یکشنبه 21 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> لباس "شيما" برای مردان، عفاف و پوشش آقایان ساماندهی می‌شود!

مردمسالاری - طراحي لباس مناسب مردان ايراني قرار است در طرح شناسه يکپارچه‌سازي مد و لباس وزارت ارشاد پيگيري شود. اتفاقي که سال‌هاست قرار است براي پوشش خانم‌ها هم رخ دهد.

hijabMardanShima0.jpg

ساماندهي وضعيت پوشش مردان ايراني. وعده‌اي که مدير هنري وزارت ارشاد از اجراي آن در آينده نزديک خبر مي‌دهد. آن هم در قالب طرحي به نام «شيما» حالا ديگر «شيما» چند روزي هست که عضو ثابت برنامه‌هاي وزارت ارشاد است. شناسه يکپارچه‌سازي مد و لباس ايراني اسلامي‌که به اختصار «شيما» ناميده مي‌شود. طرحي که 9 آبان از آن رونمايي شد و قرار است لباس ايراني‌ها را هم شناسه دار کند.

hijabMardanShima1.jpg
مدهايي که شناسه‌دار مي‌شوند

نهم آبان ماه بود که مسئولان برگزاري نمايشگاه مد و لباس در نشستي خبري، از رونمايي از طرح «شيما» در کنار برگزاري اين دوره از نمايشگاه مد و لباس خبر دادند. يک عضو شوراي سياستگذاري بنياد مد و لباس ايران در نشستي خبري با اشاره به تصويب قانون ساماندهي مد و لباس کشور در سال 85 گفت: قانونگذار در اين قانون که يکي از مترقي ترين قوانين محسوب مي‌شود با يک نگاه جامع و هوشمندانه لباس را به عنوان يک محصول فرهنگي قلمداد کرد که بايد همه حمايت‌ها و تسهيلاتي که ديگر حوزه‌هاي فرهنگي از آن برخوردار هستند در اين حوزه نيز اعمال شود.

hijabMardanShima2.jpg
«حميد قبادي» با اشاره به کدگذاري پوشاک به منظور يکپارچه سازي و تجاري سازي مد و لباس گفت: «لباس هم مانند محصولات فرهنگي ديگر بايد داراي کد شناسه شود تا از اين طريق شناسايي لباس‌هاي ايراني چه از نظر کيفيت و قيمت و چه از نظر استانداردهاي لازم براي خريداران راحت تر شود. ما در آغاز راه براي همه محصولاتي که در بخش فروش نمايشگاه مد و لباس امسال عرضه خواهند شد اين کد را الزامي‌کرديم به طوري که همه لباس‌هاي حاضر در نمايشگاه ملزم به درج اين کد هستند، اما در گام‌هاي بعد اين کد شناسه را درباره همه پوشاک کشور اعمال خواهيم داد.»

قبادي البته اين را هم گفت که لباس‌هاي کددار، مورد مخالفت گشت ارشاد قرار نخواهد گرفت: «اين کد شناسه نه به منظور درآمدزايي يا افزايش قيمت‌ها که صرفاً به علت درج استانداردهاي لازم خواهد بود، لذا افرادي که از لباس‌هايي با کدشناسه استفاده مي‌کنند در طرح گشت ارشاد مورد مخالفت نيروي انتظامي‌قرار نخواهند گرفت، چرا که همه ضوابط در طراحي اين نوع پوشاک درنظر گرفته شده است.»

آن طور که قبادي گفته محصولاتي که در نمايشگاه امسال مد و لباس در بخش فروش ارائه مي‌شوند نمونه‌هايي هستند که به منظور الگوسازي و تجاري سازي بهار 92 درنظر گرفته شده اند. موضوعي که مورد اشاره معاون هنري وزارت ارشاد هم قرار گرفته است. حميد شاه آبادي درباره زمان اجرايي شدن طرح شناسه يکپارچه سازي مد و لباس ايراني و ساماندهي پوشش و حجاب آقايان مي‌گويد:« برنامه‌هاي رعايت عفاف و پوشش در آقايان از سال 92 عملياتي مي‌شود». به گفته حميد شاه آبادي بسياري از پوشش‌هاي آقايان با شاخصه‌هاي ايراني و اسلامي‌مغايرت دارد. از سويي بسياري از کالاهاي وارداتي هم تناسبي با فرهنگ ما ندارند اما متاسفانه در جامعه رواج زيادي يافته‌اند».

شايد به خاطر همين موضوع باشد که شاه آبادي تاکيد بر تغيير روند طراحي و نوع پوشش آقايان دارد و مي‌گويد: «لباس آقايان بايد ساماندهي شود و طرح شناسه يکپارچه سازي مد و لباس ايراني اسلامي‌(شيما) در مورد لباس آقايان هم اجرايي شود و لباس‌هايي که شناسه دارند در جامعه رواج پيدا کنند.»





تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از کت و شلوار تا شناسه شيما

از حدود 70 سال پيش که رضاخان، پوشش خاص فرنگي را در ايران اجباري کرد، تا به حال کت و شلوار بر تن ايراني‌ها باقي مانده و تنها کلاه پهلوي از لباس رسمي‌ايراني‌ها حذف شده است. اما کت و شلوار همچنان لباس رسمي‌مردان ايراني باقي مانده. لباسي که ابتدا با اجبار و قانون بر تن مردان ايراني رفت و حالا به پوششي رايج تبديل شده. لباسي که سوغات فرنگ بوده و حالا قرار است لباس‌هايي با الگوهاي ايراني و اسلامي‌جاي آن را بگيرد. لباس‌هايي که شناسه‌اي با نام اختصاري «شيما» را بر خود خواهند ديد تا اصليت ايراني شان مشخص باشد!

مردان شيماپوش مي‌شوند

حالا ديگر 6 سالي از تصويب قانون ساماندهي مد و لباس مي‌گذرد. قانوني که در سال 85 تصويب شد و قرار بود با نگاهي جامع، لباس را محصولي فرهنگي تلقي کرده و راهکارهاي ترويج و توسعه پوشش مناسب ايراني و اسلامي‌را تدوين و مشخص کند.

از آن زمان تاحالا هرسال دست کم يک نمايشگاه مرتبط با پوشش و مد و لباس برگزار شده. امسال هم نمايشگاهي با عنوان مد و لباس (مانتو و پوشش سر) برگزار مي‌شود. نمايشگاهي که البته با کلي عدد و رقم همراه شده است. محسن کلانتري دبير اجرايي نمايشگاه مد و لباس در اين باره مي‌گويد:«1457طرح به اين نمايشگاه ارسال شد که در مرحله اول334طرح و در مرحله دوم 206 طرح از 403 طراح پذيرش شد. در بخش علمي‌بيش از50 مقاله به دبيرخانه ارسال شده بود که22طرح پذيرفته شد.در بخش فروش و نمايش و درخواست براي مالکيت معنوي هم206طرح به اين نمايشگاه راه پيدا کرده است.18کارگاه علمي‌و عملي هم در مدت برگزاري نمايشگاه برپا خواهد شد.»

مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هنر تهران معتقد است لباس ملي دچار شعازدگي شده است.

حجت الاسلام علي سرلک مي‌گويد:«اين هدف عميقي بود که ما بر اساس هويت و رسوم خود لباسي طراحي کنيم اما به دليل برخي سطحي نگري‌ها به جايي نرسيد.» حجت‌الاسلام سرلک با بيان اينکه بينش‌ها و پوشش‌ها اثرگذارند مي‌گويد:« پوشش‌ها نيز مي‌توانند سبب حفظ و رشد بينش‌ها شوند و اين دو رابطه تنگاتنگ و مستقيمي‌با هم دارند.»ديدگاه حجت‌الاسلام سرلک درباره ساماندهي لباس‌هاي مردانه و زنانه هم جالب است:«حتماً لباس زن و مرد با هم متفاوت است اما لباسي که بر تفاوت‌هاي جنسي تاکيد دارد و جنسيت را هويدا مي‌کند از درون انسان نجوشيده است.»

اما آيا اين آمار و ارقام و اين نمايشگاه‌ها موثر بوده است؟ نمايشگاه‌هايي که البته ميزان تاثير ضعيفش را مي‌شود هرروز در ويترين فروشگاه‌هاي لباس ديد. آيا «شيما» قرار است منجي لباس‌ها و طراحي ايراني–اسلامي‌اش باشد؟

ايران؛ صادرکننده مد و لباس اسلامي‌

تالار وحدت تهران هفته گذشته نمايش داشت اما اين بار نه تئاتر قرار بود و نه کنسرت.

شايد جاي تعجب باشد اما اين بار نمايشگاه مد و لباس در حوزه مانتو و پوشش سر بانوان اينجا در مساحتي بالغ بر 2هزار متر بر پا شد. به گزارش خبرآنلاين اين دومين نمايشگاه بزرگ مد و مانتو است که با هدف نزديک شدن فاصله طراحان و توليدکنندگان پوشاک ايراني ـ اسلامي‌در آبان ماه برپا مي‌شود. اواخر آبان ماه سال گذشته بود که اين رويداد براي نخستين بار در سالن حجاب تهران برپا شد، اما مهم ترين تفاوت نمايشگاه امسال با سال گذشته داوري جدي و سختگيرانه درباره طرح‌هاي رسيده به نمايشگاه بود که سرانجام 135 طرح به بخش نمايشگاهي راه يافت و 71 مورد از طرح‌ها براي فروش انتخاب شد.

اما يکي از انتقاداتي که همواره درباره نمايشگاه‌هاي مد و لباس مطرح مي‌شود، غيرکاربردي بودن برخي از طرح‌ها از لحاظ مد، طرح، پارچه و همچنين مقبوليت مردمي‌است؛ همچنين نبود ارتباط مناسب بين طراح و توليدکننده و ضمانت اجرايي نداشتن طرح‌هاي ارائه شده، باعث شده است تا برخي با ديده ترديد به تاثيرات مثبت برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي بنگرند.

اما اين بار حميدرضا يوسفي فر، مدير امور اصناف نمايشگاه مد و لباس «مانتو و پوشش سر» مي‌گويد: اين طراحان کساني هستند که طي نمايشگاه‌ها و جشنواره‌ها توانستند با گرفتن امتيازات لازم به عنوان برترين گزينش شوند.يکي از سياست‌ها و اهداف اتحاديه کشوري صنف پوشاک اين است که با به عضويت گرفتن طراحان برتر و بررسي نياز توليدکنندگان، آنها را به بخش‌هاي مختلف توليد معرفي کند.

به گفته وي ، اتحاديه کشوري صنف پوشاک اکنون علاوه بر ارائه جواز به توليدکنندگان و همچنين فروشندگان، فصلي را هم باز کرده براي صدور جواز به طراحان تا هر جا تمايل دارند فعاليت کنند. يوسفي فر مي‌گويد: اگر طراحي با مراجعه به اتحاديه اعلام کند که بيکار است، اما طرح‌هايش درجه يک است، اتحاديه آنها را به توليدکنندگان معرفي مي‌کند.

صادرات لباس ايراني

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌در بازديد از نمايشگاه طراحي لباس زنانه پيش‌بيني کرد که در آينده‌اي نه چندان دور کشورمان تبديل به صادر کننده مد و لباس اسلامي‌به کشورهاي منطقه مي‌شود. سيدمحمد حسيني وزير ارشاد در بازديد از اين نمايشگاه مي‌گويد: در حال حاضر بسياري از کشورهاي منطقه خواهان استفاده از نوع پوشش اسلامي‌زنان ما هستند که اين ميل و اشتياق با طراحي و تهيه لباس ملي و مناسب افزايش پيدا مي‌کند. وي تاکيد مي‌کند که نمايشگاه مد و لباس «مانتو و پوشش سر» داراي سه بخش است يک بخش مربوط به آثار طرح‌هاي جديد و انتخاب برترين‌هاست، بخش ديگر علمي‌است که در اين بخش موضوعات علمي‌در حوزه مد و لباس مطرح مي‌شود و بخش ديگر نمايشگاه بخش فروش است که در آن توليدکنندگان برتري که آثار انتخاب شده نمايشگاه و جشنواره دوره گذشته را توليد کرده اند، حضور خواهند يافت. به گفته وي، آثار طراحان منتخب در اين نمايشگاه از سوي توليدکنندگان به توليد انبوه خواهد رسيد و در نمايشگاه دور بعدي براي فروش عرضه خواهد شد. نمايشگاه بزرگ مد و لباس اسلامي‌و ايراني از نهم تا بيستم آبان از ساعت 9 تا 19 در محل تالار وحدت تهران برگزار مي‌شود و بازديد براي عموم مردم آزاد است.

قانون مد و لباس در مجلس ساماندهي مي‌شود

مدير اجرايي نمايشگاه مانتو و پوشش سر گفت: در ايام نمايشگاه مد و لباس با نمايندگان مجلس مذاکراتي براي ساماندهي مد و لباس صورت گرفته است و اين قانون در مجلس ساماندهي مي‌شود.

محسن کلانتري در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: روز گذشته محمدرضا باهنر نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي‌از نمايشگاه مانتو و پوشش سر بازديد کردند و براي ساماندهي قانون مد و لباس اعلام آمادگي کردند.

وي ادامه داد: به گفته باهنر يکي از موضوعات مهمي‌که براي رشد و توسعه صنعت پوشاک در کشوربايد مد نظر قرارداد، اين است که پس از تصويب قانون ساماندهي مد و لباس در مجلس شوراي اسلامي، اعضاي کارگروه ساماندهي مد و لباس گزارشي ازبازخورد وعملکرد قانون مد و لباس را به اعضاي کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي‌ارايه دهند تا در صورت لزوم مجلس اقدام به اصلاح قانون آن کند.

مدير اجرايي نمايشگاه مانتو و پوشش سر درباره صحبت‌هايي که درباره بودجه شده است، خاطرنشان کرد: تخصيص بودجه فرهنگي در مجلس، هر ساله نسبت به سال‌هاي گذشته رشد بالايي داشته است، اما اگرمجلس بخواهد در سال 92 بودجه‌اي را براي موضوع مد و پوشش اختصاص دهد وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي‌بايد تعادل تخصيص بودجه را بين موضوعات فرهنگي مانند کتاب، شعر، موسيقي، تئاتر، فيلم، هنرهاي تجسمي‌و مد ولباس برقرار کند، چون هر کدام از اين مقوله‌هاي فرهنگي در جامعه اثر گذار هستند. کلانتري افزود: به اهتمام ورزيدن سازمان‌هاي مرتبط با مقوله پوشش و لباس مانند وزارت صنعت و معدن اشاره شده است. اميدواريم با مذاکراتي که در ايام جشنواره صورت گرفته بتوانيم با حمايت دولت تسهيلات بيشتري را براي موضوع پوشش و عفاف مردم فراهم کنيم.

hijabMardanShima3.jpg

hijabMardanShima5.jpg



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016