چهارشنبه 5 مهر 1385

مهدی کروبی: هر کاری برای پيگيری آزادی موسوی خوئينی لازم باشد،‌‏ انجام می‌‏دهم، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران

اعضای کميته تلاش برای آزادی موسوی خوئينی با مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی ديدار کردند.

به گزارش خبرنگار "ايلنا", در اين ديدار که صبح امروز در دفتر کروبی برگزار شد، زهره اسلاميان، همسر موسوی خوئينی، عبدالله مومنی و مهدی امينی‌‏زاده، اعضای شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی, محمد بسته‌‏نگار, زندی‌‏نيا و طاهری و محمد هاشمی،‌‏ سخنگوی دفتر تحکيم وحدت حضور داشتند.
در اين ديدار، اسلاميان با ابراز نگرانی شديد از وضعيت همسرش در زندان و با اشاره به اظهارات وی در مراسم چهلم همسرش، گفت: من به شدت از وضعيت همسرم نگرانم زيرا وضعيت روحی و جسمی وی به هيچ وجه مناسب نيست.
کروبی نيز با شنيدن سخنان افراد حاضر قول داد که هر کاری که برای پيگيری آزادی موسوی خوئينی لازم باشد،‌‏ انجام می‌‏دهد.
همسر موسوی خوئينی با بيان اينکه موسوی به شدت تحت فشار بازجوها قرار دارد، مدعی شد: موضوعی که مرا بسيار ناراحت کرد اين بود که وی را با دستبند و پابند کشيده‌‏اند و اين موضوع باعث شده که سرش به ديوار بخورد که هنوز جای زخم روی سر وی بود.
وی افزود: موسوی دليل اين فشارها را در جهت تلاش برای راضی کردن وی به نوشتن تقاضای عفو به مقامات عالی نظام ذکر کرده است.
در ادامه اين ديدار،‌‏ کروبی با ذکر خاطره‌‏ای از دستگيری يک دانشجوی ايرانی در لندن و همزمانی آن با ماجرای سلمان رشدی، گفت: در آن زمان دو تن از اعضای دفتر تحکيم وحدت که الان ليبرال هستند، پيش من آمدند و به آمريکا فحش می‌‏دادند و می‌‏گفتند بايد حکم اعدام سلمان رشدی اجرا شود. من به ايشان گفتم که حاضرم شما را به انگيس بفرستم تا اين حکم را اجرا کنيد و اگر شما را دستگير کردند، آن زمان من همين شعارها را مطرح می‌‏کنم اما امروز وظيفه دارم که برای آزادی اين دانشجو تلاش کنم و جای اين شعارها هم اينجا نيست.
وی با ابراز تاسف از وضعيت موسوی خوئينی، گفت: بهتر است امروز هم برای آزادی موسوی خوئينی از تندروی جلوگيری شود زيرا هدف اصلی آزادی وی است و اين با تندروی مغاير است.
کروبی همچنين با اشاره به اتفاقات مراسم چهلم پدر موسوی خوئينی، گفت: هر کاری که از دستم برآيد، انجام می‌‏دهم و هر جا هم که رفتم و با هر کسی ديدار داشتم، گفته‌‏ام که اين کارها به مصلحت نيست.
همچنين امينی‌‏زاده، عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکيم وحدت با اشاره به تشکيل کميته تلاش برای آزادی موسوی خوئينی، گفت: در ابتدا در مورد هدف اين کميته بحث‌‏های زيادی صورت گرفت و همه اعضای کميته بر اينکه هدف، آزادی موسوی خوئينی است و نه استفاده سياسی، تاکيد داشتند ضمن اينکه همه فعاليت‌‏های ما نيز تاکنون در اين راستا بوده است.
در ادامه اين ديدار، محمد بسته‌‏نگار با انتقاد از نحوه بازجويی از موسوی خوئينی، گفت: بايد به اين روش‌‏ها پايان داده شود. آن زمان هم که ما زندان بوديم، پس از چند روز تنها تقاضای بازجوها از ما اين بود که نامه عفوی به مقامات عاليه بنويسيم.
کروبی در پاسخ به اين اظهارات، گفت: من بارها با مقامات در اين باره صحبت کرده‌‏ام و گفته‌‏ام که اين کارها هيچ ارزشی ندارد و اگر کسی هم در آن شرايط چيزی بگويد، فاقد ارزش و اعتبار است البته من تا به حال نديده‌‏ايم که برای نوشتن چنين تقاضايی پابند و دستبند به کسی بزنند بلکه بازجوها تلاش می‌‏کنند از طريق گفت‌‏وگو فرد را به اين کار وادارند.
همسر موسوی خوئينی نيز در اين باره گفت: آنها اول فشار می‌‏آورند و بعد تلاش می‌‏کنند با گفت‌‏وگو فرد را به اين کار راضی کنند.
محمد شريف، وکيل موسوی خوئينی نيز با اشاره به بر عهده داشتن وکالت هفت نفر از زندانيان ملی مذهبی، گفت: در آن زمان ما برای پيگيری ماجراها به موسوی مراجعه کرديم و امروز برای پيگيری وضعيت موسوی به شما مراجعه می‌‏کنيم. معلوم نيست اين قضيه تا کجا ادامه می‌‏يابد.
وی با بيان اينکه تاکنون با موکلش ملاقات نکرده است، گفت: به من می‌‏گويند تحقيقات مقدماتی تمام نشده و شما نه اجازه ملاقات داريد نه می‌‏توانيد پرونده را ببينيد.

شريف با اشاره به اظهارات کريمی‌‏راد مبنی بر اينکه اگر کسی شکنجه شده شکايت کند، گفت: من که هنوز نتوانسته‌‏ام با موکلم ملاقات کنم، چگونه می‌‏توانم شکايت کنم؟ چه دليلی می‌‏توانم بياورم؟
وی ادامه داد: من به صورت تجربی معتقدم دليل ادامه بازداشت موسوی خوئينی اين است که آنها مدرکی که بتوانند به آن استناد کنند، ندارند و به همين دليل بازداشت را ادامه می‌‏دهند تا مدرکی به دست آورند بنابراين استمرار بازداشت خطرناک است.
وکيل موسوی خوئينی با بيان اينکه چند باری هم که اجازه ملاقات به خانواده موسوی دادند، آنقدر برخورد بدی داشتند که من به همسرش توصيه کردم اين ملاقات را نپذيرد، گفت: هر خانواده‌‏ای حرمتی دارد و بايد حرمت خانواده حفظ شود.
کروبی نيز در اين باره، گفت: همسر رامين جهانبگلو گفت که برخوردها با او خوب و مودبانه بوده است.
شريف نيز ادامه داد: بله مودبانه. يک نفر را سه ماه به زندان انفرادی می‌‏برند و هيچ سراغی هم از وی نمی‌‏گيرند.
کروبی نيز با بيان اينکه بايد برای آزادی موسوی خوئينی تا حدی که می‌‏توان تلاش کرد، گفت: بايد تلاش کنيم دو هدف را تحقق بخشيم؛ يکی اينکه وکيل موسوی بتواند از نزديک وی را ببيند و ديگر اينکه وی به مرخصی بيايد يا آزاد شود.
شريف نيز از کروبی خواست تا با رييس قوه قضاييه صحبت کند و فرد معتمدی را برای خواندن پرونده موسوی خوئينی بفرستد تا مشخص شود که وی را به چه دليلی گرفته‌‏اند.
در اين ديدار، زندی‌‏نيا، يکی از فعالان سياسی با بيان اينکه بازداشت موقت حدی دارد، گفت: مشکل اصلی بی‌‏توجهی به قانون است زيرا قانون حد بازداشت موقت را مشخص کرده است.
در ادامه اين ديدار، اسلاميان با بيان اينکه مراقب باشيد زهرا کاظمی ديگری به وجود نيايد، گفت: مگر برای زهرا کاظمی چه اتفاقی افتاد، تنها سرش به چيزی اصابت کرد. من واقعا برای جان شوهرم نگرانم.
کروبی نيز با تاکيد بر اينکه هر کاری از دستش برآيد انجام می‌‏دهد، گفت: شما هم صبوری کنيد و اگر ملاقات داريد، بپذيريد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ادامه اين ديدار، عبدالله مومنی با اشاره به بدرفتاری‌‏ها با موسوی خوئينی، گفت: با توجه به اتفاقاتی که برای ساير زندانيان سياسی رخ داده است، می‌‏توان نتيجه گرفت که اين موضوعات واقعيت دارد همانگونه که مسوولان در مقابل قتل يا مرگ مشکوک افرادی مانند زهرا کاظمی, اکبر محمدی و فيض مهدوی پاسخگو نبودند. سخنگوی قوه قضاييه نيز کوضوع شکنجه شدن موسوی خويينی را شديدا تکذيب کرد.
وی همچنين به بازرسی و ضبط اموال سازمان ادوار تحکيم وحدت اشاره کرد و گفت: به نظر می‌‏رسد اين اقدامات هدفدار است و برخوردها همچنان گسترده‌‏تر می‌‏شود.
طاهری، از اعضای ائتلاف چپ نيز با بيان اينکه زمانی که زندانی زير فشار عصبی قرار دارد بر اعصابش مسلط نيست، گفت: وقتی به انسانی ظلم می‌‏شود، ما مسووليم به‌‏ويژه ما از شما به عنوان يکی از بنيانگذاران انقلاب انتظار ويژه‌‏ای داريم.
وی با تاکيد بر اينکه ما تاکنون هيچ اقدام تندی انجام نداده‌‏ايم، گفت: روزی که همه اميدها نااميد شود، ممکن است کارهای تندتری انجام شود.
بر اساس اين گزارش، نهضت آزادی، نيروهای ملی مذهبی، سازمان ادوار تحکيم وحدت, دفتر تحکيم وحدت, کانون مدافعان حقوق بشر, کميته دفاع از زندانيان سياسی, ائتلاف نيروهای چپ، وکلا و خانواده موسوی خوئينی از تشکل‌‏های حاضر در کميته تلاش برای آزادی موسوی خوئينی هستند.

Copyright: gooya.com 2016