پنجشنبه 4 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> ویدئویی که در عربستان جنجال آفرید: گرفتن اندازه‌های یک زن، توسط خیاط مرد!

وبلاگ ناظران رادیو فرانسه - در عربستان انتشار یک ویدئوی کوتاه از اتفاقی بسیار ساده می‌تواند به یک بلوای کامل، نه تنها از سوی دولت این کشور بلکه در میان جامعه این کشور بدل شود. در آخرین نمونه، ویدئویی از یک خیاطی در مکه تبدیل به یک بحث داغ در شبکه‌های اجتماعی در عربستان شده است.

در این ویدئوی چندثانیه‌ای یک خیاط مرد غیر عربستانی در حال اندازه‌گیری سایز یک زن است. زن حجاب کامل را با استانداردهای عربستان رعایت کرده است و هر جا که نیازی به جا به جا کردن متر و تنظیم آن است، زنی دیگر این کار را می‌کند و عملاً مرد خیاط به هیچ‌وجه زن مشتری را لمس نمی‌کند. نکته دیگر آنکه نگاهی به مغازه از طریق ویدئو نشان می‌دهد این مغازه، اساساً مغازه دوخت و فروش لباس زنانه است. با این همه، واکنش‌ها به این ویدئو هم از سوی جامعه و هم از سوی مقامات عربستان سخت بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گفته رسانه‌های محلی، خیاط بازداشت شده است و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این اقدام خیاط را غیرقابل قبول و در برخی موارد حتی "اروتیک"خوانده‌اند. برخی پا را نیز فراتر گذاشته و خواستار حکم شلاق برای زن مشتری شده‌اند. البته در این میان برخی نیز از فردی که از این اتفاق فیلم‌برداری کرده‌است انتقاد کرده و او را به جاسوسی از خیاط و مشتریانش متهم کرده‌اند.

۲ شهروند سعودی در گفتگو با ناظران درباره این "بحران"جدید در جامعه عربستان گفتگو کرده‌اند.

«هرکسی باید حق انتخاب داشته باشد»
سارا استاد زبان در ریاض است

بر اساس اسلام، یک زن نمی‌تواند توسط مردان غریبه لمس شود. تنها استثنا در موارد خاص مانند فوریت پزشکی است [در سال ۲۰۱۴ فتوایی در این زمینه در عربستان صادر شد و معاینه زنان توسط پزشک مرد را منوط به حضور قیم مرد او کرد البته همچنان فوریت پزشکی از آن مستثنا شده است]

برای من قابل فهم است که برخی با دیدن این ویدئو شوکه شده باشند. سنت اسلامی در عربستان بسیار سنگین است. با این وجود از نظر من نهایتاً انتخاب شخصی هر فرد باید ملاک باشد. این زن انتخاب کرده است تا این خیاط مرد اندازه‌اش را بگیرد و یا لمسش کند، این مشکل اوست و کسی حق دخالت و قضاوت کردن ندارد. از نظر من کسی نباید به خاطر این ویدئو متهم و مجرم شناخته شود.

در عربستان می‌توان هم به خیاط زن مراجعه کرد هم به خیاط مرد، خیاط‌های مرد ارزان‌تر هستند و به نسبت کم کیفیت‌تر. من به‌شخصه اجازه نمی‌دهم تا یک خیاط مرد اندازه من را بگیرد. اگر مجبور به مراجعه به یک خیاط مرد شوم لباسی که قبلاً پوشیده‌ام را به او می‌دهم و می‌گویم بر اساس اندازه این لباس، آن را بدوز.

«اروتیک خواندن این کار بسیار غلوآمیز است»
مدیحا العجروش یک روانکاو در ریاض است

دلیل آنکه این ویدئو تا این حد در عربستان سر و صدا به راه انداخته، این است که نشان‌دهنده تضادهای درونی جامعه عربستان است.

در اینجا از زنان خواسته می‌شود تمام بدن خود را از سرتاپا بپوشانند، اما در همان حال عده‌ای از زنان به خیاط مرد مراجعه می‌کنند تا اندازه آنها را بگیرند.

زنان اجازه رانندگی ندارند اما بسیاری از آنها به هر حال این کار را انجام می‌دهند. از نظر من، مرد خیاط هیچ کار اشتباهی انجام نمی‌دهد و تنها کار حرفه‌ای خود را می‌کند. آنهایی که می‌گویند کار او "اروتیک"بوده است، حرفشان بسیار غلوآمیز است.

عربستان طی سال‌های اخیر قوانین بسیار سفت و سختی را علیه مردان خارجی که در عربستان مشغول خیاطی برای زنان هستند وضع کرده است. قوانینی که با هدف افزایش فرصت‌های شغلی برای زنان و کاهش حضور کارگران خارجی در عربستان وضع شده است.



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016