چهارشنبه 6 شهریور 1387

فرمانده کل سپاه: احتمال‌ تشکيل‌ يک‌ فرماندهی‌ به‌ منظور تقويت‌ فعاليت‌ بخش‌ موشکی، ايسنا

در طرح‌ تعالی‌ و تحول‌ سپاه، اهميت‌ خاصی‌ به‌ مساله‌ معنويت‌ داده‌ شده‌ است. طرحی‌ که‌ سرلشکر جعفری‌ فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ابعاد مختلف‌ آن‌ را توضيح‌ داده‌ و تاکيد می‌کند که مساله‌ اصلی‌ سپاه‌ ارتقای‌ سطح‌ ايمان‌ و معنويت‌ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از سپاه‌نيوز برای‌ آشناشدن‌ بهتر با ابعاد مختلف‌ اين‌ طرح‌ و برنامه‌های‌ کنونی‌ و آينده‌ سپاه‌ اين‌ گزيده‌گويی‌ می‌تواند راهگشا باشد.

«نبايد بگذاريد در درون‌ سپاه‌ عناصر اصلی‌ پيروزی‌ و موفقيت‌ تضعيف‌ شود. روحيه‌ تعبد، روحيه دينداری، خلوص‌ در نيت، عمل‌ را مخلصانه‌ برای‌ خدا انجام‌ دادن، نبايد تضعيف‌ شود.»

فرماندهی‌ معظم‌ کل‌ قوا با بيان‌ اين‌ مطلب‌ در همايش‌ فرماندهان‌ در زنجان‌ در شهريور سال‌ ‌‌٨٣ در واقع‌ خطمشی‌ کلی‌ حاکم‌ بر فعاليت‌های‌ اصلی‌ سپاه‌ را تبيين‌ کردند.

«تعبد»، «دينداری» و خداوند را ناظر بر اعمال‌ خود دانستن‌ و دل‌ در گرو حق‌ و پرتو ايمان‌ داشتن‌ و برای‌ خدا و درجهت‌ او حرکت‌ کردن، راهبرد اصلی‌ سپاه‌ بوده‌ و خواهد بود. از اين‌ نظر می‌توان‌ گفت‌ «طرح‌ تعالی‌ و تحول‌ سپاه» در واقع‌ اجرای‌ منويات‌ فرماندهی‌ معظم‌ کل‌ قوا و زمينه‌ای‌ برای‌ نوکردن‌ و زدودن‌ کهنگی‌ از سپاه‌ است. از اين‌ جهت‌ است‌ که‌ سرلشکر پاسدار جعفری، فرماندهی‌ کل‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی، تاکيد می‌کند که: «طرح‌ تعالی‌ و توسعه‌ سپاه‌ بدنبال‌ پاسخ‌ به‌ اين‌ سو‌ال‌ اساسی‌ است‌ و اقدامات‌ خود را در دو بخش‌ «تحول» و «تعالی» متمرکز کرده‌ و ضروريست‌ کليه‌ فرماندهان‌ و مديران‌ در سطوح‌ مختلف‌ سپاه‌ بدانند که‌ اقدامات‌ تحولی‌ (مانند تغييرات‌ ساختاری‌ و يا بازنگری‌ در نظامات‌ و آيين‌ نامه‌ها و...) از بالا به‌ پايين‌ و البته‌ با مشارکت‌ فعال‌ رده‌های‌ پايين، اعمال‌ می‌شود. لکن‌ اقدامات‌ تعالی‌بخش‌ (مانند مسائل‌ رفتاری، معنوی‌ و اخلاقی) به صورت‌ گسترده‌ و همزمان‌ در کليه‌ سطوح‌ سازمانی‌ و عمدتاً‌ از پايين‌ به‌ بالا صورت‌ خواهد گرفت.

وی اقدامات‌ تعالی‌بخش‌ را به‌ مثابه‌ جهاداکبر دانسته‌ و می‌گويد: اقدامات‌ تعالی‌بخش‌ در سپاه‌ عمدتاً‌ در راستای‌ تحقق‌ ارزش‌های‌ دينی‌ و انقلابی‌ بوده‌ و پياده‌سازی‌ آن‌ در رفتار و فرهنگ‌ سازمانی‌ سپاه، امری‌ بسيار اساسی‌ و زيربنايی‌ است‌ که‌ هيچ‌ مانعی‌ نمی‌شناسد و بايد دانست‌ که‌ احیأ ارزش‌ها و رواج‌ آن‌ در سپاه، جز با عزمی‌ راسخ‌ برای‌ جهاد اکبر در سپاه‌ با توکل‌ برخدای‌ متعال‌ و صرفاً‌ برای‌ رضای‌ او، حاصل‌ نمی‌گردد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين‌ خصيصه‌ ذاتی، سپاه‌ را از تمام‌ نيروهای‌ نظامی‌ دنيا متفاوت‌ ساخته‌ و هويت‌ ديگری‌ بدان‌ داده‌ است. هويتی‌ که‌ تنها در يک‌ جهان‌بينی‌ الهی‌ قابل‌ دستيابی‌ و جستجو است. نظر به‌ همين‌ اهميت‌ ويژه‌ است‌ که‌ سرلشکر جعفری‌ می‌گويد: با توجه‌ به‌ اهميت‌ و اولويت‌ مساله‌ ارتقأ معنويت، اين‌ امر بايد به‌ عنوان‌ دغدغه‌ اصلی‌ همه‌ مسوولان‌ و فرماندهان‌ در همه‌ سطوح‌ تبديل‌ شود و هرچه‌ موانع‌ سازمانی‌ بر سر راه‌ تحقق‌ آن‌ وجود دارد بايد برداشته‌ شده‌ و محور سازمانی‌ و برنامه‌ريزی‌ سپاه‌ قرار گيرد.

انسان‌ در سپاه‌ محور است‌ نه‌ تغييرات‌

فلسفه‌ وجودی‌ سپاه‌ و ماموريت‌ آن، که‌ دفاع‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ و دستاوردهای‌ آن‌ است‌ اقتضا می‌کند که‌ سپاه‌ از يک‌ سازمان‌ «تجهيزات‌ محور»، به‌ يک‌ سازمان‌ «انسان‌ محور» تبديل‌ شود. لذا فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ تصريح‌ می‌کند: سپاه‌ يک‌ سازمان‌ تجهيزات‌ محور نبايد باشد، سپاه‌ يک‌ سازمان‌ انسان‌ محور است. لذا بايد محور سازمانی‌ سپاه‌ را در اين‌ جهت‌ قرار داده‌ و محور کار را تقويت‌ ايمان‌ و معنويت‌ و جنبه‌های‌ اعتقادی‌ که‌ قدرت‌ و ماهيت‌ سپاه‌ نيز بر همين‌ پايه‌ است، قرار دهيم. اين‌ مساله‌ اساسی‌ بايد در رفتار و فرهنگ‌ سازمانی‌ سپاه‌ اثر عميق‌ بگذارد.

وی‌ معتقد است: اهميت‌ اين‌ مساله‌ تا به‌ آن‌جاست‌ که‌ همه‌ در هر سطوحی‌ که‌ هستند بايد نسبت‌ به‌ آن‌ اهتمام‌ بورزند و در برنامه‌ريزی‌های‌ ريز و کلان‌ خود آن‌ را مورد توجه‌ قرار دهند و اين‌ اشتباه‌ است‌ که‌ گفته‌ شود، اين‌ کار فقط‌ کار حوزه‌ نمايندگی‌ است‌ و ديگران‌ چندان‌ احساس‌ مسووليت‌ نکنند. بار سنگينی‌ است‌ که‌ همه‌ بايد با کمک‌ هم‌ آن‌ را بردارند و به‌ دوش‌ بکشند و مشارکت‌ و همکاری‌ کنند.

پيشگيری‌ از بروز تهديدات‌ فرهنگی‌ و سياسی‌

به‌ همين‌ دليل‌ فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ معتقد است: رسالت‌ سپاه‌ فرهنگی، سياسی‌ و نظامی‌ است‌ و سپاه‌ بايد با عمق‌بخشی‌ داخلی‌ و خارجی‌ با انواع‌ تهديدات‌ روياروی‌ نظام‌ اسلامی‌ مقابله‌ کند.

وی‌ پيشگيری‌ از بروز تهديدات‌ فرهنگی‌ و سياسی‌ را از جمله‌ وظايف‌ سپاه‌ دانسته‌ و خاطرنشان‌ می‌کند: يکی‌ از دغدغه‌های‌ بخش‌ سياسی‌ سپاه‌ بايد شناسايی‌ عوامل‌ ثبات‌بخشی‌ و تهديدزدايی‌ از انقلاب‌ و نظام‌ اسلامی‌ باشد.

سپاه‌ سازمانی‌ انعطاف‌پذير

فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ پاسداران‌ همچنين‌ انعطاف‌سازمانی‌ را از مهم‌ترين‌ ويژگی‌های‌ سازمان‌ سپاه‌ دانسته‌ و می‌گويد: سپاه‌ يک‌ سازمان‌ خشک‌ و نظامی‌ صرف‌ نيست‌ و انعطاف‌پذيری‌ از ضروريات‌ اجتناب‌ناپذير آن‌ است؛ چراکه‌ بسته‌ به‌ نوع‌ تهديدات، ماموريت‌های‌ آن‌ نيز در حال‌ تغيير است‌ که‌ تغييرات‌ ساختاری‌ سپاه‌ نيز در اين‌ راستا قابل‌ ارزيابی‌ است.

وی‌ تغييرات‌ در حال‌ انجام‌ در سپاه‌ پاسداران‌ را در راستای‌ کيفی‌تر و قوی‌تر شدن‌ اين‌ تشکيلات‌ برای‌ مقابله‌ با تهديدات‌ موجود و آينده‌ ذکر کرده‌ و اشاره‌ می‌کند: تهديدات‌ موجود عليه‌ ما ثابت‌ نيست‌ و ماهيت‌ آن‌ در حال‌ تغيير است. در مقاطع‌ مختلف‌ تهديدات‌ به‌ شکل‌های‌ مختلف‌ نظامی، امنيتی، سياسی، فرهنگی‌ و اقتصادی‌ به‌ اوج‌ خود می‌رسد که‌ سپاه‌ به‌ عنوان‌ مدافع، حافظ‌ و نگهبان‌ انقلاب‌ و دستاوردهای‌ آن، بايد قبل‌ از هر چيز تهديدات‌ و ماهيت‌ آن‌ها را بشناسد و در مقابل‌ آن‌ها با برنامه‌ريزی‌ کامل‌ مقابله‌ کند.

در همين‌ راستا سرلشکر جعفری‌ تاکيد می‌کند: سپاه‌ پاسداران‌ با ‌‌٥ نيرو، ‌‌٢ دانشگاه‌ و فرماندهی‌ جديدی‌ که‌ در حال‌ شکل‌گيری‌ است‌ با توجه‌ به‌ ماموريت‌های‌ مختلف‌ و متنوع‌ خود، نيازمند تهيه‌ و تدوين‌ نظامات‌ براساس‌ نيازهای‌ خاص‌ آن‌ است.

‌ضرورت‌ تشکيل‌ ‌‌٣١سپاه‌ استانی‌

جعفری‌ می‌گويد: بازنگری‌ ساختارها و سازمان‌ها، همواره‌ به‌ عنوان‌ يک‌ ضرورت‌ اجتناب‌ناپذير در برنامه‌های‌ سپاه‌ قرار داشته‌ و هرگاه‌ الزامات‌ ماموريتی‌ و فرايند پيشرفت، تعالی، روزآمدی‌ و قدرت‌ افزايی‌ آن‌ اقتضا نمايد، تحولات‌ در ساختار و سازمان‌ سپاه‌ با نگاه‌ راهبردی‌ ستادکل‌ نيروهای‌ مسلح‌ رقم‌ خواهد خورد.

به‌ همين‌ دليل‌ پيرامون‌ تشکيل‌ سپاه‌ استان‌ تصريح‌ می‌کند: در راستای‌ تقويت‌ توان‌ رزم‌ سپاه‌ و در سال‌ نوآوری‌ و شکوفايی، طرح‌ تشکيل‌ ‌‌٣١سپاه‌ استانی‌ به‌ تصويب‌ فرماندهی‌ معظم‌ کل‌ قوا رسيد و عمليات‌ اجرايی‌ آن‌ آغاز شد.

فرمانده‌ سپاه‌ با تاکيد بر اين‌که‌ " با فعال‌ شدن‌ ‌‌٣١سپاه‌ در استان‌های‌ کشور، تعامل‌ بين‌ نيروی‌ زمينی‌ و نيروی‌ مقاومت‌ بسيج‌ تقويت‌ شده‌ و آمادگی‌ و توانمندی‌های‌ يگان‌های‌ رزم‌ و گردان‌های‌ بسيج‌ در صحنه‌ ماموريت‌های‌ سپاه‌ بيش‌ از پيش‌ ارتقأ خواهد يافت‌" می‌گويد: تجربه‌ ‌‌٣٠ساله‌ پاسداران‌ در محيط‌ درونی‌ و بيرونی‌ و به ويژه‌ در عرصه‌ مواجهه‌ با واقعيت‌ها و مقتضيات‌ سازمانی، همچنين‌ درک‌ راهبردها و تهديدات‌ دشمنان‌ انقلاب‌ و ملت‌ ايران‌ نشان‌ داده‌ است‌ تحولات‌ ساختاری‌ در اين‌ سازمان‌ مردمی‌ و انقلابی، همواره‌ در افزايش‌ ميزان‌ آمادگی‌های‌ دفاعی‌ کشور نقش‌ مهم‌ و اساسی‌ ايفا کرده‌ است.

‌احتمال‌ تشکيل‌ فرماندهی‌ موشکی

جعفری‌ از احتمال‌ تشکيل‌ يک‌ فرماندهی‌ مستقل‌ به‌ منظور تقويت‌ ساختار و فعاليت‌ بخش‌ موشکی‌ در سپاه‌ خبر داده‌ و تصريح‌ می‌کند: اصلاحات‌ ساختاری‌ در همه‌ جای‌ دنيا مرسوم‌ بوده‌ که‌ در راستای‌ صرفه‌جويی‌ هر مجموعه، بهينه‌سازی‌ منابع‌ مالی‌ و انسانی‌ و تحرک‌ بيشتر انجام‌ می‌شود که‌ اين‌ موضوع‌ در سپاه‌ نيز طبيعی‌ است. ضمن‌ آن‌که‌ چند سالی‌ بود که‌ اصلاح‌ ساختاری‌ در سپاه، به‌ اين‌ قدرت‌ انجام‌ نشده‌ بود که‌ با توجه‌ به‌ تغيير شرايط‌ محيطی‌ و نوع‌ تهديدات‌ لازم‌ است.»

تا سپاه‌ بسيج‌ نشود، بسيج، بسيج‌ نشود

وی با اشاره‌ به‌ فعاليتش‌ در مرکز راهبردی‌ سپاه‌ می‌گويد: طی‌ دو سالی‌ که‌ در مرکز راهبردی‌ سپاه‌ مشغول‌ فعاليت‌ بودم، فرصت‌ خوبی‌ بود تا بر نقش‌ بسيج‌ در انقلاب‌ و نظام‌ و ماموريت‌های‌ آن‌ تمرکز کرده‌ و با تجزيه‌ و تحليل‌ وضع‌ موجود، وضع‌ مطلوب‌ و مورد انتظار آن‌ را بررسی‌ کنم.

وی‌ اضافه‌ می‌کند: به‌ خاطر مطالعه‌ کامل‌ و بررسی‌ جزئيات‌ اين‌ امر، توانستيم‌ با آمادگی، تصميمات‌ خوبی‌ بگيريم‌ و در جلسه‌ای‌ که‌ به‌ محضر فرمانده‌ کل‌ قوا رفته‌ بوديم‌ تا موضوع‌ مسووليت‌ فرماندهی‌ کل‌ سپاه‌ را به‌ من‌ ابلاغ‌ فرمايند، پيرامون‌ مديريت‌ سپاه‌ و اقدامات‌ اوليه‌ای‌ که‌ بايد صورت‌ بگيرد، به‌ ويژه‌ وضع‌ بسيج، صحبت‌ شد و من‌ در آن‌جا اشاره‌ کردم‌ که‌ اگر می‌خواهيم‌ بسيج‌ نقش‌ مطلوب‌ و مورد انتظار را ايفا کرده‌ و به‌ جايگاه‌ شايسته‌ خود نزديکتر شود، بايد سرمايه‌گذاری‌ کنيم.

فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ اظهار می‌کند: برای‌ اين‌که‌ شعار «تا سپاه‌ بسيج‌ نشود، بسيج، بسيج‌ نشود» عملی‌ شود لازم‌ بود فرماندهی‌ کل‌ سپاه‌ خودش‌ مسووليت‌ فرماندهی‌ بسيج‌ را نيز برعهده‌ بگيرد تا بتواند سپاه‌ را در راستای‌ حمايت‌ از ماموريت‌های‌ بسيج‌ و ايجاد آمادگی‌های‌ لازم‌ سازماندهی‌ کند.

وی با تاکيد بر اهميت‌ نقش‌ بسيج‌ و سپاه‌ يادآور می‌شود: بسيج‌ درهمه‌ اقشار، همه‌ موضوعات‌ و همه‌ زمينه‌ها و ابعاد سياسی، امنيتی، فرهنگی، اجتماعی، و اقتصادی‌ نقش‌ دارد و از جمله‌ نيروهايی‌ که‌ گوش‌ به‌ فرمان‌ رهبری‌ هستند و به‌ صورت‌ رسمی‌ در پيشبرد اهداف‌ انقلاب‌ اسلامی‌ نقش‌ بسيار مو‌ثری‌ دارند، سپاه‌ و بسيج‌ هستند.

جعفری‌ با بيان‌ اين‌که‌ " حضرت‌ امام(ره) ‌‌٢٠ميليون‌ بسيجی‌ را هدف‌گذاری‌ کرده‌ بودند و انتظار مقام‌ معظم‌ رهبری‌ نيز همين‌ است" می‌گويد: تا الان‌ سپاه‌ توانسته‌ ‌‌٥ /‌‌١٢ميليون‌ نفر را سازماندهی‌ کند که‌ حدود پنج‌ ميليون‌ نفر از اين‌ تعداد را خواهران‌ بسيجی‌ تشکيل‌ می‌دهند.

وی‌ اضافه‌ می‌کند: در حال‌ حاضر تاکيد عمده‌ به‌ کار فرهنگی‌ در بسيج‌ است. در جامعه‌ بخش‌های‌ فرهنگی‌ خوبی‌ فعاليت‌ می‌کنند و سپاه‌ و بسيج‌ همواره‌ برای‌ کمک‌ به‌ دستگاه‌های‌ کشور از جمله‌ دستگاه‌های‌ فرهنگی‌ آمادگی‌ دارند و اگر آن‌ها از ما کمک‌ بخواهند، در خدمت‌شان‌ هستيم. اما فعلا‌ مسووليت‌ کامل‌ بسيج، ارتقای‌ سطح‌ فرهنگی‌ در درون‌ خودش‌ است.

وی با اشاره‌ به‌ اين‌که‌ " بدنه‌ بسيج‌ مردم‌ هستند" تاکيد می‌کند: طرح‌ امنيت‌ محله‌ با هدف‌ کمک‌ به‌ برقراری‌ امنيت‌ در محله‌ها تلاش‌ دارد تا از حريم‌ خانواده‌ها صيانت‌ و حفاظت‌ کند.

امنيت‌ پايدار با مردم‌

فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ پاسداران‌ با تاکيد بر اين‌که‌ " پاداش‌ کمک‌ و مشارکت‌ مردم‌ برای‌ برقراری‌ امنيت، چيزی جز اجرای‌ عدالت‌ به‌ معنای‌ واقعی‌ کلمه‌ نيست" تصريح‌ می‌کند: چنانچه‌ حمايت‌ و پشتيبانی‌ مردم‌ در تحقق‌ امنيت‌ وجود داشته‌ باشد، ما به‌ امنيت‌ پايدار دست‌ يافته‌ايم‌ و در دفاع‌ مقدس‌ نيز با حضور مردم‌ توانستيم‌ به‌ پيروزی‌ برسيم.

وی‌ با بيان‌ اين‌که‌ " انقلاب‌ از بيرون‌ تهديد نمی‌شود و آن‌چه‌ مايه‌ نگرانی‌ امام(ره) بود، تهديدات‌ داخلی‌ است" می‌گويد:برقراری‌ امنيت‌ در کشورهای‌ مختلف‌ متفاوت‌ با جمهوری‌ اسلامی‌ ايران‌ است‌ و در ايران، اين‌ موضوع‌ بدون‌ مشارکت‌ مردم‌ امکان‌پذير نيست، زيرا نظام‌ اسلامی‌ ايران‌ متکی‌ به‌ حمايت‌ مردم‌ است.

موانع‌ عدالت‌ را شناسايی‌ کنيم‌

وی با اشاره‌ به‌ اهميت‌ دستيابی‌ به‌ عدالت‌ در نظام‌ اسلامی‌ می‌گويد: ما بايد به‌ دنبال‌ موانع‌ بگرديم‌ که‌ چرا نمی‌توانيم‌ عدالت‌ را در خور نظام‌ اسلامی‌ اجرا کنيم. عدالت‌ در گفتار وسيع‌ و در اجرا بسيار سخت‌ و دشوار است‌ و بايد ببينيم‌ که‌ چرا نمی‌توانيم‌ علی‌رغم‌ خواست‌ و تاکيد الهی‌ روايات، فرمايشات‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ و تلاش‌ ساير مسوولين، عدالت‌ را آن‌طور که‌ شايسته‌ نظام‌ است، پياده‌ کنيم.

جعفری‌ با تاکيد بر اين‌که‌ " اجرای‌ عدالت‌ صد درصد، مربوط‌ به‌ ظهور امام‌ زمان(عج)‌ است‌" می‌گويد: ولی‌ بايد الگويی‌ از آن‌ را اجرا و به‌ سمت‌ آن‌ حرکت‌ کنيم.

آمريکا نيازمند اسرائيل‌ است‌

فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با اشاره‌ به‌ تهديدات‌ خارجی‌ می‌گويد: حمله‌ احتمالی‌ آمريکا به‌ ايران‌ بدون‌ همکاری‌ اسرائيل‌ عملی‌ نمی‌شود و آمريکا برای‌ حمله‌ به‌ ايران‌ نيازمند اسرائيل‌ است؛ اما همين‌ نياز به‌ همکاری، به‌ دليل‌ آسيب‌پذيری‌ اسرائيل، عاملی‌ بازدارنده‌ برای‌ حمله‌ به‌ ايران‌ است.

وی‌ آسيب‌پذيری‌های‌ اسرائيل‌ را چنين‌ برمی‌شمارد: موقعيت‌ جغرافيايی‌ اين ‌رژيم و توانمندی‌هايی‌ که‌ در خارج‌ از ايران‌ برای‌ ضربه‌زدن‌ به‌ اسرائيل‌ وجود دارد دو عامل‌ مهم‌ بازدارنده‌ نسبت‌ به‌ حمله‌ ايران‌ است.

جعفری‌ در مورد موقعيت‌ جغرافيايی‌ اسرائيل‌ می‌گويد: محاسبات‌ و برآوردهای‌ استراتژيکی‌ ما نشان‌ می‌دهد چنانچه‌ رژيم‌ صهيونيستی‌ به‌ صورت‌ مستقل‌ يا همراه‌ با آمريکا کوچکترين‌ تحرکی‌ عليه‌ منافع‌ ما داشته‌ باشد، در کمترين‌ زمان‌ تمام‌ مناطق‌ در کنترل‌ رژيم‌ صهيونيستی‌ ناامن‌ خواهد شد، رژيم‌ صهيونيستی‌ فاقد عمق‌ استراتژيک‌ است‌ و اين‌ سرزمين‌ تماماً‌ در برابر برد موشک‌های‌ جمهوری‌ اسلامی‌ قرار دارد. قابليت‌ها و توان‌ موشکی‌ نيروهای‌ مسلح‌ ما به‌ گونه‌ای‌ است‌ که‌ رژيم‌ صهيونيستی‌ با تمام‌ امکانات‌ خود، قادر به‌ مقابله‌ با آن‌ نخواهد بود.

وی‌ در مورد «توانمندی‌های‌ خارج‌ از ايران‌ برای‌ ضربه‌ زدن‌ به‌ اسرائيل» نيز يادآور می‌شود: اسرائيلی‌ها می‌دانند که‌ اگر اقدامی‌ عليه‌ ايران‌ انجام‌ دهند، قطعاً‌ با توانمندی‌ که‌ جهان‌ اسلام‌ و جهان‌ تشيع‌ به ويژه‌ در منطقه‌ دارد، ضربات‌ مهلکی‌ به‌ آن‌ها وارد خواهد کرد.

با اين‌ حال‌ فرمانده‌ کل‌ سپاه‌ تصريح‌ می‌کند که‌ «برنامه‌های‌ ايران‌ برای‌ مقابله‌ با حمله‌ احتمالی، عليه‌ آمريکا طراحی‌ شده‌ نه‌ اسرائيل و اين‌ طراحی‌ به‌ گونه‌ای‌ است‌ که‌ سريع، کوبنده، قاطع‌ و غيرقابل‌ تصور باشد.»

وی‌ آسيب‌پذيری‌ آمريکا را در نيروهای‌ نظامی‌ آن‌ در اطراف‌ ايران‌ دانسته‌ و می‌گويد: حضور اين‌ نيروها باعث‌ می‌شود ايران‌ خارج‌ از توانمندی‌ موشکی‌اش‌ بتواند از راه‌های‌ مختلف، به‌ منافع‌ آمريکا حتی‌ در دور دست‌ها صدمه‌ بزند.

Copyright: gooya.com 2016