یکشنبه 30 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> سرنوشت مبهم خانه دایی جان ناپلئون (+ گزارش تصویری)

فرزانه نیکروح متین - روزنامه شرق

اگر دنبال نشانه کمرنگی از لاله زار قدیم و هویت تهران هستید، پیشنهاد می کنم سری به لاله زار جنوبی بزنید و از کوچه اتحادیه دیدن کنید. انتهای این کوچه قدیمی بن بست، خانه ای ارزشمند به نام خانه اتحادیه (امین السلطان) واقع شده که میراث دوران قاجار است. این خانه شاه نشین که در حال فرسایش و فروریزی است، روزگاری جزو آثار ملی کشور به حساب می آمد.اما در چند ماه گذشته از فهرست میراث سازمان فرهنگی به دلیل شکایت مالکان خصوصی به حکم دیوان عدالت اداری خارج شد.

در این هنگام درگیری بین شهرداری و خانه اتحادیه برای تخریب بالا گرفت تا آنجا که حدود ۴۰۰ نفر از هنرمندان در نامه ای خطاب به شهرداری تهران خواستار آن شدند که از تخریب خانه و فروش به اهل کسبه و تجار جلوگیری به عمل آید.





تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 













خانه اتحادیه که آنجا را به نام های خانه امین السلطان و خانه دایی جان ناپلئون می شناسند، از بزرگ ترین باغ های باقی مانده در محدوده تهران است که در ابتدا متعلق به امین السلطان، صدراعظم ناصرالدین شاه بوده؛ خانه ای که مشروطیت از آنجا پا گرفت و حتی روزگاری «خانه صلح حزب توده» در آنجا مقر یافت که در کودتای ۲۸ مرداد یکی از عمارت های آنجا به آتش کشیده شد و هرگز بازسازی نشد.

املاک امین السلطان توسط ورثه او تفکیک و به فروش رسیده و قطعه بزرگ آن توسط رحیم اتحادیه خریداری شد که بعدها فرزندانش با ساخت عمارت هایی در آن محل زندگی کردند. تا اینکه در دهه ۵۰ شمسی نامه ناصر تقوایی، کارگردان بنام ایران، ساخت سریال دایی جان ناپلئون را براساس کتاب ایرج پزشک زاد در آنجا آغاز کرد و خانه و باغ اتحادیه تبدیل به مکان توطئه و دسیسه انگلیسی ها شد! پس از مرور زمان بر اثر بی توجهی، درختان آن باغ یکی پس از دیگری خشکیده شد و دیگر نشانی از باغ سرسبز لاله زار باقی نماند.



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016