جمعه 4 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> توزیع پرتقال اسرائیلی در تهران (همراه با عکس)

منبع عکس خبرگزاری مهر

ایسنا: ماجراي پرتقال‌هاي نشان‌دار ... واردكننده: هيچ تاجري ريسك چنين كاري را نمي‌پذيرد ... معاون گمرك: امكان واردات رسمي پرتقال اسرائيلي وجود ندارد

israel_orange_1.jpg

در پي انتشار خبرهايي در زمينه توزيع پرتقال‌هايي با نشان اسراييل در كارتن چيني در سطح شهر تهران معاون امور گمركي گمرك تاكيد كرد كه امكان واردات رسمي پرتقال رژيم اشغالگر قدس وجود ندارد. همچنين يكي از واردكنندگان عمده ميوه با رد واردات اين نوع ميوه‌ها عنوان كرد كه پرتقال از ميوه‌هايي است كه شرايط قرنطينه خاصي دارد و بايد از مبدأ توليد به مقصد مستقيما حمل شوند.

israel_orange_2.jpg

در اين زمينه محمدرضا نادري ـ معاون امور گمركي گمرك ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگاني ايسنا امكان واردات رسمي پرتقال اسرائيلي را به داخل كشور رد كرد و افزود: چنين چيزي امكان ندارد؛ چراكه صاحب كالا براي واردات اسناد آن را به گمرك ارائه مي‌دهد و مبدا كالا و حتي اينكه اين محصول در كجا توليد شده مشخص است.


* از مبادي رسمي وارد كشور نشده است

وي گفت: علاوه بر نظارت‌هايي كه وجود دارد، يك واردكننده قطعا به قوانين آشناست و هيچ زماني براي چند تن بار چنين ريسكي را نخواهد كرد؛ چراكه طبق قانون هر گونه معامله تجاري با اسرائيل ممنوع است و از سوي ديگر مردم نيز كالاهايي به اين نام را مصرف نخواهند كرد؛ لذا معتقدند اگر هم چنين چيزي عنوان شود كه پرتقال‌هايي از اسرائيل به داخل كشور آورده شده قطعا از مبادي رسمي نبوده است.

معاون گمرك همچنين خاطرنشان كرد: در حال حاضر معافيت تخفيف فصلي واردات پرتقال نيز كه تا پايان فروردين ماه صفر بوده به پايان رسيده و براي اطمينان از نظارت دقيق قطعا بررسي‌هاي لازم در گمرك انجام خواهد شد؛ اما تاكنون گزارشي در اين زمينه دريافت نشده است.

نادري در ادامه با اشاره به طرح انتخاب مسير در گمرك عنوان كرد: بر اساس اجراي اين طرح كالاهايي كه از ريسك كمتري برخوردارند در مسير سبز تعريف شده اما قطعا پيش از نظارت‌هاي گمرك قرنطينه‌ نباتي بايد در زمينه ترخيص پرتقال مجوز صادر كند.

به گفته وي البته قطعا كنترل‌هاي لازم از سوي نماينده قرنطينه نباتي مستقر در مرزها انجام گرفته لذا بعيد مي‌دانيم كه چنين محصولي از مبادي رسمي وارد كشور شده باشد.


* فصل توليد پرتقال در نيمكره جنوبي است

از سوي ديگر ارجمندي ـ يكي از وارد كنندگان ميوه به داخل كشور ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگاني ايسنا با اشاره به اينكه بازرسان دولتي صبح امروز سردخانه‌هاي اكثر واردكنندگان را كه اقدام به نگهداري ميوه‌هاي وارداتي مي‌كنند، مورد بازرسي قرار داده است، افزود: هنوز نمي‌دانيم موضوع چيست، اما اين گونه كه به نظر مي‌رسد به راحتي اتهام وارد مي‌شود. چرا كه در حال حاضر فصل توليد پرتقال و مركبات در نيمكره جنوبي است و مبدأ عمده‌ آنها از مصر و چين بوده است.

وي تاكيد كرد: قطعا هيچ وارد كننده‌اي ريسك چنين كاري را نمي‌پذيرد و تجارت سالم خود را در مظان اتهام قرار نخواهد داد.

ارجمندي گفت: اينكه داستان از كجا نشأت مي‌گيرد بي‌خبريم اما آنچه مسلم است به نظر مي‌رسد عده‌اي در حال تخريب بي‌رحمانه‌ بازرگانان فعال در حوزه ميوه هستند. قطعا منطق حكم مي‌كند كه هيچ تاجري به چنين اقدامي دست نزند.

وي خاطرنشان كرد: اينكه اجازه دهيم به بهانه‌ انحصار تجارت برخي را زير سوال ببريم كم لطفي است چرا كه تجارت در كشور ما آزاد بوده و تنها بايد هنر تجارت داشت تا در اين عرصه فعاليت كرد.

به گفته اين واردكننده محصولاتي چون نارنگي، پرتقال، انگور، سيب، انبه و برخي ديگر از ميوه‌ها براي واردات شرايط قرنطينه خاصي دارند و بايد از مبدأ توليد به مقصد مستقيما حمل شوند و چنانچه كسي ادعاي غير از اين داشته باشد قطعا اطلاعات ناكافي داشته است.


* در واحدهاي صنفي توزيع نشده‌اند

رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران نيز بر توزيع نشدن پرتقال‌هاي اسراييلي در سطح واحدهاي صنفي تهران تاكيد كرد.

حسين مهاجران به خبرنگار اصناف ايسنا گفت: اين پرتقال‌ها وارد ميدان مركزي ميوه و تره‌بار تهران كه تمام واحدهاي صنفي خريد خود را از آنجا انجام مي‌دهند، نشده‌اند و گويا فقط در سطح ميادين ميوه شهرداري‌ها توزيع شده‌اند.

او توضيح داد: پرتقال‌هاي اسراييلي از دو نوع جفا و روداردني هستند كه سايز درشتي دارند. اين پرتقال‌ها احتمالا از طريق بندر دوبي وارد كشور شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 


Copyright: gooya.com 2016