چهارشنبه 29 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> تبعیدی دوران رضاشاه به مرگ محکوم شد (+ تصاویر)

CHNtakhribAsarehTarikhi1.jpg
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ اسناد و مدارک نشان می‌دهد، از آن زمان که ورزشگاه شهید شیرودی بنا گذاشته شد، کاشیکاری نفیسی در یکی از اتاق‌های ساختمانی باقی‌مانده از دوران گذشته جا خوش کرده که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد.

به گفته "محمد پیری"، دبیرحافظان میراث فرهنگی، این کاشیکاری از زمره کاشی‌های عالی قاپو دوره قاجار در میدان ارگ کاخ گلستانی بوده است. سبک این کاشیکاری به دوران زندیه باز می‌گردد و معمار آن شیرازی بوده است.

CHNtakhribAsarehTarikhi2.jpg

CHNtakhribAsarehTarikhi3.jpg
کاشیکاری قاجاری می‌تواند در فهرست امتیازات کاخ گلستان برای ثبت جهانی قرار بگیرد

اکنون خطر بیخ گوش این کاشیکاری ارزشمند است. ورزشگاه شهید شیرودی به دلیل افزایش ظرفیت در حال گسترش است و همین امر باعث شده که این کاشیکاری در خطر تخریب قرار بگیرد.

این کاشیکاری، سال‌ها زینت بخش سالن اروبیک این ورزشگاه بوده با این وجود، حتی یک حفاظ شیشه‌ای نداشته است.

گفته می‌شود که این کاشیکاری‌ها، به دلیل دشمنی رضاشاه با قاجاری‌ها سال‌های سال پیش به شهید شیرودی منتقل شده‌است.

با این وجود، در تمام این سال‌ها هیچ دوره‌ای مسئولان سازمان میراث فرهنگی اقدام به انتقال این کاشیکاری هنرمندانه به موزه کاخ گلستان نکرده‌اند. در حالی که این اثر تاریخی در کنار بسیاری از ویژگی‌های کم نظیر این کاخ می‌توانست امتیازی دیگری برای ثبت جهانی کاخ گلستان باشد.

تماس برای پیگیری انتقال و ثبت این اثر تاریخی از مسئولان میراث فرهنگی تهران تنها به این وعده منجر شد که "پیگیری می‌شود". اما اینکه چقدر این وعده محقق شود، موضوعی است که روزهای آینده روشن می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

واگذاری 400 هکتار از زمین های پارک ملی گلستان به مردم محلی!

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- با وجودی که هر گونه دخل و تصرف در پارک های ملی ممنوع است، شنیده می شود که سازمان حفاظت محیط زیست در اقدامی حیرت آور با واگذاری 400 هکتار از اراضی پارک ملی گلستان،_گل سرسبد پارک های ملی ایران_ به مردم منطقه دشت شاد موافقت کرده است. این تصمیم بدون اطلاع استانداری سمنان انجام شده است.

به گفته یک کارشناس محیط زیست؛ این 400 هکتار در منطقه دشت شاد واقع است که در حوزه استحفاظی استان سمنان قرار دارد اما نکته جالب این است که استانداری سمنان هیچ اطلاعی از این واگذاری ندارد.

CHNtakhribAsarehTarikhi4.jpg
به گفته او، این اقدام در پی جلسه ای میان رییس سازمان محیط زیست و معاون دفتر زیستگاه های سازمان و نماینده منطقه در مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاده است. گفته می شود کارشناسان دفتر زیستگاه های سازمان حفاظت محیط زیست با این اقدام موافق نیستند و تنها معاون دفتر زیستگاه ها در کنار رییس سازمان بر سر این اقدام توافق دارند.

این موضوع البته سال های سال است که محل مناقشه مردم محلی و سازمان حفاظت محیط زیست بوده است. پیش از این که سند ثبت شده ای برای پارک ملی گلستان صادر شود، این منطقه 400 هکتاری مورد مناقشه، در اختیار اهالی منطقه برای چرای دام بود اما بعد از این که پارک ملی سند دار شد، مردم نتوانستند برای چرای دام ها از مراتع این منطقه استفاده کنند.

پارک ملی گلستان در 19 مرداد سال 1336 به نام حفاظت شده «آلمه وایشکی» تحت حفاظت کانون شکار قرار گرفت. در سال 1340، نام آن به به «منطقة حفاظت شده آلمه» تغییر یافت. در سال 1343 به پارک وحش و در سال 1353، به پارک ملی تبدیل شد و نام «پارک ملی محمدرضاشاه» برآن گذاشتند. در بهمن ماه سال 1357 این بوستان با مساحت 91895 هکتار به «پارک ملی گلستان» تغییر نام داد. این پارک در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از 50 ذخیره‌گاه زیست‌محیطی کره زمین به ثبت رسیده‌است.



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016