شنبه 15 تیر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


تازه های سايت پندار

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> افزایش فشارهای آمریکا بر شبکه‌های ماهواره‌ای ایران به ویژه «العالم»، شهاب‌ نیوز

همزمان با محدودیت‌های وسیعی که از سوی ایالات متحده علیه شبکه «المنار» وابسته به حزب‌الله لبنان به اجرا گذاشته می‌شود، کنگره آمریکا طرحی را در دستور کار خود قرار داده که خواهان تشدید این فشارها و گسترش دامنه آن به شبکه‌هایی چون «العالم» و حتی پرس‌تی‌وی شده است.

بر اساس گزارشی که شبکه تلویزیونی «العالم» روز چهارشنبه به نقل از خبرگزاری «امریکا ان عربیک» منتشر کرد، کنگره آمریکا با تصویب یک لایحه از کاخ‌سفید خواهد خواست «شبکه‌های ماهواره‌ای مروج خشونت علیه آمریکا و اسراییل» را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد و تدابیری علیه کشورهای حامی این کانال‌ها نیز به اجرا بگذارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در این پیش نویس که «جس بیلیراکیس» نماینده جمهوری خواه آن را به مجلس نمایندگان آمریکا ارایه کرده است؛ بسیاری از رسانه‌های گروهی فعال در خاورمیانه به تلاش برای ترویج مداوم خشونت علیه آمریکا و شهروندان آمریکایی متهم شده‌اند. در این میان به ویژه به برخی شبکه‌ها مانند «المنار»، «العالم»، «الاقصی» و نیز شبکه‌های «الرافدین» و «الزوراء» می‌توان اشاره کرد؛ دو شبکه‌ای که از طریق ماهواره «نایل سات » پخش می‌‌شدند ولی فعالیت آن‌ها بعداً متوقف شد.

بر اساس این گزارش؛ در پیش نویس قانون شماره 1308 مجلس نمایندگان آمریکا، از همه دولت‌های خاورمیانه وهم پیمانان آمریکا و دیگر کشورهای مسوول خواسته شده است که «شبکه‌های ترویج کننده خشونت علیه آمریکا» و «حامیان آن‌ها» را به طور رسمی و علنی محکوم کنند.

پیش نویس قانون مزبور همچنین از رییس جمهور آمریکا خواسته است تا ماهواره‌هایی را که به شبکه‌های نامبرده خدمات می‌‌دهند، از جمله ماهواره مصری «نایل ست» و ماهواره عربی «عرب ست» را در لیست ماهواره‌های تروریستی قرار دهد.

این پیش نویس همچنین از بوش خواسته است در زمان کمک به «کشورهای مروج خشونت علیه آمریکا» میزان کمک‌های خود به این کشورها و طبیعت روابط با آنان را در نظر داشته باشد و در این میان به ویژه به کشور مصر به عنوان مالک ماهواره «نایل ست» و نیز به اتحادیه عرب به عنوان مالک «عرب ست» اشاره شده است.

نمایندگان آمریکایی، کانال‌های ماهواره ای که به ترویج خشونت علیه آمریکا متهم شده اند را مشخص کرده و شبکه المنار وابسته به حزب الله لبنان را از جمله این کانال‌ها برشمرده اند. این درحالی است که حزب الله در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا نیز قرار دارد. پیش نویس مزبور، شبکه «الاقصی» وابسته به حماس و برخی شبکه‌های ایرانی از جمله شبکه ماهواره ای عرب زبان «العالم» را نیز به ترویج خشونت علیه آمریکا متهم کرده است.

نمایندگان آمریکا در این پیش نویس تصریح کرده‌اند که شبکه المنار از ابتدا به عنوان یک «شبکه مقاومت» در صدد بوده تا از این شبکه به عنوان سلاحی برای حمایت از حزب الله در مقابله با آمریکا و رژیم اشغالگر اسراییل استفاده کند.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در این پیش نویس ضمن هشدار درباره افزایش تعداد مخاطبین شبکه المنار، اعلام کرده اند که این شبکه از زمان تاسیس در سال 2000 از همه مناطق جهان به جز قطب جنوب قابل دریافت و مشاهده بوده است و اکنون نیز از طریق ماهواره‌های «عرب ست» و «نایل ست» و نیز ماهواره اندونزیایی «بالاب سی 2 » پخش می‌‌شود و همین مساله باعث شده که شمار بینندگان آن در مناطق مختلف جهان در روز به ده میلیون نفر برسد.

این در حالی است که پخش شبکه «المنار» وابسته به حزب‌الله لبنان در کشورهای آمریکا، فرانسه، هلند و اسپانیا ممنوع شده است.





Copyright: gooya.com 2016