یکشنبه 20 آذر 1384

رئيس مجلس: طرح استيضاح وزير دفاع به دست ما رسيده است، از هواپيماي سي ۱۳۰‬ هم براي حمل بار و هم براي حمل نفرات استفاده مي‌‏شود، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

رييس مجلس هفتم دليل عدم اعلام وصول استيضاح مصطفي محمد نجار، وزير دفاع را ارجاع طرح استيضاح به اداره قوانين مجلس براي مطابقت با مواد آيين نامه مجلس عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني" ايلنا" غلامعلي حداد عادل، پس از پايان جلسه علني امروز در كنفرانس خبري در پاسخ به اين سوال كه شما از نمايندگان خواستيد درباره حادثه سقوط هواپيمايي كه منجر به شهادت جمعي از خبرنگاران و نيروهاي ارتش شد، سكوت نكنند اما خودتان طرح استيضاح وزير دفاع را اعلام وصول نكرديد، گفت: طرح استيضاح وزير دفاع به دست ما رسيده است اما براي اينكه مطمئن شويم در طرح مواد آيين نامه رعايت شده است، آن را به اداره كل قوانين سپرديم و چنانچه آن اداره نظر خود را در اين باره اعلام كند، در جلسه بعدي وصول طرح را اعلام خواهيم كرد.
وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا مصلحت نيست كسي كه در راس سازمان مسوول قرار گرفته است، مجازات شود؟ گفت: نمي‌‏توان با اطمينان گفت كه بالاترين فرد مسوول در اين حادثه وزير دفاع است.
حدادعادل افزود: مجلس وظيفه دارد كه درباره اين حادثه تحقيق كند و امروز بعدازظهر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با مديران دستگاه هاي ذيربط جلسه دارد و آنها به سوالات نمايندگان پاسخ مي‌‏دهند.
وي تاكيد كرد: پيدا كردن علت اصلي دشوار است و بايد بيشتر در اين باره تحقيق شود.
رييس مجلس هفتم در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره نقش تحريم‌‏ها در به وجود آمدن اين حادثه گفت: اين حادثه يك اتفاق بود كه ممكن است هزار عنصر و علل در بروز آن دخالت داشته باشند و در همه جوامع رخ دهند.
حدادعادل اضافه كرد: ما بايد معلوم كنيم كه علت اصلي كدام‌‏يك از اين هزار عامل است و به صرف اينكه ما متاثر باشيم، نمي‌‏توانيم انگشت اتهام به طرف كسي بگيريم، اين كار محتاج بررسي است و ما بايد دلايل مقامات ارتش را نيز بشنويم.
رييس مجلس همچنين در پاسخ به اين سوال كه چرا از هواپيماي باري براي جابجايي خبرنگاران استفاده شده است، اظهار داشت: هواپيماي C-130 هواپيماي نظامي دو منظوره است كه از آن هم براي حمل بار و هم براي حمل نفرات استفاده مي‌‏شود.
حداد عادل افزود: معمولا ارتش از اين هواپيما براي جابجايي نيروهاي چترباز استفاده مي‌‏كرد و صرف‌‏نظر از اين مسايل موضوع مهم حفظ جان افراد در پروازها و رعايت ايمني پرواز است و اگر يك مجرم در سوار هواپيما مي‌‏شود، بايد هواپيما واجد شرايط پرواز باشد و از جان آن فرد هم حفاظت شود.
رييس مجلس در بخش ديگري از گفت‌‏وگوي خود با خبرنگاران درباره راي اعتماد نمايندگان به هامانه گفت: در راي اعتماد به وزير نفت فراز و نشيب‌‏هاي طولاني كه در گذشته نسبت به وزير نفت داشتيم، حكايت از عزم مجلس براي همكاري با دولت داشت.
حداد عادل افزود: مجلس امروز حداقل‌‏هاي لازم را در وزير پيشنهادي نفت تشخيص داد و بيش از حداقل هم ايشان حايز شرايط بوده است.
وي خاطرنشان كرد: راي اعتماد امروز نه تنها حكايت از اراده مجلس براي همكاري با دولت مي‌‏كرد بلكه علت راي ندادن مجلس به گزينه هاي پيشنهادي قبلي در راي دادن امروز به وزيري هامانه مشخص شد.
يكي از خبرنگاران از رييس مجلس پرسيد شنيده شده است كه فراكسيونهاي مختلف به دليل اينكه نتوانستند افراد مورد نظرشان را در وزارت نفت وارد كنند، به گزينه‌‏هاي قبل راي نداده‌‏اند، آيا اين فراكسيونها اين مرتبه توانستند به هدف خود دست يابند كه به وزير پيشنهادي راي اعتماد دهند؟ پاسخ داد: اين مطلب شايعه است، اساس موافقت و مخالفت مجلس هفتم مصلحت كشور است و ما هرگز در مجلس در راي اعتماد يا عدم راي اعتماد به وزرا سهم خواهي نكرده و نخواهيم كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين كه چرا بنياد شهيد اعلام كرده است، جان باختگان حادثه اخير شهيد نيستند و چرا در اصفهان از دفن يكي از آنها در گلزار شهدا ممانعت شده است، گفت: بايد ديد قانون بنياد امور ايثارگران و جانبازان در اين باره چيست؟ چرا كه هر كاري در كشور بايد براساس قانون انجام شود.
حداد عادل افزود: اين مساله نيز نيازمند بررسي بيشتر است و بايد دلايل بنياد ايثارگران و ارتش جمهوري اسلامي را هم بشنويم اما مهم اين است كه چه كلمه شهيد درباره عزيزان از دست رفته به كار برده شود و چه نشود، از مقام آنها و از احترام ما به آنان كم نخواهد شد.
وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا رابطه‌‏اي ميان حادثه سقوط هواپيماي C-130 و عدم اجراي مصوبات مجلس از جمله ارتقاء‌‏امنيت مسافران و سفرهاي هوايي وجود دارد، اظهار داشت: مسلما بسياري از مصوبات مجلس تاكنون اجرا نشده است.

Copyright: gooya.com 2016