چهارشنبه 25 آبان 1384

اعتراض ائمه جمعه به انتقاد روحاني از عملكرد دو ماهه احمدي‌نژاد، فردا

انتقاد تلويحي حسن روحاني دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي ايران از عملكرد دو ماهه محمود احمدي نژاد در نشست ائمه جمعه با اعتراض برخي از حاضران مواجه شد به گون هاي كه در چند نوبت سخنان وي به دليل اعتراض ائمه جمعه قطع شد.

به گزارش «فردا»، روحاني در سخنانش كه با عنوان «همبستگي ملي» ارائه مي‌شد، اختلاف افكني و نااميد كردن مردم از حكومت‌هايشان را از برنامه‌هاي دشمنان هر ملتي براي مقابله و شكست دادن آنها دانست و گفت: بحث همبستگي و مشاركت در شرايط ايران امروز ما بيش از هر زمان ديگري اهميت دارد و اگر شرايط دو دولت قبلي را با دولت جديد مقايسه كنيم مي‌بينيم كه امروز شرايط بين‌المللي براي ما سخت‌تر شده است.

وي سپس دوران رياست جمهوري هاشمي و خاتمي را با دوران سه ماهه احمدي نژاد مقايسه كرد و گفت: 16 سال پيش وقتي آقاي هاشمي زمام امور دولت را به دست گرفت علي‌رغم مخالفت‌هايي كه عليه ما در دنيا وجود داشت اما از دولت ايشان به عنوان يك دولت ميانه‌رو ياد مي‌شد و دو مسئله باعث شد كه به دولت ايشان در عرصه بين‌المللي به عنوان يك دولت معقول نگاه شود كه اين دو مسئله يكي بحث مذاكرات صلح ايران و عراق و نامه‌نگاري‌هاي آقاي هاشمي با صدام و موضع ايران در قبال جنگ كويت بود.

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك خاطرنشان كرد: در شرايط داخلي نيز بحث سازندگي و سامان دادن ايران بعد از جنگ حاكم بود و گفتمان حاكم نيز توسعه و پيشرفت بود كه مورد قبول عامه مردم بود.

به گزارش فارس، روحاني با اشاره به مقطع روي كارآمدن آقاي خاتمي تاكيد كرد: در آن شرايط چهره ايران در دنيا به عنوان كشوري كه به دنبال آزادي و توسعه سياسي است چهره مطلوبي ترسيم شده بود و در محيط داخلي نيز اگر چه عده‌اي نگراني‌هايي احساس مي‌كردند اما احساس عمومي و به خصوص جوانان جامعه نسبت به آينده اميدوار كننده بود و فضا را براي فعاليت مساعد مي‌ديدند.

روحاني گفت: اما در آغاز به كار دولت جديد ما در فضاي بين‌المللي شرايط سخت‌تري داريم چرا كه فشارهاي بين‌المللي عليه ما بيشتر است.

وي افزود: دشمن چهره بين‌المللي كشور را در دولت جديد يك چهره خشن و امنيتي تصوير مي‌كند و در شرايط داخلي هم بعضي‌ها مردم را مي‌هراسانند و با مشكلاتي كه در بخش‌هاي اقتصادي و ديگر بخش‌ها به وجود مي‌آورند امنيت و آسايش جامعه را به مخاطره روبرو مي‌كنند.

رئيس مركز مطالعات استراتژيك با بيان اينكه ما به وحدت بيش از هر زمان ديگري احتياج داريم و بايد به وحدت و همبستگي ملي با نگاهي دقيق‌تر بنگريم، افزود: در اين سه ماهي كه دولت جديد‌ آغاز به كار كرده است 2 بار بحث ارجاع پرونده هسته‌اي ما به شوراي امنيت مطرح شده و يك بار با سوء استفاده از برخي كلمات يك سخنراني رئيس جمهور موضوع را به شوراي امنيت كشاندند و براي اولين بار عليه ما بيانيه صادر كردند و در پرونده هسته‌اي هم با تصويب قطعنامه‌اي مدعي شدند كه ما از مقررات و تعهدات آژانس تخلف كرده‌ايم و پرونده ما را آماده ارجاع به شوراي امنيت كرده‌اند و در فضاي داخلي نيز با مشكلاتي كه نظير مسئله بورس براي ما پيش آورند.

در اين هنگام چند تن از ائمه جمعه به اين سخنان وي اعتراض كردند. روحاني كه سخنانش توسط معترضان قطع شده بود، به ائمه جمعه گفت كه «اجازه دهيد بنده صحبت كنم تا بعد اگر شما هم مطلبي داشتيد از آن استفاده كنيم». وي سپس در حالي كه قبل از آن گفته بود عده‌اي در كنار فشارهاي خارجي بر نظام در داخل نيز مردم را مي‌هراسانند و شرايط داخلي را براي نظام نامطلوب ساخته‌اند، اظهار داشت: اين گفته‌هاي من به اين معنا بود كه اهميت وحدت و يكدلي و توجه به شعار امسال كه رهبري طرح كرده‌اند در دولت جديد بيشتر از گذشته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روحاني در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: يك اشتباه ما اين است كه ما مشاركت را صرفاً در مقاطع انتخابات مي‌بينيم، اما بايد كاري كنيم كه مردم در همه مقاطع دولت و نظام را متعلق به خود بدانند تا مشاركت مستمر در اداره امور و پشتيباني از نظام داشته باشند و بهترين مشاركت كه از مولفه‌هاي قدرت ملي نيز هست مشاركت مستمر و نه مشاركت طوفاني و مقطعي است.

وي تصريح كرد: مشاركت واقعي آن است كه مردم در تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌ها كاملاً دخالت داشته باشند و به بياني ديگر امور را به مردم بسپاريم و دولت در اداره امور با مردم مشاركت كند كه اگر چنين شود مردم همه گونه از نظام پشتيباني مي‌كنند.

عضو مجلس خبرگان رهبري بيان داشت: ايجاد مشاركت واقعي در مردم با نصيحت ممكن نيست بلكه بايد در آنها انگيزه ايجاد كنيم تا بيينند كه اگر در اداره امور كشور دخالت داشته باشند پاداش آن را مي‌گيرند و امور آنگونه كه آنها مي‌خواهند اداره مي‌شود. از سوي ديگر مردم وقتي مشاركت واقعي مي‌كنند كه دولت سلامت اجراي نظر مردم را تضمين كند كه از جمله پيش نيازهاي ايجاد مشاركت واقعي آگاهي‌سازي و آگاهي دادن به مردم است.

دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي در پايان اين سخنراني بدون پاسخ به سوالات و استماع نظرات ائمه جمعه جلسه را ترك كرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اعتراض ائمه جمعه به انتقاد روحاني از عملكرد دو ماهه احمدي‌نژاد، فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016