چهارشنبه 1 اسفند 1386

گزارش بهمن ماه فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در مورد نقض گسترده حقوق بشر در ايران

فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالی:
گزارش ماهانه (بهمن ۱۳۸۶) در مورد نقض گسترده، مستمر و برنامه ريزی شده حقوق بشر در ايران

نهادهای مدافع حقوق بشر !
ايرانيان مدافع حقوق بشر !

در اين گزارش بخش بسيار کوچکی از موارد نقض حقوق بشر در ايران را که توسط اين شبکه گرد آوری شده است به اطلاع می رسانيم:

بين المللی:
۱ ـ اتحاديه اروپا از ايران بخاطر اجرای مجازات اعدام از طريق سنگسار و به صورت پرتاپ از بلندی انتقاد کرد. اتحاديه اروپا ضمن ابراز ناخشنودی از افزايش شمار صدور احکام اعدام و اجرای آن ، دولت ايران را فرا خواند اين رويه را متوقف کند. در ماه های اخير اين دومين بار است که اتحاديه اروپا به اعدامها در ايران ، بويژه اعدام کودکان اعتراض می کند. ( دويچه وله ۵/۱۱/۸۶ )

۲ ـ سازمان عفو بين الملل در رابطه با بازداشت ۳۰۰ ترکمن در در استان گلستان طی اطلاعيه ای از مقامات دولت ايران خواست در مورد عدم شکنجه و بد رفتاری با بازداشت شدگان اطمينان بدهند. همه بازداشت شدگان بلافاصله با ضمانت آزاد شوند. از حق انتخاب وکيل ، ملاقات با خانواده و دسترسی به پزشک برخوردار باشند. يکی از بازداشت شدگان حاج امان خديور برادر حسام الدين خديور می باشد که در ۱۲ دی ماه بر اثر تيراندازی ماموران حراست دريا کشته شد.( ساوالان سسی ۹/۱۱/۸۶)

۳ ـ سازمان عفو بين الملل با انتشار بيانيه ای از مقامات دولت ايران در خواست کرد تا سعيد متين پور و برادرش عليرضا متين پور ، بهروز صفری و همسرش ليلا حيدری فعالين آذربايجانی را از زندان آزاد کنند. در اين بيانيه از دولت ايران خواسته شده اين زندانيان فوری و بدون بی قيد و شرط از زندان آزاد شوند و شرايط محاکمه عادلانه آنها را فراهم کنند.(ساوالان سسی ۱۰/۱۱/۸۶)

۴ ـ ديده بان حقوق بشر گزارش ساليانه خود را در رابطه با نقض حقوق بشر در ايران منتشر و در آن اعلام کرد: احترام به حقوق اوليه انسانی بخصوص آزادی بيان و تجمع طی يکسال گذشته در ايران به وخامت خود ادامه داده است. در اين گزارش آمده که دولت محمود احمدی نژاد در ايران همواره افراد را صرفا بدليل استفاده مسالمت آميز از حقوق خود مبنی بر آزادی بيان و برپايی تشکلها بازداشت می کند و افراد بازداشت شده را اغلب مورد شکنجه و بد رفتاری قرار می دهد. قوه قضائيه ايران نيز که تنها به رهبر اين کشور پاسخگوست مسئول بسياری از موارد جدی نقض حقوق بشر دانسته شده و در گزارش آمده که حکومت ايران بطور فزاينده ای از امنيت ملی به عنوان بهانه ای برای خاموش کردن بيان دگرانديش و تقاضا برای اصلاحات استفاده می کند. در اين گزارش زندانی کردن روزنامه نگاران ، دبيران نشريات و کنترل نشريات و فضای دانشگاهها، سرکوب سازمان يافته آزادی بيان و انديشه توصيف شده است. بنابراين گزارش افرادی که بدليل بيان مسالمت آميز ديدگاه هايشان زندانی شده اند. مورد شکنجه و بدرفتاريهايی نظير ضرب و شتم ، محروميت از خواب و حبس انفرادی طويل المدت قرار می گيرند و قضات نيز اغلب اعترافاتی را که با زور گرفته شده است ، می پذيرند. در اين گزارش به اخراج و بازنشسته کردن استادان دانشگاهها ، سانسور کتاب ، فيلتر کردن سايتها ، دستگيری معلمان معترض ، فعالان دانشجويی، فعالان حقوق زنان، فعالان حقوق بشر جلوگيری از فعاليت نهادهای مدنی، اعدام کودکان کمتر از ۱۸ سال ، سرکوب بهائيان، محاکمه غير عادلانه بلوچها و عربها ، آزار و اذيت فعالين فرهنگی و سياسی آذربايجانی ها و کردها اشاره شده است.( بی بی سی ۱۱/۱۱/۸۶ )

۵ ـ نمايندگان پارلمان اروپا با تصويب قطعنامه ای از نقض حقوق بشر در ايران ابراز نگرانی کردند.در بخشی از اين قطعنامه آمده است : از اينکه در سالهای اخير اوضاع در اين مورد به وخامت گرائيده و خصوصا به موارد زياد اعدام اشاره شده است. در اين قطعنامه مشخصا به اعدام زامل باوی اشاره شده است. نمايندگان پارلمان اروپا از فشار بر اقليتهای قومی و مذهبی و همينطور نهادهای جامعه مدنی از جمله گروه های زنان و سنديکاها انتقاد کرده و از مقامات دولت ايران خواسته اند چه در قوانين و چه در عمل شکنجه را محو کنند.
(بی بی سی ۱۱/۱۱/۸۶)

۶ ـ سازمان ديده بان حقوق بشر با ارسال نامه ای خطاب به رئيس قوه قضائيه اعلام کرد: ايران بايد به سرعت احکام سنگسار ۳ نفر به جرم زنا را لغو کند. معاون بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر گفت: حکومت ايران قرار است سه تن از شهروندان خود را به شيوه ای بی رحمانه اعدام کند. عبدالله فريور ۴۹ ساله در ساری، زهره کبيری ۲۷ ساله، و آذر کبيری ۲۸ ساله در تهران به اتهام رابطه نامشروع محکوم به سنگسار شده اند. ديده بان حقوق بشر با مجازات اعدام تحت هر شرايطی مخالف است. زيرا اين مجازات ماهيتی ظالمانه غير انسانی و غير قابل برگشت دارد.( ديده بان حقوق بشر ۱۷/۱۱/۸۶)

۷ ـ اتحاديه اروپا با صدور حکم سنگسار برای سه متهم در ايران ابراز نگرانی کرد و از مقامهای ايرانی خواست که حکم سنگسار را هر چه سريع تر از قوانين حذف کنند. در اين بيانيه با اشاره بنامهای زهره کبيری ، آذر کبيری و عبدالله فريور از احتمال سنگسار قريب الوقوع اين سه تن ابراز نگرانی شده است. در بيانيه اتحاديه اروپا آمده است:« با وجود اينکه به هنگام دومين دور ديدار هيات های حقوق بشر ايران و اتحاديه اروپا در سال ۲۰۰۳ به اتحاديه اروپا اعلام شده بود مجازات سنگسار در ايران به حال تعليق در آمده ، اين مجازات همچنان در قانون ايران باقی مانده است و قضات دادگاهها در ايران ، اين احکام را صادر و آنها را اجرا می کنند.» در اين بيانيه اتحاديه اروپا همچنين افزايش شمار اعدام در ايران محکوم شده و اين اتحاديه مخالفت ديرينه خود با صدور احکام اعدام تحت هر شرايطی را بار ديگر ياد آوری کرده است.( راديو فردا ۱۹/۱۱/۸۶)

۸ ـ ديويد کاکرافت دبير کل فدراسيون جهانی حمل و نقل با ارسال نامه ای به تمام سازمانهای عضو در خواست کرد تا روز ۶ مارس برابر با ۱۶ اسفند را بعنوان اقدام جهانی در همبستگی با کارگران ايران با اقدامات گسترده و متنوع خواهان آزادی منصور اسانلو و محمود صالحی از زندان شوند. در اين نامه آمده است: لازم است تا پيام قدرتمندی برای رهبران حکومت ايران فرستاده شود. از اعضا خواسته شده با هر هيئت نمايندگی ايرانی که به دلايل ديپلماتيک يا تجاری در حال بازديد هستند بايد برخورد شود. ( اخبار روز ۱۹/۱۱/۸۶)

دانشجويان بازداشت:
۹ ـ فرزاد حسن زاده و محمد زراعتی از دانشجويان چپ گرای دانشگاه فردوسی مشهد توسط مامورين امنيتی بازداشت شدند.(آوای دانشگاه ۴/۱۱/۸۶)

۱۰ ـ سلمان يزدان پناه دانشجوی علوم سياسی دانشگاه تهران در رابطه با تجمعات اخير کوی دانشگاه توسط ماموران امنيتی بازداشت شد.(امير کبير ۱۳/۱۱/۸۶ )

۱۱ ـ جمشيد بهرامی دانشجوی رشته هنر دانشگاه تبريز و سلام نباتی دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه پيام نور مريوان توسط نيروهای امنيتی در مريوان بازداشت شدند و منزل آنها مورد تفتيش قرار گرفت.
(امير کبير ۱۸/۱۱/۸۶ )

۲ ۱ـ انوشه آزادبر دانشجوی چپگرای دانشگاه تهران پس از ۵۰ روز بازداشت با قرار وثيقه ۳۰ ميليون تومانی در اول بهمن از زندان آزاد شده بود، مجددا به بهانه عدم کافی بودن وثيقه دوباره بازداشت گرديد.(ادوارنيوز ۲۹/۱۱/۸۶)

۱۳ ـ رضا نگهداری دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران که پس از حوادث اخير کوی دانشگاه تهران چندين بار به کميته پيگيری وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجويی قرار گرفته بود از هفته پيش ناپديد شده ، احتمال می رود توسط نيروهای امنيتی بازداشت و به زندان اوين منتقل شده باشد.(امير کبير ۳۰/۱۱/۸۶ )

دانشجويان: احضار و بازجويی
۱۴ ـ پگاه حمزه ای، حسام سلامت، هيوا مجيد زاده و مرتضی مساکنی از دانشجويان دانشگاه تهران جهت بازجويی به کميته انضباطی احضار شدند.( ادوارنيوز ۳/۱۱/۸۶ )

۱۵ ـ مسعود حبيبی از دانشجويان بازداشت شده در ۱۸ تير سال جاری جهت بازجويی به شعبه اول دادسرای امنيت تهران احضار شد. وی با قرار وثيقه ۳۰ ميليون تومانی ازاد شد.( ايسنا ۸/۱۱/۸۶)

۱۶ ـ کوثر عطلايی، ديمن رحمت اللهی، بهروز محمودی ، فرزاد عطايی، کاوه ناصری و علی رمضانی دانشجويان کرد دانشگاه اروميه در کميته انضباطی مورد بازجويی قرار گرفتند. اين دانشجويان مورد تهديد قرار گرفته اند در صورت احضار مجدد از دانشگاه اخراج خواهند شد.( فعالان حقوق بشر در ايران۹/۱۱/۸۶ )

۱۷ ـ دانشجويان در کوی دانشگاه تهران در اعتراض به نحوه مديريت خوابگاهها، کيفيت بد غذا ، جدا سازی دختران و پسران در سرويس های رفت و آمد دست به تجمع زدند. از شب سوم تجمع ، خواست آزادی تمامی زندانيان سياسی به ويژه دانشجويان سياسی زندانی شده و توقف احضار دانشجويان به کميته های انضباطی به خواستهای دانشجويان معترض شد.در اين رابطه ۱۰ نفر از دانشجويان جهت بازجويی به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات احضار شدند. سه تا پنج نفر بازداشت شدند. بر اثر حمله نيروهای ضدشورش به تجمع دانشجويان در خوابگاه ۱۸ تن مجروح و به بيمارستان منتقل شدند. (راديو فردا ۱۰/۱۱/۸۶)

۱۸ ـ بهاره هدايت عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت و از بازداشت شدگان تجمع ۱۸ تير سال جاری جهت بازجويی به شعبه اول بازپرسی دادسرای امنيت تهران احضار شد.(ادوارنيوز ۱۰/۱۱/۸۶)

۱۹ ـ ناهيد افراسيابی ، سحر يزدانی، حمدالله نامجو و اسماعيل جليل وند دانشجويان دانشگاه شيراز و مديران مسئول نشريات دانشجويی « رهگذر» ، « قاصدک» ، « متن » و « عصيان » به اتهامات گوناگون مورد در کميته انضباطی دانشگاه شيراز مورد بازجويی قرار گرفتند. ( ايسنا ۱۲/۱۱/۸۶ )

۲۰ ـ اشکان قيسوندی عضو اسبق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه زنجان و از بازداشت شدگان ۱۸ تير سال جاری جهت بازجويی به دادگاه انقلاب احضار شد.( امير کبير ۱۹/۱۱/۸۶ )

دانشجويان محاکمه:
۲۱ ـ محمد هاشمی دبير تشکيلات دفتر تحکيم وحدت و آرش خاندل عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه لرستان به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در شعبه بازپرسی دادسرای امنيت مورد بازجويی قرار گرفتند. اين دانشجويان در ۱۸ تير سال جاری توسط نيروهای امنيتی برای مدتی بازداشت شدند.( ايسنا ۲/۱۱/۸۶)

۲۲ ـ بابک زمانيان عضو انجمن اسلامی دانشجوی دانشگاه امير کبير به اتهام اقدام عليه امنيت ملی بصورت غير علنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد. نامبرده در خردا ماه سال جاری پس از ۳۸ روز حبس انفرادی با قرار وثيقه ۵۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شده بود.( امير کبير ۲۳/۱۱/۸۶)

۲۳ ـ احمد قصابان، احسان منصوری و مجيد توکلی دانشجويان دانشگاه امير کبير که از ارديبهشت ماه در زندان بسر می برند، در شعبه ۴۴ دادگاه تجديد نظر استان تهران به رياست قاضی ساعدی بصورت غير علنی محاکمه شدند. اين دانشجويان به اتهام تبليغ عليه نظام ، نشراکاذيب عليه بسيج و نيروهای امنيتی در شعبه ۶ دادگاه انقلاب تهران و شعبه ۱۰۴۳ دادگاه عمومی تهران به زندان محکوم شده اند.( ايسنا ۲۸/۱۱/۸۶ )

۲۴ ـ سهراب کريمی عضو اتحاديه دمکراتيک دانشجويان کرد ، که از روز ۱۶ آذر در بازداشت بسر می برد بدون حضور وکيل و بصورت غير علنی محاکمه شد. همچنين جواد عليزاده دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بشر دانشگاه علامه طباطبايی با قرار وثيقه ۸۰ ميايون تومانی از زندان آزاد شد.(آسو صالح ۲۹/۱۱/۸۶ )

دانشجويان: صدور قرار وثيقه
۲۵ ـ روزبه صف شکن ، محسن غمين ، فرشيد فرهادی آهنگران و انوشه آزاد بر دانشجويان زندانی پس از ۵۰ روز بازداشت به ترتيب با قرار وثيقه های ۱۵۰، ۸۰، ۵۰ و ۳۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد.(آوای دانشگاه ۱/۱۱/۸۶)

۲۶ ـ يک مقام قضايی گفت: هادی سالاری ، الناز جمشيدی، سيد کهنه پوش، روزبهان اميری، امير حسين مهرزاد، محسن غمين، ميلاد عمرانی ، امير آقايی و انوشه آزادبر از دانشجويان بازداشت شده در آذر ماه ، با قرار وثيقه از زندان آزاد شدند.(ايسنا ۳/۱۱/۸۶ )

۲۷ ـ روزبه صف شکن دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سياسی دانشگاه تهران پس از ۵۰ روز زندان با قرار وثيقه ۱۵۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد.(آوای دانشگاه ۱/۱۱/۸۶ )

۲۸ ـ الناز جمشيدی دانشجوی ارتباطات دانشگاه آزاد تهران مرکز و ميلاد عمرانی دانشجويی دانشگاه رجايی پس از ۵۰ روز بازداشت هرکدام با قرار وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شدند.(آوای دانشگاه ۳/۱۱/۸۶ )

۲۹ ـ نسيم سلطان بيگی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبايی پس از ۵۵ روز بازداشت با قرار وثيقه ۵۰ ميليون تومانی از زندان شد.(آوای دانشگاه ۶/۱۱/۸۶)

۳۰ ـ کيوان امير الياسی دانشجوی دانشگاه صنعتی شريف پس از تحمل حدود دو ماه زندان با قرار وثيقه ۵۰ ميليون تومانی از زندان شد.(ادوارنيوز ۸/۱۱/۸۶)

۳۱ ـ علی سالم دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه امير کبير پس از تحمل حدود دو ماه زندان با قرار وثيقه ۸۰ ميليون تومانی از زندان شد. همچنين علی کلايی دانشجوی دانشگاه آزاد واحد شهريار با قيد وثيقه از زندان آزاد شد. (ادوارنيوز ۹/۱۱/۸۶)

۳۲ ـ شعبه دوم دادسرای انقلاب تهران برای آزادی نادر احسنی دانشجوی دانشگاه مازندران قرار وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی صادر کرد. وی ۵۸ روز پيش توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد.(ايسنا ۱۰/۱۱/۸۶ )

۳۳ ـ يک مقام قضايی گفت: برای ۸ تن از دانشجويان بازداشتی بنامهای امير آقايی، علی سالم ، کيوان اميری الياسی ، ياسر پير حياتی ، عبدالمجيد اشرف نژاد ، علی کلايی، روزبه صف شکن و سيد محمد کهنه پوش با قرار های وثيقه ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی از زندان آزاد شدند.( ايسنا ۱۱/۱۱/۸۶ )

۳۴ـ بهرام شجاعی دانشجوی دانشگاه آزاد ـ واحد تهران جنوب پس از ۴۵ روز بازداشت با قرار وثيقه ۸۰ ميليون تومانی از زندان ازاد شد.(ايسنا ۱۳/۱۱/۸۶)
۳۵ ـ فرشاد دوستی دانشجوی کرد دانشگاه بوعلی سينای همدان پس از ۵۵ روز بازداشت با قرار وثيقه ۵۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد. بدستور مقامات قضايی و امنيتی نامبرده در طول مدت بازداشت از حق انتخاب وکيل و ملاقات با خانواده محروم بود. ( امير کبير ۱۴/۱۱/۸۶ )

۳۶ ـ مهدی گرايلو دانشجوی کارشناسی ارشد ژئوفيزيک دانشگاه تهران پس از ۶۶ روز بازداشت با قرار وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد.(امير کبير ۱۸/۱۱/۸۶)

۳۷ ـ سعيد حبيبی عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت پس از ۷۲ روز بازداشت با قرار وثيقه ۱۵۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد. (ادوارنيوز ۲۳/۱۱/۸۶)

۳۸ ـ مرتضی اصلاحچی دبير اسبق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی و عضو شورای تهران دفتر تحکيم وحدت پس از يک ماه بازداشت با قرار وثيقه ۱۰۰د ميليون تومانی از زندان آزاد شد.( ايسنا ۲۸/۱۱/۸۶)

دانشجويان: احکام صادر شده
۳۹ ـ دکتر عطايی پور معاون دانشجويی دانشگاه امير کبير اعلام کرد: دو دانشجوی اين دانشگاه در کميته انضباطی به دو ترم محروميت قطعی از تحصيل محکوم شدند. همچنين سه دانشجوی ديگر نيز حکم قطعی يک ترم محروميت از تحصيل را دريافت کردند.( ايسنا ۸/۱۱/۸۶ )

۴۰ ـ محمد ورزنده دانشجوی سابق دانشگاه تهران به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به دو سال حبس تعليقی محکوم شد.( ايسنا ۱۰/۱۱/۸۶ )

۴۱ ـ اشکان مدنی دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه شاهرود به اتهام توهين ، افتراء، نشر اکاذيب ، تهديد ، ايجاد بلوا و آشوب در کميته انضباطی به يک ترم محروميت قطعی از تحصيل با احتساب سنوات محکوم شد. ( امير کبير ۱۶/۱۱/۸۶ )

۴۲ ـ ناصر پويافر عضو شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه امير کبير در کميته انضباطی به يک ترم محروميت قطعی از تحصيل محکوم شد. ابراهيم رحمانی مجددا به يک ترم محروميت از تحصيل محکوم شد. وی ترم پيش نيز حکم قطعی محروميت از تحصيل داشت و به دانشگاه ممنوع الورود بود. مهدی ابوالحسنی دبير شورای صنفی دانشگاه در کميته انضباطی به يک ترم محروميت از تحصيل محکوم شد. همچنين بدستور حراست ، انتظامات دانشگاه از ورود نريمان مصطفوی نايب دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه امير کبير به دانشگاه جلوگيری بعمل آورد. ( مير کبير ۱۶/۱۱/۸۶)

۴۳ ـ ميلاد عزيزی دانشجوی دانشگاه تهران به اتهام شرکت در تجمع غير قانونی ۲۱ آذر در کميته انضباطی به يک ترم محروميت از تحصيل محکوم شد. لازم به ذکر است که در روز ۲۱ آذر وی در بازداشت بسر می برده است. همچنين دو دانشجوی ديگر بنامهای حافظ موسوی و احسان دولتشاه در کميته انضباطی به توبيخ کتبی و درج در پرونده محکوم شدند.(ادوارنيوز ۲۱/۱۱/۸۶ )

۴۴ ـ بدستور علی مرادزاد رئيس دانشگاه شاهرود مامورين انتظامات و حراست دانشگاه از ورود اشکان مدنی دبير انجمن اسلامی دانشجويان و فرخنده بختيار زاده دبير سياسی انجمن اسلامی دانشجويان به دانشگاه جلوگيری بعمل آوردند. ( امير کبير ۲۲/۱۱/۸۶ )

۴۵ ـ مهديه گلرو ، عسل اخوان ، شيما فرزاد منش ، امير يعقوبعلی ، امير رئيسان و سعيد فيض الله زاده دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی در کميته انضباطی دانشگاه هر کدام به دو ترم تعليق از تحصيل با احتساب سنوات محکوم شدند.( ادوارنيوز ۲۴/۱۱/۸۶)

قتل دانشجو براثر شکنجه در زندان:
۴۶ ـ پزشکی قانونی شکنجه شدن ابراهيم لطف اللهی دانشجو يی که در ۱۶ دی بازداشت و در ۲۵ دی در زندان بر اثر شکنجه به قتل رسيد را مورد تائيد قرار داد. شکستگی بينی ، جمجمه و آثار کبودی بر بدن نامبرده پيش از مرگ تاييد شده است. قاضی پرونده ضمن مخالفت با در خواست وکيل پرونده برای نبش قبر ابراهيم لطف اللهی گفته است: اين کار خلاف شرع است. ( امير کبير ۱۷/۱۱/۸۶ )

فيلتر کردن سايتهای خبری، جلوگيری از برگزاری مراسم و منحل کردن نهادهای مدنی:
۴۷ ـ وب سايتهای ساوالان سسی، حق ، اورمونيوز، ايملر و آزاد تبريز از وب سايتهای آذربايجانی فيلتر شدند. در داخل ايران امکان دسترسی به اين سايتها وجود ندارد. وب سايتهای ساوالان سسی، حق و اورمونيوز در راستای انعکاس اخبار زندانيان سياسی و پوشش خبری نقض حقوق بشر در آذربايجان فعال هستند. وب سايت ايملر در خصوص ادبيات آذربايجان و آزاد تبريز در زمينه خبری فعال می باشند.(ساوالان سسی ۶/۱۱/۸۶)

۴۸ ـ دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران اعلام کرد: مسئولان دانشگاه از برگزاری مراسم ياد بود مهندس مهدی بازرگان جلوگيری بعمل آوردند.( ميزان نيوز ۶/۱۱/۸۶ )

۴۹ ـ نيروهای امنيتی از برگزاری جلسه کانون مدافعان زنان در مسجد نبی سقز جلوگيری بعمل آوردند.
(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۷/۱۱/۸۶ )

۵۰ ـ سعيد مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد: پنج پايگاه اطلاع رسانی به اتهام ارتکاب تخلفات انتخاباتی و مسموم کردن فضای انتخاباتی توقيف و فيلتر شدند. ( دسترنج ۲۵/۱۱/۸۶ )

مطبوعات: توقيف شده
۵۱ ـ امتياز روزنامه توقيف شده « آريا» به مدير مسئولی محمدرضا زهدی بدستور مدير کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لغو گرديد.(ايسنا ۱/۱۱/۸۶ )

۵۲ ـ مجوز ماهنامه « زنان » به مدير مسئولی شهلا شرکت به اتهام به خطر انداختن سلامت روحی ، فکری ، و روانی مخاطب، القای نبود امنيت در جامعه ، سياه نمايی وضعيت زنان در جمهوری اسلامی ، اخلال در حقوق عمومی و تعضيف نهادهای نظامی و انقلابی از جمله بسيج و سلب امنيت روانی جامعه بدستور هيئت نظارت بر مطبوعات لغو گرديد. از اين ماهنامه طی ۱۶ سال اخير ۱۵۱ شماره منتشر شده است.(فارس ۸/۱۱/۸۶ )

۵۳ ـ امتياز ماهنامه « عصر پنجشنبه» به مدير مسئولی محمد عسلی پس از انتشار ۱۰۶ شماره به اتهام توهين به حجاب اسلامی توسط هيئت نظارت برمطبوعات لغو گرديد.(امير کبير ۱۹/۱۱/۸۶ )

۵۴ ـ امتياز روزنامه توقيف شده « جمهوريت » به مدير مسئولی جواد خرمی مقدم بدستور هيئت نظارت بر مطبوعات لغو گرديد. از اين روزنامه ۱۲ شماره منتشر شده بود. ( اعتماد ۲۹/۱۱/۸۶)

مطبوعات: احضار روزنامه نگاران
۵۵ ـ مرتضی فلاح مدير مسئول روزنامه توقيف شده « اقبال » و هوشمند سفيدی مدير مسئول روزنامه « آرمان » جهت محاکمه به شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران احضار شدند.( ايسنا ۱۲/۱۱/۸۶)

۵۶ ـ کمال مرادی مدير مسئول هفته نامه توقيف شده « مبين » و مرتضی الويری مدير مسئول اسبق روزنامه «همشهری» جهت محاکمه به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران احضار شدند.(ايسنا ۱۴/۱۱/۸۶)

۵۷ ـ اجلال قوامی روزنامه نگار زندانی و سعيد ساعدی از اعضای تحريريه نشريه توقيف شده پيام مردم کردستان و از تجمع کنندگان مقابل استانداری کردستان به اتهام تحريق و تخريب اموال عمومی جهت محاکمه به شعبه ۱۰۳ دادگاه جزايی سنندج احضار شدند. لازم به ياد آوری استکه اين دو روزنامه نگار در رابطه با همين پرونده قبلا در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج محاکمه شده اند. و اجلال قوامی به ۳ سال زندان و سعيد ساعدی به پرداخت ۱۱۰۰۰۰۰ تومان جريمه نقدی محکوم شده اند.(ايسنا ۱۵/۱۱/۸۶)

۵۸ ـ مرتضی الويری مدير مسئول اسبق روزنامه « همشهری » به اتهام نشر مطالب خلاف واقع ، توهين به قوه قضائيه ، نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی ، توهين به نظام و پخش شايعات با شکايت معاون وقت رئيس کل دادگستری استان تهران ، معاون اطلاعات ناجا ، نيروی زمينی ارتش، فرماندهی وقت نيروی مقاومت بسيج و معاون عمرانی و شهرسازی شهرداری رشت جهت محاکمه به شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران احضار شد. ( ايسنا ۲۲/۱۱/۸۶ )

۵۹ ـ حميدرضا زاهدی گورابی مدير مسئول روزنامه توقيف شده « دوران امروز » به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی و انتشار مطالب خلاف واقع با شکايت مدعی العموم جهت محاکمه به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران احضار شد.( ايسنا ۲۹/۱۱/۸۶ )

مطبوعات: بازجويی روزنامه نگاران
۶۰ ـ ليلا مدنی مدير مسئول هفته نامه توقيف شده « کرفتو » به علت درج گزارشی با عنوان روزجهانی کارگر در سنندج با شکايت نيروی انتظامی در شعبه ۳ بازپرسی دادگاه سنندج مورد بازجويی قرار گرفت.
(موکريان نيوز ۱۹/۱۱/۸۶)

مطبوعات: محاکمه روزنامه نگاران
۶۱ ـ هوشمند سفيدی مدير مسئول روزنامه«آرمان» به اتهام نشر مطالب خلاف واقع ، نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی ، تحريف و تشويق افراد به ارتکاب اعمالی عليه امنيت ملی با شکايت مدعی العموم در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی شهرابی فراهانی بصورت غيابی محاکمه شد.(ايسنا ۱۴/۱۱/۸۶)

۶۲ ـ علی دير باز مدير مسئول هفته نامه لغو امتياز شده « تمدن هرمزگان » به اتهام اهانت به روح الله خمينی ، علی خامنه ای و برخی مسئولان در شعبه ۷۴ دادگاه تجديد نظر استان تهران به رياست قاضی ساعدی محاکمه شد.(ايسنا ۱۴/۱۱/۸۶ )

۶۳ ـ علی محمد غريبانی مدير مسئول هفته نامه توقيف شده « مبين » به اتهام تبليغ عليه نظام ، تضعيف و زير سوال بردن قوه قضائيه ، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان با شکايت سازمان قضايی نيروهای مسلح ، رئيس کل دادگستری تهران ، ستاد مشترک سپاه پاسداران و مدعی العموم در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران به رياست قاضی حسين حسينيان محاکمه شد.( ايسنا ۲۲/۱۱/۸۶ )

۶۴ ـ جليل مقدم مدير مسئول اسبق روزنامه « اسرار » به اتهام توهين با شکايت شهردار اسبق کرج در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی شهرابی فراهانی محاکمه شد. (ايسنا ۲۸/۱۱/۸۶ )

۶۵ ـ عبدالرسول وصال مدير مسئول روزنامه « آينده نو » به اتهام نشر مطالب خلاف واقع با شکايت سردار يعقوبی در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی شهرابی فراهانی محاکمه شد. (ايسنا ۲۸/۱۱/۸۶ )

مطبوعات: احکام صادر شده توسط دادگاه ها
۶۶ ـ غلامحسين واحدی پور تبريزی مدير مسئول مدير مسئول روزنامه های خبر و خبر ورزشی به اتهام افتراء، توهين و تبليغ عليه نظام با شکايت مدعی العموم و رئيس کل دادگستری استان تهران در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران به پرداخت ۷۰۰۰۰۰ تومان جزای نقدی محکوم شد. ( ايسنا ۸/۱۱/۸۶)

۶۷ ـ محمد خاکساری مدير مسئول نشريه « قلم معلم » به اتهام تبليغ عليه نظام در شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب تهران به يکسال حبس تعليقی محکوم شد.(امير کبير ۱۸/۱۱/۸۶)

۶۸ ـ ابوالفضل عابدينی نصر روزنامه نگار زندانی پس از ۱۰۰ روز بازداشت با قرار وثيقه ۵۰ ميليون تومانی از زندان کارون اهواز آزاد شد.( فعالان حقوق بشر ۲۹/۱۱/۸۶ )

اخبار مربوط به فعالين سياسی، فرهنگی و اجتماعی:
۶۹ ـ ۵۴ جوان بهايی که کار آموزش مهارتهای زندگی با مجوز شورای شهر شيراز در محله های فقير نشين را انجام می دادند، به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام در دادگاه انقلاب شيراز و با تائيد شعبه ۹ دادگاه تجديد نظر استان فارس هرکدام به ۴ سال زندان محکوم شدند. حکم سه نفر از محکومين تعزيری و ۵۱ نفر تعليقی می باشد. اين محکومين از حق داشتن وکيل محروم بوده اند. در طول سه ماه گذشته ۷ دختر دانش آموز بهايی از دبيرستان حضرت معصومه شيراز اخراج شدند. در پی اعتراض آنها پدر يک دانش آموز و خود وی به مدت دو هفته بازداشت شدند. آنها سپس با قرار وثيقه ۲۰ ميليون تومانی بطور موقت آزاد شدند.(ايران امروز۳/۱۱/۸۶)

۷۰ ـ بيش از ۲۲۰۰ نفر از داوطلبين نمايندگی مجلس شورای اسلامی معادل ۳۱ در صد کل کانديداها با اتهامات گوناگون توسط هيئت های اجرايی وزارت کشور رد صلاحيت شدند. اتهامات مطرح شده عبارتند از: اقدام عليه جمهوری اسلامی ، عدم اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ، عضويت و يا هواداری از گروههای تجزيه طلب و تروريستی ، وابستگی و ارتباط با سرويسهای اطلاعاتی بيگانه ، اهانت به مقدسات دينی و پيامبر اسلام و ائمه معصومين ، محکومين به اغتشاش در کشور، هواداری از فرق منحرف مذهبی، کلاهبرداری، خيانت، اختلاس ، سوء شهرت در محل سکونت، اعتياد ، قاچاق مواد مخدر ، مشکل مدرک تحصيلی ، محکوميت به حدود شرعی ، وابستگی به رژيم سابق و... ( ايسنا ۵/۱۱/۸۶)

۷۱ ـ محمد سيف زاده وکيل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر گفت : حسب اعلام سازمان حج و زيارت برای اعزام به مکه مراجعه کرده بودم که متوجه شدم ممنوع الخروج هستم. ( ايسنا ۷/۱۱/۸۶)

۷۲ ـ ۱۰ نفر از مامورين امنيتی لباس شخصی با يک لودر به منزل بهرامی از بهائيان شهرستان آباده يورش برده و ديوار منزل وی را تخريب نمودند. نامبرده را مورد ضرب و شتم قرار دادند.(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۲/۱۱/۸۶ )

۷۳ ـ خانم ديان اعلايی نماينده جامعه جهانی بهائيان در سازمان ملل اعلام کرد: چهار نفر در شيراز به جرم بهايی بودن در ماه نوامبر بازداشت شدند. سه نفر از آنها در دادگاه به حبس تعزيری و يک نفر به حبس تعليقی محکوم شدند. وی افزود طی سه سال گذسته فشار به بهائيان در ايران مجددا ابعاد گسترده ای يافته است. جوانان بهايی همچنان از ورود به دانشگاه محروم هستند، کودکان بهايی دوباره هنگام ثبت نام در مدارس با شکل روبرو می شوند. محل کسب و کار بهائيان از آنها ستانده می شود و آنها از محل کارشان اخراج می شوند.
(شهرگان ۲۰/۱۱/۸۶)

۷۴ ـ رامين فتاحی که به مدت ۴۵ روز در زندان اوين بازداشت شده بود، به علت تشديد بيماری کليوی درگذشت. وی برادر پيمان فتاحی مسئول جمعيت آل ياسين می باشد که مدتی پيش با قرار وثيقه ۳۰۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد.(دسترنج ۲۱/۱۱/۸۶)
محاکمه فعالين سياسی، فرهنگی و اجتماعی:
۷۵ ـ عماالدين باقی روزنامه نگار و رئيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان به اتهام فعاليت تبليغی عليه نظام، تشويش اذهان عمومی ، تشويش اذهان عمومی و فرستادن چهار نفر از نزديکان خود به کارگاه های آموزش حقوق بشر به دبی واقع در کشور امارات متحده عربی ، در شعبه ۴۴ دادگاه تجديد نظر استان تهران به رياست قاضی ساعدی محاکمه شد.( ايسنا ۳/۱۱/۸۶ )

۷۶ ـ فرزاد کمانگر ، علی حيدريان و فرهاد وکيلی از زندانيان سياسی زندان رجايی شهر پس از ۱۸ ماه بلاتکليفی در شعبه ۳۰ دادگاه انقلاب به رياست قاضی تيارامی بصورت غير علنی محاکمه شدند.
(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۰/۱۱/۸۶ )

احضار فعالين سياسی، فرهنگی و اجتماعی:
۷۷ ـ هوشنگ مظاهری مورخ و محقق به اتهام اقدام عليه امنيت کشور و نشراکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی جهت محاکمه به شعبه دوم دادگاه انقلاب اصفهان احضار شد.(ايسنا ۲/۱۱/۸۶)

۷۸ ـ سارا عزيززاده به اتهام همکاری با يکی از احزاب اپوزسيون جهت محاکمه به دادگاه شهرستان بوکان احضار شد. نامبرده مدتی پيش ، بازداشت و سپس با قرار وثيقه آزاد گرديد.( موکريان نيوز ۸/۱۱/۸۶)

۷۹ ـ دکتر داود هرميداس باوند سخنگوی جبهه ملی ايران به مدت ۳ ساعت در وزارت اطلاعات مورد بازجويی قرار گرفت.مقامات امنيتی پيش از اين با ضبط گذرنامه نامبرده اجازه خروج از کشور را به وی نداد.(ادوارنيوز۱۴/۱۱/۸۶)

۸۰ ـ سيد محمود باقری از معلمان بازداشت شده در اسفند ۸۵ به اتهام شرکت در اجتماع غير قانونی، تبانی و اقدام عليه امنيت ملی جهت محاکمه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران احضار شد.(ايسنا ۳۰/۱۱/۸۶)

بازداشت فعالين سياسی فرهنگی و اجتماعی:
۸۱ ـ مهرداد وزيری و چياکو قربه ای از اعضای کميته دفاع از محمود صالحی هنگام مراجعه به بيمارستان برای عيادت از محمود صالحی توسط مامورين امنيتی بازداشت شدند.(موکريان نيوز ۳/۱۱/۸۶ )

۸۲ ـ بختيار مرادی ، مظفر کاظمی ، نظير شاکری، عثمان ايوب پور و فرهاد ايوب پور از اهالی روستای « شيان » از توابع سنندج به اتهام تبليغ عليه نظام توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.( موکريان نيوز ۷/۱۱/۸۶ )

۸۳ ـ عبدالله فيضی از پيروان مکتب قرآن توسط ماموران امنيتی در سنندج بازداشت گرديد و منزل وی مورد تفتيش قرار گرفت.( موکريان نيوز ۱۷/۱۱/۸۶)

۸۴ ـ صديق بستانچی نماينده زارعين روستای « قم قلعه» از توابع مهاباد به اتهام فعاليت تبليغی عليه نظام توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. ( موکريان نيوز ۲۰/۱۱/۸۶ )

۸۵ ـ ماموستا ايوب گنجی ۳۰ ساله از علمای اهل سنت و امام جماعت مسجد قبا در شهرک بهاران سنندج توسط نيروهای امنيتی ربوده شده بود. اين نويسنده و پژوهشگر از فعالين ملی ـ مذهبی کردستان می باشد، که به رد صلاحيت کانديداهای مجلس و مرگ ابراهيم لطف اللهی دانشجويی ، که در بازداشتگاه اطلاعات سنندج بر اثر شکنجه به قتل رسيد ، اعتراض کرده بود ، پس از ۳ هفته از زندان آزاد شد. نامبرده براثر شکنجه حافظه اش را از دست داده، همسر و فرزند خود را نمی شناسد ، دچار هذيان گويی شده است. آثار شکنجه، ضرب و جرح و نيز جای تزريق آمپول بر روی بدن وی مشاهده شده است.(روز ۲۲/۱۱/۸۶)

۸۶ ـ علی محمودی ، اسد گولانی ، مختار احمدی ، شلير احمدی و يک نفر ديگر در شهرستان مريوان توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.(انجمن دفاع از حقوق زندانيان سياسی و حقوق بشر ۲۳/۱۱/۸۶)

۸۷ ـ حافظ سليم آزاد از شاگردان مولانا محمدعمر ملازهی توسط ماموران وزارت اطلاعات در شهرستان چابهار بازداشت و به زندان زاهدان منتقل گرديد.(گويا نيوز ۲۴/۱۱/۸۶)

۸۹ ـ احمد دانش پذير، فعال و تحليلگر مسائل سياسی توسط ماموران امنيتی بازداشت شد. منزل وی مورد تفتيش قرار گرفت، کتابها ، دست نوشته ها و کامپيوترش ضبط گرديد.(کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر ۲۸/۱۱/۸۶)

فعالين سياسی، فرهنگی و اجتماعی: احکام صادره شده توسط دادگاه ها
۹۰ ـ حميد آرغيش (رستمی) شاعر ، نويسنده ، روزنامه نگار آذربايجانی و از بازداشت شدگان تجمع ۲ اسفند ۸۵ ، روز جهانی زبان مادری در شعبه يک دادگاه انقلاب خوی به رياست قاضی نوروزی به يکسال حبس تعزيری ، دو سال تبعيد به بيجار و ۳ سال ممنوعيت نشر آثار محکوم شد.
(کميته دفاع از زندانيان سياسی اذربايجان ۲/۱۱/۸۶)

۹۱ ـ شهين محمدی به اتهام همکاری با يکی از احزاب اپوزسيون در دادگاه انقلاب سنندج به ۲ سال حبس تعليقی محکوم شد.( موکريان نيوز ۶/۱۱/۸۶)

۹۲ ـ شورش گلکار فعال فرهنگی در سنندج به اتهام عبور غير قانونی از مرز در دادگاه عمومی شهر مريوان به تحمل ۹۱ روز حبس محکوم گرديد. نامبرده سال گذشته به اتهام همکاری با يکی از احزاب اپوزسيون در دادگاه تجديد نظر استان به ۴ ماه زندان محکوم شده بود.(موکريان نيوز ۱۱/۱۱/۸۶)

۹۳ ـ مهدی عزيززاده، ناصر جهانگرد، محمود حاجی محمدی ، عليرضا مهران ، کامران نوحه خوان، ايرج محمدی، حبيب رضوی، يحيی نوروزی، عليرضا ابراهيم زاده، حسين مرادی و علی نوری از مجروحين تظاهرات مردمی خرداد ۸۵ در نقده به اتهام شرکت در تجمع غيرقانونی و اخلال در نظم عمومی در شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی جزايی نقده به رياست قاضی محمد نژاد هريک به پرداخت ۱۵۰ هزارتومان جزای نقدی بدل از حبس و شلاق محکوم شدند. تمامی اين افراد توسط گلوله های پليس در روز ۴ خردا مجروح شده بودند. حکم شلاق و زندان مهندس ابراهيم معينی، علی حاج محمدی و ولی آذريون از شرکت کنندگان در تظاهرات ۴ خرداد نقده بدستور دادگاه به مرحله اجرا در آمد. ولی آذريون برادر توحيد آذريون می باشدکه به همراه همت اسمرزاده، حسين فتحی پور و عسگر قاسمی بر اثر تيراندازی پليس در ۴ خردا ۸۵ در شهرستان نقده کشته شدند.
(کميته دفاع از زندانيان سياسی آذربايجان ۱۴/۱۱/۸۶)

۹۴ ـ حجت اسلام هادی قابل عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی در شعبه دوم دادگاه ويژه روحانيت قم و با تائيد شعبه دوم دادگاه ويژه روحانيت مرکز واقع در تهران به ۴۰ ماه حبس ، خلع لباس روحانيت و به پرداخت ۵۰۰۰۰۰ تومان جزای نقدی محکوم شد. اتهامات وی عبارتند از : اقدام عليه امنيت ملی ، تبليغ عليه نظام ، نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی ، توهين به رهبر ، توهين به رئيس قوه قضائيه ، توهين به دادستان عمومی و انقلاب تهران و ساير قضات و هتک حيثيت روحانيت . ( ايسنا ۱۴/۱۱/۸۶ )

۹۵ ـ حجت اسلام عبدالعزيز عظيمی قديم روحانی جوان آذربايجانی در شعبه دوم دادگاه ويژه روحانيت قم به رياست حسين بهرامی به يکسال حبس تعزيری محکوم شد.(کميته دفاع از زندانيان سياسی آذربايجان ۱۴/۱۱/۸۶)

۹۶ ـ افشين بزازقديم ، مرتضی شکری سرقينی، عوض حسن پور ، فرهاد حيدری ، رضا سلمانزاده و پرويز قانع از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی خرداد ۸۵ به اتهام اخلال در نظم ، آسايش ، آرامش و شرکت در تجمع غير قانونی در شعبه ۲ دادگاه تجديد نظر استان آذربايجان غربی به زندان و شلاق محکوم شدند. چهار نفر اول هرکدام به ۶ ماه حبس و ۷۰ ضربه شلاق تعزيری محکوم شدند. نفرات پنجم و ششم به ۶ ماه حبس و ۵۰ ضربه شلاق تعليقی محکوم شدند. ( ساوالان سسی ۱۶/۱۱/۸۶ )

۹۷ ـ خسرو درخشی، يوسف لطف حق ، مهدی افسری ، محمد علی جوادی ، جواد کنعانی ، حسن اسدی به اتهام عضويت در گروه مخالف جمهوری اسلامی ايران و طاهر مهدوی به اتهام فعاليت تبليغی عليه نظام در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبريز به يکسال حبس تعليقی محکوم شدند.( ساوالان سسی ۱۸/۱۱/۸۶ )

۹۸ ـ مسعود کردپور روزنامه نگار و فعال فرهنگی که بيش از ۲۰ سال سابقه تدريس در مراکز پيش دانشگاهی و دبيرستانهای بوکان را دارد، به علت شرکت در اعتصابات صنفی معلمان به اتهام تحريک معلمان برای نرفتن به کلاسهای درس ، مصاحبه مطبوعاتی با رسانه های داخلی و خارجی از طرف هيئتهای بدوی و تجديد نظر رسيدگی به تخلفات اداری به ۲ سال تبعيد به شهرستان تکاب محکوم شد.(دسترنج ۲۱/۱۱/۸۶ )

۹۹ ـ شير محمد رضايی ۵۸ ساله که برای ديدن فرزند خود و زيارت بصورت قانونی به عراق سفر کرده بود ، پس از بازگشت بازداشت ودر دادگاه انقلاب به رياست قاضی ناصريان به ۴ سال زندان محکوم و به بند ۳۵۰ زندان اوين منتقل گرديد. برادر وی بنام بهروز رضايی در سال ۱۳۶۰ اعدام شده است. همچنين شهلا فرزين فر ۵۰ ساله ، حميد بنازاده اميرخيزی ۶۰ ساله و اصغر بنازاده امير خيزی ۴۲ ساله از زندانيان سياسی دهه ۱۳۶۰ که برای ديدن فرزندان خود و زيارت بصورت قانونی به عراق سفر کرده بود ، پس از بازگشت بازداشت و در دادگاه انقلاب به رياست قاضی ناصريان به ترتيب يکسال ، دو سال و دو سال زندان محکوم و به بند ۳ زنان و بند ۳۵۰ زندان اوين منتقل شدند. سه عضو اين خانواده بنامهای علی بنازاده ، سکينه بنازاده و فهيمه صادقی در دهه ۶۰ اعدام شده اند.( فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران ۲۴/۱۱/۸۶ )

۱۰۰ ـ فريدون مهدی پور ۲۹ ساله به اتهام اقدام عليه امنيت کشور و همکاری با گروه تجزيه طلب در شعبات اول و سوم دادگاه انقلاب اروميه به رياست قاضی يحيوی و قاضی حسين زاده و با تائيد شعبه ۱۰ دادگاه تجديد نظر استان به ۳۹ ماه و يک روز حبس محکم شد. ۳ سال از اين مدت تعليقی و بقيه تعزيری می باشد. نامبرده بازداشت و به بند ۱۲ زندان اروميه منتقل گرديد. همچنين حجت ناصری ۲۶ ساله فعال حرکت ملی آذربايجان در دادگاه انقلاب به ۴ ماه حبس محکوم شد . وی هم اکنون در زندان اروميه در حال سپری کردن دوران محکوميت خود می باشد.( کميته دفاع از زندانيان سياسی آذربايجان ۲۶/۱۱/۸۶ )


اخبار مربوط به زندانيان سياسی:
۱۰۱ ـ قاضی موسوی رئيس شعبه يک معاونت امنيتی دادسرای انقلاب تهران برای پنج نفر از زندانيان سياسی آذربايجانی قرار وثيقه های سنگينی را صادر نمود. مبالغ قرارهای صادره به اين شرح است: سعيد متين پور ۵۰۰ ميليون تومان ، عليرضا متين پور ۱۲۰ ميليون تومان ، بهروز صفری ۱۲۰ ميليون تومان ، جليل غنی لو ۸۰ ميليون تومان و ليلا حيدری ۸۰ ميليون تومانی . ( امير کبير ۷/۱۱/۸۶ )

۱۰۲ ـ مهدی الهياری دانشجوی دانشگاه صنعتی شريف که در تاريخ ۱۷ آذر توسط مامورين امنيتی بازداشت شده، هنگام بازجويی مورد ضرب و شتم وحشيانه تيم بازجويی قرار گرفته ، بطوری که آثار آن در ملاقات با خانواده اش مشهود بوده است. ( کميته تلاش برای رهايی دانشجويان در بند ۸/۱۱/۸۶ )

۱۰۳ ـ بابک دادبخش زندانی سياسی که از زندان اوين به زندان رجايی شهر تبعيد شده با خواستهای بازگشت به زندان اوين ، برخورداری از حق ملاقات و تماس تلفن با خانواده مدت ۱۵ روز است که در اعتصاب غذا بسر می برد . وی بطور موقت بيهوش گرديد و به بيمارستان زندان منتقل شد.(فعالان حقوق بشر در ايران ۱۰/۱۱/۸۶)

۱۰۴ ـ انور حسين پناهی و ارسلان اوليايی به اتهام همکاری با احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی ۴ ماه پيش توسط ماموران امنيتی دستگير و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهرستان قروه منتقل شدند. دادگاه انقلاب برای آزادی هر کدام از آنها مبلغ ۸۰ ميليون تومان قرار وثيقه صادر کرده است.(روز ۱۷/۱۱/۸۶)

۱۰۵ ـ صالح کهندل که از اسفند ۸۵ در زندان بسر می برد، اعلام کرد: به مدت ۶ ماه در سلولهای انفرادی ۲۰۹ اوين بسر برده و سپس به بند ۳۰۵ منتقل شده و در دادگاه به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.(امير کبير۱۷/۱۱/۸۶)

۱۰۶ ـ بختيار رحيمی عضو کميته هماهنگی برای ايجاد تشکل کارگری که به اتهام ارتباط با گروههای غير قانونی و اقدام عليه امنيت ملی ۷ ماه پيش توسط ماموران امنيتی بازداشت گرديد، در تمامی مدت بازداشت در سلول انفرادی اداره اطلاعات سنندج و بند ۲۰۹ زندان اوين بسر برده است. او از حق دسترسی به وکيل محروم بوده و درمدت بازداشت تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار داشته است.
(کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر ۲۰/۱۱/۸۶)

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

۱۰۷ ـ آيت الله کاظمينی بروجردی پس از ۷۱ روز حبس در بند ۲۰۹ مجددا به بند عمومی روحانيت منتقل شدند. نامبرده بر اثر شکنجه های مختلف از جمله ( نگهداری ايشان برای مدتی در زير زمينی تنگ، تاريک و سرد) در طی ماههای اخير مستمرا بيهوش می شود. وی احتياج به معالجه در خارج از زندان دارد ، مقامات زندان از انتقال او به يک بيمارستان مجهز جلوگيری می کنند.( فعالان حقوق بشر در ايران ۲۵/۱۱/۸۶)

اخبار فعالان جنبش زنان:
۱۰۸ ـ آسيه امينی ، فاطمه گوارايی و سوسن طهماسب از فعالين جنبش زنان و از بازداشت شدگان تجمع ۱۳ اسفند ۸۵ به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت کشور ، اخلال در نظم عمومی و تمرد در مقابل پليس در شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و تبرئه شدند.(ايسنا ۱/۱۱/۸۶ )

۱۰۹ ـ ژيلا بنی يعقوب روزنامه نگار ، فعال جنبش زنان و از بازداشت شدگان تجمع ۲۲ خرداد و ۱۳ اسفند ۸۵ به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق تبليغ برضد نظام ، تبانی برای برگزاری تجمع غير قانونی و تمرد از فرمان پليس در شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد.(کانون زنان ايرانی ۳/۱۱/۸۶ )

۱۱۰ ـ روناک صفارزاده و هانا عبدی از فعالين جنبش زنان به بند عمومی زندان سنندج منتقل شدند و پرونده آنها هنوز به دادگاه ارجاع نشده است. روناک صفار زاده در ۱۸ مهر و هانا عبدی در ۱۴ آبان توسط مامورين امنيتی بازداشت شدند. آنها تاکنون موفق به ملاقات با محمد شريف وکيل خود نشده اند.( ايسنا ۵/۱۱/۸۶ )

۱۱۱ ـ سارا ايمانيان و سميه فريد از فعالان جنبش زنان و از بازداشت شدگان تجمع ۱۳ اسفند ۸۵ به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت کشور، اخلال در نظم عمومی و تمرد در مقابل دستور پليس در شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شدند.(ايسنا۹/۱۱/۸۶)

۱۱۲ـ مريم ميرزا و سارا لقمانيان از فعالان جنبش زنان و از بازداشت شدگان تجمع ۱۳ اسفند ۸۵ به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت کشور، اخلال در نظم عمومی و تمرد در مقابل دستور پليس در شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و تبرئه شدند.(کانون زنان ايرانی ۱۰/۱۱/۸۶)

۱۱۳ ـ راحله عسگری زاده ۲۶ ساله و نسيم خسروی ۲۷ ساله از اعضای کمپين يک ميليون امضاء در حال جمع آوری امضاء در پارک دانشجو به اتهام اقدام عليه امنيت ملی بازداشت و به زندان اوين تهران منتقل شدند.قاضی دادگاه برای هر يک از اين دو نفر مبلغ ۲۰ ميليون تومان وثيقه مقرر کرد.( تغيير برای برابرای ۲۶/۱۱/۸۶ )

۱۱۴ ـ ناهيد کشاورز فعال جنبش زنان و از اعضای کمپين يک ميليون امضاء به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق تبليغ عليه نظام بدون برخورداری از حق وکيل در دادياری ويژه امنيت دادگاه انقلاب مورد بازجويی قرار گرفت. (کانون زنان ايرانی ۲۴/۱۱/۸۶)

۱۱۵ ـ جلوه جواهری فعال جنبش زنان به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در شعبه بازپرسی ويژه امنيت دادسرای انقلاب تهران مورد بازجويی قرار گرفت. دادگاه انقلاب از پذيرفتن وکالت نامه خانم نسرين ستوده به عنوان وکيل نامبرده خودداری کرد. وی در در ۱۰ آذر بازداشت و در ۱۲ دی با قرار وثيقه از زندان آزاد شد. (ايسنا ۲۶/۱۱/۸۶ )

۱۱۶ ـ احترام شادفر ۶۲ ساله عضو مرکز فرهنگی زنان و از مادران عضو کمپين يک ميليون امضاء به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب تهران به ۶ ماه حبس تعليقی محکوم شد.(تغيير برای برابری ۳۰/۱۱/۸۶)

اخبار کارگری:
۱۱۷ ـ ابراهيم مددی عضو سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به اتهام توهين به ماموران دولت در حين انجام وظيفه با شکايت عباس محمدی مشاور رئيس سازمان کار و امور اجتماعی استان تهران در شعبه ۱۰۶۰ مجتمع قضايی بهشتی محاکمه شد. (دسترنج ۱/۱۱/۸۶ )

۱۱۸ ـ ملک علی کريمی از کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران در زمان شارژ کردن باطری در اثر حرکت ناگهانی يک دستگاه اتوبوس متوقف شده کشته شد. سطح چرب محل وقوع حادثه و عدم رعايت فاصله در زمان توقف اتوبوسها از جمله دلائل وقوع حادثه عنوان شده است. (دسترنج ۱/۱۱/۸۶)

۱۱۹ ـ ۲۵۰ کارگر کارخانه نساجی « رحيم زاده » اصفهان مدت ۲ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. اين کارگران ۶ ماه حقوق و مزايای سال گذشته را هم طلبکار می باشند. ( دسترنج ۳/۱۱/۸۶)

۱۲۰ ـ يک کارگر بنام کيماسی بدليل باز بودن ديگ خمير زنی کارخانه کاغذ سازی الموت قزوين به داخل ديگ افتاده و کشته شد. اين کارگر با قرار دادی يک ماهه در اين کارخانه مشغول کار بود . بدليل عدم رعايت امنيت محيط کار توسط کارفرما کارگران کشته می شوند.( دسترنج ۳/۱۱/۸۶)

۱۲۱ ـ کارگران تصفيه خانه آب طبس مدت ۴ ماه است که حقوق و مزايای خود را دريافت نکرده اند. همچنين ۱۸ کارگر بدليل اعتراض به عدم دريافت حقوق ، بدستور کارفرما از کار اخراج شدند.(دسترنج ۸/۱۱/۸۶)

۱۲۲ ـ کارگران کارخانه قند قهستان در استان خراسان جنوبی مدت ۵ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. واردات بی رويه شکر سبب توقف توليد شکر در کارخانه قند قهستان شده است.(دسترنج ۸/۱۱/۸۶)

۱۲۳ ـ ۳۰۰ کارگر شرکت لاستيک البرز مدت ۴ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند، اين کارگران برای اعتراض مدت يک هفته است که در اعتصاب ۲۴ ساعته بسر می برند.کارگران به منظور حفاظت از اموال و موجودی های شرکت بصورت ۲۴ ساعته به اعتصاب ادامه می دهند .(دسترنج ۸/۱۱/۸۶)

۱۲۴ ـ ۲۵۰ کارگر کارخانه « پادزانيک» قزوين مدت ۶ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند و در صورت اعتراض به عملکرد مديريت از کار اخراج می شوند.(دسترنج ۹/۱۱/۸۶)

۱۲۵ ـ عيد علی کريمی دبير اجرايی خانه کارگر استان قزوين اعلام کرد: با وجود ۳۰۰۰ واحد صنعتی در استان قزوين بيش از ۸۰ درصد از اين واحدها فاقد تشکل کارگری هستند. در بسياری از کارخانجات استان هيچگونه تشکل و انجمنی وجود ندارد. وی افزود : سال گذشته ۱۰۰ واحد توليدی در استان قزوين تعطيل شد. نامبره گفت: بر اساس آمار وزارت کار و امور اجتماعی بيش از ۸۰ درصد از تشکل کارگرانقرار دادی هستند که از بسياری از مزايای قانون کار محروم هستند.(ايسنا ۹/۱۱/۸۶)

۱۲۶ ـ ۴۵ کارگر مجتمع صنعتی سما کردستان از کار اخراج شدند، ۵۰ کارگر باقی مانده در کارخانه بدون انعقاد قرار داد کار خود را ادامه می دهند.(دسترنج ۱۰/۱۱/۸۶)

۱۲۷ ـ ۲۰۰ کارگر شرکت کشت و صنعت گوهر کوه خاشمدت ۶ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. بيش از ۵ سال است که دستمزد ماهيانه اين کارگران با تاخير چندين ماهه پرداخت می شود. همچنين بن کارگری از سال ۸۴ پرداخت نشده است. ليست بيمه برخی از کارگران نزديک به ۱۲ سال به سازمان تامين اجتماعی ارسال نشده و اين کارگران با وجود ۳۵ سال سابقه کار مستمر هنوز بازنشسته نشده اند.(دسترنج ۱۰/۱۱/۸۶)

۱۲۸ ـ بيش از ۶۱۸ کارگر معدن سنگرود مدت ۱۷ ماه حقوق معوقه خود را دريافت نکرده اند. اشتغال ۳۵۰۰ نفری به ۶۱۸ نفر رسيده و با تمهيدات مديريت جديد تا پايان سال جاری به ۳۶۰ تن خواهد رسيد.(دسترنج ۱۰/۱۱/۸۶)

۱۲۹ ـ مديريت کارخانه « روکش لاستيک » قزوين قرار دادهای کارگران را که تا پايان ۲۹/۱۲/۸۶ منعقد شده بود ، به تاريخ ۳۰/۱۰/۸۶ بازنويسی کرده است. کارگران می بايست با قرار داد يک ماهه کار خود را دنبال کنند و در صورت هر گونه اعتراض از کار اخراج خواهند شد. مديريت کارخانه با اين شيوه از پرداخت عيدی و پاداش يکساله کارگران شانه خالی می کند. (دسترنج ۱۰/۱۱/۸۶ )

۱۳۰ ـ ۳۶۰ کارگر کارخانه صنايع فلزی تهران مدت ۲ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند.همچنين ۳ ماه حقوق معوقه سال ۸۵ کارگران پرداخت نشده است. اين کارگران برای اعتراض هفته گذشته به اعتصابی ۴ روزه دست زدند. (دسترنج ۱۰/۱۱/۸۶)

۱۳۱ ـ حدود ۶۰ نفر از جانبازان و آزادگان قزوين در مقابل سازمان بنياد شهيد و ايثار گران دست به تجمع زدند. آنها گفتند با گذشت ۲ سال از تشکيل پرونده هنوز حقوقی دريافت نکرده ايم.رئيس امور ايثارگران قزوين گفت: جانبازان بالای ۲۵ درصد و آزادگان کارگران کارخانه هستند و تقاضای حقوق از کار افتادگی دارند.(امروز ۱۰/۱۱/۸۶)

۱۳۲ ـ ۵۶۰ کارگر کارخانه « الياف توليد کننده نخ نايلون » در کرج حقوق خود را دريافت نکرده اند. اين کارخانه زير نظر بنياد مستضعفان می باشد. مديريت کارخانه می خواهد زمين های اين کارخانه را به يک شرکت بزرگ خودرو سازی بفروشد. (دسترنج ۱۴/۱۱/۸۶ )

۱۳۳ ـ ۱۲۰۰ کارگر شاغل در معدن زغال سنگ طبس خراسان مدت دو ماه است که حقوق دريافت نکرده اند.
(دسترنج ۱۴/۱۱/۸۶ )

۱۳۴ ـ ۷۰ نفر از کارکنان سازمان همياری استان آذربايجان غربی با سوابق کاری بين ۵ تا ۱۵ سال از کار اخراج شدند. (موکريان نيوز ۱۳/۱۱/۸۶)

۱۳۵ ـ جهانشاه قنبری ، خسرو باقری و سيروس ميرزايی از کارگران شرکت نيشکر هفت تپه توسط اداره اطلاعات شوش بصورت موقت بازداشت و مورد بازجويی قرار گرفتند. مامورين اداره اطلاعات اين کارگران را تحت فشار و تهديد قرار داده اند و گفته اند چرا در اعتصابات و تظاهرات کارگری تابستان سال جاری شرکت داشته اند.
( فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران ۱۵/۱۱/۸۶ )

۱۳۶ ـ بهمن خرسند ۱۹ ساله کارگر شرکت سامان صنعت فلز بادرود در حال ريل سابی خط آهن تهران اصفهان توسط يک قطار سريع السير مسافری کشته شد.(کيهان ۲۰/۱۱/۸۶)

۱۳۷ ـ ۱۲۰ کارگر کارخانه درخشان يزد با ۱۹ الی ۲۷ سال سابقه کار ، مدت ۲۰ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. کارگران برای اعتراض در مقابل کارخانه دست به تجمع زدند، اين کارخانه زير نظر سازمان مسکن می باشد.( دسترنج ۲۱/۱۱/۸۶ )

۱۳۸ ـ ۷۰ کارگر کارخانه روکش چوبی قزوين مدت ۶ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. کارگران برای اعتراض نامه ای به استانداری ارسال کرده و در خانه کارگر قزوين دست به تجمع زدند.(دسترنج ۲۳/۱۱/۸۶)

۱۳۹ ـ جمعی از کارگران کارخانه نساجی «سراب بافت» در اعتراض به عدم دريافت حقوق در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. ۵۰۰ کارگر اين کارخانه مدت ۱۷ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند.(دسترنج ۲۳/۱۱/۸۶)

۱۴۰ ـ ۲۵۰ کارگر نساجی پاکريس سمنان با ۱۴ الی ۱۵ سال سابقه کار، مدت ۸ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. همچنين کارگران عيدی و پاداش سال گذشته و بن کارگری سه سال گذشته را طلب دارند. کارگران برای اعتراض يک هفته اعتصاب کردند. ( دسترنج ۲۴/۱۱/۸۶)

۱۴۱ ـ کارخانه گونی بافی «کمياک» قروه تعطيل شد و ۸۰۰ کارگر اين کارخانه از کار اخراج شدند.(دسترنج ۲۴/۱۱/۸۶)

۱۴۲ ـ عطا باباخانی عضو سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بدليل شرکت در تجمع مقابل ساختمان وزارت کار و امور اجتماعی در بازپرسی شعبه يک ويژه امنيت مورد بازجويی قرار گرفت.(دسترنج ۲۴/۱۱/۸۶)

۱۴۳ ـ کارخانه پروفيل چيپال در استان مرکزی تعطيل و ۹۰ کارگر از کار اخراج شدند، در حالی که نيمی از مطالبات کارگران پرداخت نشده است.( دسترنج ۲۴/۱۱/۸۶ )

۱۴۴ ـ کارگران کارخانه اروم دشت اروميه مدت ۹ ماه است که حقوق و مزايای خود را دريافت نکرده اند. اين کارگران برای اعتراض به خانه کارگر ، اداره کا ، استانداری و... مراجعه کرده اند، ولی تاکنون پاسخی به خواسته های آنها داده نشده است.( موکريان نيوز ۲۷/۱۱/۸۶ )

۱۴۵ ـ حدود ۴۰۰ کارگر کارخانه آزمايش در اعتراض به عدم بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل و نيز ابهام در آينده شغلی خود ، ماه گذشته دست به اعتصاب زده بودند. کارفرما ۴۰ نفر از کارگران را بعنوان عوامل خاطی و برای تنبيه ساير اعتصاب کنندگان از کار اخراج کرد.( دسترنج ۲۷/۱۱/۸۶)

۱۴۶ ـ ۴۰۰ کارگر شرکت پوشينه بافت قزوين مدت ۶ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. کارگران برای اعتراض از شهرک صنعتی قزوين تا اداره کل صنايع و معادن در مرکز استان اقدام به راهپيمايی کردند.( دسترنج ۲۸/۱۱/۸۶)

۱۴۷ ـ دهها کارگر شرکت پيمانکاری فرايند کاو طبس مدت ۴ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند. اين شرکت ساختمانی با راه آهن قرار داد دارد.( دسترنج ۲۹/۱۱/۸۶)

۱۴۸ ـ ۱۳۰ نفر از کارگران شهرداری سقز که بيشتر آنان را رفتگران تشکيل می دهند مدت ۴ ماه است که حقوق دريافت نکرده اند.( دسترنج ۲۹/۱۱/۸۶)

۱۴۹ ـ تمامی کارگران کارخانه کبريت سازی زنجان چوب از کار اخراج شدند. اين کارخانه تحت پوشش بانک صنعت و معدن قرار دارد.( دسترنج ۲۹/۱۱/۸۶)

۱۵۰ ـ بيش از ۶۰ کارگر کارخانه گونی بافی اروميه حقوق و مزايای دی و اسفند ۸۴ ، عيدی و پاداش سال ۸۴ و ۸۵ و سه ماه حقوق سال ۸۵ خود را دريافت نکرده اند.( دسترنج ۲۹/۱۱/۸۶)

۱۵۱ ـ صديق امجدی کارگر اخراجی نساجی کردستان و از کارگران بازداشت شده در مراسم روز جهانی کارگر در سنندج به اتهام برهم زدن نظم عمومی و شرکت در تجمع غير قانونی در دادگاه تجديد نظر به پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جريمه نقدی و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شده بود ، حکم صادره توسط شعبه دوم اجرای احکام دادگاه سنندج به مرحله اجرا در آمد. يازده کارگر ديگر به شلاق و پرداخت جريمه نقدی محکوم شده اند.
( دسترنج ۳۰/۱۱/۸۶ )

صدور حکم قطع اعضای بدن:
۱۵۲ ـ مهدی ۶۰ ساله به جرم دزدی در شعبه ۱۰۵۲ دادگاه الهيه تهران به قطع ۴ انگشت يک دست و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. ( ايران ۳۰/۱۱/۸۶ )

زندانيان سياسی محکوم به اعدام:
۱۵۳ ـ سعيد عوده صاکی ۳۵ ساله ، عبدالرسول علی مزرعه ۵۶ ساله پناهندگان سياسی تحت نظارت سازمان ملل که قرار بود به کشور نروژ منتقل شوند ولی در تاريخ ۱۶/۵/۲۰۰۶ توسط دولت سوريه به دولت ايران تحويل داده شدند و فاتح عبدالله المنصوری ۶۵ ساله پناهنده سياسی تبعه هلند که توسط دولت سوريه به دولت ايران تحويل داده شده در خطر اعدام قرار دارند.(سازمان حقوق بشر اهواز ۱۱/۱۱/۸۶)

۱۵۴ ـ يعقوب مهرنهاد دانشجوی دانشگاه زاهدان ، دبير کل « انجمن جوانان صدای عدالت» و سرپرست روزنامه « مردم سالاری » در استان سيستان و بلوچستان به علت برگزاری همايش سالانه « جوانان پرسشگر ، مسئولين پاسخگو » ۱۰ ماه پيش توسط ماموران امنيتی بازداشت شده بود. وی در زندان تحت تحت شديد ترين شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفته، در دادگاه محکوم به اعدام شد.(امير کبير ۲۲/۱۱/۸۶ )

محکومين به اعدام:
۱۵۵ ـ محمد ب به جرم قتل محمد ر در شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی قاسم حسينی کوه کمره ای محکوم به اعدام شد.(ايسنا ۱/۱۱/۸۶)

۱۵۶ ـ سياوش ۲۳ ساله به جرم قتل ابراهيم در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی محکوم به اعدام شد.(ايسنا ۲/۱۱/۸۶)

۱۵۷ ـ محمد ن ۳۷ ساله تبعه افغانستان به جرم قتل عبدالرحمان الف و صديق ن در شعبه اول دادگاه عمومی شاهين شهر و با تائيد ديوانعالی کشور محکوم به اعدام شد.(فارس ۴/۱۱/۸۶)

۱۵۸ ـ معصومه به جرم قتل علی ۶۷ ساله در شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی قاسم حسينی کوه کمره ای محکوم به اعدام شد.(ايران ۴/۱۱/۸۶ )

۱۵۹ ـ عليرضا جمشيدی سخنگوی قوه قضائيه گفت : ۳ نفر از کارمندان گمرک به اتهام فساد اداری و جرايم اقتصادی محکوم به اعدام شدندند.( ايسنا ۷/۱۱/۸۶ )

۱۶۰ ـ حسين ۳۱ ساله به جرم قتل صمد در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی محکوم به اعدام شد.(ايسنا ۸/۱۱/۸۶)

۱۶۱ ـ محمد کريم ۴۱ ساله به جرم قتل همسرش طيبه در شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی سيد قاسم حسينی کوه کمره ای محکوم به اعدام شد.(ايسنا ۸/۱۱/۸۶)

۱۶۲ ـ فيروز به جرم قتل علی ج در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی و با تائيد شعبه ۳۳ ديوانعالی کشور محکوم به اعدام شد.(ايسنا ۸/۱۱/۸۶)

۱۶۳ ـ محمد لطيف ۱۷ ساله به جرم قتل با تائيد ديوانعالی کشور محکوم به اعدام شد. شيرين عبادی اعلام کرد موکل من در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۵ سال سن داشته است. خانم عبادی با انتقاد از مسئول يونيسف در ايران گفت:آنها توانايی های زيادی دارند، کمک های زيادی به دولت ايران می کنند. اين کمک بر مبانی تعهدات بين المللی دولت ايران هم هست. دولت ايران به کنوانسيون بين المللی حقوق کودک پيوسته و متعهد اجرايش شده است و يونيسف ايران بايستی دولت ايران را مواخذه کند که چرا علی رغم تعهدات بين المللی اجازه می دهد که حکم اعدام برای افراد کمتر از ۱۸ سال صادر و اجرا شود.( دويچه وله ۸/۱۱/۸۶ )

۱۶۴ ـ رضا و محمد به جرم قتل حامد ۹ ساله و کريم ۱۰ ساله در شعبه دوم دادگاه کيفری استان فارس به رياست قاضی عيسی عرفان زاده و با تائيد شعبه ۳۳ ديوانعالی کشور محکوم به اعدام شدند.(ايران ۹/۱۱/۸۶ )

۱۶۵ ـ طيبه به جرم قتل الهه ۶ ساله در شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی سيد قاسم حسينی کوه کمره ای و با تائيد شعبه ۳۷ ديوانعالی کشور محکوم به اعدام شد.(ايسنا ۹/۱۱/۸۶)

۱۶۶ ـ مهدی ۲۹ ساله به جرم قتل خديجه در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی محکوم به اعدام شد.(ايسنا ۹/۱۱/۸۶)

۱۶۷ ـ ساعد به اتهام سرقت و حمل مواد مخدر در شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به رياست قاضی موسی آصف الحسينی محکوم به اعدام شد.( ايران ۱۱/۱۱/۸۶ )

۱۶۸ ـ سعيد ۲۸ ساله به جرم قتل ملک الدين و رحمان در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی به دو بار اعدام محکوم شد. ( اعتماد ۱۷/۱۱/۸۶)

۱۶۹ ـ بهنام زارع به جرم قتل مهرداد در شعبه ۵ دادگاه کيفری استان فارس و با تائيد شعبه ۳۳ ديوانعالی کشور محکوم به اعدام گرديد. با موافقت رئيس قوه قضائيه پرونده به شعبه اجرای احکام زندان عادل آباد شيراز فرستاده شد، نامبرده در زمان وقوع جرم ۱۶ ساله بوده است.( اعتماد ۱۷/۱۱/۸۶ )

۱۷۰ ـ جعفر ۲۲ ساله به جرم قتل مرتضی در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی و با تائيد شعيه ۳۳ ديوانعالی کشور محکوم به اعدام شد. ( ايسنا۲۳/۱۱/۸۶)

۱۷۱ ـ حسين علی به جرم قتل عزيز در شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی سيد قاسم حسينی کوه کمره ای و با تائيد شعبه ۳۳ ديوانعالی کشور محکوم به اعدام شد.( ايسنا ۲۳/۱۱/۸۶ )

۱۷۲ ـ محمد ۲۵ ساله به جرم قتل امير ۲۳ ساله در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی محکوم به اعدام شد. ( ايسنا۲۳/۱۱/۸۶)

۱۷۳ ـ علی اصغر ۴۰ ساله به جرم قتل داريوش در شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی سيد قاسم حسينی کوه کمره ای و با تائيد شعبه ۳۹ ديوانعالی کشور محکوم به اعدام شد.( ايسنا ۲۴/۱۱/۸۶ )

۱۷۴ ـ محمد رضا حدادی به اتهام مشارکت در قتل محمد باقر در دادگاه کيفری شيراز و با تائيد شعبه ۴۲ ديوانعالی کشور و شعبه سوم تشخيص ديوانعالی کشور محکوم به اعدام شد. نامبرده از مهر ۸۲ در زندان بسر می برد و زمان وقوع جرم ۱۵ ساله بوده است. (اعتماد ملی ۲۷/۱۱/۸۶ )

۱۷۵ ـ شهناز و دخترش زهرا ۱۸ ساله به جرم قتل اسماعيل ۴۰ ساله در شعبه ۱۷ دادگاه کيفری استان اصفهان به رياست قاضی هاشم رضايی محکوم به اعدام شدند. ( ايران ۲۷/۱۱/۸۶ )

۱۷۶ ـ مجتبی ۳۷ ساله به جرم قتل فرهاد ۲۸ ساله در شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران و با تائيد شعبه اول ديوانعالی کشور محکوم به اعدام شد.( ايران ۲۸/۱۱/۸۶ )

۱۷۷ ـ خال محمد تبعه افغانستان به جرم قتل فلور ۵۴ ساله در در شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران محکوم به اعدام شد.( اعتماد ۲۸/۱۱/۸۶ )

۱۷۸ ـ حميد ۳۴ ساله به جرم قتل برادرش محمد جواد در شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی سيد قاسم حسينی کوه کمره ای محکوم به اعدام شد.( ايسنا ۲۸/۱۱/۸۶ )

۱۷۹ ـ سعيد ۲۲ ساله به جرم قتل مجتبی در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی محکوم به اعدام شد. ( ايسنا ۲۸/۱۱/۸۶)

۱۸۰ ـ محمدرضا ريگی و عبدالمجيد ريگی به جرم قتل ستوان سوم محسن ندافان و غفار صدر محمدی و قاچاق مواد مخدر به اتهام محاربه و افساد فی الارض در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران هر کدام به دو بار اعدام محکوم شدند.( ايران ۲۹/۱۱/۸۶)

۱۸۱ ـ دو پسر عمو به جرم تجاوز به عنف در شعبه ۷۷ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی اکبر ساعی و با تائيد شعبه ۳۳ ديوانعالی کشور محکوم به اعدام شدند.(ايران ۳۰/۱۱/۸۶)

۱۸۲ ـ شاهين ۱۹ ساله به جرم قتل علی در شعبه ۷۱ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی نورالله عزيز محمدی محکوم به اعدام شد. ( ايسنا ۳۰/۱۱/۸۶)

صدور حکم سنگسار:
۱۸۳ ـ عبدالله فريور مقدم ۴۹ ساله به اتهام رابطه جنسی نامشروع در شعبه ۲ دادگاه کيفری ساری و با تائيد ديوانعالی کشور محکوم به سنگسارشد. خواهر اين زندانی گفت: دايره اجرای احکام شهرستان ساری ، هفته گذشته به آنها اعلام کرده که « منتظر رسيدن حکم کتبی سنگسار هستند و به محض دريافت برگه ، اين حکم را اجرا خواهند کرد.( راديو فردا ۱۲/۱۱/۸۶)

۱۸۴ ـ زهره کبيری ۲۷ ساله و آذر کبيری ۲۵ ساله به اتهام رابطه نامشروع در شعبه ۸۰ دادگاه کيفری کرج و با تائيد شعبه ۲۷ ديوانعالی کشور محکوم به سنگسار شدند. اين دو خواهر هر کدام دارای يک کودک می باشند و ساکن محله خادم آباد در حاشيه شهريار می باشند. آنها به همين اتهام در ۲۶ اسفند ۸۵ هر کدام به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده بودندو حکم صادره در مورد آنها به مرحله اجرا در آمد. جبار صولتی وکيل مدافع اين دو خواهر با دريافت گواهی از سوی معاون اول دادستان بطور موقت مانع از اجرای حکم سنگسار آنان می شود . زهره و آذر کبيری در زندان رجايی شهر بسر می برند.(اعتماد ۱۵/۱۱/۸۶)

زندانيان سياسی که اعدام شدند:
۱۸۵ ـ زامل باوی ۲۹ ساله متاهل دارای يک فرزند به اتهام نگهداری شيئی بصورت بمب خانگی ، خنثی و بدون مواد منفجره به حکم قوه قضائيه در زندان اهواز به دار آويخته شد. چهار برادر وی در زندان بسر می برند. لازم به ياد آوری است که در تاريخ ۹ دی ماه سال جاری چهار زندانی سياسی با اين مشخصات در زندان اهواز اعدام شدند.احمد مرمزی ۳۵ ساله ساکن ماهشهر متاهل دارای ۲ فرزند، عبدالحسين حريبی ۳۴ ساله ساکن سربندر متاهل دارای ۴ فرزند، حسين عساکره ۳۳ ساله ساکن ماهشهر متاهل دارای ۲ فرزند و عبدالرضا سنواتی ۳۴ ساله ساکن اهواز متاهل دارای يک فرزند. (سازمان حقوق بشر اهواز ۱۱/۱۱/۸۶)

احکام اجرا شده اعدام توسط دادگاهها:
۱۸۶ ـ حامد پروان ۲۶ ساله به جرم قتل فريدون موسوی و ليلا موسوی به حکم شعبه ۸ دادگاه تجديد نظر استان لرستان و با تائيد شعبه ۲۰ ديوانعالی کشور در ميدان مادر خرم آباد در ملاء عام به دار آويخته شد. ذبيح الله فدائيان رئيس کل دادگستری لرستان گفت، از ابتدای سال جاری تاکنون ۷ مورد قتل عمد در لرستان صورت گرفته که هر ۷ مورد قاتلين اعدام شده اند.(فارس ۲/۱۱/۸۶ )

۱۸۷ ـ رضا شريفی ۲۱ ساله به جرم تجاوز به ۱۷ کودک پسر ۷ تا ۱۱ ساله به حکم دادگاه کيفری استان اصفهان و با تائيد شعبه ۲۷ ديوانعالی کشور و شعبه ۱۵ تشخيص ديوانعالی کشور در اردوگاه اسد آباد مبارکه اصفهان تيرباران شد.( جمهوری اسلامی ۷/۱۱/۸۶)

۱۸۸ ـ عليرضا جمشيدی سخنگوی قوه قضائيه اعلام کرد : يک نفر به جرم ارتشاء و اخلال در نظم اقتصادی اعدام گرديد. ( ايسنا ۷/۱۱/۸۶ )

۱۸۹ ـ يزدان کريمی و ابوطالب محمدی ۳۱ به جرم تجاوز به عنف ، سرقت و قتل ۹ زن به حکم شعبه ۲۵ دادگاه کيفری اراک به رياست قاضی محمدی و با تائيد شعبه ۲۶ ديوانعالی کشور در ميدان سرداران اراک در ملاء عام به دار آويخته شدند. ( ايران ۹/۱۱/۸۶ )

۱۹۰ ـ فراز ۲۴ ساله به جرم قتل آنديا ۱۶ ساله به حکم شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران و با تائيد شعبه ۲۷ ديوانعالی کشور در زندان اوين تهران به دار آويخته شد.(ايسنا ۱۰/۱۱/۸۶ )

۱۹۱ ـ محمد به جرم قتل فيروز به حکم شعبه ۱۱۵۷ دادگاه کيفری استان تهران و با تائيد شعبه ۲۷ ديوانعالی کشور در زندان اوين تهران به دار آويخته شد.(ايسنا ۱۰/۱۱/۸۶ )

۱۹۲ ـ محسن ۳۲ ساله به جرم قتل علی ۲۵ ساله به حکم دادگاه کيفری استان تهران و با تائيد شعبه ۳۱ ديوانعالی کشور در زندان اوين تهران به دار آويخته شد.(ايسنا ۱۰/۱۱/۸۶ )

۱۹۳ ـ رمضان به جرم قتل ليلا ۲۵ ساله همسر برادرش به حکم شعبه ۷۴ دادگاه کيفری استان تهران و با تائيد ديوانعالی کشور در زندان اوين تهران به دار آويخته شد.(ايسنا ۱۰/۱۱/۸۶ )

۱۹۴ ـ محمد ۳۷ ساله به جرم قتل حسن ۳۸ ساله به حکم شعبه ۱۰۶۳ دادگاه کيفری استان تهران و با تائيد ديوانعالی کشور در زندان اوين تهران به دار آويخته شد.(ايسنا ۱۰/۱۱/۸۶ )

۱۹۵ ـ عبدالزهرا ۳۱ ساله به جرم قتل چهار پسر بچه بنامهای احمد ۱۳ ساله ، آرش ۱۲ ساله ، ميلاد ۱۲ ساله و آرش ۱۵ ساله به حکم دادگاه کيفری استان تهران و با تائيد ديوانعالی کشور با حضور اوليای دم و مقامات قضايی در يزد به دار آويخته شد. ( اعتماد ۲۱/۱۱/۸۶ )

۱۹۶ ـ يک مرد به جرم قتل به حکم شعبه ۱۳۳ دادگاه عمومی مشهد و با تائيد شعبه ۱۶ ديوانعالی کشور در زندان مشهد به دار آويخته شد.( ايسنا ۲۸/۱۱/۸۶ )

۱۹۷ ـ يک مرد به جرم زنای عنف به حکم شعبه پنجم دادگاه کيفری استان خراسان رضوی و با تائيد شعبه ۳۲ ديوانعالی کشور در زندان مشهد به دار آويخته شد.( ايسنا ۲۸/۱۱/۸۶ )

۱۹۸ ـ ايرج ۲۴ ساله به جرم قتل احمد زمانيان ۲۴ ساله به حکم شعبه ۱۷ دادگاه کيفری استان اصفهان و با تائيد ديوانعالی کشور در زندان اصفهان به دار آويخته شد.( ايران ۳۰/۱۱/۸۶ )

۱۹۹ ـ اميد ۳۰ ساله به جرم قتل رضا شکيبا به حکم شعبه ۱۷ دادگاه کيفری استان اصفهان و با تائيد ديوانعالی کشور در زندان اصفهان به دار آويخته شد.( ايران ۳۰/۱۱/۸۶ )

اخبار مربوط به سرکوب عمومی:
۲۰۰ ـ يک جوان ۲۲ ساله ترکمن در حين ماهيگيری بر اثر شليک سه گلوله توسط ماموران حراست دريا بشدت مجروح و به بيمارستان منتقل گرديد.(روز ۲۱/۱۱/۸۶)

۲۰۱ ـ سرتيپ احمد گراوند فرمانده نيروی انتظامی استان کرمانشاه اعلام کرد: در رابطه با درگيری مسلحانه ۱۳ شهريور سال جاری ، نيروهای امنيتی ۲ نفر ضد انقلاب را بازداشت و يک نفر را کشتند.(ايسنا ۵/۱۱/۸۶)

اخبار اجتماعی :
۲۰۲ ـ عليرضا علی احمدی سرپرست وزارت آموزش و پرورش خواستار جدا سازی کتابهای آموزشی دختران و پسران در مدراس ايران شد. نامبرده معتقد است: « کتابهای درسی بايد متناسب با نيازها و ويژگی های دانش آموزان آينده زندگی فردی ، خانوادگی و اجتماعی آنها ، نيازهای روحی ، روانی و عقلانی آنها تنظيم شود». وی با رد الگو برداری از نظام آموزشی غرب گفته است:« آموزش و پرورش ما نبايد منفعل باشد و بايد با توجه به مبانی ارزشی و اعتقادی کتابهای درسی را تنظيم کند».
(خبرگزاری کتاب ايبنا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی ۴/۱۱/۸۶ )

۲۰۳ ـ عبدالحسين جوادی مدير کل دفتر کودکان و نوجوانان بهزيستی گفت: سوء تغذيه علت مرگ و مير ۵۰ در صد کودکان در کشور است. وی افزود نسبت مرگ و مير کودکان زير پنج سال در ايران ۴۰ در هزار است، در حالی که اين رقم در کشورهای توسعه يافته ۶ تا ۸ در هزار است.(ايسنا ۵/۱۱/۸۶)

۲۰۴ ـ مريم بای رئيس پليس بانوان استان گلستان اعلام کرد: در راستای طرح ارتقاء امنيت اجتماعی به ۷۰۴ نفر از افراد بدحجاب ، توسط ماموران پليس زن تذکر ارشادی داده شد و ۴۱ زن دستگير شدند، که از اين تعداد ۷ متهم زن ، با تشکيل پرونده تحويل مقامات قضايی شدند و ۲۲ نفر به مرکز مشاوره نيروی انتظامی در استان گلستان معرفی شدند. (فارس ۸/۱۱/۸۶ )

۲۰۵ ـ رضا فيض آبادی رئيس زندان شهرستان کاشمر اعلام کرد : زندان کاشمر برای استفاده ۱۰۰ نفر ساخته شده است ، اما در حال حاضر جمعيت موجود زندان ۶ برابر بيش از حد استاندارد است. وی افزود : طبق استاندارهای موجود بايد برای هر يک نفر ۱۰ متر مربع فضا موجود باشد. او اعلام کرد: در کاشمر برای هر زندانی ۵/۳ متر مربع فضا وجود دارد.(ايسنا ۱۹/۱۱/۸۶)

"فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امريکای شمالی"

ihrnena@gmail.com ۳۰/۱۱/۱۳۸۶ برابر با ۱۹/۰۲ /۲۰۰۸

انجمن فعالان حقوق بشر در ايران ـ کانادا: FaalanHRC@yahoo.ca
siterahaei@yahoo.com:انجمن مدافعين حقوق بشرو دمکراسی در ايران – فرانسه
اتحاديه برای دمکراسی در ايران ـ ايتاليا: updi@libero.it
اتحاد برای دفاع ازحقوق بشر در ايران – واشنگتن – آمريکا: adhri۱@yahoo.com
info@bashariyat.de کانون دفاع از حقوق بشر در ايران – آلمان
shafaei@azadegy.de شبکه فعالان حقوق بشر ايرانی در آلمان:
HRIRNL@gmail.com: کانون دفاع ازدمکراسی در ايران– هلند
info@komitedefa.org : کميته دفاع از حقوق بشر در ايران – سوئد
defendhriran_ca@yahoo.com:کميته دفاع از حقوق بشر در ايران – کاليفرنيا – آمريکا
komitenoran@yahoo.noکميته نوران(کميته دفاع از حقوق بشر در ايران – نروژ):
yebarak@yahoo.ca : سازمان ايرانيان غرب کانادا – ونکور – کانادا
kupg_iran@yahoo.de: کميته دفاع از زندانيان سياسی ايران- برلين
mnrecht@hotmail.comفعالين ايرانی حقوق بشر- سوئيس:
فعالان دفاع از حقوق بشر: Irantestimonyinfo@irantestimony.com

Copyright: gooya.com 2016