جمعه 31 تیر 1384

فيگارو درباره ايران پس از انتخابات: در حال حاضر هيچکس نمی خواهد يک بحران جديد بين المللی ايجاد گردد، مهر

گشايش يکطرفه پرونده از جانب تهران منتفی است

آيا انتخاب 24 ژوئن محمود احمدی نژاد، شهردار محافظه کار تهران به رياست جمهوری ايران موجب تغيير و تحولاتی در رفتارهای سياسی ايران می گردد؟ آيا جايگزينی يک اصلاح طلب در راس دولت تهران توسط فردی که از نظر اجتماعی بسيار محافظه کار و از نظر اقتصادی بسيار مردم گرا می باشد می تواند تغييراتی بنيادين درون کشور ايجاد نمايد؟اين جابجايی آيا می تواند در زمينه سياست خارجی ايران تغيير جهت هايی ايجاد نمايد؟
به گزارش خبرگزاری مهر از پاريس روزنامه فرانسوی فيگارو با طرح چنين سوالاتی در شماره اخير خود نوشت: اگر برخی مفسران زنگ خطر را بصدا در آورده اند و از تحولات سيات خارجی ايران اظهار نگرانی می کنند اکثريتی هم روی تداوم اين سياست نظر می دهند و معتقدند که هيچ تغييری بوجود نمی آيد.

اينها استدلالات خود را روی واقعيت انکارناپذيری قرار داده اند که در جمهوری اسلامی، رئيس جمهور دارای قدرت محدودی است و شخص آيت الله خامنه ای است که معمار اصلی سياست خارجی ايران می باشد و لذا سياستهای او تغيير نمی کند. شايد هم در عين حال، در لحن کلام دولت ايران تغييراتی بوجود خواهد آمد و کمی بيشتر از جنبش های اسلامی مانند حزب ا... لبنان يا جهاد اسلامی فلسطين حمايت شود. ضمن اينکه به نظر می رسد در عراق و افغانستان، کشورهايی که امريکايی ها حضور دارند، احتياط ها و ملاحظات به احتمال زياد کمافی السابق ادامه خواهند داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فيگارو افزود: در خصوص مسئله هسته ای، ايران، بدون اينکه امتيازی در ارتباط با نيت بيان شده خود در از سرگيری غنی سازی اورانيوم تفويض نمايد، به مذاکرات با اروپا ادامه می دهد، اين سياست متعادل کردن درعين حال برای هر دو طرف و حتی امريکايی ها متقاعد کننده است. در حقيقت و حداقل برای حال حاضر، هيچکس نمی خواهد يک بحران جديد بين المللی ايجاد گردد که علاوه بر ديگر بحران ها بتواند پيامدهای ويرانگرانه ای روی قيمت نفت داشته باشد.

در خصوص روابط با واشنگتن، احمدی نژاد با اظهار اينکه « ايران نيازی به ايالات متحده امريکا ندارد» يکبار ديگر اشتياق کم تهران در گشايش يکطرفه اين پرونده را مورد تائيد قرار داد. جنگ سرد ايران و امريکا همچنان ادامه خواهد يافت.

Copyright: gooya.com 2016