروهی به نام سياه و سفيد قرار گرفتند.

شش عضو اين گروه، از جمله خوزه مدلين، پس از تجاوز مکرر به اين دو دختر، آنان را در يک درختزار بيرون از شهر به قتل رساندند و اجسادشان را مخفی کردند اما چند روز بعد، ماموران پليس پس از دريافت اطلاعاتی از يک فرد مطلع، موفق به کشف اجساد شدند و در تحقيقات بعدی، اعضای اين گروه را بازداشت کردند.

دادگاهی در تگزاس پس از رسيدگی به پرونده متهمان، برای خوزه مدلين حکم اعدام صادر کرد اما وکلای وی، با استناد به خودداری ماموران پليس از آگاه ساختن متهم از حق دسترسی به حمايت کنسولی، صدور حکم را غيرقانونی خواندند.

اگرچه بعدا دادگاه تجديد نظر در تگزاس پذيرفت که قصوری در اين زمينه صورت گرفته، اما استدلال کرد که از آنجا که اين موضوع در جريان دادرسی مورد اعتراض قرار نگرفت، صدور حکم اعدام منع قانونی نداشته است.

در سال ۲۰۰۳، دولت مکزيک، که مجازات اعدام را ملغی کرده، اين پرونده را همراه با پرونده ساير شهروندان مکزيکی محکوم به اعدام در آمريکا، به ديوان داوری لاهه ارجاع داد و قضات دادگاه به نفع لغو اين احکام رای دادند.

اين رای مورد قبول مقامات دولت فدرال آمريکا قرار گرفت و وزارت خارجه اين کشور در آخرين تلاش برای جلوگيری از اجرای حکم، دادخواستی را تسليم دادگاه عالی کرد که مورد قبول قضات دادگاه قرار نگرفت.

روز دوشنبه اين هفته، هيات عفو و بخشودگی ايالات تگزاس نيز درخواست تخفيف در مجازات خوزه مدلين را رد کرد و پس از اجرای حکم اعدام نيز دادستان ايالت تگزاس در بيانيه ای اعلام داشت که دادگاه های اين ايالت تعهدی در برابر دادگاه بين المللی ندارند و تنها آرای دادگاه عالی ايالات متحده را قابل قبول می دانند.

دنبالک: http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37898

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اعدام در آمريکا با وجود اعتراض بين المللی، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016