دوشنبه 23 اردیبهشت 1387

عبدالفتاح سلطاتی: رعايت حقوق متهمين شاخه ای از مبانی حقوق بشر است، تغيير برای برابری

تغيير برای برابری، ايدا سعادت : کارگاه حقوق متهمين صبح روز پنج شنبه نوزدهم اردی بهشت در محل دفتر کانون مدافعان برای اعضای کمپين يک ميليون امضا برگزار شد عبد الفتاح سلطانی از وکلای عضو کانون مدافعان حقوق بشر و همچنين خانم پراکن درخصوص حقوقی که قانون و قانونگذار برای متهمين قائل شده است توضيحاتی ارائه دادند. عبدلفتاح سلطانی دراين باره گفت: " اين خطر هميشه وجود دارد به دليل خطای قاضی چه عمدی يا چه غير عمدی بيگناهی محکوم شود ويا گنهکاری بيش از آن که قانون گفته است مجازات شود بنا بر اين رعايت حقوق متهمين يعنی مجموعه مقرراتی که ماموران و قضات در چارچوب آن حرکت می کنند تا امکان تخلفات عمدی وسهوی احتمالی در مجازات متهمان به حد اقل برسد.. "

وی سخنانش را با برشمردن تفاوت های حقوقی متهمين و مجرمين در مقابل قانون و حقوقی که قانون برای آنان تعيين کرده است از جمله حق سکوت، حق داشتن وکيل، حق ملاقات با خانواده و... ادامه داد و با اشاره به اين که رعايت حقوق متهمين شاخه ای از مبانی حقوق بشر محسوب می شود، به قانون آيين دادرسی کيفری و قانون اساسی به عنوان منابع داخلی و همچنين اعلاميه جهانی حقوق بشر و ميثاقين بين المللی حقوق مدنی سياسی و حقوق اقتصادی اجتماعی به عنوان منابع بين المللی مقررات قانونی که برای متهمين در نظر گرفته شده است اشاره کرد و گفت در تدوين قوانين هدف اوليه کنترل قدرت است چرا که هميشه اين بيم وجود داشته است که مبادا قدرت متمرکز در دست قضات موجب تضييع حقوق انسان ها شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

لازم به ذکر است کارگاه حقوق متهمين درادامه کارگاه حقوق زن برای اعضای کمپين برگزار شد. کانون مدافعان حقوق بشر اعلام کرده است در صورت تمايل و اعلام آمادگی داوطلبان جديد برای شرکت در اين کارگاه مجددا اقدام به برگزاری اين کارگاه خواهد کرد.

Copyright: gooya.com 2016