چهارشنبه 8 خرداد 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


تازه های سايت پندار

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> وقتی طنز جدی گرفته می شود، روایتی عجیب از نقل تاریخ و جدی گرفتن شوخی ها!، فردا

در پی انتشار یک بخشنامه عجیب از زمان رضاخان منحوس در نشریه یکی از مراکز، پیگیری «فردا» نکات قابل تاملی را در این خصوص روشن ساخت.

به گزارش «فردا»، در پی درج یک سند تاریخی از یک بخشنامه که از سوی پدر شاه منحوس به حمامی های کشور صادر شده است، نکات عجیب این بخشنامه خبرنگار ما را بر آن داشت تا اصل این سند که حکایت از یک گوشه از مظالم این خاندان در حق مردم ایران داشت به استحضار بینندگان برسد.

اما پیگیری «فردا» حکایت از این دارد که اصلا این بخشنامه وجود خارجی ندارد و تنها برای طنز از سوی یک مرکز تاریخی تالیف شده، اما در یک نشریه رسمی به عنوان سند چاپ شده است.

به جهت اهمیت این مطلب، این سند به وسیله «فردا» منتشر می شود.

به گزارش «فردا» متن این سند بدین شرح است:

بخشنامه!!

متحدالمال به تمام حمامی‌ها

مورخه: 8/10/1314

در خصوص البسه نسوان و آقایان مواردی متذکر می‌گردد که باید بی برو برگرد و بدون چون و چرا اجرا شود. متحدالمال در 1+12 فرمان به اطلاع حمامی‌ها می‌رسد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

1ـ بستن دستمال به سر، که هیچ مورد ندارد ممنوع است (مگر سری که درد می‌کند وگرنه سری که درد نمی‌کند دستمال نمی‌بندند).

2ـ عبور خانم‌ها با چادر در خیابان‌ها و معابر ممنوع است.

3ـ معلمان و محصلان باید کشف حجاب نمایند. کلیه مدارس ایران کلاه پهلوی و کت و شلوار استعمال کنند تا ایرانیان به لباس مذبور ملبس و کلاه پهلوی همواره استعمال شود.

4ـ اداره شهربانی به بازار و خیابان پاسبان بگمارد و به خانم‌هایی که چادر و چاقچور دارند اخطار کنند و به مغازه‌ها تاکید کنند تا بر بالای درب خود بنویسند: از ورود خانم‌های بی‌کلاه معذوریم.

5ـ استعمال کلاه پهلوی الزامی است. چون عده‌ای در بدو امر متعذر هستند که استطاعت خرید کلاه‌های گران‌قیمت فرهنگی را ندارند ناگزیر از استعمال چادر می‌باشند: برای رفع این بهانه کلاه‌ مال‌ها را احضار و دستور و نمونه داده شود که از نمد کلاه تهیه کنند و همین طور به خیاط‌ها دستور داده شود که کلاه لبه‌دار بدوزند.

6ـ با این مراقبت و جدیت و با تهیه وسایل هنوز عده‌ای ادعا می‌کنند به علت عدم بضاعت قادر به تهیه کلاه نیستند. این افراد دو جرم مرتکب شده‌اند. یکی آنکه رفاهیت عمومی را با گداصفتی و موش‌مردگی حمل بر فقر مردم جلوه داده‌اند که خلاف واقع است: دیگر آنکه به این بهانه واهی خواسته‌اند از فرمان دولت سرپیچی کنند.

7ـ با آنکه عموم اهالی در رفاهیت کامل به سر می‌برند برای آنکه گزک به دست دشمن نداده باشیم فرض را بر این می‌گذاریم که عده‌ای قادر به خرید کلاه نیستند تا بر سر خودشان بگذارند لذا عموماً چارقد استعمال می‌کنند، عجالتاً از بودجه شهرداری تعدادی کلاه تهیه و تقسیم گردد که سایرین خود را به استعمال کلاه مجبور دیده از استعمال چادر خودداری ورزند.

8ـ به وسیله شهرداری از حمام‌های زنانه التزام گرفته شود که هیچ زنی را بدون کلاه به حمام راه ندهند و در صورتی که زنی، با چادر برود به او اخطار کنند که بار دیگر چادر را ترک و با کلاه برود و اگر بار دیگر با چادر به حمام رفت اسم او و شوهرش را راپرت دهند.

9ـ از لحاظ این که مبادا حمامی‌ها در اجرای این التزام خود مراقبت نکنند، مامورینی به طور محرمانه گماشته شود که وضعیت خانم‌ها و مراقبت حمامی را اطلاع دهند.

10ـ از میان حمامی‌ها کسانی گماشته شوند که ماموران را بپایند.

11ـ از میان خانم‌ها مامورینی گماشته شوند که حمامی‌ها و ماموران را بیایند.

12ـ از میان دلال‌ها و کیسه‌کش‌ها و مشت و مالچی‌ها کسانی گماشته شوند که خانم‌ها را بپایند.

1+12ـ به کلیه ملت ایران امر می‌کنیم که همدیگر را بپایند وگرنه مسئولیتش به چشم خودشان می‌رود.





Copyright: gooya.com 2016