جمعه 28 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> انتشار تمبر در بزرگداشت کوروش کبیر توسط پست اسراییل (تصویر)

لینک به وب سایت اداره پست اسرائیل

16996_l.jpg

وبلاگ ناظران رادیو فرانسه - روز گذشته شرکت پست اسراییل، در تقدیر از یک شخصیت تاریخی ایرانی که جان یهودیان را نجات داده و آنها را از اسارت رها کرده یک سری تمبر یادبود منتشر کرد: "کوروش کبیر".

چندی پیش، نتانیاهو نخست وزیر اسراییل طی سخنرانی خود در کنگره امریکا مدعی شد، ایران در طول تاریخ بارها سعی کرده است یهودیان را از بین ببرد، ادعایی که با واکنش برخی تاریخ شناسان و البته مقامات ایرانی مواجه شد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این ادعای نخست وزیر اسراییل گفت: بنیامین نتانیاهو باید بیشتر تاریخ مطالعه کند تا بداند که ایرانی‌ها در طول تاریخ سه بار جان یهودی‌ها را نجات داده‌اند.

به نظر می‌رسد اشارۀ محمد جواد ظریف به نجات جان یهودی‌ها مربوط به سه واقعه تاریخی باشد: آزاد سازی یهودیان اسیر شده در بابل توسط کوروش کبیر، متوقف کردن حکم مگر یهودیان توسط خشایارشاه که از سوی وزیر او صادر شده بود که هر ساله در اسراییل این روز جشن گرفته می‌شود- این واقعه تنها در منابع یهودی وجود دارد و هیچ منبع تاریخی مستقلی از جمله اسناد تاریخ هخامنشیان و یونانی ها اشاره ای به آن نداشته است- و نهایتا پناه دادن یهودیان اروپای شرقی در خلال جنگ جهانی دوم در ایران.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شرکت پست اسراییل در توضیحاتی که همراه با این تمبر منتشر کرده، عنوان کرده است:"در سال ٥٨٦ قبل از میلاد مسیح، بخت النصر حاکم بابل، با حمله به اورشلیم، این شهر را فتح کرد و معبد یهودیان را نابود کرد و بسیاری از آنها را تبعید کرد. تبعید و آزار یهودیان هنگامی پایان یافت که کوروش، پادشاه پارس و ماد پس از بر قراری امپراطوری خود بر این مناطق، در اعلامیه ای، آزادی و حق بازگشت یهودیان را به اورشلیم تضمین کرد و به آنان اجازه داد معبد خود را بازسازی کنند."در ادامه متن منتشر شده آمده است که کوروش توانست با متحد کردن پارس‌ها و مادها، امپراتوری بابل را فتح کند و بر مناطق وسیعی از هند در شرق، تا مصر در غرب حکمرانی کند"

در ادامه این توضیحات، به ذکر نام کوروش کبیر در "عهد عتیق"، کتاب مقدس یهودیان، و ماجرای آزاد کردن یهودیان در بند در بابل به فرمان او اشاره شده است و در نهایت نیز به منشور حقوق بشر که گفته می‌شود آزاد سازی یهودیان دربند نیز بر اساس آن صورت گرفته پرداخته شده است.

همانطور که در تمبر دیده می‌شود دو سکه در کنار تصویری از منشور کوروش دیده می‌شود. این دو سکه، پول رایج یهودیان در اورشلیم در دوران امپراتوری پارس بوده‌است که در موزه اسراییل نگهداری می‌شوند. در این تمبر به چهار زبان عبری، فارسی، انگلیسی و عربی عبارت "منشور کوروش"درج شده است و به دو زبان انگلیسی و عبری نیز جمله‌ای به نقل از کوروش کبیر که در عهد عتیق آمده،نوشته شده که خطاب به یهودیان در اسارت در بابل گفته است آزادند تا به اورشلیم بروند.

سری ١٥ عددی این تمبر ١٢٥.5 "شکل"، حدود صد و سی هزار تومان قیمت گذاری شده است.



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016