شنبه 6 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> اعترافات سيداميرحسين مهدوي عضو سازمان مجاهدین انقلاب - بخش اول (ویدئو)

بالاخره پس از گذشت دو هفته از بازداشت های گسترده فعالان سیاسی و روزنامه نگاران روز یکشنبه خبرگزاری فارس اعترافاتی را از امیر حسین مهدوی که گفته است یکی از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و عضو ستاد موسوی است منتشر کرد.

از همان ابتدای آغاز بازداشت ها زمزمه های از رسانه های نزدیک به دولت و سپاه شنیده می شد که از اعترافات بازداشتیان خبر می داد و بعدتر خانواده های زندانیان و فعالان حقوق بشر هم از فشار بر زندانیان برای اعتراف گیری ابراز نگرانی کردند.

پروژه اعتراف گیری در ایران پدیده ای رایج است که از ابتدای انقلاب کمابیش آغاز شد و در دهه ۶۰ به اوج خود رسید. در آن زمان فرد بازداشتی به خطاهایش اعتراف می کرد و طلب بخشش و گاه حتی اشد مجازات برای خود می کرد. این روش بعدتر توسط جریانات حاکم بر زندان ها تغییراتی کرد و افراد را به توضیح سناریویی های وا می داشت که اساسا هیچ ریشه ای در واقعیت نداشت و صرفا منویات و داستان ها بازجویان شان را بازتاب می داد. این اعترافات، اغلب همسو با گزارش هایی است که برخی رسانه ها از جمله روزنامه کیهان، رسالت، خبرگزاری فارس و گاه رادیو تلویزیون دولتی در مورد تلاش برای جاسوسی یا ایجاد انقلاب مخملی و ... منتشر می کنند.

قربانیان این اعترافات که تحت فشارهای شدید روحی و روانی قرار می گیرند اغلب پس از آزادی از کذب بودن اعترافات خود پرده برداشته و عملا این اعترافات برای جهت دادن به افکار عمومی دیگر همچون گذشت کارایی ندارد. با این حال این روش همچنان ادامه دارد و قربانیان تازه ای می گیرد.

روانشناسان و متخصصینی که در این زمینه تحقیق کرده اند می گویند تقریبا هیچکس یافت نمی شود که نسبت به فشارهایی که با روش های مختلف به او وارد می شود مصون باشد. از جمله روش های رایج برای اعتراف گیری بی خبر نگاه داشتن او و دادن اطلاعات غلط به فرد زندانی است. تهدید زندانیان به برخورد با خانواده و استفاده از روحیه حساس شده آنها در این زمینه از جمله روش های دیگر فشار به بازداشت شدگان است.

نگهداری زندانیان در اتاق بی رنگ، بی خوابی، بازجویی های ممتد، استفاده از دارو و در نهایت گاه شکنجه فیزیکی اغلب به نتیجه دلخواه بازجویان منتهی می شود.

با توجه به عدم دسترسی نهادهای ناظر و بی طرف به زندان های جمهوری اسلامی، هیچکدام از این اعترافات قابل استناد نیستند.

خبرنامه گویا صرفا جهت اطلاع خوانندگانش دست به انتشار متن و فیلم این اعترافات می زند که توسط خبرگزاری فارس منتشر شده است.

Get the Flash Player to see this player.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 


Copyright: gooya.com 2016