شنبه 3 آذر 1386

روايت وزير کشور از تخريب حسينيه دراويش، بی بی سی

يک هفته پس از آنکه مهدی کروبی، رئيس پيشين مجلس شورای اسلامی به تخريب حسينيه دراويش گنابادی در شهر بروجرد اعتراض کرد، وزير کشور ايران در پاسخ به وی اعلام کرد که دراويش در تخريب حسينيه خود مقصر بوده اند.

رهبر دراويش گنابادی نيز با صدور اطلاعيه ای تخريب حسينيه پيروان خود در بروجرد را برخلاف تمام موازين شرعی و قانونی اعلام کرده و انتقام اين اقدام را به خداوند سپرده است.

يکشنبه يازدهم نوامبر (بيستم آبان) دراويش گنابادی در شهر بروجرد در غرب ايران اعلام کردند که حسينيه محل تجمع آنان به دست نيروی انتظامی تخريب شده است.

گزارش خبرگزاری فارس حاکی از اين بود که تخريب اين حسينيه در پی درگيری ميان دراويش و جمعی از مردم صورت گرفته اما سخنگوی دراويش گنابادی، هرگونه اقدام تهاجمی از سوی دراويش را تکذيب کردند.

به دنبال آن، مهدی کروبی، رئيس پيشين مجلس و دبيرکل کنونی حزب اعتماد ملی طی نامه ای به وزير کشور ايران نگرانی خود را از برخورد با دراويش گنابادی ابراز کرد و از وزيرکشور پرسيد: "تخريب حسينيه دراويش در بروجرد و تحريک احساسات کسانی که مکرر وفاداری خود را به جمهوری اسلامی اعلام نموده اند و به يگانگی خداوند اقرار و خود را مسلمان و شيعه می دانند، با چه انگيزه و هدفی صورت می پذيرد و چه کسانی در نهان به تحريک نيروهای مذهبی می‌ پردازند؟"

مصطفی پورمحمدی، وزيرکشور ايران در پاسخ به آقای کروبی ماجرای تخريب حسينيه دراويش گنابادی در بروجرد را اين گونه روايت کرده است: "به دنبال آسيب ‌رسيدن به درب ورودی مکانی متعلق به دراويش، عده‌ ای از اهالی مورد تعرض دراويش قرار گرفته و مضروب می ‌شوند و چند ساعتی نيز به گروگان درمی ‌آيند که با وساطت مسئولان امنيتی رها می‌ گردند، به دنبال اين ماجرا اهالی در مسجد محل تجمع نموده و اعتراض می ‌کنند و ضرب و شتم و هتک حرمت چند نفر از اهل مسجد و امام جماعت آن را بر نمی ‌تابند و اصرار بر تعطيلی مکان موصوف و برخورد با متخلفان می ‌نمايند".

در ادامه روايت آقای پورمحمدی آمده است: "مسئولان مربوطه از ابتدای حادثه با حضور فعال در بين دو طرف و گفت‌ و گو با آنان طرفين را دعوت به آرامش و رسيدگی قانونی می ‌نمايند که متأسفانه نتيجه ‌بخش نبوده و بر تجمع مردم افزوده شده و به مسئله ‌ای خبری و بزرگ و تحريک کننده تبديل می ‌گردد، نکته قابل توجه اينکه به دنبال صحبتها و مذاکراتی که با دو طرف صورت می‌ گيرد قرار می ‌شود مجتمعين در مسجد و مکان موصوف متفرق و امنيت آنجا به مأموران انتظامی واگذار شود تا رسيدگی کامل از مجاری قانونی صورت گيرد که عده‌ ای هم محل را ترک می‌ نمايند ولی متأسفانه با تحريکات انجام شده بخصوص از مجاری بالاتر آن گروه [دراويش] افراد باقی ‌مانده در آن مکان حاضر به ترک محل نشده و متفرقين نيز مجدداً مراجعت می‌ نمايند".

به نوشته وزيرکشور ايران، "پس از اين شرايط دراويش موصوف اقدام به جمع ‌آوری سنگ و چوب در محل خود نموده و جمعيت نيز در اطراف آنان و در محل مسجد تجمع می ‌نمايند که متأسفانه با سنگ‌ اندازی گسترده و برخورد طرفين حادثه اوج می گيرد و منجر به زخمی شدن تعداد وسيعی از اهالی محل می ‌شود که اين وضعيت منجر به حمله اهالی به مکان موصوف و تخريب و آتش‌ گرفتن بخشی از آن می‌ گردد که به دنبال اين امر مأموران نسبت به تأمين کامل محل و پاکسازی آن اقدام می‌ نمايند".

وزيرکشور ايران در حالی دراويش گنابادی را در ايجاد درگيری و فراهم آوردن موجبات تخريب حسينيه خود مقصر دانسته که دراويش می گويند به دستور قطب (رهبر) خود از هرگونه شرکت در درگيری پرهيز کرده اند.

نورعلی تابنده، ملقب به مجذوبعليشاه، قطب دراويش سلسله نعمت اللهی گنابادی اطلاعيه ای صادر کرده و طی آن با ابراز تأسف از تخريب حسينيه اين دراويش در بروجرد نوشته که صاحب اصلی حسينيه، يعنی خداوند "خود می داند که نسبت به بانيان و محرکين و عوامل اين گونه اهانتها چه کند".

طی حمله به حسينيه دراويش گنابادی دهها نفر زخمی و ۱۸۰ نفر بازداشت شدند که آن گونه که وزيرکشور ايران در نامه خود آورده، دستگيرشدگان از هر دو طرف (حمله کنندگان و دراويش) بوده و به مقامات قضائی معرفی شده اند.

پيروان سلاسل مختلف درويشی و تصوف در دوران حکومت جمهوری اسلامی پيوسته با برخوردها و محدوديتهايی از جانب مراجع حکومتی مواجه بوده اند اما در دو سال اخير دراويش گنابادی با دور تازه ای از محدوديت و فشار مواجه بوده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در فوريه سال گذشته (بهمن ۱۳۸۴) حسينيه دراويش گنابادی در شهر قم هدف حمله قرارگرفت و تخريب شد و عده ای از دراويش بازداشت و محاکمه شدند که طی آن حتی برای وکلای مدافع دراويش هم مجازاتهايی در نظر گرفته شد.

آقای تابنده، رهبر دراويش گنابادی نيز سال گذشته که بنابر عادت ساليانه، ماه رمضان را در شهرک بيدخت در نزديکی گناباد می گذراند، فرمانداری گناباد به او اعلام کرد که بايد اين شهرستان را ترک گويد و به دنبال خودداری آقای تابنده از عمل به خواسته فرمانداری، مأموران انتظامی و امنيتی محل سکونت او را تحت محاصره درآوردند تا اينکه پس از مذاکراتی ميان مسئولان فرمانداری و آقای تابنده، محل را ترک گفتند و وی نيز از گناباد خارج شد.

پيروان شاه نعمت الله ولی

سابقه سلسله نعمت اللهی به شاه نعمت الله ولی از عرفای قرن نهم هجری (پانزدهم ميلادی) باز می گردد که در ماهان کرمان مدفون است.

پيروان اين سلسله طريقت در قرن نوزدهم به سه شاخه ذوالرياستينی (منورعليشاهی)، گنابادی (سلطانعليشاهی) و صفی عليشاهی (صفائی) تقسيم شدند که شاخه گنابادی در شيوه های خود تفاوتهايی با دو شاخه ديگر دارد و به اهل شريعت نزديکتر است، تا آنجا که مکانهای تجمع اين سلسله به جای خانقاه حسينيه ناميده می شود و مشايخ آن به جای اخذ اجازه ذکر، اجازه اقامه نماز دريافت می کنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روايت وزير کشور از تخريب حسينيه دراويش، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016