یکشنبه 27 آذر 1384

وزير ارشاد: بايد جلوی فيلم‌هاي مبتذل و سخيف گرفته شود، برخي فكر مي‌كنند كه صرف اداي اصواتي به صورت بلند و كوتاه، آواز و موسيقي است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

وزير ارشاد در جمع خبرنگاران درباره‌ي اين كه آيا سخنانش ناظر بر كيفي بودن حوزه‌ي مطبوعات به اين معناست كه قرار است مقررات صدور مجوزها تغيير كند؟ گفت: راه اين نيست كه هركس بيايد و تقاضاي انتشار نشريه دهد.

به گزارش ايسنا وي افزود: ما در حال حاضر چند هزار تقاضاي مجوز نشريه داريم؛ به طوري كه به تقاضاهاي سال 1380 نيز هنوز جوابگو نبوده‌ايم. حال فرض بگيريد كه دو هزار مجوز ديگر هم بدهيم و بعد از آن هم هيچ محدوديتي براي انتشار نشريه وجود نداشته باشد. آيا اين امر نشان مي‌دهد كه مردم ما به مطبوعات خيلي توجه دارند؟ در حالي كه وقتي به تيراژها مراجعه مي‌كنيم مي‌بينيم خيلي پايين است. سرجمع آنچه كه امروز از حوزه‌ي مطبوعات بيرون مي‌آيد مأيوس‌كننده است. راه اين نيست كه هركس بيايد تقاضاي انتشار نشريه دهد. متاسفانه قانون وضع شده اين امكان را مي‌دهد كه هركس بتواند تقاضاي نشريه دهد.

صفار هرندي در ادامه گفت: تصور من از كار مطبوعاتي اين نيست. براي خود آن فرد و خبرنگار مصيبت درست كرده‌اند كه بعد هم نمي‌توانند متكفل امر آنها باشند، در آخر هم چيزي به مردم نمي‌رسد.

وي با بيان اين‌كه بايد ساماندهي نسبت به حوزه‌ي نشر، فرهنگ، هنر و رسانه و قوانين و مقررات آن داشته باشيم، افزود: قوانين و مقررات به سمت محدود كردن نمي‌رود؛ بلكه به سمت سامان دادن مي‌رود. اين كه كسي درخواست مجوز مي‌كند بايد معلوم شود چقدر اين كار را مي‌شناسد و چقدر از پس اين كار برمي‌آيد و آيا انگيزه‌هاي واقعي‌اش كار مطبوعاتي است يا ايجاد محملي براي كار ديگر؟. اين اتفاق افتاده است كه برخي نشريات را براي كار ديگري مي‌خواستند و مطبوعات را وجه‌المصالحه و قرباني اهداف خود كرده‌اند. براي حفظ حريم مطبوعات بايد در اين زمينه هم‌انديشي كنيم.

به گزارش ايسنا صفار هرندي درباره‌ي حادثه جانگداز سقوط هواپيماي سي . 130 و اين‌كه برخي هنوز نمي‌پذيرند كه قربانيان اين حادثه شهيد هستند، گفت: ما در اين زمينه پي‌گيري‌هايي مي‌كنيم و بر سر حرف قبلي‌مان هم هستيم. تمام مقامات و مسوولان كشور اين قربانيان را شهيد مي‌دانند و تاكيد دارند آن‌چه براي آنها اتفاق افتاده، جز شهادت نيست.

وزير ارشاد در ادامه‌ درباره‌ي وضعيت موسيقي كشور گفت: در حوزه‌ي موسيقي به نوعي دستخوش مسائلي در سال‌هاي اخير بوده‌ايم. اما بحثي كه سابقه‌ي آن به پيش از انقلاب برمي گردد، بحث موسيقي هويتي ماست. ما به عنوان يك ملت و يك كشور داراي فرهنگ غني و سابقه دار هستيم و در عرصه‌ي فرهنگي حرف‌هاي مختص به خود داريم. اگر موسيقي و آوازهاي ما گوياي هويت ما نباشد، نبايد راضي باشيم. آن‌چه در سال‌هاي گذشته به اسم هنر و شاخه‌هاي مختلف آن از طرف ما منتشر شده، بايد بررسي شود كه گوياي هويت ما بوده است يا نه. در بخش‌هايي اين طور نبوده است؛ چنان‌چه به همين دليل است كه صداي برخي استادان هنر درآمده است.

وي گفت: من به پيروي از سبك خاصي در موسيقي معتقد نيستم اما روزآمد شدن نبايد به اصالت ما لطمه بزند. مي‌توانيم حتي از سبك‌هاي برجسته‌ي موسيقي جهان استفاده كنيم و آنها را در درون فرهنگ و تمدن خود بپروريم.

صفار هرندي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر عدم استقبال از موسيقي سنتي گفت: شايد حاملان موسيقي هويتي ما آن طور كه شايسته است براي انتقال آن به نسل بعد قدم برنداشته‌اند. گاهي قدرت جذاب جلوه دادن نداريم، گاهي هم دست‌هايي در كار است تا نگذارند اين انتقال دارايي‌هاي نسل قبل به بعد انجام شود.

وي گفت: قصد جسارت به افرادي را كه در حوزه‌ي موسيقي پاپ فعال هستند، ندارم؛ اما برخي فكر مي‌كنند كه صرف اداي اصواتي به صورت بلند و كوتاه، آواز و موسيقي است.

صفار هرندي گفت: البته با توجه به طبع لطيف ايراني كه زيبايي‌پرست است، موسيقي اصيل ايراني وقتي عرضه مي‌شود طرفداران انبوهي را به سوي خود مي كشاند.

وزير ارشاد درباره‌ي قانون كپي رايت هم گفت: شايد سخن درباره اين قانون در بعد خارجي هنوز زود باشد ولي در بعد داخلي نبود آن سبب سرخوردگي در اصحاب فرهنگ و هنر شده است و شكايات متعددي در اين زمينه مطرح است. به نظر من بايد خلا قانوني در اين زمينه رفع شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي آن‌چه مافياي سينما ناميد، گفت: لفظ مافيا خيلي باب شده است و اگر تكرار شود خاصيت خود را از دست مي دهد. اما نگراني‌هايي هست كه سبب طرح اين مباحث مي شود. مثلا يك فيلم با ويژگي‌هاي هنري بالا با برخورد نامهربانانه مواجه مي شود و كه اين امر باعث سر و صداي برخي اهالي هنر هم شده است؛ لابد اتفاقي افتاده كه چنين شده است. حداقل بدسليقگي وجود داشته و يا منفعت خاصي در ميان بوده است.

وي گفت: برخي فيلم‌ها نبايد نمايش داده شود؛ چون توهين به فهم و شعور مردم است. آنهايي كه به دين و فرهنگ مردم تعرض مي‌كنند بايد با محدوديت مواجه شوند. فيلم‌هاي مبتذل و سخيف به نظر من بايد با اعمال محدوديت مواجه شوند.

وزير ارشاد در پايان گفت: اين كارها سد راه توسعه‌ي فرهنگي است و بايد جلو آن گرفته شود.

Copyright: gooya.com 2016