دوشنبه 12 بهمن 1383

الوطن: متهم مصري پرونده جاسوسي 20 گزارش به ايران ارسال كرده است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

پايگاه اينترنتي روزنامه الوطن عربستان‌‏سعودي ادعا كرد: متهم مصري پرونده جاسوسي براي ايران 20 گزارش اطلاعاتي براي ايران ارسال كرده است.

به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، الوطن مدعي شد: تحقيقات صورت‌‏گرفته از متهم مصري كه در ارائه اطلاعاتي امنيتي به ايران، نشان داده كه طرف‌‏هاي ديگري در زمينه آماده‌‏سازي شرايط براي اين دو متهم شركت داشته‌‏اند و مبالغ زيادي نيز بين قاهره، ضبا و تهران رد و بدل شده است.
اين روزنامه مدعي شد: براساس اعترافات اوليه دو متهم و صورت‌‏جلسه‌‏هاي تحقيقات، متهم مصري به نام "محمود عيد دبوس" به تهران سفر كرده و پس از بازگشت از ايران ارتباط خود با محمد رضادوست، متهم ايراني پرونده حفظ كرد كه اين فرد مبلغ 15 هزار دلار را پيش از توقيف گذرنامه اين مصري به وي داد.
به ادعاي اين روزنامه، در مقابل، دبوس تصميم گرفت براي كار به عربستان برود و در همين راستا طرف ايراني را از اين موضوع مطلع كرده و از طريق يك فرد نزديك عربستاني كه نام آن در نزد اين روزنامه محفوظ است، يك قرارداد كاري دريافت كرد و بر اساس آن ويزاي عربستان را در سال 2003 ميلادي اخذ كرد اما وي كار در بخش پيمان‌‏كاري را بر اساس قراردادي كه به‌‏موجب آن مي‌‏بايست در عربستان‌‏سعودي حضور داشته باشد نپذيرفت.
الوطن مدعي شد: دبوس سپس با طرف ايراني تماس گرفته و اين ايراني به دبوس گفته كه دوست عربستاني وي به‌‏عنوان استاد فقه در شهر مدينه فعاليت مي‌‏كند و نام وي در نزد اين روزنامه محفوظ است و در ادامه شغلي براي اين متهم مصري در جمعيت حفظ قرآن در شهر ضبا ي عربستان مهيا شد.
الوطن مدعي شد: متهم مصري گفته كه تماس‌‏هاي دو جانبه و نامه‌‏هاي الكترونيك با طرف ايراني آغاز شده و در جريان اين تماس‌‏ها و نامه‌‏ها مأموريت دبوس براي نفود به داخل اماكن تجمعات اسلامي و شناسايي مكان‌‏هاي مسكوني و شغلي اتباع خارجي و نيز زير نظر گرفتن تحركات خاص شخصيت‌‏هاي سعودي و مأموريت‌‏هاي ديگري مشخص شد كه بارزترين آن، اسامي شركت‌‏هاي خارجي بود.
به ادعاي اين روزنامه عربستاني، متهم مصري گفت كه وي د برخي موارد مجبور بوده به شهر مدينه و علاوه بر آن براي جمع‌‏آوري اطلاعات در خصوص مجتمع‌‏هاي خارجي‌‏ها به مناطق شرقي و غربي سفر كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

الوطن مدعي شد: اين گزارش‌‏هاي ويژه متهم مصري بالغ بر 20 گزارش بوده و ميزان مبلغ پرداختي نيز به 50 هزار دلار رسيده كه از طريق يك زن ايراني به نام زهرا در بانك الراجحي واقع در شمال مسجدالنبي در شهر مدينه به وي پرداخت شده و متهم مصري جزئيات اين ديدار را شرح داده است.
ادعاهاي اين روزنامه سعودي در حالي مطرح مي‌‏شود كه فرد مصري متهم به جاسوسي براي ايران، روز جمعه در دادگاه با رد اتهامات وارده به خود گفته بود كه عناصر سازمان اطلاعات مصر، وي را در زمان بازداشت شكنجه كرده‌‏اند.
بخش عرب زبان "بي‌‏بي‌‏سي" نيز با اعلام اين مطلب نوشت: دبوس اتهام‌‏هاي وارده به خود را به مثابه اهانت به جمهوري اسلامي ايران دانسته و ايران را آخرين دژ اسلام توصيف كرده است.
همچنين ايران نيز اتهام‌‏هاي وارده به ديپلمات خود را رد كرده و اين اتهامات را بي‌‏پايه و نادرست دانسته است.
بي‌‏بي‌‏سي در ادامه نوشت: سخنگوي وزارت كشور مصر از ارائه توضيح و تفسير درخصوص اظهارات دبوس مبني بر شكنجه وي توسط سازمان اطلاعات اين كشور خودداري كرده است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17666

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'الوطن: متهم مصري پرونده جاسوسي 20 گزارش به ايران ارسال كرده است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016