جمعه 9 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> موج استفاده زنان از باسن مصنوعی در افریقا

وبلاگ ناظران، رادیو فرانسه - به هر میزانی که عمل بینی در ایران به مدی همه گیر بدل شده است، تغییر فرم باسن در بسیاری از کشورهای افریقایی به خصوص بورکینافاسو، این کشور فقیر آفریقایی تبدیل به مد و مشغولیت ذهنی دختران جوان شده است.

در حالی که شاید در برزیل جراحی پلاستیک اولین راه حلی است که به ذهن خانم ها میرسد و میزان عمل جراحی زیبایی باسن در این کشور بسیار بالاست اما، فقر در این کشور فقیر آفریقایی راه حل جدیدی را پیش پای جوانان گذاشته است:

butInhancers3.jpg
«باسن مصنوعی»
شیوه ای که گاهی در ایران نیز توسط زنان و دختران جوان گویا به کار میرود... اما شورت هایی که در واقع پروتزی ساده برای حجیم کردن باسن هستند تبدیل به یک پدیده اجتماعی در بسیاری از کشورهای افریقایی به خصوص بورکینافاسو شده اند.

butInhancers4.jpg

شورتهایی که با وجود سادگی فراوان و ظاهرا ارزان بودن آن برای یک ناظر خارجی، خرید آن در این کشور فقیر، به اندازه نیمی از حقوق متوسط زنان آب میخورد.

اما ماجرای «باسن های مصنوعی» در بورکینافاسو فرقی غیر از همه گیر بودنش در ایران دارد. پدیده باسن های مصنوعی در این کشور افریقایی از آنجایی اهمیت اجتماعی فراوانی پیدا میکند که باسن گرد و حجیم در فرهنگ مردم این کشور نه تنها زیبا به شمار میرود بلکه نشانه ای از قدرت باروری زنان جوان است و باروری در بسیاری از خرده فرهنگ های افریقا اگر تنها وظیفه نباشد، اولین وظیفه زنان جوان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

زنان نیمی از حقوقشان را برای خرید باسن های مصنوعی پرداخت میکنند
بسراتو کیندو یکی از ناظران ما در این کشور است. او وبلاگ نویسی است که در بوبو-دیولاسو دومین شهر بزرگ این کشور زندگی میکند. او در این زمینه میگوید:

من زمانی به وجود این باسن های مصنوعی پی بردم که چند ماه پیش متوجه تغییر ظاهری دوستم شدم و از او پرسدیم تو طی ماه های اخیر وزن اضافه کرده ای؟
او خندید و باسن مصنوعیش را به من نشان داد. پس از آن من کمی در مورد این پروتزها تحقیق کردم. آنها غالبا از پارچه هستند و داخل آنها با فوم پر شده است، برخی نیز هستند که علاوه بر باسن، ران ها را نیز حجیم میکنند.این محصولات غالبا از «مالی» وارد میشوند.

در بازار برای هر سایزی که دلتان بخواهد از این پروتزها وجود دارد و قیمت آنها نیز از 11 یورو تا 22 یورو است. تصور کنید که حقوق متوسط یک زن در اینجا حدود 55 یورو در ماه است. و این خرید باید تقریبا هر ماه تکرار شود چون بعد از چند بار پوشیدن آنها از هم میپاشند و دیگر غیرقابل استفاده هستند.

به رغم قیمت بالا و کمبودهایی که این روزها گریبان گیر ما است، این محصول به سرعت تبدیل به یک پدیده پرمصرف شده است.

مسئله داشتن باسنی گرد و حجیم در بسیاری از کشورهای افریقایی تبدیل به یک معضل بهداشتی شده. استفاده از کرم ها و یا داروهایی که مدعی هستند باسن را حجیم میکنند از سال 2000 افزایش شدیدی یافته است.

butInhancers2.jpg

حتی قرصهای نسبتا خطرناکی که ورزشکاران بدنساز استفاده میکنند در بین زن ها به پدیده ای معمول بدل شده است. زنان از نحوه و دوز درست استفاده از این داروها به هیچ وجه اطلاع ندارند.

حمله زنان به اینگونه محصولات نشان دهنده یک پدیده اجتماعی دیگر است و آن فشار اجتماعی است که بر زنان برای «زیبا» بودن وارد میشود. در تمام پارتی ها، در خیابان، در تمامی لحظات، زن ها در حال مقایسه شدن با همدیگر هستند و آنهایی که اندام خوش تراشی ندارند مسخره میشوند... به نظرم میرسد وقت آن رسیده تا زنان درباره این موضوع حرف بزنند...

butInhancers1.jpg



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016