دوشنبه 17 تیر 1387

دستور وزارت ارشاد برای پوشش ندادن اخبار انجمن صنفی روزنامه‌نگاران

محمد پرويزی، مدير کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال نامه‌ محرمانه‌ای به روزنامه‌ها آنها را از پوشش اخبار مرتبط با انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران منع کرده است.

در اين نامه محرمانه که روز يک‌شنبه شانزدهم تيرماه ۱۳۸۷ برای روزنامه‌ها ارسال شده است، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران به استناد رأی ديوان عدالت اداری غير قانونی خوانده شده است و به همين دليل روزنامه‌ها و رسانه‌ها از پوشش اخبار فراگيرترين نهاد صنفی روزنامه‌نگاران ايران منع شده‌اند. اين دستور در حالی صادر شده است که رأی ديوان عدالت اداری در دعوای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران و وزارت کار و امور اجتماعی، رأی به غير قانونی بودن انجمن نبوده است. در رأی ديوان عدالت اداری تأييد انتخابات انجمن منوط به تغيير اساسنامه شده۸ است که البته درخواست انجمن برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور اصلاح اساسنامه تا کنون از سوی وزارت کار و امور اجتماعی بی پاسخ مانده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين دستور غير قانونی وزارت ارشاد در حالی برای مطبوعات ارسال شده است که در روزهای گذشته خبرگزاری فارس در يک اقدام از پيش طراحی شده با انجام مصاحبه‌های جهت دار با اشخاصی که در يک جريان سياسی خاص قرار دارند، در جهت پيشبرد پروژه انحلال انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران تلاش می‌کند.

حسين شريعتمداری مدير مسؤول روزنامه کيهان، محمد مهاجری نويسنده سابق کيهان و همکار روزنامه همشهری در دوران مسؤوليت حسين انتظامی که به دلايلی از اين روزنامه اخراج شد، امير محبييان عضو شورای سردبيری روزنامه رسالت و از نويسندگاه جريان راست و مهدی فضايلی مدير عامل سابق خبرگزاری فارس از جمله افرادی هستند که در روزهای گذشته در گفت و گوهای خود با خبرگزاری فارس که در طول سال‌های گذشته و از آغاز تأسيس تا کنون به عنوان رسانه‌ای نزديک به نهادهای امنيتی و قضايی شناخته می‌شده است، خواهان انحلال تنها نهاد صنفی روزنامه‌نگاران ايران شده‌اند.

اين واکنش وزارت ارشاد در حالی صورت گرفته است که روزنامه‌نگاران ايرانی که استقلال نهاد صنفی خود را در خطر ديده و معتقدند، برخی نهادهای قدرت در صددند تا با طرح بهانه‌های واهی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را منحل کنند، در تلاشند تا با انجام حرکت‌های هماهنگ و با شرکت فعال اعضای فراگير ترين نهاد صنفی روزنامه‌نگاران ايران از کيان تنها نهاد صنفی خود دفاع کنند.

مخالفان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران که بيشتر از جريان اصولگرا هستند در انتخابات دوره‌های گذشته هربار که از ميزان آرای بسيار پايين خود مطلع می‌شدند در صدد تشکيک در برگزاری انتخابات انجمن بر می‌آمدند که همواره با شکست مواجه می‌شدند، از همين رو بوده که وزير کار و امور اجتماعی در جريان مذاکره با نمايندگان انجمن صنفی از آنها می‌خواهد تا حداقل يکی از جريان اصولگرا را در هیأت مديره انجمن وارد کنند. اين موضوع با توجه به روند غير صحيح آن مورد پذيرش اعضا نبوده بنابراين آنان از مخالفان خود خواسته‌اند تا با شرکت در انتخابات و از راه صحيح کانديدای خود را وارد هیأت مديره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران کنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دستور وزارت ارشاد برای پوشش ندادن اخبار انجمن صنفی روزنامه‌نگاران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016