پنجشنبه 27 آبان 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> تصویری: طلبه‌ای که حامی‌ سگ‌های ولگرد شد

مهر - کمیل نظافتی روحانی جوانی که به خاطر کارهای خیرخواهانه‌اش و اهدای کلیه به کودک هشت‌ساله معروف شده بود، دست از کارهای خداپسندانه‌اش برنداشته و حالا سفیر مهر حیوانات شهری یا به قول خودش بی‌پناه شده است. این طلبه جوان به‌تازگی یک سگ شهری بیمار را پناه داده و به کمک او و دوستانش پس از دو ماه و نیم این حیوان بهبود پیدا کرده است. گروه حامیان مهر آمل، وظیفه خود می‌دانند که به داد این حیوانات بی‌پناه برسد. همین بهانه‌ای می‌شود که از او درباره قانون حیوانات در شرع بپرسیم و چه می‌شود که یک طلبه حامی این حیوانات می‌شود. «این قانون خداست که هر جنبنده‌ای که مخلوق خداست و نفس می‌کشد، حق حیات دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند این حق را از او سلب کند؛ خواه انسان باشد، خواه حیوان باشد و خواه طبیعت. در بخش انسان که وارد می‌شویم قانون این است که شما حق دفاع دارید؛ اما حق تجاوز ندارید و نمی‌توانید شما جنگ را آغاز کنید. اگر به شما تعرضی شد، باید دفاع کنید. در بحث طبیعت هم می‌بینیم که طبیعت نیازی به انسان ندارد و این انسان است که به طبیعت نیاز دارد و باید با طبیعت کنار بیاید. بعضی درخت‌ها را از بین می‌برند و از بین بردن جنگل‌ها منجر به سیل می‌شود و باعث می‌شود خود انسان از بین برود. به بحث حیات‌وحش هم وقتی وارد می‌شویم، می‌بینیم آن‌ها طبق طبیعت خود زندگی می‌کنند و فعل‌وانفعالات دارند و این ما هستیم که طبیعت آن‌ها را برهم می‌زنیم.»





تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 





شکار سرگرمی نیست!

حجت‌الاسلام نظافتی اول‌ازهمه می‌گوید باید بین حیوانات شهری و حیات‌وحش تفاوت قائل شویم و بدانیم با هرکدام باید چطور رفتار کنیم. «در مورد حیوانات چند نکته وجود دارد و این حیوانات به دو نوع تقسیم می‌شوند: ما یک حیات‌وحش داریم مثل پرنده و حیوان و مثال مرغابی و .. حیواناتی مثل یوزپلنگ که در حال انقراض است یا درنای سیبری که از سیبری وارد مازندران می‌شود و فقط دو عدد از آن مانده بود که یکی از آن‌ها متأسفانه شکار شد. در این بخش ما مجاز به شکار و برهم زدن اکوسیستم نیستیم. حتی در موارد عادی هم مجاز به شکار نیستیم و فقط در موارد ضروری که جان انسان درخطر باشد، می‌تواند شکار کند و نباید به آن به‌عنوان تفریح نگاه کرد و باید تلاش کنیم تا جای ممکن محیط زیست این حیوانات را دستکاری نکنیم. بخش دیگر مربوط به حیوانات شهری است مثل گربه و گنجشک و کلاغ که درباره این حیوانات باید هوای آن‌ها را داشته باشیم.»

حیوان خانگی برکت می‌آورد

آقای نظافتی می‌گوید درباره حیوانات خانگی در سیره معصومین احادیث زیاد داریم تا جایی که حتی به داشتن حیوان خانگی سفارش هم شده است. « اصلاً ما یک روایت از امام کاظم علیه‌السلام داریم که می‌فرمایند: سه حیوان اگر در خانه نباشند، برکت به آن خانه نمی‌آید و با وجود این سه حیوان این خانه آباد می‌شوند: گربه، کبوتر، خروس و اگر به همراه خروس، مرغ هم باشد، مانعی ندارد.... مردم با گربه کنار آمده‌اند؛ اما با سگ که حیوان اهلی است، هنوز کنار نیامده‌ایم. اینجا مقوله‌ای داریم به اسم سگ‌های شهری که به‌اصطلاح آن‌ها می‌گویند سگ‌های ولگرد که البته من نام آن‌ها را می‌گذارم  «سگ‌های بی‌پناه»  و معتقدم اگر انسان هم یک مربی و معلم نداشته باشد، همین انسان هم ولگرد می‌شود اینکه حیوان است و پدیده‌ای مثل داعش ظهور و بروز پیدا می‌کند که از حیوان هم وحشی‌تر است. حیوان به طبع خودش وحشی و پرخاشگر است اما اگر به همین حیوان وحشی توجه و رسیدگی شود، رام و مسخر انسان می‌شود.»

وقتی سگ جای اعضای خانواده را می‌گیرد

سگ‌ها حیواناتی هستند که به «وفاداری» شهره شده‌اند تا جایی که جان صاحب خود را از خود دوست‌تر دارند و به خاطر همین ویژگی از قدیم آدم‌ها به این حیوان نجیب علاقه خاصی داشته‌اند و از سگ نگهبان تا سگ گله در زندگی آن‌ها نقش پررنگی داشته است. «سگ ازنظر اسلام دو بعد دارد. یک بعد احکام شرعی است که این احکام شرعی می‌گوید که مثلاً شما وقتی می‌خواهید نماز بخوانید  بهترین لباس‌ها را در نماز بپوش می‌خواهی نماز بخوانی بهترین عطرها استفاده کن. این‌ها مقدمات نماز است. یکی از این مقدمات هم که گفتند در نماز آن را رعایت کنید، این است که اگر مثلاً به سگی که بدنش خیس بوده و آن رطوبت سگ به لباس شما اصابت کرد و ماندگار شد، آن لباس را تعویض کنید و نماز بخوانید. این یک قاعده است. این دلیل نمی‌شود که سگ‌کشی بشود یا اصلاً به این حیوانات دست نزنیم یا اگر مریض هستند به آن‌ها رسیدگی نکنیم. در اسلام چند نوع سگ داریم که خریدوفروش آن‌ها اشکالی ندارد. سگ گله، سگ پاسبان، سگ شکارچی؛ اما بعضی برخورد افراطی با این حیوان می‌کنند. من مواردی سراغ دارم که فردی سگی خریده و این سگ را به فرزندش ترجیح می‌دهد. حتی من سراغ دارم خانمی که بین سگ و همسرش، سگ را انتخاب کرد و از شوهرش طلاق گرفت! سگ جای فرزند و همسر و اعضای خانواده را نمی‌گیرد.»


عکس‌های جنجالی همسر دونالد ترامپ در مجله جی-کیو


شيرين داويد مدل و بازيگر ايراني الاصل در آلمان


تصاویر دیده نشده از تولد و کودکی علیرضا پهلوی


وزارت اطلاعات ایران در لیست برترین سازمان های جاسوسی جهان


ورود قطار لوكس مسافري روسيه به ايران




ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016