یکشنبه 2 مرداد 1384

نامه وزارت خارجه آلمان به سفارت ايران در برلين، صداي آلمان

با بالاگرفتن درگيرى هاى لفظى ميان تهران و برلين، امروز بنا بر گزارش مجله اشپيگل، وزارت خارجه آلمان با ارسال نامه اى به سفارت جمهورى اسلامى ايران در برلين اعلام كرد كه عليرغم تنش هاى چند روز گذشته در مواضع آلمان در قبال ايران تغييرى بوجود نيامده است.

در پى انتشار مصاحبه اتو شيلى وزير كشور آلمان در هفته نامه معتبر اشپيگل لحن گفتگو ميان برلين و تهران به نحو غير معمولى تند شد. وزير كشور آلمان در مصاحبه خود گفت كه :« وقتى ميشنويم كه ايران و عراق همكاريهايشان تنگاتنگ خواهد شد و همزمان با آن يك محافظه كار افراطى بر سر قدرت مى آيد كه هنوز در عدم رابطه اش با تروريست ها كاملا اثبات شده نيست، مجموعه همه اين عوامل نگران كننده هستند».

پس از آن، حميد رضا آصفى سخنگوى وزارت خارجه ايران سخنان اتو شيلى را بى پايه و مسخره خواند و به وى پيشنهاد كرد كه نظراتش را با تفكر بيشتر بيان دارد و در رابطه با انتخاب احمدى نژاد از وى خواست با به مردم ايران توهين نكرده و به مبانى دمكراسى احترام بگذارد.

پس از آن راينر لينگن تال سخنگوى وزير كشور آلمان، انتقاد تهران را با لحن شديدترى پاسخ داد و با بى شرمانه خواندن آن گفت كه در سرزمينى كه در آن قوانين حقوق بشر بطور مستمر نقض ميشوند، در جائى كه زنان بعد از تصميم گيرى هاى ترديد آميز در زير ضربات شلاق قرار ميگيرند و در جائى كه مخالفان رژيم بدون راى دادگاه ماهها در زندان انفرادى بسر ميبرند، بيان چنين نظرات گستاخانه اى عجيب نيست؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

با بالاگرفتن اين درگيرى هاى لفظى امروز بنا بر گزارش مجله اشپيگل، وزارت خارجه آلمان با ارسال نامه اى به سفارت جمهورى اسلامى ايران در برلين اعلام كرد كه عليرغم تنش هاى چند روز گذشته در مواضع آلمان در قبال ايران تغييرى بوجود نيامده است. در اين نامه همچنين بر هدف گسترش مناسبات تاكيد شده است. وزارت خارجه آلمان گزارشهائى را كه در آن گفته شد در اين نامه، وزارت خارجه از گفته هاى وزير كشور دورى جسته را تائيد نكرد.

در گذشته نيز بارها روابط ميان آلمان و ايران با تنش روبرو شده بود، ولى اين مناقشه اين بار از آنجائى كه آلمان با دولتهاى فرانسه و انگليس در مذاكره بر سر برنامه اتمى ايران است، از حساسيت بيشترى برخوردار شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نامه وزارت خارجه آلمان به سفارت ايران در برلين، صداي آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016