سه شنبه 11 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> آخرین ابتکار برای ترویج چادر:سربازان ایران باستان به عنوان زنان باحجاب معرفی شدند

وبلاگ ناظران رادیو فرانسه - در اولین روزهای سال جدید خورشیدی، بیلبرد جدیدی در تهران با هدف تشویق زنان به پوشش چادر در تهران دیده شده است. در این بیلبرد با ضمیمه کردن عکسی از نقش برجسته‌های دوران هخامنشی، عنوان شده است "چادر"نه تنها ارزشی اسلامی است بلکه یک سنت ایرانی است. اما در این میان مشکلی وجود دارد؛ تصویری که به عنوان زنان با حجاب در دوران هخامنشی در این بیلبرد به کار رفته است اساسا تصویر زنان بلکه مردانی هستند که پوشش خاص قوم خود را دارند.

در ادامه سیاست‌های تبلیغی جمهوری اسلامی ایران پیرامون حوزه حجاب، هر روز بیلبرد و آگهی تبلیغی تازه‌ای در ایران منتشر و راهی خیابان‌ها می‌شود، گاهی این بیلبردها آنچنان عجیب و در مواردی حساسیت‌برانگیز هستند که به شدت با واکنش بسیاری از کنشگران در شبکه‌های اجتماعی مواجه می‌شوند. در این راستا می‌توان به تشبیه مردان به مگس و زنان به آبنبات را از معروف‌ترین نمونه‌های آن عنوان کرد.

chadorizIranBastan1.jpg

در آخرین نمونه این بیلبردها که به تازگی در تهران نصب شده است. سربازان مردی در یک نقش برجسته تخت جمشید به عنوان زنان باحجاب معرفی شده‌اند. در این بیلبوردها، چادر به عنوان "حجاب برتر"معرفی شده است و تاکید شده، چادر نه تنها توصیه‌ای اسلامی بلکه پدیده‌ای ریشه‌دار در فرهنگ ایران باستان است.

یک روزنامه‌نگار حوزه تاریخ در ایران درباره این موضوع به ناظران می‌گوید:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

این نقش برجسته، بخشی از پلکان شرقی کاخ آپادانا است. این نقش برجسته جایی را به تصویر می‌کشد که ملت‌های مختلف تحت کنترل امپراتوری ایران، از نقاط مختلف برای داریوش هدیه می‌آورند. این نوع پوشش هم مختص سربازان ماد بوده است، لباس رسمی سربازان ماد دقیقا دستاری روی سر تا زیر چانه بوده است. اساسا در تخت جمشید تصویری از زنان وجود ندارد.

با اینکه در آثار هنری کاخ‌ها و ساختمان‌های رسمی هخامنشی تصویری از زنان تقریبا وجود ندارد اما چه قبل از هخامنشیان چه در دوران آنها و بعد از آنها، هزاران اثر هنری، نقش برجسته و مجسمه وجود دارد که زنان در آنها حضور دارند، حجاب ندارند و در بسیاری از آنها اساسا عریان هستند، این مجسمه‌ها تقریبا متعلق به تمامی نقاط ایران باستان و از دوره عیلام آغاز و تا ساسانی ادامه دارند هر چند بعد از دوره اسلامی هم حتی ادامه پیدا می‌کنند.

chadorizIranBastan2.jpg
ونوس تپه سراب، تنه ای از یک زن عریان متعلق به حدود شش تا هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح

موزه ملی ایران هزاران مجسمه از زنان بی‌حجاب و حتی مجسمه‌هایی از ایران باستان از روابط جنسی زنان و مردان دارد که آنها را پنهان کرده است، تنها یک بار در پایان دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی برای برخی از روزنامه‌نگاران حوزه تاریخ آنها را تحت عنوان "نادیده‌های موزه ملی ایران"به نمایش گذاشتند.

chadorizIranBastan3.jpg
سنگ نگاره ای متعلق به دوران ساسانی



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016