یکشنبه 8 بهمن 1385

سه تن از فعالان جنبش زنان دستگیر شدند

زنستان - سه تن از فعالان جنبش زنان در فرودگاه امام دستگیر شدند.
طلعت تقی نیا، منصوره شجاعی، فرناز سیفی، روزنامه نگار،فعال جنبش زنان و عضو مرکز فرهنگی زنان ، صبح روز شنبه 7 بهمن ماه ، هنگام خروج از کشور دستگیر شدند. انگیزه سفر آنان شرکت در یک کارگاه آموزشی روزنامه نگاری در دهلی هند بود.
پس از دستگیری این سه تن ماموران امنیتی به همراه آنان به منزلشان رفتند و پس از بازرسی منزل و جمع آوری وسایل شخصی آنان مانند کیس کامپیوتر، کتاب، دست نوشته آنان را به بند 209 زندان اوین منتقل کردند.

***

ايلنا:
سه نفر از فعالان جنبش زنان بازداشت شدند

منصوره شجاعی, فرناز سيفی و طلعت کريم‌‏نيا از فعالان جنبش زنان که برای شرکت در يک دوره آموزش روزنامه‌‏نگاری عازم کشور هند بودند, روز شنبه هفتم بهمن ماه جاری در فرودگاه امام خمينی (ره) بازداشت شدند.
"شيرين عبادی", وکيل مدافع اين فعالان جنبش زنان با اعلام اين مطلب به خبرنگار "ايلنا"، گفت: پس از آنکه موکلانم در فروگاه امام خمينی (ره) پس از آنکه پاسپورت‌‏های خود را ارائه کردند، به همراه تنی چند از خبرنگارانی که قصد شرکت در اين دوره آموزشی را داشتند، بازداشت و از آنها بازجويی شد.
وی افزود: پس از بازجويی به عمل آمده شجاعی, سيفی و کريم نيا از ساير خبرنگاران جدا و با حکم جلب به منازلشان برده شدند و در آنجا بازرسی دقيقی از آنها به عمل آمد و کامپيوتر, موبايل, کتاب‌‏ها و جزوات شخصی آنها ضبط شد.
عبادی با بيان اينکه شجاعی, سيفی وکريم نيا هم اکنون در بازداشت به سر می‌‏برند، گفت: بقيه خبرنگارانی که قصد شرکت در اين دوره آموزشی را داشتند نيز پس از چند ساعت بازجويی آزاد شدند و به آنها اعلام شد که می‌‏توانند در اين دوره آموزشی شرکت کنند ، اما ممکن است در مراجعه به کشور دچار مشکل شوند.
وکيل مدافع اين سه فعال جنبش زنان با اشاره به پيگيری‌‏های خود در خصوص پرونده موکلانش، گفت: امروز برای پيگيری پرونده موکلانم به شعبه اول دادياری تحقيق دادگاه انقلاب مراجعه کردم ، اما متوجه شدم که پرونده در بخش امنيتی دادگاه انقلاب مطرح است و بازپرس ويژه امنيتی دادسرای انقلاب نيز به بنده اعلام کرد که چون بازجويی مربوط به پرونده هنوز به پايان نرسيده است اين پرونده به اين بازپرسی اعاده نشده است.
عبادی , نحوه دستگيری موکلانش در فرودگاه امام خمينی (ره) را با موازين قانون آيين دادرسی کيفری مغاير دانست و گفت: به موجب قانون، اتهام بايستی به متهم تفهيم و دلايل اتهام نيز اعلام شود و سپس برگه بازداشت صادر شود در حالی که در خصوص موکلان بنده اين حکم بازداشت از قبل صادر شده بود. بنده اميدوارم مقامات قضايی به بازپرسی‌‏ها تذکر دهند که مقررات آيين دادرسی کيفری ر ا رعايت کنند.
شيرين عبادی تصريح کرد: تاکنون اجازه مطالعه پرونده را به بنده نداده‌‏اند و نتوانسته‌‏ام وکالت‌‏نامه خود را در پرونده بگذارم.

***

روز آنلاين:

دستگيری فعالان زنان درفرودگاه
از کمپين يک ميليون امضا تا بند ۲۰۹ - اميد معماريان

o.memarian@roozonline.com

سه تن ازفعالان زنان درحالی که برای گذراندن يک دوره روزنامه نگاری عازم کشورهند بودند، درفرودگاه امام خمينی دستگير و به بند ۲۰۹ زندان اوين انتقال داده شدند. منصوره شجاعی، طلعت تقی نيا وفرناز سيفی سه تن ازفعالان زنان به شمار می روند که درحوزه های مختلف زنان و از جمله در کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين زنان فعاليت می کنند.

دربين سه تن ياد شده منصوره شجاعی وطلعت تقی نيا از باسابقه ترين اعضای جنبش زنان به شمار می روند، درحالی که فرناز سيفی يکی ازجوانترين دستگير شدگان طی سالهای گذشته به شمار می رود. پدر فرناز سيفی نويسنده وب لاگ " امشاسپندان" شب گذشته در گفت و گو با "روزآنلاين" گفت: "پرواز ساعت شش صبح بود. اما ساعت ۱۰ صبح دخترم همراه با سه مامور به خانه آمدند، آنها يکی دوساعت وسايلش را بازرسی کردند و سپس حافظه رايانه اش را همراه با دست نوشته ها، برخی کتاب و وسايلش جمع آوری و صورتجلسه کرده وبا خودبردند." برگه بازداشت، به دادياری شعبه يک دادگاه انقلاب مربوط بوده است.
آقای سيفی گفت که رفتار ماموران مودبانه و خالی ازتوهين بوده است.

وی درخصوص روحيه دخترش گفت: "اوروحيه اش خوب بود وبه ما دلداری داد." او به خانواده اش گفته است که اميدواراست زودتر به خانه بازگردد. خانواده سيفی بلافاصله با حضور دردفتر شيرين عبادی وی را به عنوان وکيل پرونده وی انتخاب کرده اند. پدر سيفی به نقل از شيرين عبادی وکيل دادگستری گفت که اين بازداشت غيرقانونی است چرا که نه تفهيم اتهام شده ونه معلوم است که چه جرمی واقع شده است.

قراربوده که پانزده نفر دراين دوره آموزشی درهند شرکت کنند که هنگام ورود به فرودگاه افراد ياد شده توسط نيروهای امنيتی بازجويی شده اند. به ۱۲ نفرديگر توصيه شده است که رفتن به اين سفرخودداری کنند و گرنه درپايان سفر منتظر عواقب احتمالی آن باشند.

پدر فرناز سيفی به روزآنلاين گفت: " متعجب شدم که چرا دخترم بازداشت شد، چرا که اول بايد تفهيم اتهام شود وبعد که جرم محرز شد فرد را دستگير کنند. اين چنين برخوردی واقعا شايسته نيست. نبايد آدم های فرهنگی را مانند آدمکش ها وجانی ها ودزدو سارق مسلح بگيرند ببرند زندان وبعد ازآنها بازجويی کنند. کاری که افراد درمشاغل فرهنگی می کنند، کاملا مشخص است وآنها ازهمه فعاليت های افرادی همچون دختر من آگاهی دارند و حتی بهتر ازمن می دانند که درچه زمينه هايی فعاليت می کند. اين که با علم به اين مسائل چنين برخوردی را می کنند واقعا شايسته نيست."

وی گفته است که فردا( امروزيکشنبه) به ديدار داديارخواهند رفت وازقاضی خواهند پرسيد که به چه اتهامی دخترش را بازداشت کرده اند: "مامور ها گفته اند که فردا دخترم را برای بازجويی به شعبه يک دادياری می اورند: " من مدعی هستم نسبت به اين نوع برخورد شايسته حکومت نيست. اينکه دودختر درمورد حضانت بچه وديگر مسائل زنان مطلب می نويسند، چنين مطالبی چه خطری برای کشور دارد که با بچه هايی که به کشورشان علاقه دارند اينچنين رفتار می کنند وموجب بدبينی آنها می شوند؟ دراين مملکت جانيان راست راست راه می روند وکسانی که به مردم اگاهی می دهند بايد اينچنين مورد بی مهری قراربگيرند؟"

هنوز هيچ يک ازمنابع دولتی وقوه قضاييه خبری را درخصوص بازداشت فعالان حوزه زنان منتشر نکرده است. طی ماه های گذشته نيروهای امنيتی با سمينارهای برگزارشده درخارج ازکشور با حساسيت ويژه ای برخورد می کنند. نزديک به دو ماه پيش علی فرح بخش روزنامه نگار بخش اقتصادی مطبوعات کشور نيز هنگام بازگشت ازيک سمينار ازتايلند درفرودگاه دستگير شد. مسئولين از هرگونه توضيحی درخصوص وضعيت وی خودداری می کنند. فرح بخش اکنون براساس گفته های خانواده اش که روز دوشنبه گذشته با وی ديدار کرده اند با مشکل سلامتی مواجه بوده و نيازمند مراقبت های پزشکی است. او بعد ازدستگيری به بند ۲۰۹ انتقال داده شد.

پيش از وی، رامين جهانبگلو روشنفکر ايرانی هم بعد از بازگشت ازسفر هند درفرودگاه مهرآباد دستگيروماهها را در زندان سپری کرده بود.

***

راديو فردا:

«سه تن از فعالان جنبش زنان دستگیر شدند»

به گزارش سایت های اینترنتی «طلعت تقی نیا، منصوره شجاعی و فرناز سیفی، روزنامه نگار، فعال جنبش زنان و اعضای مرکز فرهنگی زنان روز شنبه هنگام خروج از ایران دستگیر شدند».

در این گزارش ها آمده است که «این سه نفر برای شرکت در یک کارگاه آموزشی روزنامه نگاری عازم دهلی نو بودند».

بنا به گزارش منتشر شده در سايت اينترنتی زنستان، اين سه نفر به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شده اند و ماموران اطلاعی و امنيتی به خانه های آنها رفته و وسايل شخصی آنان از قبيل دست نوشته ها و کامپيوترهايشان را ضبط کرده و با خود برده اند.

دوماه پیش نیزعلی فرحبخش به هنگام بازگشت از کنفرانسی در خصوص جوامع مدنی که در تايلند برگزار شده بود، دستگير و سپس به زندان اوين منتقل شد.

انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران از این قبیل بازداشت ها ابراز نگرانی کرده است.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات خواهان آزادی بی قيد و شرط علی فرحبخش روزنامه نگار بازداشتی شده بود. این انجمن همچنین نسبت به وضعيت آقای فرحبخش که در بند ۲۰۹ اوين نگهداری می شود، ابراز نگرانی کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبر بازداشت علی فرحبخش، بدون اشاره به هيچ جزئياتی از سوی سهراب سليمانی، ریيس زندان های تهران تاييد شده بود.

پیشتر ماشاءالله شمس الواعظین سخنگوی انجمن صنفی مطبوعات ايران، اعلام کرده بود که دستگيری و بازداشت روزنامه نگاران در پی شرکت در کنفرانس های خارجی، که پيشتر نيز نمونه های مشابه آن به قوع پيوسته بود، عملأ منجر به محدوديت بيش از پيش روزنامه نگاران می شود؛ «امری که گردش آزادانه اطلاعات را به شدت به مخاطره می اندازد».

آقای شمس در گفت وگو با رادیو فردا گفته بود که « گرفتن افراد در خيابان يا فرودگاه بدون هيچ گونه اعلام قبلی، نوعی آدم ربايی تلقی می شود که نمونه های آن اخيرا زياد به چشم می خورد.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سه تن از فعالان جنبش زنان دستگیر شدند' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016