شنبه 17 آذر 1386

حسين شريعتمداری در باره جنبش دانشجويی: هرکس در مقابل نظام اسلامی بايستد در اردوگاه امپرياليسم است، ايسنا

ـ دانشجو نبايد زلف عدالت‌خواهی خود را با کسانی که او را ابزار می‌دانند گره بزند

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

مدير مسوول روزنامه کيهان ويژگی فعاليت دانشجويی را عدالت‌خواهی عنوان کرد و گفت: ويژگی جريان دانشجويی عدالت‌خواهی، استکبارستيزی و ظلم‌ستيزی است و اين منحصر به اين روزها نيست جريان دانشجويی در گذشته هم اين طور بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) حسين شريعتمداری طی سخنانی در مراسمی که از سوی بسيج دانشجويی دانشگاه تهران و علوم‌پزشکی تهران برگزار شد، در ادامه با اشاره به سوابق جريان دانشجويی يادآور شد: قبل از انقلاب جريان دانشجويی با نظامی غارتگر و خونريز روبه‌رو بود که به هيچ وجه اجازه‌ فعاليت سياسی به دانشجويان را نمی‌داد. رژيم تنها متعرض جريانی نمی‌شد که از سوی نهضت آزادی در دانشگاه فعاليت می‌کرد.

وی در ادامه به فعاليت دانشجويان پس از انقلاب اشاره و خاطرنشاند کرد: بعد از انقلاب، دشمن جريان دانشجويی، يعنی نظام شاهنشاهی برچيده شد و حرکت دانشجويی به انقلاب پيوست. به نظر من يکی از افتخارات جريان دانشجويی فتح لانه جاسوسی بود که امام(ره) آن را انقلاب دوم ناميد و همه جريان‌های سياسی غير از نهضت آزادی آن را تاييد کردند. بعد از انقلاب حرکت دانشجويی گسترده و بالنده بود.

شريعتمداری به اختلاف در ميان جريان‌های دانشجويی آن زمان اشاره کرد و ادامه داد: در آن زمان بحثی ميان اين که انجمن اسلامی تشکيل شود يا انجمن دانشجويان مسلمان تشکيل شود، مطرح بود که اين اختلافات بعدها در سال‌های ۶۷ در بدنه‌ جريان دانشجويی ترک و در برخی بخش‌ها حفره ايجاد کرد.

وی با اشاره به سخنان يکی از دانشجويان مبنی بر اين‌که در کشورهای توسعه يافته جنبش‌های دانشجويی فعال نيستند، گفت: اين سخن ناظر بر نگاهی محدود است. جنبش دانشجويی بايد نگاهی فراتر داشته باشد و اين سخن درست نيست. ما جريان‌های دانشجويی را در لبنان و حتی فرانسه می‌بينيم.

شريعتمداری با اشاره به نقادی جريان دانشجويی گفت: جريان دانشجويی بايد بداند با چه چيزی مخالف است. صرف مخالفت کردن درست نيست. به نظر من هرکس در هر موقعيتی و در هر مقامی اگر در مقابل نظام اسلامی بايستد در اردوگاه امپرياليسم است.

وی با بيان اين‌که " برخی افراد و دانشجويان منتقد جريان حاکم خود را اقليت می‌خوانند" از اين افراد انتقاد کرد و گفت: شما اکثريت هستيد؛ چرا که نظام ما به تنهايی در برابر تمام قدرت‌های استکباری ايستاده است و حزب‌اللهی‌هايی که در مقابل اين قدرت‌ها ايستاده‌اند تنها هستند.

مدير مسوول روزنامه‌ کيهان يادآور شد: در سال ۶۸ در اجلاس ناتو دو تن از مقامات کشورهای غربی سخن از ورود ناتو به فاز فرهنگی پس از پايان جنگ سرد رانده بودند که مقام معظم رهبری همزمان با آن بحث تهاجم فرهنگی را مطرح کردند. در آن زمان فردی به نام تيمرمن چهارلايه برای تحقق اين هدف ناتو مطرح کرد؛ اول دانشجويان و زنان، دوم رهبران گروه‌های اپوزيسيون و سومی هم مورچه‌های کارگر بود. ما اين فرمول را به وضوح در جامعه در تحرکاتی که رامين جهانبگلو و افرادی اين چنين داشتند، می‌بينيم.

وی خواستار هوشياری دانشجويان در برابر برخی صداها شد و گفت: من متاسفم که اين را بگويم که بعضی از آقايان و خواهران مورچه‌ی کارگر هستند. دانشجو نبايد زلف عدالت‌خواهی خود را با کسانی گره بزند که عدالت‌خواهی برای‌شان تنها وسيله است و از دانشجويان به عنوان ابزار استفاده می‌کنند.

شريعتمداری خاطرنشان کرد: در ۱۶ آذری که سه دانشجوی ما در مقابله با استکبار جهانی شهيد شدند، برخی اين روز را بهانه‌ای کرده‌اند تا با نظامی مقابله کنند که در مقابل آمريکا ايستاده است. چپ‌های دنيا اتهام سلام و عليک با آمريکا را مثل يک فحش می‌دانند، اما در اين جا چپ ما هم طرفدار آمريکاست و هم طرفدار نظام سرمايه‌داری آدام اسميتی است.

وی هم‌چنين از برخی انجمن‌های اسلامی انتقاد کرد که " بدون توجه به آرمان‌های تشکيل اين انجمن‌ها اين تابلو را بلند کرده‌اند و بی‌اعتقاد به راه گذشتگانشان هستند."

شريعتمداری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تغيير منش کيهان در انتقاد از دولت‌ها گفت: در دولت قبل در بسياری از موارد که مدعيان اصلاحات، خاتمی را به دليل حق‌گويی در آن مورد کنار گذاشته و پشت او را خالی کرده بودند من در کيهان از ايشان حمايت کردم. زمانی که عکسی را به اسم حزب‌اللهی‌ها پخش کردند که خاتمی سر ميزی نشسته بود که مشروب روی آن بود من خود مقاله‌ای نوشتم و گفتم که اين تصوير ساختگی است. مدعيان اصلاحات می‌دانستند که خاتمی در سفر خود علی‌رغم ميل باطنی آن‌ها پشت آن ميز ننشسته بود و آن‌ها می‌خواستند از او انتقام بگيرند.

وی گفت: در دولت نهم هم هر جايی که به نظرم رسيد، انتقاد کردم و برخی از طرفداران دولت هم رنجيدند. اما دولت فعلی دولتی است که شعارهای اصلی انقلاب را پيگيری می‌کند، پاکدست و مردمی هستند، ما هم در انتقادهای‌مان قصد انتقام‌گيری نداريم.

شريعتمداری در پاسخ به سوالی درباره عملکرد صفار هرندی نيز گفت: ايشان فردی است که با اندوخته‌ بسياری وارد عرصه‌ فرهنگی و وزارت ارشاد شده است. زمانی اتفاقی می‌افتد که مسوولی از آن آگاه است و با آن همراهی می‌کند اما زمانی هم هست که اتفاقی می‌افتد ولی آن مسوول از آن دفاع نمی‌کند. اما در کل بايد بگويم که حل مسايل فرهنگی نيازمند زمان است.

مدير مسوول روزنامه کيهان هم‌چنين در پاسخ به سوالی درباره‌ گزارش نهادهای امنيتی آمريکا درباره پرونده هسته‌يی ايران گفت: بخش‌هايی از اين بيانيه درست بود و برخی درست نبود. اما اين بيانيه تمام ادعاهای آمريکايی‌ها را زير سوال برد ولی همچنان گيره‌هايی برای آن‌ها گذاشته است. آن‌ها با اين گزارش می‌خواستند بگويند که تمام مسايل ما را می‌دانند در حالی که ما مسايل‌مان روشن است. آن‌ها می‌خواهند ماجرای تهديد ايران را به شکلی دور بزنند. به عبارت ديگر چون می‌بينند که نمی‌توانند با ما برخورد کنند، شاهد فراهم کردن بهانه برای خروج محترمانه از مشکل ايران هستند.

شريعتمداری در پاسخ به سوالی درباره‌ انتشار اسامی مفسدان اقتصادی نيز گفت: لايحه‌ای به نام تشهير در مجلس است که ضوابط اعلام اسامی اين افراد را مشخص کرده است که بايد ماند تا تصويب شود.

شريعتمداری درباره علت استعفای لاريجانی نيز اظهار کرد: لاريجانی يک تفاوت سليقه‌ای داشتند که اين خيلی طبيعی است. با استعفای ايشان نيز تفاوت بنيادينی در سياست‌های هسته‌يی ايجاد نمی‌شود. از سويی آقای لاريجانی همچنان به عنوان نماينده رهبری در شورای عالی امنيت ملی حضور دارد و آقای جليلی نيز در مشاوره با ايشان از ميان چند گزينه انتخاب شد.

مدير مسوول روزنامه کيهان درباره‌ سخنان چندی قبل خود درباره بحرين نيز گفت: به نظر من بحرين نه تنها در گذشته مال ما بود، بلکه هم‌اکنون نيز مال ماست و اين سخن نيز کاملا مستند است. از سويی همان طور که می‌دانيد بحرين هم اکنون وضعيت داخلی به هم ريخته‌ای دارد.

شريعتمداری در پاسخ به اين سوال که اگر پرونده‌ هسته‌يی ما شفاف است پس موسويان چه چيزی را جاسوسی کرده است گفت: اطلاعات را وقتی بدهيم شفاف می‌شود برخی از اطلاعات داده شده که برای غربی‌ها روشن شده است.

وی در پاسخ به سوال فردی که به کيفيت پايين مطالب کيهان در مسايل غيرسياسی اعتقاد داشت، گفت: چون ما پول کمی داريم نمی‌توانيم بخش‌های ديگر روزنامه را تقويت کنيم. ما از دولت پول نمی‌گيريم به خصوص در دولت فعلی که بخواهيم هم نمی‌دهند چون متعهد هستند. در حالی که نامه‌ها و اسنادی داريم که در دولت قبل به برخی روزنامه‌ها پول داده می‌شد.

شريعتمداری به شوخی گفت: روزنامه‌ کيهان يک روزنامه خانواده است مثلا وقتی در هواپيما يک نفر صفحات آن را باز کند صندلی‌های اطراف هم می‌توانند، بخوانند.

وی درباره‌ آناپوليس نيز گفت: اجلاس آناپوليس موفق نبود. خود آن‌ها هم معترف اين مساله هستند. نکته اين است که ماجرای خاورميانه بدون حضور ايران قابل حل نيست. خاورميانه بزرگ هم‌اکنون با محوريت ايران در حال شکل‌گيری است. مشکل اسراييل در منطقه حماس و حزب‌الله و جهاد اسلامی است که اين‌ها در آناپوليس نبودند تا مشکل حل شود.

وی درباره احضار برخی دانشجويان عضو تشکل جنبش عدالت‌خواهی گفت: اين احضار طبق اطلاع منتفی است. به نظر من چنين کاری درست نبود چون دانشجو آرمان‌های عدالت‌جويانه دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شريعتمداری درباره مذاکره مقامات آمريکايی و ايرانی در مورد عراق گفت: ما در کيهان از اول نظرمان اين بود که چنين مذاکراتی به مصلحت نيست؛ چرا که در مذاکره بايد کفی از اشتراک نظر وجود داشته باشد در حالی که ما با آمريکايی‌ها درباره‌ امنيت عراق هيچ تفاهمی نداريم. ما علت وضع آشفته‌ عراق را در اشغال اين کشور می‌دانيم و آن‌ها چنين نظری ندارند.

وی درباره‌ احتمال مذاکره آمريکا و ايران در مورد مشکلات‌شان هم گفت: آمريکا در مذاکره خود با ايران تنها هدف مذاکره را دنبال می‌کند و به دنبال حل مشکلات خود با ايران نيست در نتيجه چنين مذاکره‌ای نتيجه ندارد.

وی در پايان از عملکرد کيهان در افشای پرونده‌های مفاسد اقتصادی دفاع کرد.

Copyright: gooya.com 2016