سه شنبه 17 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

دیدنیها >> 'جیهاد جین' آمریکایی به ۱۰ سال زندان محکوم شد!

jihadJane.jpg
بی بی سی - ک زن آمریکایی که به توطئه برای کشتن یک کاریکاتوریست سوئدی متهم بود، به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

لارس ویکس، کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام کشیده بود که خشم مسلمانان را در جهان برانگیخت.

کالین لاروز که خود را "جین جهادی" می‌خواند، کلیک در سال ۲۰۱۱ پذیرفته بود که برای کشتن آقای ویکس کسانی را به خدمت گرفته بود.

او که پنجاه سال سن دارد و از ایالت پنسیلوانیای آمریکاست، به خاطر همکاری با کاراگاهان، قاضی در محکومیتش به او تخفیف داد و به جای حبس ابد، ۱۰ سال زندانی می‌شود.

در جلسه دادگاهش، او گفت که دیگر نمی‌خواهد در کار "جهاد" باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

لارس ویکس بعد از کشیدن این کاریکاتور چنان مورد خشم مسلمانان قرار گرفت که یک گروه اسلام‌گرا در عراق برای کشتن او یکصد هزار دلار جایزه تعیین کرد.

البته هیچگاه آقای ویکس مورد حمله قرار نگرفت.

کالین لاروز با اتهام‌های متعددی روبه‌رو بود. از توطئه برای کشتن یک تبعه کشوری دیگر گرفته تا کمک به تروریست‌ها و جعل اسناد هویتی.

دادستان به همکاری لاروز بعد از دستگیری اذعان کرده اما در عین حال او را خطرناک دانسته و از قاضی تقاضا کرده که به او چند دهه زندان بدهد.

روز دوشنبه اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا) بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن توضیح داد که او، کسانی را به استخدام در آورده بود تا در اروپا و جنوب آسیا دست به عملیات "خشن جهادی" بزنند.

بنا بر این اطلاعیه، او همچنین زنانی را به خدمت گرفته بود که با پاسپورت‌های اروپایی بتوانند به این قاره بروند و عملیات "خشونت‌بار جهادی" انجام دهند.

او همچنین برای طراحی یک قتل به جمهوری ایرلند سفر کرده بود تا با یک گروه تندرو دیدار کند. بعد از شش هفته او به آمریکا بازگشت.

یک دستیار دادستان در دادگاه گفت که "جین جهادی" به خاطر آنکه همدستانش آماده عملیات نبودند، دچار "یاس" شده بود.

مارک ویلسون، وکیل کالین لاروز در دادگاه گفت که موکلش اکنون با جنبه‌های صلح‌آمیز اسلام آشنا شده و دیگر محال است که بخواهد دست به خشونت بزند.

لاروز که تا به حال چهار سال در زندان بوده در روز دوشنبه به قاضی گفت که او در سال ۲۰۰۹ میلادی وسوسه خشونت داشته و از صبح تا شب به آن فکر می‌کرده است.

پیش از آنکه دادگاه رای خود را بگوید، لارس ویکس در گفتگویی با بی‌بی‌سی گفت که به نظرش لاروز باید آزاد شود چرا که به نظر او دیگر این زن خطرناک نیست و نمی‌تواند کاری بکند.

آقای ویکس گفت که از به زندان افتادن این زن چیزی به کسی نمی‌رسد اما دادستان استدلال کرد که زندانی شدن او به مدت طولانی درس عبرتی برای دیگران می‌شود.

دادگاه بناست در این هفته رای دو نفر دیگر از متهمان این پرونده را هم صادر کند.



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016