پنجشنبه 19 مهر 1386

شاهرودی، دانشجویان و "شکنجه گران اوین"، گفتگو با آرمان صداقتی، عضو انجمن اسلامی امير کبير و دفتر تحکيم وحدت، راديو فردا

فرین عاصمی - عليرضا آوايی، رييس دادگستری استان تهران روز سه شنبه با احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی، سه دانشجوی بازداشت شده دانشگاه امير کبير ديدار کرد.

اين سه دانشجو همزمان با ديدار رييس دادگستری استان تهران، پس از بيش از ۵ ماه بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوين، به بند عمومی منتقل می شوند.

احسان منصوری، مجيد توکلی و احمد قصابان در ارديبهشت ماه سال جاری و در پی توزيع نشريات دانشجويی که به گفته مقامات ايران در آنها به مقدسات اسلام توهين شده است، بازداشت شدند. دانشجويان می گويند لوگوی نشريات جعل شده است و آنها با اين نشريات ارتباطی نداشته اند.

اين سه دانشجو به گفته خانواده هايشان تحت شديدترين شکنجه ها مجبور به اعتراف شده اند.

عليرضا آوايی، رييس دادگستری استان تهران روز سه شنبه در مصاحبه ای اعلام کرد نتيجه بررسی پرونده شکنجه دانشجويان امير کبير را به طور شفاهی به آيت الله شاهرودی، رييس قوه قضاييه اعلام کرده است، اما تاکيد کرد که نتيجه کتبی را منتشر نخواهد کرد و تنها به اطلاع رييس قوه قضاييه خواهد رساند.

آرمان صداقتی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير و عضو هيات رييسه شورای تهران دفتر تحکيم وحدت، در مصاحبه ای با راديو فردا، جزئياتی از ديدار روز سه شنبه رييس دادگستری تهران با دانشجويان را تشريح کرد.

به نظر شما در صورتی که شکنجه شدن اين سه دانشجوی دانشگاه امير کبير اثبات شود، چه نتايجی خواهد داشت؟

آرمان صداقتی: آن طور که مشخص است اين نتيجه به زودی توسط قوه قضاييه به طور رسمی اعلام نخواهد شد.

اما همين که درون اين قوه و به رياست قوه قضاييه گزارش شود که بازجويان و شکنجه گران در سطح پايين کادر در داخل زندان اوين و بند ۲۰۹ چه بر سر دانشجويان آورده اند، تاثير مثبتی بر فضای درون قوه قضاييه می تواند داشته باشد اما اينکه روی پرونده دانشجويان امير کبير تاثير مثبتی بگذارد، با توجه به سيستم کار قوه قضاييه و وضعيت امنيتی که بر پرونده آنها حاکم است، من بعيد می دانم تاثير مثبتی داشته باشد.

احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی همزمان با ديدار با رييس دادگستری استان تهران از بند ۲۰۹ زندان اوين به بند عمومی منتقل شدند. آيا اين امر می تواند نشانه ای از بهبود وضعيت پرونده اين سه دانشجو باشد؟

انتقال آنها به بند عمومی مساله ای دو گانه است و نمی توان از آن برداشت کرد که به نفع دانشجويان است يا به ضرر آنها است. زيرا معمولا وقتی کسی را به بند عمومی انتقال می دهند، قصد نگهداشتن او را در زندان دارند. انتقال اين سه دانشجو به بند عمومی به معنای آزادی احتمالی آنها نيست.

فکر می کنيد دخالت مستقيم آيت الله هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه در پرونده دانشجويان امير کبير چه تاثيری بر روند پرونده اين سه دانشجو و ديگر دانشجويان داشته باشد؟

اين که در مورد دانشجويان ديگر موثر باشد، ما اميد داريم که تاثيری داشته باشد و ما ديگر شکنجه های قرون وسطايی را در مورد دانشجويان شاهد نباشيم.

اين که در پرونده اين سه دانشجو چه تاثيری می تواند بگذارد، تنها اميدواريم که تاثير مثبتی داشته باشد و دست کم سطوح بالای قوه قضاييه با ديدن بی قانونی هايی که در سطوح پايين اين قوه انجام شده، در صدد برآيند که اين بی قانونی ها را جبران کنند و اين پرونده روند مثبتی داشته باشد.

از وضعيت اين سه دانشجو خبری داريد؟ آيا توانسته اند با وکيل خود، محمد علی دادخواه ديدار کنند؟

در طی جلسه دادگاه با وکيل خود ديدار کردند و بعد از دادگاه دوباره به سلول انفرادی خود در بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شدند. تا اين که روز سه شنبه به قرنطينه منتقل شدند که از آنجا به بند عمومی بروند.

پس از برگزاری جلسه دوم دادگاه اين سه دانشجو، آنها اعلام کرده اند که انتشار نشريات جعلی کار آنها نبوده و لوگوی نشريات جعل شده است و آنها تحت شکنجه مجبور به اعتراف شده اند. آيا تحول جديدی در پرونده آنها رخ داده است؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين مدت خبری نبوده است وتنها ۲۰ روز مهلت اعلام رای از سوی دادگاه داده شده بود.

اکنون دو هفته اين مهلت گذشته است و ما منتظر اين هستيم که در ده روز آينده رای دادگاه اعلام شود. با توجه به اينکه هيچ مدرکی هم عليه اين دانشجويان در دست نيست به جز اعترافاتی که تحت شکنجه بوده است.

قبل از دستگيری و در طی جلسات دادگاه، اين دانشجويان انتشار نشريات را تکذيب کرده اند. در طول دادگاه هم شرح شکنجه هايی که بر آنها اعمال شده و موجب اعتراف اجباری شان شده را برای قاضی دادگاه با جزييات توضيح داده اند.

اصولا با توجه به اينکه اعترافات آنها تحت شکنجه بوده و اين دانشجويان در دادگاه هم دست داشتن در نشريات جعلی را تکذيب کرده اند، اميدواريم تبرئه شوند.

Copyright: gooya.com 2016