دوشنبه 21 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> تصویری: نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر، گزارش‌ گاردین از طرح شهرداری تهران

روزنامه گاردین در مطلب شیطنت آمیزی به منظور القاء شبهه و ایجاد اختلاف در میان تفکرات مختلف در ایران به بررسی یک طرح هنری که این روزها توسط شهرداری تهران برگزار می شود پرداخته است.

به گزارش واحدمرکزی خبر، گاردین نوشت: تابلوهای اعلانات در پایتخت تهران معمولا مختص آگهی ها، روایات مذهبی و شعارهای ضد آمریکایی است اما یک پروژه جدید این شهر را به یک گالری عظیم تبدیل کرده است.

guradShahrTablo0.jpg

روزنامه گاردین در این گزارش به قلم سعید کمالی دهقان نوشت:‌ تابلوهای اعلانات در تهران معمولا برای نصب آگهی های تجاری درباره جدیدترین تولیدات،‌ اقلام خانگی و محصولات خوراکی است. این تابلوها همچنین تصاویر شهدای جنگ هشت ساله ده هشتاد با عراق، نقل قولهایی از چهره های مذهبی و پوسترهای «مرگ بر آمریکا» را - که اکنون کمتر دیده می شود- در خود جای می دهند.

guradShahrTablo1.jpg

اما پایتخت ایران یک دفعه متحول شد. در پروژه ای که شهردار تهران امیدوار است مشوقی برای مردم جهت بازدید از موزه ها باشد، آگهی های تبلیغاتی جای خود را به آثار هنری هنرمندان مشهور محلی و خارجی داده است. ظرف ده روز نقاشی های هنرمندانی مانند پیکاسو، ماگریت و ماتیس پایتخت این کشور را به یک گالری هنری شهری عظیم تبدیل می کند.

guradShahrTablo2.jpg



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

این تصاویر نمونه ای از بیش از هزار و پانصد تابلو نصب شده در سراسر خیابانهای تهران است که هفتصد اثر هنری شامل کپی هایی از آثار مینیاتور سنتی، قالی، خطاطی و دیگر آثار هنری ایرانی را به نمایش می گذارند. این پروژه به نام «گالری به وسعت یک شهر» واکنش های مثبتی را در فضای مجازی و مطبوعات ایران در پی داشته است.

guradShahrTablo3.jpg

مجتبی موسوی مدیر این پروژه گفت‌، اکثر فضاهای مربوط به تابلوهای اعلانات تحت مدیریت شرکتهای خصوصی است. به گفته وی، آنها ابتدا با ایده تعطیلی تجارت تبلیغاتی شان به مدت ده روز موافق نبودند اما بالاخره به علت فرهنگی بودن این پروژه با آن موافقت کردند.

guradShahrTablo4.jpg

وی گفت: در انتخاب آثار آزادیم اما یک دستورالعمل کلی وجود دارد... و نهایتا هفتاد درصد تابلوها به آثار هنری ایرانی و بقیه به آثار خارجی اختصاص می یابد. در میان آثار هنری نقاشی های محمود فرشچیان استاد نقاشی و مینیاتور ایران وجود دارد.

guradShahrTablo5.jpg

تهران همچنین یک گنجینه پنهان دارد که برای جهان خارج کمتر شناخته شده است. موزه هنرهای معاصر تهران جالب ترین مجموعه آثار هنری خارج از اروپا و آمریکا است که آثار اصلی بسیاری نقاشان معروف را در خود جای داده است. اما برخی تابلوها بیش از سی سال است که در انبار موزه خاک می خورد. طبق قوانین سانسور در ایران برخی از تابلوها ضد اسلامی و هرزه نگاری قلمداد می شود و هرگز در انظار عمومی قرار داده نمی شود.

guradShahrTablo6.jpg

همه تابلوهای اعلانات در اماکن عمومی باید قبل از نصب مورد تائید قرار گیرند. در اکتبر دو هزار و سیزده، یک سری تابلوهایی که صداقت آمریکا را در گفتگو با ایران به زیر سوال می برد، به سرخط اخبار جهان تبدیل شد.

guradShahrTablo7.jpg

محمد باقر قالیباف شهردار تهران در سالهای اخیر با ساخت پلها و تونل های جدید و ایجاد فضاهای سبز چشم انداز این شهر را بطور چشمگیری تغییر داده است. بودجه شهر نیز طی دوره تصدی وی افزایش یافته است.

guradShahrTablo8.jpg

سال گذشته قالیباف پل فوق العاده ای را که با فناوری پیشرفته ساخته شده و توسط یک آرچیتکت زن جوان به نام لیا عراقیان طراحی شده بود، افتتاح کرد. عراقیان اخیرا برنده یک جایزه بین المللی برای آن پل شد که در سن بیست و شش سالگی طراحی کرده بود.

guradShahrTablo9.jpg

گالری های هنری در تهران با مشکلاتی در راه اندازی نمایشگاه مواجه اند چون همگی باید قبل از گشایش علنی مجوز دریافت کنند.



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016