یکشنبه 19 تیر 1384

خاتمي: بخش‌هايي از گزارش مربوط به بداخلاقي‌هاي انتخاباتي به دستم رسيده است، ايسنا

رييس جمهور در گفت‌وگوي كوتاهي با خبرنگار ايسنا اعلام كرد كه بخش‌هايي از گزارش مربوط به بداخلاقي‌هاي انتخاباتي به دستش رسيده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي در اين گفت‌وگو، درباره اين گزارش گفت: «بخش‌هايي از گزارش مربوط به بداخلاقي‌هاي انتخاباتي به دستم رسيده، اما اين گزارش درحال تكميل شدن است.»

خاتمي يادآور شد كه هم‌اكنون درحال بررسي‌هاي گسترده‌تري است كه در آينده تهيه و پيگيري مي‌شود.

رييس جمهور اعلام نتيجه گزارش را به كامل شدن آن موكول كرد و گفت: «نتيجه را بعدا اعلام مي‌كنم.»

وي همچنين راجع به دامنه اين بداخلاقي‌ها خاطرنشان كرد كه پس از تكميل شدن گزارش، دامنه تخلفات مشخص مي‌شود و بايد ابتدا بداخلاقي‌ها كشف و بعد دامنه آن اعلام شود.

خاتمي كه آخرين روزهاي مسؤوليت خود را در دوم رياست جمهوري پشت سر مي‌گذارد، به دنبال وعده‌هايي كه پيش از اين براي ديدار صميمي با خبرنگاران داده بود، نيز به خبرنگار ايسنا گفت:« اين هفته ميهماني 3 ساعته با حضور خبرنگاران داريم و در آنجا به گفت‌وگو مي‌پردازيم.»

سيد محمد خاتمي اوايل اين هفته در انتقاد به وقوع برخي تخلفات و بداخلاقي‌هاي انتخاباتي، تأكيد كرده بود كه پس از كشف ريشه‌هاي اين بداخلاقي‌ها با آن برخورد خواهد كرد.

به دنبال اظهارات رييس جمهور، علي ربيعي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا به طور تلويحي اعلام كرد كه مأموريت پيگيري و تهيه گزارش از بداخلاقي‌هاي انتخاباتي را بر عهده دارد.

ربيعي گفت:«با مستنداتي كه تاكنون در اين خصوص (تخلفات انتخاباتي) مشاهده كرده‌ام، به طور قطع اقدامات غيرشرعي، غيرقانوني و غيراخلاقي تاثيرگذار از سوي برخي دستگاه‌ها و برخلاف وصيت نامه حضرت امام خميني (ره) در انتخابات صورت گرفته است.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پيش از آن نيز ايسنا از قول وزير کشور نوشته بود: محل تهيه، توليد و توزيع اقلام تخريبي انتخاباتي و عوامل آنها شناسايي شد

حجت‌الاسلام و المسلمين موسوي لاري به خبرنگار ايسنا گفت:« در بررسي كميته‌ي ويژه‌ي رييس جمهور براي پيگيري تخلفات انتخاباتي، محل تهيه، توليد و توزيع اقلام تخريبي و هم‌چنين عوامل آنها شناسايي شده و به مراجع قضايي تحويل داده شده‌اند.»

وزير كشور گفت:« موارد از طريق هيات‌هاي اجرايي، نظارت يا دستگاه‌هاي متولي همانند؛ وزارت كشور و اطلاعات گزارش ‌شده و از طريق دستگاه قضايي نيز پيگيري ‌شد.»

وي با اشاره به گزارش قبلي خود يادآور شد:« كانونهايي در شهرهاي كرج، تهران، سمنان و همدان وجود داشتند كه محل تهيه، توليد و توزيع اقلام تخريبي بودند، لذا اين كانون‌ها شناسايي شدند و عوامل آنها نيز معرفي شدند. به‌گونه‌اي كه توسط وزارت اطلاعات، پرونده‌ي آنها به مراجع قضايي داده شده است.»

يك روز پس از گله‌ي رييس‌جمهور از وجود بداخلاقي‌هايي در انتخابات رياست‌جمهوري، علي ربيعي تلويحا اعلام كرد كه اين موضوع را پيگيري مي‌كند و از سوي رييس‌جمهور مامور بررسي ريشه‌ي اين بداخلاقي‌هاست.

به گزارش خبرنگار ايسنا، با گذشت بيش از دو هفته از برگزاري انتخابات رياست جمهوري، بسياري پرونده اين انتخابات و تخلفات به‌وقوع پيوسته در آن را بسته شده مي‌پندارند، اما اظهارات اخير وزير كشور، مي‌تواند نويد بخش عزم جدي قوه مجريه در برخورد با تخلفات و بداخلاقي‌هايي باشد كه در اين دور از انتخابات شكل گرفت و مقام معظم رهبري نيز آن را مورد نكوهش قرار دادند.

با وجود آن كه حضور باشكوه مردم در مرحله‌ي دوم انتخابات رياست جمهوري، به واسطه‌ي سهمش در استحكام نظام جمهوري اسلامي و خنثي كردن تبليغات مسموم و دلسردكننده دشمنان ايران و انقلاب، بسيار با ارزش و مايه مباهات تلقي مي‌شود، اما شادي حضور گسترده مردم در انتخابات از توجه بخشي از نخبگان و مقامات ارشد سياسي نسبت به تخلفات صورت گرفته نكاسته است.

درهمين راستا بود كه هاشمي رفسنجاني به عنوان يكي از كانديداهاي اين انتخابات در اولين روز پس از برگزاري آن طي بيانيه‌اي به تخلفات اشاره و اعتراض كرد.

هاشمي رفسنجاني در اولين موضع‌گيري رسمي‌اش درباره‌ي نتيجه دور دوم انتخابات رياست جمهوري عنوان كرد: «بنا ندارم كه در مورد انتخابات، شكايت به داوراني كه نشان دادند نمي‌خواهند يا نمي‌توانند كاري كنند، ببرم.»

از سوي ديگر، برخورد با تخلفات انتخاباتي بيش از آن كه كانديداها و شخص رييس‌جمهور درباره‌ي آن سخن بگويند، از مواردي بود كه مسوولان بخش‌هاي مختلف دستگاه قضايي به آن تاكيد و آن را مورد پيگيري قرار داده‌اند.

در همين ارتباط، رييس سازمان قضايي نيروهاي مسلح با تاكيد بر اين‌كه در دو مرحله انتخابات، گزارشاتي از تخلفات نيروهاي مسلح دريافت شد، تعداد آنها را 110 مورد اعلام كرد و اظهار داشت: ممكن است در مرحله بررسي مشخص شود بسياري از اين تخلفات صحت نداشته است.

حجت‌الاسلام رييسي، معاون اول رييس قوه قضاييه نيز پيش از برگزاري مرحله دوم انتخابات اعلام كرد: در طول انتخابات شكايت‌هايي مطرح شده كه افراد نظامي و انتظامي در انتخابات دخالت داشته‌اند، پرونده‌هاي آن، بخشي در سازمان قضايي نيروهاي مسلح و بخشي در دادسراي عمومي تهران در حال رسيدگي است.

در حال حاضر به گفته نماينده‌ي رييس قوه‌ي قضاييه در رسيدگي به تخلفات انتخاباتي، 107پرونده در اين حوزه در سراسر كشور تشكيل‌شده است و كار رسيدگي به آنها از بدو تشكيل در دوران انتخابات آغاز شده و بنا بر اظهارات حجت‌الاسلام زرگر تا يك ماه آينده، نتيجه‌ي بررسي‌هاي انجام‌شده در اين زمينه اعلام مي‌شود.

Copyright: gooya.com 2016