پنجشنبه 17 تیر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> آخرین فرزند رضا شاه در زندان اوین (تصویر)

ویکی‌پدیا - حمیدرضا پهلوی یازدهمین (آخرین) فرزند رضا شاه پهلوی بود. او که هفتمین پسر رضاشاه و پنجمین فرزند وی از بطن عصمت دولتشاهی بود، در ۱۳ تیر ماه ۱۳۱۱ به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در تهران سپری کرد.

او پس از برکناری و تبعید پدرش با او به آفریقای جنوبی رفت و پس از مرگ رضاشاه در سال ۱۳۲۳ برای ادامه تحصیل به بیروت فرستاده شد. در سن ۱۹ سالگی مقدمات ازدواج او را فراهم کردند و در سال ۱۳۳۰ با دخترعموی مادرش مینو دولتشاهی فرزند ابوالفتح دولتشاهی ازدواج کرد و صاحب یک دختر به نام نیلوفر پهلوی شد ولی این ازدواج اندکی بعد به جدایی انجامید.

jlobwxl321p4.jpg

او سپس با هما خامنه ازدواج کرد که از او هم صاحب دو فرزند به نامهای نازک و بهزاد شد. این ازدواج هم دوامی نیافت.حمیدرضا از سوی خاندان سلطنت متهم بود که در مجامع و محافل موجبات آبروریزی خانواده سلطنتی را فراهم می‌آورد.

گزارش‌هایی از سوی ساواک خطاب به دربار ارسال می‌گردید که حاکی از اعتیاد و اعمال خلاف شئونات از سوی او بود. عصمت دولتشاهی، مادر حمیدرضا، ضمن تأیید اعتیاد وی می‌گوید که او بر سر دستگیری دو تن از دوستان هما خامنه توسط ساواک، با نصیری درگیر شده و به ضمن کندن درجه‌های او به وی سیلی زده است و همین امر سبب تشدید گزارش‌ها علیه او توسط ساواک بوده است.

در سال ۱۳۴۰، او به طور کامل از دربار طرد شد و عنوان شاهزادگی از وی سلب گردید.حمیدرضا به علت عدم ارتباط با خاندان پهلوی، پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ ایران را ترک نکرد. وی پس از چندی زندانی شد و نهایتاً در ۲۱ تیر ۱۳۷۱ برابر با ۱۹۹۲ (میلادی) درگذشت و در قطعه ۷۶ بهشت زهرا دفن شد.





تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضور خواننده مقیم لس آنجلس پس از ٣٠ سال در ايران


گذر زمان در چهره هنرپیشگان قبل از انقلاب


بازيگران در ضيافت افطاري حسن روحاني



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016