پنجشنبه 22 آبان 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> تصویری: "من و 74 ضربه شلاقم"! کمپین اعتراضی به طرح مجلس پیرامون سگ گردانی

floggingIRdogCamp1.jpg
وبلاگ ناظران رادیو فرانسه - گروهی از علاقه مندان به سگ ها در ایران با انتشار عکس های خود و سگ هایشان نسبت در شبکه های اجتماعی به طرح پیشنهادی چند نماینده مجلس برای سخت تر کردن قوانین نگهداری سگ در ایران اعتراض کرده اند.

32 تن از نمایندگان مجلس ایران طی طرحی جنجالی خواستار سخت تر شدن مجازات معامله، نگهداری و حتی انتشار مطلب در مطبوعات پیرامون سگ ها و آنچه سگ گردانی خوانده شد، شده اند. مسیله ای که به سرعت در شبکه های مجازی با واکنش کاربران مواجه شد و توجه رسانه های داخلی و خارجی را به خود جلب کرد.

floggingIRdogCamp2.jpg
این کاربر در پیامی که با عکس خود و سگش منتشر کرده نوشته است : این منو 74 ضربه شلاقم

این سی و دو نماینده از جمله در طرح خود عنوان کرده اند:"هر كس به گرداندن يا بازي‌كردن با حيواناتي از قبيل سگ و ميمون كه گرداندن آنها در انظار، اماكن عمومي يا معابر به فرهنگ اسلامي يا سلامت و آرامش اطرافيان به‌ويژه زنان و كودكان آسيب مي‌زند اقدام كند يا آنها را مورد معامله قرار دهد يا در خانه خود نگهداري كند و به اخطار ماموران انتظامي ترتيب‌اثر ندهد به جزاي نقدي از 10تا يكصدميليون‌ ريال يا به شلاق تا ۷۴ ضربه و ضبط حيوان مذكور محكوم مي‌شود."بر اساس این طرح سگ ها و یا دیگر حیوانات "نجس"به باغ وحش، بیایان و یا جنگل باید منتقل شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

floggingIRdogCamp3.jpg
این کاربر نوشته است:من و74+74 ضربه

ماموران نيروي انتظامي، مزرعه‌داران، باغداران، گله‌داران و شكارچيان داراي مجوز از این قانون استثناء شده اند.
سه سال پیش هم برخی از نمایندگان مجلس طرح مشابهی برای جریمه دارندگان سگ ها به مجلس ارایه دادند اما، این طرح هیچ گاه به مرحله رای گیری در صحن مجلس نرسید.

floggingIRdogCamp4.jpg
کاربری که صاحب این سگ بوده است این پیام را همراه با این عکس منتشر کرده است:توی سختترین لحظات تنهاییم اومدی پیشم. 74 ضربه شلاق که سهله دنیاهم ازم بگیرن نمیزارم ازم جدا شی

با اینکه این طرح هنوز به تصویب نرسیده و حتی همانطور که در این طرح آمده "فرد خاطی"میتواند به جای 74 ضربه شلاق جزای نقدی یک میلیون تومانی آن را بپردازد، گروهی از دوست داران سگ ها و صاحبان آنها در شبکه های مجازی با به راه انداختن یک کمپین، اعتراض خود را به این طرح اعلام کرده اند.
در گروهی فیسبوکی با همین هدف ساخته شده و طی چند روز بیش از هفت هزار نفر را با خود همراه کرده، بسیاری از مخالفان این طرح، با انتشار خود و سگ هایشان، سعی کرده اند، مخالفت خود را با این طرح مطرح کنند. آنها هر کدام با پیامی به اعتراض به این طرح پرداخته اند و گفته اند که تصویب این قانون و 74 ضربه شلاق هم مانع علاقه آنها به سگ ها و نگهداری از آنها نخواهد شد.

floggingIRdogCamp5.jpg
این کاربر همراه با عکس خود و سگ هایش این پیام را منتشر کرده است"74 ضربدر 5 چند تا میشود؟

جریمه نقدی و یا شلاق برای داشتن سگ در متون اسلامی و شرعی به نظر میرسد سابقه ای ندارد، طرح اخیر نمایندگان مجلس نیز اکنون به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارایه شده. این کمیسیون هنوز نظر خود را در این رابطه اعلام نکرده است.

floggingIRdogCamp6.jpg

اینگونه فشارها و ممنوعیت اتفاق تازه ای نیست

سامان مدیر یکی از معروفترین پناهگاه های سگ در ایران است. او در زمینه این طرح به ناظران میگوید:

در حال حاضر نمیتوان نظر درستی داد، چون تازه طرحی از سوی حدود 30 نماینده مجلس ارایه شده است که تقریبا تمامی موادر آن قبلا هم بوده است. مشکل داشتن سگ و یا چیزی که پلیس به آن "سگ گردانی"میگوید قبلا هم وجود داشت. هر از چند گاهی خودروها را به خاطر وجود سگ در آنها میخواباندند و صاحب سگ را جریمه میکردند. در گذشته موارد زیادی هم داشتیم که سگ ها را از صاحبنشان میگرفتند و به اصطلاح زندانی میکردند.

floggingIRdogCamp7.jpg

پس از اینگونه فشارها و ممنوعیت داشتن سگ به جز مواردی مشخص قبلا هم وجود داشته است. حتی گاهی پلیس ها در اطراف مطب های دامپزشکی کمین میگذارند تا صاحبان سگ ها را در تله بیندازند.اما خب به هر شکل به علت عمومیت داشتن نسبتا زیاد و طرفداران زیاد آن، نتوانسته اند جلوی آن را بگیرند. اکنون تنها چیزی که این طرح قصد دارد به قانون اضافه کند، 74 ضربه شلاق است که مشخص نیست نمایندگان پیشنهاد دهنده طرح بتوانند مجلس را در این مسیله همراه کنند و یا خیر، من به شخصه بعید میدانم اما اگر هم بتوانند این کار را بکنند بعید میدانم که تاثیر زیادی روی اراده جوانان و خانواده ها برای داشتن سگ بگذارد. درمورد کسانی که از قبل سگ داشته اند به نظرم بیشتر این مسیله غیرممکن به نظر میرسد.

کسی که یک بار سگ داشته است دیگر نمیتواند از این موجود مهربان و دوست داشتنی دل بکند. اما به هر حال همانطور که گفتم باید صبر کرد دید واکنش مجلس چه خواهد بود و نهایتا آنها طرح را با چه جزییاتی تصویب خواهند کرد.

floggingIRdogCamp8.jpg
این کاربر همراه این عکس این پیام را منتشر کرده است: من و 74 ضربه شلاقم

floggingIRdogCamp9.jpg
این کاربر در پیام همراه عکسش نوشته است:چرا ،74 ما تا اخرش هستیم ??



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016