یکشنبه 6 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> تازه‌ترين رده‌بندي كيفي خودروهاي داخلي، دنیای اقتصاد

در تازه‌ترين رده‌بندي سطح كيفي خودروهاي توليد داخل كه با بازگشت بنز همراه بود نيسان ماكسيما صدرنشيني خود را از دست داد و به جز 141، ساير مدل‌هاي پرايد به دسته قابل قبول صعود كردند.

در اين رده‌بندي كه به اسفندماه سال گذشته مربوط است، 28 خودرو توليد داخل در 9 معيار سيستم فنربندي، تعليق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهيزات الكترونيكي، تزئينات داخلي و خارجي، صدهاي غيرعادي، بدنه، نفوذ آب و رنگ مورد ارزيابي كيفي قرارگرفته و در 4 گروه خيلي خوب، خوب، قابل قبول و حداقل قابل قبول دسته‌بندي شدند به نحوي كه خودروهاي با امتياز بين صفر تا 120 در دسته خيلي خوب، 120 تا 200 در گروه خوب، 200 تا 277 در سبد قابل قبول و 277 تا 410 نيز در گروه حداقل قابل قبول‌ها جاي گرفتند هر چند در اين نوع رده‌بندي‌ها، خودروهاي با امتياز منفي بيشتر از 410، غيرقابل قبول به حساب آمده و اجازه توليد نخواهند داشت، اما در رده‌بندي اسنفدماه، هيچ يك از 28 خودرو تحت ارزيابي به دسته غيرقابل قبول‌ها نرفت.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد،ازنكات جالب اين رده‌بندي مي‌توان به رفع عيوب 25 امتيازي ريو، اضافه شدن همين عيوب به پژو 206هاچ بك و صندوق‌دار اشاره كرد.همچنين به جز مدل 141، ساير مدل‌هاي پرايد با جهش كيفي مواجه و به دسته خودروهاي قابل قبول آمدند.

از سوي ديگر رده‌بندي اسفند ميهمان تازه واردي نيز با نام پروتون ويرا دارد كه طي سال‌ گذشته همواره بحث‌هايي در مورد توقف توليد اين محصول مطرح مي‌شد.

بنز، بهترين در بدنه و تزئينات ظاهرا ايران خودرويي‌ها يك ماه در ميان، بنز توليد مي‌كنند كه مدل‌هاي E350 و E280 آن ماهي يكبار در جمع خودروهاي داخلي تحت ارزيابي كيفي قرار مي‌گيرند.

اين دو با بازگشت دوباره به اين جمع، رده‌هاي اول و دوم جدول رتبه‌بندي كيفيت اسفندماه را به خود اختصاص دادند.

اين در حالي است كه تنها در 3 معيار تزئينات، بدنه و رنگ امتياز منفي كسب كرده و در بين 28 خودرو تحت ارزيابي، كمترين نمره منفي را در بدنه و تزئينات بدست آورده‌اند.

پس اين دو نماينده آلماني، ماكسيما در حالي مكان سوم جدول را در اختيار دارد كه مانند بنز تنها در 3 معيار بدنه، تزئينات و رنگ امتياز منفي به خود مي‌بيند. اين مونتاژي ژاپني پارس خودرو همواره در غياب بنز به صدر جدول رفته و با بازگشت اين رقيب آلماني صدرنشيني خود را از دست مي‌دهد.

از سوي ديگر گرند ويتارا، شاسي بلند مونتاژي ايران‌خودرو نيز كه در رتبه‌بندي اسفندماه، ازنكات جالب اين رده‌بندي مي‌توان به رفع عيوب 25 امتيازي ريو، اضافه شدن همين عيوب به پژو 206هاچ بك و صندوق‌دار اشاره كرد.همچنين به جز مدل 141، ساير مدل‌هاي پرايد با جهش كيفي مواجه و به دسته خودروهاي قابل قبول آمدند. چهارم شده، از وضعيتي مشابه خودروهاي بالادستي خود برخوردار و مشتركا با بنز E350 حائز بهترين كيفيت در معيار رنگ بين 28 خودرو تحت ارزيابي شده است.

ويتارا تحت برند سوزوكي ژاپن در سايت خراسان ايران خودرو به مونتاژ مي‌رسد. پس از اين ژاپني، هموطن آن؛ يعني مزدا 3 در حالي مكان پنجم جدول را به خود اختصاص داده كه اين محصول نيز تنها در 3 معيار بدنه، تزئينات و رنگ امتياز منفي دارد.

تعليق پژو 206

در حالي كه ريو بالاخره از قيد عيوب 25 امتيازي خود، طي رده‌بندي كيفيت اسفندماه خودروهاي داخلي آزاد شد، رقيبان فرانسوي آن يعني پژو 206 هاچ‌بك و صندوق‌دار، در بند اين عيوب در آمدند.

عيوبي كه حتي توسط مشتريان نيز قابل تشخيص بوده و سبب تنزل سطح كيفي خودروهاي حاضر در رده‌بندي مي‌شود. هرچند پژو 206 هاچ‌بك با امتياز منفي 81 مكان ششم جدول را به خود اختصاص داده، اما به جز معيار نفوذ آب در ساير معيارها نمره منفي دارد كه بيشترين آن به بخش تزئينات مربوط مي‌شود.

پس از اين مدل، نوع صندوق‌دار پژو 206 جاي گرفته كه البته در 3 معيار سيستم موتور، صداهاي غيرعادي و نفوذ آب نمره منفي ندارد. اين در حالي است كه امتياز منفي 6/4 در معيار سيستم تعليق 206 صندوق‌دار با توجه به كيفيت بالايي كه از آن انتظار مي‌رود، عجيب به نظر مي‌رسد.

در واقع هم 206 صندوق‌دار و هم هاچ‌بك تنها ميهمانان گروه خودروهاي خيلي خوب اسفندماه به حساب مي‌آيند كه در بخش سيستم تعليق حائز نمره منفي شده‌اند.

كيفيت پايين موتور ريو

مكان هشتم جدول رده‌بندي سطح كيفي خودروهاي داخلي در اسفندماه، به فرانسوي محبوب و مونتاژي سايپا؛ يعني زانتيا اختصاص دارد. محصولي كه در 4 معيار ترمز، تزئينات، بدنه و رنگ حائز نمره منفي شده و بيشترين آن نيز به بخش بدنه مربوط مي‌شود.

پس از اين فرانسوي، مگان و نيسان رونيز در حالي مكان‌هاي نهم و دهم جدول را به خود اختصاص داده‌اند كه مانند بيشتر هم دسته‌اي‌هاي خود تنها در 3معيار بدنه، رنگ و تزئينات نمره منفي دارند. همچنين آوانته تنها نماينده خودروسازان خصوصي كشور در دسته خيلي خوب‌ها كه در مقايسه با رده‌بندي بهمن‌ماه با كاهش نمره منفي روبه‌رو شده طي رده‌بندي اسفند جايگاه يازدهم جدول را به خود اختصاص داده است.

نكته مهم درباره اين مونتاژي اهل كره، اينكه بالاترين نمره منفي را بين 28 خودرو تحت ارزيابي كيفي اسفندماه در بخش تجهيزات الكتريكي در اختيار دارد.

آوانته علاوه بر اين در معيارهاي بدنه، رنگ و تزئينات نيز حائز نمره منفي شده است.

ريو ديگر كره‌اي مونتاژي خودروسازان داخلي نيز كه در 6 معيار موتور، تجهيزات الكتريكي، تزئينات، صداهاي غيرعادي، بدنه و رنگ امتياز منفي داشته و بالاترين آن مربوط به بخش تزئينات ” مكان هشتم جدول رده‌بندي سطح كيفي خودروهاي داخلي در اسفندماه، به فرانسوي محبوب و مونتاژي سايپا؛ يعني زانتيا اختصاص دارد. محصولي كه در 4 معيار ترمز، تزئينات، بدنه و رنگ حائز نمره منفي شده و بيشترين آن نيز به بخش بدنه مربوط مي‌شود. “ مي‌شود ركورددار امتياز منفي در معيار سيستم موتور ميان كل خودروهاي تحت ارزيابي به حساب مي‌آيد.

اين كره‌اي در مقايسه با ارزيابي كيفي بهمن‌ماه كاهش نمره منفي را در كارنامه اسفندماه خود مي‌بيند.

تندر به مرز خيلي خوب رسيد

تندر-90 پارس خودرو تنها پنج دهم امتياز ديگر تا صعود به گروه خيلي خوب‌ها فاصله دارد. اين محصول كه 5/4 امتياز منفي كمتر از همتاي ايران خودرويي خود كسب كرده در 5 معيار موتور، تزئينات، صداهاي غيرعادي، بدنه و رنگ امتياز منفي به دست آورده است كه بيشترين آن به معيار بدنه مربوط مي‌شود.

اين در حالي است كه تندر ايران خودرو در 6 معيار نمره منفي دارد؛ اما در عين حال اين محصول بالاترين نمره منفي خود را در بخش بدنه به خود مي‌بيند.

بين تندرهاي پارس خودرو و ايران‌خودرو كه به ترتيب در جدول رده‌بندي، سيزدهم و پانزدهم شده‌اند، هيونداي ورنايي قرار گرفته كه تنها در معيارهاي بدنه، رنگ و تزئينات امتياز منفي دارد و بيشترين آن به بخش تزئينات مربوط مي‌شود، و ورنا جزو توليدات بخش خصوصي به حساب مي‌آيد.

اين در حالي است كه هم خانواده آن؛ يعني فولكس گل نيز پس از تندر ايران‌خودرو در 5 معيار موتور، تجهيزات الكتريكي، تزئينات، بدنه و رنگ حائز نمره منفي شده كه بيشترين آن به معيار تزئينات مربوط است گل البته در بخش تجهيزات الكتريكي نيز نمره منفي بالايي دارد.

بدترين تعليق براي 405 خراسان

مكان‌ها ي هفدهم تا بيست و يكم جدول رده‌بندي سطح كيفي خودروهاي توليد داخل در اسفندماه را بايد قلمرو ايران خودرويي‌ها دانست. در اين قلمرو، پارس توليد مركز با كسب امتياز منفي در 6 معيار كه بيشترين آن به بخش تزئينات مربوط مي‌شود، پرچم‌دار به حساب آمده و پس از اين محصول، پارس خراسان هجدهم شده است.

بالاترين نمره منفي پارس خراسان نيز به معيار تزئينات مربوط مي‌شود. پژو 405 توليد مركز نيز كه تنها در معيار صداهاي غيرعادي امتياز منفي ندارد، در حالي نوزدهم شده كه بيشترين امتياز منفي اين محصول با معيار تزئينات در ارتباط است.405 در بخش تعليق نيز نمره منفي بالايي دارد.

از سوي ديگر سمند كه در تمام معيارها نمره منفي كسب كرده، در حالي جايگاه بيستم جدول را به خود اختصاص داده است كه بالاترين نمره منفي آن به معيار تزئينات مربوط مي‌شود.

اين در حالي است كه وضعيت كيفي ترمز آن نيز شرايط چندان مناسبي ندارد. پژو 405 خراسان نيز كه در سه معيار ترمز، صداهاي غيرعادي و نفوذ آب نمره منفي كسب نكرده، در حالي بيست و يكمين عضو جدول لقب گرفته كه بيشترين امتياز منفي آن به بخش بدنه مربوط مي‌شود.

اين محصول البته ركورددار امتياز منفي در معيار سيستم تعليق ميان 28 خودرو تحت ارزيابي كيفي اسفندماه به حساب مي‌آيد.

مراقب ترمز پروتون باشيد

MVM تنها نماينده ” ظاهرا خود سايپايي‌ها نيز از پرايد 141 قطع اميد كرده و چندان رغبتي براي افزايش كيفيت اين محصول ندارند. 141 كه ميهمان با سابقه و قديمي قعر جدول رده‌بندي سطح كيفي خودروهاي توليد داخل به حساب مي‌آيد “ چيني جدول رده‌بندي سطح كيفي خودروهاي توليد داخل هنوز هم در دسته قابل قبول‌ها به سر برده و طي ارزيابي اسفندماه، امتياز منفي آن نسبت به بهمن‌ماه بالاتر رفته است، MVM كه محصولي كوچك و مونتاژي در كرمان موتور به حساب مي‌آيد در سه معيار سيستم تعليق، صداهاي غيرعادي و نفوذ آب امتياز منفي كسب نكرده و بالاترين نمره منفي آن نيز به معيار تزئينات آن مربوط مي‌شود.

البته وضعيت موتور MVM با توجه به نمره منفي كه در اين بخش به دست آورده، مناسب به نظر نمي‌رسد.

اما جدول رده‌بندي اسفندماه ميهماني از مالزي را نيز به خود مي‌بيند. پروتون ويرا كه در زاگرس خودرو مونتاژ مي‌شود و معمولا وضعيت توليد مناسبي ندارد در حالي جايگاه بيست و سوم جدول رده‌بندي را به خود اختصاص داده كه ركوددار امتياز منفي در معيار ترمز، ميان كل خودروهاي تحت ارزيابي به حساب مي‌آيد.

البته وضعيت تجهيزات الكتريكي آن نيز چندان مناسب نيست. ويرا البته در معيار رنگ نيز به همراه پرايد 141، پايين‌ترين كيفيت را از آن خود كرده است. پس از اين تازه وارد شرق آسيايي با پژو روآ روبه‌رو هستيم؛ روآيي كه در تمام معيارها امتياز منفي به‌دست آورده و بيشترين نمره منفي آن نيز به معيار بدنه مربوط مي‌شود.

نفوذ آب در پرايد پارس خودرو

جالب‌ترين و شايد عجيب‌ترين نكته ارزيابي سطح كيفي خودروهاي توليد داخل در اسفند ماه را بايد به صعود سايپا 132 و پرايد پارس خودرو به دسته قابل قبول قبول‌ها نسبت داد. اين در حالي است كه 132 در تمامي معيارها نمره منفي كسب كرده و وضعيت صداهاي غيرعادي و رنگ آن نيز از شرايط مناسبي برخوردار نيست.

پرايد پارس خودرو هم علاوه بر آن كه ضعيف‌ترين بدنه را ميان 28 خودرو تحت ارزيابي در اختيار دارد در معيار نفوذ آب نيز حائز بالاترين نمره منفي ميان كل خودروهاي تحت ارزيابي كيفي اسفند ماه شده است.

اين خودرو بهترين بدنه را ميان كل مدل‌هاي پرايد به خود اختصاص داده و بالاترين نمره منفي آن نيز به بخش بدنه مربوط مي‌شود. از سوي ديگر صبا كه با كيفيت‌ترين مدل پرايد به حساب مي‌آيد در حالي جايگاه بيست و پنجم جدول رده‌بندي را به خود اختصاص داده كه در تمامي معيارها امتياز منفي دارد و بالاترين آن نيز با معيار بدنه در ارتباط است.

صبا البته در بخش صداهاي غيرعادي و سيستم موتور وضعيت مناسبي به خود نمي‌بيند.

صداهاي غيرعادي در پرايد 141

ظاهرا خود سايپايي‌ها نيز از پرايد 141 قطع اميد كرده و چندان رغبتي براي افزايش كيفيت اين محصول ندارند. 141 كه ميهمان با سابقه و قديمي قعر جدول رده‌بندي سطح كيفي خودروهاي توليد داخل به حساب مي‌آيد طي ارزيابي اسفند ماه نيز، در تمام معيارها نمره منفي كسب كرده و در سه بخش تزئينات، صداهاي غيرعادي و رنگ (مشترك با پروتون ويرا) ركوددار امتياز منفي به حساب مي‌آيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 


Copyright: gooya.com 2016