یکشنبه 5 اسفند 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا


تازه های سايت پندار

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> زنان ایرانی پشت درهای مسابقات هندبال قهرمانی آسیا، بی بی سی

در جریان مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا که در شهر اصفهان برگزار می شود، مسئله ورود زنان به استادیوم ها بار دیگر مطرح شده است.

در روز اول این مسابقات زنان ایرانی بدون ممانعت وارد سالن برگزاری مسابقات شدند و تیم ملی ایران را تشویق کردند.

اما در روز دوم از ورود زنان به ورزشگاه محل برگزاری بازی ها جلوگیری شد و تعدادی از زنان در بیرون میله های استادیوم تجمع کردند.

در این بین دو ناظر اسپانیایی و روسی که از طرف فدراسیون جهانی هندبال برای نظارت بر این مسابقات در اصفهان هستند، به رئیس فدراسیون هندبال ایران که مسئول برگزاری مسابقات است اعتراض کرده اند که چرا از ورود زنان به ورزشگاه ها جلوگیری می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رسانه های ایرانی نوشته اند که این دو ناظر، رئیس فدراسیون هندبال را تهدید کرده اند که در صورت حل نشدن این مشکل ادامه مسابقات را لغو خواهند کرد.

اعتراض اصلی آنها به این امر بوده که چرا در روز اول به زنان اجازه داده شده به ورزشگاه بیایند و در روزهای بعد از ورود آنها جلوگیری شده است.

هیوا یوسفی، خبرنگار ورزشی در ایران، می گوید اصفهان قطب هندبال در ایران است و تماشاگران زن در بازی های لیگ هندبال نیز آزادانه در ورزشگاه حاضر می شوند و به همین دلیل در روز اول بازی ها نیز طبق عادت همیشگی شان به استادیوم آمده اند.

آقای یوسفی می گوید شاید دلیل حساس شدن مسئولان ایرانی به این مسئله، پوشش خبری ورود زنان به ورزشگاه ها در روزنامه ها و خبرگزاری های ایرانی باشد.

علیرضا رحیمی، رئیس فدراسیون هندبال ایران گفته است اعتراض ناظران فدراسیون جهانی به او منتقل شده، اما فدراسیون جهانی نمی تواند به صورت یک طرفه مسابقات آسیایی را لغو کند.

البته آقای رحیمی پذیرفت این مسئله باعث می شود فدراسیون جهانی در سال های آینده در دادن امتیاز میزبانی مسابقات مهمی چون قهرمانی آسیا به ایران، تامل بیشتری کند.

رئیس فدراسیون هندبال ایران همچنین گفته است که این فدراسیون با حضور زنان در ورزشگاه ها مخالف نیست، و نیروی انتظامی "بر اساس دستوراتی که دریافت کرده" از ورود زنان به ورزشگاه ها جلوگیری می کند.

ورود زنان به ورزشگاه ها در ایران همواره مسئله مناقشه برانگیزی بوده است. در قوانین ایران ورود زنان به ورزشگاه منع نشده، بنابراین تصمیم گیری در این مورد تا حد زیادی به سلیقه مدیران ورزشی و به خصوص مسئولان انتظامی و امنیتی بستگی دارد.

در سال های گذشته ورود زنان به ورزشگاه های فوتبال همواره ممنوع بوده است، اما این مسئله در مورد ورزش های دیگر به این شدت اعمال نمی شود.

به عنوان مثال سال هاست زنان ایرانی در مسابقات بسکتبال، والیبال و هندبال حاضر می شوند و ورزشکاران مرد را تشویق می کنند.

اما به گفته هیوا یوسفی در دو سه سال گذشته و با تغییر دولت در ایران، ورود زنان به ورزشگاه ها بسیار محدود شده و در موارد زیادی از ورود زنان خبرنگار ورزشی به سالن ها نیز جلوگیری می شود.

ورود زنان به استادیوم ها یکی از درخواست های جنبش زنان در ایران نیز هست، و به خصوص در آستانه جام جهانی 2006 تلاش های زیادی در این راستا انجام شد که در نهایت در یک مورد حدود 10 نفر از زنان توانستند به جایگاه ویژه ورزشگاه آزادی وارد شوند و بازی را از نزدیک تماشا کنند.

مسئله ورود زنان به ورزشگاه ها دستمایه ساخت فیلم آفساید به کارگردانی جعفر پناهی نیز قرار گرفته که این فیلم در چندین جشنواره بین المللی موفق به کسب جوایزی شده است.





Copyright: gooya.com 2016