سه شنبه 4 مهر 1385

نماينده سابق مجلس شکنجه شد تا از انتقاداتش ابراز پشيمانی کند، بيانيه سازمان ديده بان حقوق بشر

نيويورک ، ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۶

سازمان ديده بان حقوق بشر امروز اعلام کرد آيت الله سيد علی خامنه ای، رهبر مذهبی ايران ، بايد فورا دستور آزادی بدون قيد و شرط سيد علی اکبر موسوی خوئينی نماينده سابق مجلس و معترض به بازداشت فعالان ايرانی را صادر کند.

مقامات ايران ، موسوی خوئينی را بدون تفهيم اتهام بيش از سه ماه است که در زندان نگه داشته اند.

چند روز پيش ، موسوی خوئينی ، مسئولين بازداشتگاه را متهم کرد که او را تحت شکنجه و فشار های جسمی و روانی قرار داده اند تا از انتقاداتش به دستگاه قضايی و امنيتی برای نقض حقوق بشر و شرايط نا مناسب زندان ها ابراز ندامت کند .

سازمان ديده بان حقوق بشر با توجه به ادعای مورد شکنجه واقع شدن موسوی خوئينی ، مراتب نگرانی شديد خود را نسبت به سلامتی و امنيت ايشان اعلام می کند. بويژه آنکه از ۳۰ جولای تا کنون دو زندانی که برای ديدگاه های سياسی خود در حبس به سر می بردند ، به صورت مشکوکی در داخل زندان های ايران جان باختند.

جو استورک قائم مقام مسئول بخش خاور ميانه سازمان ديده بان حقوق بشر گفت : " مقامات ايران موسوی خوئينی را بدون تفهيم اتهام در زندان نگه داشته اند که اکثر مدت آن در سلول انفرادی بوده است."
وی افزود: " ايران در زمينه زندانيان سياسی که برای ابراز ندامت و تواب شدن تحت شکنجه و اذيت و آزار قرار ميگيرند کارنامه سياهی دارد ."

مامورين حکومت موسوی خوئينی را در روز ۱۲ ژوئن هنگامی که وی در يک تجمع مسالمت آميز برای دفاع از حقوق زنان حضور يافته بود بازداشت کردند.

او در زندان اوين تهران به سر می برد.مسئولين از ملاقات موثر او با وکلايش ممانعت به عمل آورده اند.قوه قضائيه هيچ اتهامی را تا کنون عليه او به صورت رسمی اعلام نکرده است.

پنجشنبه گذشته ، ۲۱ سپتامبر ، مسئولين اجازه دادند تا موسوی در مراسم ختم پدرش که چهل روز پيش در گذشته بود ، برای مدتی کوتاه شرکت کند .

فردی که در آن مراسم شرکت کرده بود به ديده بان حقوق بشر گفت که ناحيه سر و گردن موسوی به نحو بارزی کبود شده بود.

چندين نفر از اشخاصی که در آن مجلس ختم شرکت کرده بودند ، به ديده بان حقوق بشر گفتند : "محافظان موسوی خوئينی هنگامی که او وارد مجلس ختم شد ، اجازه ندادند وی با همسرش ديدار کند.در واکنش ، موسوی خوئينی شروع کرد با صدای بلند صحبت کردن و از مردم تقاضای کمک کرد.وی گفت که بازجويانش او را شکنجه کرده اند."

آنگونه که گزارش شده است ، موسوی خوئينی خطاب به جمعيت در آن مراسم گفت : " در بيست روز گذشته ، مامورين زندان دست ها و پاهای من را دستبند زده اند. مرا شکنجه می کنند.در سلول انفرادی هستم و روزی چهار بار بازجويی می شوم. در نيمه شب از خواب بيدارم می کنند تا بازجويی شوم.آنها می خواهند مرا بيمار روانی کنند. آنها فشار می آورند تا از عقايدم تبری جويم .از فعاليت هايم ابراز ندامت کنم و از خامنه ای تقاضای بخشش کنم."
او گفت :" من مقاومت می کنم اما آنها مرا تحت فشار خيلی شديدی قرار داده اند. "

بر اساس گزارش های خبری ايران ، خانم زهره اسلاميان ، همسر موسوی خوئينی در روز بعد گفت مسئولان زندان در ماه گذشته اجازه ندادند تا او همسرش را ملاقات کند.در طی اين مدت او فقط يک تماس تلفنی داشته است.

بر اساس اين گزارشات عبدالفتاح سلطانی ، وکيل موسوی گفت او نتوانسته است موکلش را ببيند.مسئولين دستگاه قضايی تقاضای او برای مطالعه پرونده موکلش را رد کرده اند.

خبرگزاری دانشجويان ايران ، ايسنا، در جمعه ۲۲ سپتامبر اظهارات سهراب سليمانی مدير زندان های استان تهران را نقل قول کرد که مقامات زندان گفته اند که موسوی خوئينی مشکلی ندارد و حال عمومی وی بسيار خوب است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موسوی خوئينی نماينده اصلاح طلب مجلس ايران در طی سال های ۲۰۰۴-۲۰۰۰ بودو به دفعات با دستگاه قضايی و امنيتی در خصوص نقض حقوق بشر ، شرايط نا مناسب زندان ، فقدان فرايند دادرسی عادلانه برای زندانيان سياسی به چالش برخاسته بود.

شورای نگهبان ،نهاد روحانی محافظه کار ، که مسئول بررسی صلاحيت کانديد های مجلس است، در فوريه ۲۰۰۴ موسوی خوئينی را برای شرکت در انتخابات رد صلاحيت کرد.اما موسوی خوئينی به تلاش برای پيشبرد بهبود حقوق بشر در دستگاه قضايی و امنيتی ادامه داده است.

استورک اظهار داشت :" موسوی خوئينی الان در يکی از همان بازداشتگاه هايی است که او تلاش می کرد تا مورد بررسی و رسيدگی علنی و عمومی قرار گيرد و همان دستگاه امنيتی که او می کوشيد پاسخگويش کند ، الان او را مورد شکنجه قرار داده است. مسئولان بايد فورا به اين انتقام گيری پايان دهند و او را آزاد کنند."

Copyright: gooya.com 2016