شنبه 4 خرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> عذرخواهی و اظهار پشیمانی مرتضوی در دادگاه کهریزک (تصویر)





تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روزنامه قانون - گروه حوادث، سرانجام دادستان سابق و دادیارش در آخرین جلسه دادگاه کهریزک از خانواده محمد کامرانی یکی از قربانیان بازداشتگاه کهریزک عذرخواهی کردند.از سوی دیگر وکیل خانواده جوادی فر با حضور در جمع خبرنگاران مدعی شد اگر مرتضوی بازداشت شدگان کهریزک را سریع به محلی دیگر انتقال می دادند هیچ قتلی رخ نمی داد.

به گزارش خبرنگار قانون، یازدهمین جلسه دادگاه کهریزک پس ازبرگزاری در دو نوبت صبح و عصر پایان یافت.

دفاع 37 صفحه اي مرتضوي

در ابتدای جلسه صبح دیروز که ساعت 9 صبح تشکیل شد علی اصلانی وکیل قاضی حسن زارع دهنوی (قاضی حداد) که تاکنون به جای موکل خود در دادگاه حاضر شده آخرین دفاعیاتش را در دادگاه انجام داد.3 ساعت پس از آغاز جلسه یازدهم، علی اصلانی وکیل قاضی حداد پس از ترک دادگاه با اعلام اینکه آخرین دفاع از موکلش را با ارائه لایحه ای 12 صفحه ای به دادگاه انجام داده است افزود:«پس از دفاعیات من آقای مرتضوی در جایگاه حاضر شد و حدود 2 ساعت از لایحه دفاع آخر خود دفاع کرد.سپس دادگاه تنفس اعلام کرد و پس از تشکیل دوباره جلسه محاکمه، آقای مرتضوی لایحه 37 صفحه ای خود را قرائت می کند. احتمال دارد امروز دفاعیات متهمان به پایان نرسد و دادگاه یک جلسه دیگر تشکیل دهد.»او در خصوص شاهدانی که مرتضوی و حیدری فر خواستار احضارشان به دادگاه شده بودند عنوان کرد که« رئیس شعبه با این درخواست مخالفت کرد.»

اتهام 3 قاضي چه بود؟

اصلانی درباره اتهام اصلی متهمان در این پرونده گفت:« هر سه متهم پرونده با اتهام مشارکت در بازداشت غیرقانونی روبه‌رو هستند. البته آقای مرتضوی با اتهام معاونت در قتل در مورد مرحوم کامرانی روبه‌روست.»با توجه به رضایت پدر امیر جوادی فر نسبت به اتهام معاونت در قتل سعید مرتضوی دادستان سابق تهران، اصلانی اعلام کرد که اتهام معاونت در قتل مرحومان روح الامینی و جوادی فر در دادسرا مطرح بوده و هنوز به دادگاه ارسال نشده است. غیر علنی بودن دادگاه و منع شدن حاضران از صحبت درباره جزئیات آن، باعث شده تا دقیقا مشخص نباشد که در کیفرخواست پرونده کدام اتهام برای کدام متهم تفهیم شده است. تا جایی که کمالی وکیل مدافع خانواده مرحوم محمد کامرانی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها قبل از برگزاری دادگاه از بی تاثیر بودن رضایت پدر جوادی فر در خصوص اتهام معاونت در قتل مرتضوی خبر داد و گفت:« در موضوع اتهام معاونت در قتل در کیفرخواست صادر شده از سوی دادسرا فقط به قتل مرحوم کامرانی اشاره شده است و اتهام معاونت در قتل آقایان روح الامینی و جوادی فر در دادسرا مطرح بود. به همین خاطر اعلام رضایت آقای جوادی فر در رسیدگی در دادسرا مطرح می شود و تأثیری در روند دادگاه ندارد.نظر آقای جوادی فر درباره اعلام رضایت از سعید مرتضوی محترم است و ممکن است در جریان رسیدگی به این پرونده همه شکات به نتیجه واحدی نرسند.»کمالی با بیان اینکه اگر دادگاه دفاعیات متهمان را کافی بداند کفایت به دفاع را اعلام می کند و از آن به بعد متهم باید برای آخرین دفاع در جایگاه حاضر شود افزود:« وقتی رئیس دادگاه ختم رسیدگی را اعلام کند موظف است براساس قانون طی مدت یک هفته رأی خود را صادر کند. آقای مرتضوی تاکنون در آخرین دفاعیات خود به موضوع جدیدی که در روند رسیدگی تأثیر داشته باشد اشاره نکرده و همچنان هیچ مسئولیتی را به گردن نمی گیرد.»

با وجودی که کمالی از احتمال کفایت در دفاع و پایان جلسات دادگاه صحبت می کرد علی اکبر حیدری فر دادیار سابق تهران و از قضات تعلیق شده در خصوص بازداشتگاه کهریزک از نیاز به حداقل دو جلسه برای دفاع از خودش خبر داد.صبح دیروز حیدری فر باز هم با تاخیری چند ساعته وارد دادگاه شد و در جواب اینکه زمان دقیق دفاع از او چه زمانی است؟ گفت:« امروز دفاعیات آقای مرتضوی تمام می‌شود و من دفاعیاتم را آغاز می‌کنم. حداقل برای ارائه دفاعیاتم به دو جلسه احتیاج دارم.» حیدری فر همچنین در ادامه صحبت هایش پیرامون پرونده ای که از سوی دادگاه به خاطر افشای جزئیات جلسات به دادسرا ارجاع شده گفت:« من فقط پاسخ آقای کامرانی را داده بودم.آقای کامرانی اتفاقات دادگاه را افشا کرده و مدعی بود که مدیرکل سازمان زندان ها اعلام کرده بازداشتگاه کهریزک غیرقانونی است. در حالی که آقای سلیمانی مدیرکل زندان های استان تهران در این جلسه دادگاه اعلام کرده بود بازداشتگاه قانونی بوده اما نظارتی روی آن انجام نمی شده است.ما با رئیس دادگاه توافق کرده بودیم اگر یکی از طرفین مصاحبه ای در خصوص اتفاقات دادگاه انجام دهد ما نیز 5 دقیقه بعد در جواب مصاحبه خواهیم کرد. صحبت های آقای کامرانی نشر اکاذیب بود.»

دليل ارسال پرونده به دادسرا

روز 17 اردیبهشت ماه در جریان برگزاری هفتمین جلسه دادگاه کهریزک سهراب سلیمانی مدیرکل سازمان زندان های استان تهران به عنوان مطلع در دادگاه حاضر شد.پس از اتمام جلسه هفتم علی کامرانی پدر مرحوم محمد کامرانی از کشته شدگان کهریزک در جمع خبرنگاران گفت:« در جلسه از مدیرکل زندان‌های استان تهران توضیحاتی در مورد قانونی یا غیرقانونی بودن بازداشتگاه کهریزک پرسیده شد که وی گفت بازداشتگاه کهریزک قانونی نبوده است.در گذشته متهمان پرونده مطرح کرده‌ بودند که می‌خواستیم بازداشت‌شدگان را به زندان اوین منتقل کنیم اما آن‌ها به ما گفتند که زندان اوین جا ندارد که در این مورد از آقای سلیمانی سوال پرسیدند که ایشان تقریبا ممتنع پاسخ دادند.» فردای آن روز علی اکبر حیدری فر در مصاحبه با پایگاه خبری موج با تشریح جزئیات جلسه هفتم ادعای غیر قانونی بودن بازداشتگاه کهریزک که از سوی مدیر کل سازمان زندان های استان تهران مطرح شده بود را رد کرد و مدعی شد که بازداشتگاه کهریزک در حال حاضر با نام سروش 111 در حال فعالیت است.

و تمام شد

ساعت 13 و 37 دقیقه دیروز پس از آنکه سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و متهم ردیف اول پرونده لایحه دفاعیه 37 صفحه ای اش را در دادگاه ارائه کرد قاضی مدیر خراسانی با اعلام تنفس تا ساعت 14 و 15 دقیقه بخش دوم جلسه دهم را به ارائه دفاعیات حیدری فر اختصاص داد که به گفته خود متهم دفاعیاتش نا تمام ماند و رئیس دادگاه آخرین دفاع او را قطع کرده است.حیدری فر بعد از آخرین جلسه دادگاه کهریزک در جمع خبرنگاران درباره آخرین دفاعیاتش در جلسه آخر گفت:« قرار بود من آخرین دفاعیاتم را مطرح کنم اما دادگاه زمان کافی برای دفاع را به من نداد و دفاعیات را قطع کرد.به آقای روح الامینی یک تا یک و نیم ساعت زمان می دهند تا هر چه دلش می خواهد بگوید اما من ممنوع به دفاع از خود هستم.نه در جریان دادرسی به ما وقت کافی برای دفاع داده شد و نه 21 شاهدی که به دادگاه معرفی کرده بودید احضار شدند. از سوی دیگر 5 شاهد را برخلاف ما آوردند که آنها جزو متهمانی بودند که من بازداشت‌شان کرده بودم. این افراد پیش از این از من شکایت کرده بودند که در خصوص شکایت آنها حکم تبرئه برای من صادر شده بود.»

حیدری فر در ادامه در خصوص معذرت خواهی‌اش در دادگاه گفت:« با توجه به اینکه محمد کامرانی سنش نسبت به دیگر کشته شده ها کمتر بود امروز در جلسه دادگاه با اظهار پشیمانی از خانواده او معذرت خواهی کردم. بعد از مرگ محمد کامرانی آقای مرتضوی از این موضوع ناراحت شد و به من گفت: چرا او را به کهریزک فرستادم.»

چيز ديگري نمي خواهيم

در ادامه پدر محمد کامرانی با بیان اینکه کاش این معذرت خواهی زود تر انجام می شد گفت:«دردادگاه امروز اتفاق جدیدی افتاد و آقایان مرتضوی و حیدری فر با ابراز ندامت در مورد مرگ «محمد» من ابراز معذرت و پوزش کردند که ای کاش این اتفاق در جلسات قبل رخ می داد. امیدوارم این تصمیم به پشیمانی باز هم در آنها بیشتر دیده شود. ما غیر از این چیز دیگری نمی خواهیم .»وی در خصوص احتمال رضایت با توجه به اظهار پشیمانی متهمان گفت: «این موضوع مستلزم روندهای بعدی دادگاه است. آقایان روح الامینی و جوادی فر نیز نسبت به اتهام معاونت در قتل از سوی مرتضوی در این پرونده اعتراضاتی داشتند که این موضوع در دادسرا در دست رسیدگی است.»

محمد صالح نیکبخت وکیل خانواده جوادی فر نیز پس از پایان دادگاه با اعلام اینکه تاخیر 38 ساعته در خارج کردن قربانیان از کهریزک علت مرگ آنها بوده است گفت:« اتهام معاونت در گزارش خلاف واقع و بازداشت غیرقانونی از جنبه عمومی جرم بررسی می شود. اما در خصوص اتهام معاونت در قتل که مربوط به آقای مرتضوی است در حالی که وی مدعی است در این کار هیچ مداخله ای نداشته اما طی این چند جلسه گذشته من بیشتر مطمئن شدم که وی در این اتهام مداخله داشته است.مرتضوی مدعی است روز شنبه و یکشنبه مرخصی گرفته و این در حالی است که وی 21 تیر ماه سال 88 قبول کرده در جلسه کمیته سیاسی وزارت اطلاعات حضور داشته است. در این روز به وی اعلام شد که بازداشت شدگان را از کهریزک انتقال دهد و مرتضوی باید آنها را به اوین منتقل می کرد.صبح روز بعد نیز دبیر شورای امنیت بر انتقال بازداشت شدگان از کهریزک تأکید کرده بود اما ساعت 11 روز 23 تیر ماه 88 بازداشت شدگان از کهریزک منتقل شده اند یعنی در انتقال آنها 38 ساعت تأخیر وجود داشته است. 7 نفر از پزشکان نیز در دادسرای نظامی علت تامه قتل قربانیان را در اثر ضربات بر نسوج نرم بدن آنها اعلام کردند که این ضربات 72 ساعت قبل از فوت رخ داده بود. اگر این تأخیر در انتقال صورت نمی پذیرفت قتلی نیز رخ نمی داد.تأخیر 38 ساعته علت مرگ قربانیان بوده است. حال آنکه براساس ماده 612 قانون مجازات اسلامی در صورت رضایت شاکی به اتهام قتل عمدی و معاونت در قتل از جنبه عمومی رسیدگی خواهد شد.رئیس دادگاه ختم جلسه را اعلام کرد اما هنوز ختم دادرسی را اعلام نکرده است.»

به خاطر شرايط بخشيديم

بابک جوادی فر برادر امیر جوادی فر از کشته‌شدگان کهریزک نیز در پایان دادگاه پیرامون رضایت آنها از اتهام معاونت در قتل مرتضوی گفت:«ما در پرونده از سعید مرتضوی اعلام بخشش کردیم و این موضوع به منزله رضایت نیست.با توجه به دفاعیات مرتضوی در دادگاه، مصالح و دلایلی غیرعلنی وهمچنین شرایط موجود کشور تصمیم به بخشش گرفتیم.اما نسبت به آقای حیدری فر تا آخرین لحظه پیگیر ماجرا هستیم تا دادگاه ختم رسیدگی و حکم او را صادر کند.»

مجید طاهری وکیل خانواده روح الامینی نیز اظهار داشت:«متهمان تا روز دو شنبه هفته آینده فرصت دارند لایحه دفاعیه خود را به دادگاه ارائه دهند که پس از آن ما نیز می توانیم نسبت به لایحه آنها لایحه دیگری برای دفاع به دادگاه بدهیم.بعد از تبادل لوایح قضات می توانند ختم رسیدگی به پرونده را صادر و برای صدور حکم وارد شور شوند.» وی همچنین در خصوص اظهار پشیمانی مرتضوی و حیدری فر در آخرین جلسه دادگاه گفت: این موضوع در خصوص موکلم مصداق ندارد و موکل من همچنان پیگیری پرونده و شکایت خود است.»



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016