پنجشنبه 3 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> سانسور دو اثر هنری متأثر از بهار عرب در نمايشگاه دوبی (ویدئو)

صدای آمریکا - ششمين نمايشگاه بين المللی هنر دوبی با سانسور دو اثر هنری روز سه شنبه افتتاح شد. سانسور اين دو اثر که با الهام از تحولات بهارعرب خلق شده بودند، با بهت و حيرت گردآورندگان آثار هنری رو به رو شد.

اين دو نقاشی از طرف يک گالری محلی به نام آرت اسپيس، در ششمين نمايشگاه بين المللی هنری دوبی شرکت کرده بودند. موضوع اکثر کارهای اين گالری عموماً بر محور تحولات سياسی بهار عرب استوار بود.

يکی از دو تابلو سانسور شده، تحت عنوان بعد از شستشو، اثر شادی زقوق، هنرمند ليبيايی، زنی را نشان می دهد که يک زيرشلواری مردانه در دست دارد و بر آن نوشته برو بيرون، عبارت آشنايی که در دوران انقلاب ليبی بارها و بارها از دهان مردم اين کشور عليه معمر قذافی، شنيده می شد.

تابلوی بعدی، تحت عنوان تو تنها عشق من بودی، کار ذکريا رَمهانی، هنرمند مصری است. اين نقاشی در ابعاد بزرگ، يکی از صحنه های تکان دهنده ميدان تحرير مصر را به تصوير کشيده است. در مرکز نقاشی يک دختر جوان در حاليکه در زير مشت و لگد نيروهای امنيتی دولت قبلی قرار دارد، لباسهايش توسط مأموران از بدنش به در آورده شده است.

مليحه طبری، مدير گالری آرت اسپيس، از دخالت مقامهای دولت دوبی بسيار خشمگين شده اما می گويد، نمی توانسته جلوی آنها را بگيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خانم طبری می گويد، اين نقاشی ها، کارهايی قوی بودند، اما به خاطر سانسور موفق به نمايش آنها نشدند.

طبری می گويد چند نفر لباس شخصی به غرفه او آمدند، بدون هيچ توضيحی تابلوها را از روی ديوار برداشتند و گفتند: ديگر آويزانشان نکن.

تا کنون تنها معدود آثاری بنا به ملاحظات و ارزشهای اخلاقی جامعه، اجازه نمايش در نمايشگاه هنری دوبی را نداشته اند.

هر سال پيش از افتتاح نمايشگاه معمولاً مضامين و محتوای آثاری که قرار است در نمايشگاه به نمايش درآيد مورد ارزيابی قرار می گيرد.



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016