دوشنبه 11 شهریور 1387

ورود زنان به مجلس ،خروج لايحه از صحن علنی، گزارش هايی از ديدار فعالان زن با نمايندگان مجلس در اعتراض به لايحه خانواده

گزارش کانون زنان ايرانی:

جمع گسترده ای از فعالان زن ظهر امروز ،يکشنبه به قصد ديدار با نمايندگان مجلس به بهارستان رفته بودند تا صدای اعتراض شان با لايحه حمايت از خانواده را به گوش نمايندگان برسانند . آنها در ديدارهای گروهی و انفرادی از نمايندگان مجلس خواستند اين لايحه از دستور کار خارج شود و حاصل اين بود :" لايحه حمايت از خانواده به طور موقت از دستور کار مجلس خارج شد."

شيرين عبادی ،حقوقدان و برنده جايزه صلح نوبل ؛ سيمين بهبهانی ،شاعر روی صندلی های سالن انتظار مجلس نشسته اند. رخشان بنی اعتماد، کارگردان سينما هم به آنها می پيوندد تا به همراه بيش از ۱۵ فعال حوزه زنان به ديدار فرهاد تجری، نايب رئيس کميسيون حقوقی مجلس بروند. آنها به به در شمالی مجلس رفتند ،دقايقی بعد که خيلی هم کوتاه نبود به طبقه ششم اين ساختمان رفتند و نايب رئيس کميسيون حقوقی مجلس را ملاقات کردند.

بيش از چهل نفر نيز در سالن ملاقات های مردمی ماندند تا نوبت ملاقاتشان با نمايندگان فرا برسد.

در ملاقات با تجری بهبهانی گفت: «من به نمايندگان مجلس هشتم رای نداده‌ام اما امروز به اين دليل اينجا حاضر شده‌ام که ببينيم آيا می‌توانم به امثال شما اميد ببندم، می‌خواهم ببينم شما با ملت خود چگونه رفتار خواهيد کرد. اميدوارم که مذاکرات ما با شما ثمره خوبی داشته باشد درا ين صورت به آينده اميدوار خواهم شد، اگر نه مثل همه عمری که با شک و ترديد زندگی کرده‌ام، نااميد می‌شوم.»

شيرين عبادی نيز با اشاره به اعتراض‌های قبلی و گسترده که در جامعه نسبت به لايحه حمايت از خانواده انجام شده است، گفت: «اين لايحه نه فقط از ديد زنان اقشار مختلف جامعه که حتی از نظر مردان معتقد به عدالت شرافت انسانی نيز اشکالات متعددی دارد. تسهيل تعدد زوجات، اخذ ماليات از مهريه، سرنوشت فرزندان ناشی از ازدواج موقت از جمله اين ايرادات است.»

عبادی بارها و بارها در سخنانش اين درخواست را تکرار کرد: «اين لايحه را به معنای واقعی کارشناسی کنيد، بايد کارشناسان تعليم و تربيت، خانواده، روانشناسی و حتی اقتصاددانان آن را بررسی کنند تا در نهايت لايحه‌ای تدوين شود که تعداد کثری از جامعه را راضی کند.»

او با اين اعتقاد که تدوين‌کنندگان اين لايحه در ايجاد نارضايتی گسترده مهارت خاصی دارند، گفت: «همه زنان از سکولار تا اصولگرا با آن مخالفند.»

عبادی در گفت وگويش با معاون کميسيون قضايی گفت: «شماها به عنوان نمايندگان مجلس اينجا ننشسته‌ايد که با مردم لجبازی کنيد بلکه آماده‌ايد که تا حدامکان خواست مردم را رعايت کنيد. بنابراين لايحه حمايت از خانواده را قبل از طرح در شور اول برای کارشناسی ارجاع دهيد.»

برنده جايزه صلح نوبل در بخش ديگری از سخنان خود گفت:‌ «قصد ما از اعتراض به اين لايحه، ايجاد جنجال نيست بلکه بيان مطالبات بر حق مدنی مردم است. من حق دارم که نگران سرنوشت دخترم باشم که فردا سرسفره عقد می‌نشيند. وقتی صدای حق‌طلبی ما شنيده نشود، چاره‌ای جز استمداد از افکار عمومی نداريم او تاکيد کرد: «تسهيل چند همسری تنها ايراد اين لايحه نيست» و گفت: «اين لايحه ايرادهای متعدد حقوقی دارد چرا که جامع‌نگری ندارد.»

او در سخنانش به تحقيقات موسسه کيفری دانشگاه تهران استناد کرد: «براساس آمارهای اين موسسه برخی از قوانين ناعادلانه از جمله قوانين مربوط به طلاق موجب افزايش جرائم از جمله همسرکشی در ايران شده است و متاسفانه لايحه تازه خانواده روند طلاق را طولانی‌تر از قبل می‌کند.»

رخشان بنی‌اعتماد، فيلمساز نيز که در اين ديدار حضور داشت، گفت: «آنچه که جامعه ما را دچار بحران، سوءتفاهم و مشکلات فراوان می‌کند، نگاه سياسی به مسائل اجتماعی است. من امروز به اعتبار حرفه فيلمسازی‌ام و به واسطه شناختی که از عمق جامعه ايران و خانواده‌های ناکجاآباد دارم با شما حرف می‌زنم. مساله لايحه خانواده فقط مساله زنان نيست، مساله مردان و فرزندان هم هست.»

او با اشاره به تجربه‌های فيلمسازی‌اش گفت: «خانواده ايرانی زير فشارهای عجيب و غريب اقتصادی، سياسی و اجتماعی قرار دارد و تصويب اين لايحه می‌تواند نهاد رنجور خانواده را در ايران تضعيف کند.»

او از نمايندگان مجلس درخواست کرد که به هنگام بررسی اين لايحه با دغدغه‌های يک پدر نسبت به دخترش به آن نگاه کنند.

او با بيان اين پيشنهاد که حاضر است ساعت‌ها فيلم از آسيب‌های اجتماعی و مشکلات خانواده‌ها به نمايندگان نشان دهد، گفت: «حرف‌های کارشناسی را با زدن اتهام‌هايی همچون طرفداری از حقوق زنان يا طرفداری از غرب يا سياسی بودن کنار نگذاريد. کسانی را که با شما گفت‌وگو می‌کنند، از خود نرانيد، شما آنها را به جايی می‌رانيد که تعلقی به آن ندارند. دليل اصلی زير ضربه قرار گرفتن حرکت زنان، خط‌کشی‌ها سياسی و فاصله‌گذاری‌هايی بوده که موجب تفرقه ملی شده است. شما نبايد هر موضوعی را خط‌کشی سياسی کنيد.»

فرهاد تجری، معاون کميسيون قضايی در پاسخ به اين زنان گفت: «من و خيلی از همکارانم با خيلی از انتقادات شما نسبت به لايحه موافقيم. می‌دانم که خيلی‌ها با برخی از موارد اين لايحه از جمله ماده مربوط به چندهمسری مخالفند و خودم هم با آن کاملاً مخالفم. ما دغدغه‌های شما را در اصلاح اين لايحه لحاظ خواهيم کرد چرا که بنا نداريم خلاف خواست جامعه رفتار کنيم.»

او بارها از شيرين عبادی و همچنين ساير حقوقدانان و فعالان حقوق زنان درخواست کرد که پيشنهادهای خود را برای اصلاح اين لايحه در اختيار او و ديگر همکارانش قرار دهند.

شيرين عبادی و ساير زنانی که ديروز با نمايندگان ديدار کردند، نامه‌هايی را که حاوی پيشنهادهای حقوقی آنان برای تغيير لايحه پيشنهادی دولت بود، به آنها ارائه دادند.

***

اتاق ۵۰۶ دفتر کار نماينده مردم زاهدان است. حسينعلی شهرياری در ديدار با سه تن از فعالان حوزه زنان گفت:"تنها راه اين است که اين لايحه را مسکوت بگذاريم. فراکسيون زنان بايد پيشنهاد مسکوت گذاشتن لايحه را ارائه دهند و ما مردان از آنها حمايت می کنيم."

اما برخی از نمايندگان زن با اين لايحه موافقند.يکی از زنان عضو هيات های مذهبی که اين را در جواب شهرياری گفت ،شنيد:" باور نمی کنم که زنی با تصويب چنين لايحه ای موافق باشد اما اگر فراکسيون زنان اين کار را نکند ما مردان بايد پيشقدم شويم تا رای نصف به اضافه يک نفر از نمايندگان را برای مسکوت گذاشتن لايحه به دست آوريم."

شهرياری در مخالفت با ماده ۲۳ که چند همسری را ترويج می کند گفت:" ۳۵ ميليون زن در کشور وجود دارد و اگر قرار باشد بعد از تصويب اين لايحه ۳۵ ميليون نفر دچار مخاطره شوند بايد در تصويبش با دقت بيشتری عمل کرد .امروز صبح انتقادها و پيشنهادهای جامعه زينب را به دست نمايندگان دادند و از وقتی که آن را خواندم ذهنم را مشغول کرده که اگر اين لايحه تصويب شود آينده زنان را نا به سامان می کند."

او گفت:"من چهار دختر دارم. حضور همسر و دخترانم فضای خانه مان را زنانه کرده و من از مشکلات آنها باخبرم ."

محمد علی رضايی،نماينده تربت حيدريه و رييس مجمع نمايندگان خراسان رضوی هم تاکيد می کند که خودش يک زن دارد و مخالف چند همسری است. عمامه ی روی سرش را جا به جا می کند:"ازدواج مجدد که با شرايط امروز جامعه ما نمی خواند."

او که مانند بيشتر نمايندگان از محتويات لايحه حمايت از خانواده خبر ندارد و تنها از ماده ۲۳ ان چيزهايی شنيده است:" هنوز متن کامل لايحه را نخوانده ام اما معتقدم اين همه اعتراضی که مقابل لايحه شده لازم است برای انجام کارشناسی تخصصی بيشتر فعلا در مجلس مطرح نشود."

عوض حيدرپور نماينده شهرضا هم در ديدارش با فعالان زن از آنها می خواهد که تا مطرح نشدن لايحه در صحن علنی مجلس به اين ديدارها ادامه دهند چراکه اطلاع نمايندگان از جزييات اين لايحه تصويبش را کند تر می کند.

***

لاله صديق، قهرمان اتومبيلرانی زنان ايران ، شادی صدر، حقوقدان، مريم مجد، عکاس، نسرين افضلی، متخصص مطالعات زنان و دو تن از زنان عضو هياتهای مذهبی زنان نيز در اين روز به ديدار موسی قربانی، رئيس کمسيون قضايی مجلس رفتند که موسی قربانی از خارج شدن اين لايحه از دستور کار خبر داد :" علی لاريجانی رئيس مجلس در تماس تلفنی شب گذشته‌اش با من گفته است اين لايحه را از دستور کار خارج کنيم و ساز وکار خارج شدنش را هم پيش بينی کرده ايم."

اشرف گرامی‌زادگان، شهيندخت مولاوردی ، زهره ارزنی، گيتی پورفاضل و مريم کيان ارثی در ديدار خود با نصيری نماينده زنجان پيشنهاد مسکوت گذاشتن لايحه را ارائه دادند. گرامی زادگان گفت: «مذاکره ما زنان با شما نمايندگان مجلس نشان از حسن نيت ما دارد چرا که می‌توانستيم اجازه بدهيم لايحه تصويب شود و بعد جنجال راه بينداريم.»

اين حقوق دان خطاب به نماينده زنجان گفت:"اگر اين لايحه را برای بررسی بيشتر مسکوت بگذاريد ما زنان کارشناس نيز حاضريم در بررسی تک تک مواد لايحه کمک کنيم کاری که پيش از اين بايد مرکز امور خانواده و يا مرکز پژوهش های مجلس بايد انجام ميداد و نداد."

نصيری جزو نمايندگان مخالف لايحه حمايت از خانواده چندی پيش هم قصد انجام نطق پيش از دستور درباره لايحه را داشته نطقی که هيچ وقت انجام نداد. او در اين ملاقات محور گفتگو را به سمت مخالفتش با چند همسری برد . صدر حسينی نماينده خوی نيز در ديدار با اين گروه از زنان تاکيد کرد که تعدد زوجات در کشور ما بی سامان است و بايد با تصويب قانونی سختگيرانه از انجام اين کار جلوگيری کرد."

***

گروهی ديگر از زنان قصد ديدار با فاطمه آجرلو را داشتند. اما نماينده کرج بعد از معطل کردن اين فعالان از ديدار با آنها خودداری کرد. ديدار با نمايندگان مختلف در طبقات مجلس انجام می شد اما در اتاق هيچ يک از نمايندگان زن باز نبود و يا هيچ کدام از نمايندگان زن به درخواست اين ديدار ها پاسخ مثبت ندادند.

حتی الهه کولايی،استاد نشگاه و نماينده دوره مجلس ششم با گلايه از زنان نماينده گفت:" امروز ساعت ۱۲ به مجلس رسيدم .با تعدای از نمايندگان جناح اکثريت و اقليت صحبت کردم و نگرانی های کارشناسان ،جامعه شناسان و مردم عادی را درباره لايحه به آنها منتقل کردم. حتی تاکيد کردم که طرح اين لايحه پيامدهای منفی نيز داشته است. در ادامه اين ديدارها تلاش کردم با نمايندگان زن صحبت کنم.لاله افتخاری که قصد داشت وارد صحن بشود کمی وقت را بهانه ای برای حرف نزدن با من عنوان کرد."

فاطمه آليا هم از ديگر زنان مجلس که حاضر شده با الهه کولايی حرف بزند اما حاضر نشده به سخنان کولايی گوش دهد:"خانم آليا به جای گوش دادن به صحبت های من که حامل پيام مردم بودم به دفاع و توجيه لايحه پرداخت.او سعی می کرد به مسئله چهره سياسی بدهد و متاسفم که در نهايت با اين توجيه که قرار است با عده ای از زنان درباره لايحه جلسه ای داشته باشد به سخنان من گوش نداد."

کولايی که خود تجربه نمايده مجلس بودن را دارد در انتقاد به رفتار آليا گفت:"اين رفتار دون شان نماينده مردم است .نماينده بيش از حرف زدن بايد گوش کردن را ياد بگيرد .انتظار من اين بود که به عنوان حامل دغدغه های مردم درباره لايحه خانواده او به حرف های من گوش می داد."

او در پايان سخنانش از لاريجانی ،رييس مجلس تشکر کرد :"دقت نظر لاريجانی نسبت به مسئله لايحه جای تشکر دارد و اميدوارم با استفاده از نظرات استادان دانشگاه و کارشناسان اين حوزه بررسی دقيقی روی لايحه انجام شود."

***

فريده ماشينی و فخرالسادات محتشمی پور از کميسيون زنان جبهه مشارکت در ديدارهای امروز خود از نمايندگان مجلس راضی به نظر می رسيدند.

ماشينی گفت:"احمد ناطق نوری با نگاهی مثبت اعلام کرد که تصويب اين لايحه موجب فروپاشی خانواده می شود." ناطق نوری در اين ديدار تاکيد کرده که هر کاری که برای تصويب نشدن اين لايحه از دستش بر می آيد انجام می دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسن غفوری فرد عضو هيات رييسه مجلس نيز در ديدار با اين دو نفر گفت:"ما خودمان هم از تبعات تصويب اين لايحه با خبر شديم به همين دليل آن را از دستور کار خارج کرديم.شما هم بهتر است به جای حرف زدن مستنداتی را برای ما ارائه کنيد ."

اعضای کميسيون زنان جبهه مشارکت گزارش های انتقادی و نيز پيشنهادهايی که تا کنون کارشناسان در باه اين لايحه را انجام داده بودند به غفوری فرد ارائه دادند.

در ادامه فخرالسادات محتشمی پور از ديدار مجمع زنان اصلاح طلب با فراکسيون زنان خبر داد. اعضای مجمع زنان اصلاح طلب قرار است هشت صبح دوشنبه با اعضای فراکسيون زنان درباره لايحه حمايت از خانواده ديداری داشته باشند.

***

آمنه رضايی عضو خانه زنان هودانا به همراه ديگر زنانی که از همدان برای ديدار با نمايندگان آمده بودند موفق شدند با هفت نماينده مجلس ديدار و مخالفت خود را با تصويب اين لايحه اعلام کنند.

محمدی نماينده نورآباد،کاييدی نماينده پلدختر،رحيمی نسب و ملک شاهی نماينده خرم آباد ، دهقانی نماينده کازرون و جعفری نماينده کبوترآهنگ از مخالفان تصويب لايحه بودند که در اين ديدار ضمن قول همکاری تاکيد کردند که اين لايحه نبايد بدون نظر کارشناسی به تصويب برسد .

شهلا شرکت، مدير مسئول ماهنامه توقيف شده زنان به همراه مريم قنبری، عضو وکلای ميدان زنان نيز با نمايندگان ماهشهر، لنگرود، رشت، بندرلنگه و مرودشت ديدار کردند. آنها که نامه اين گروه از وکلا را که حاوی ۱۵ پيشنهاد اصلاحی در مورد لايحه حمايت خانواده بود در دست داشتند و دلايل خود را برای مخالفت با کليات لايحه اعلام کردند.

مديرمسئول مجله توقيف شده زنان نيز اين ديدارها را مثبت ارزيابی کرد و به نماينده لنگرود گفت:" در حال حاضر با گسترش پديده شوهرکشی مواجه ايم اگر لايحه خانواده هم تصويب شود شوهر کشی بيش از پيش افزايش خواهد يافت."

فريده غيرت ،وکيل نيز صبح امروز به ديدار نماينده دره گز رفت. او به همراه خود نامه گروه زيادی از وکلا را هم برد. دراين نامه آمده است: «يکی از لوايحی که اخيراً جهت تصويب به شما به عنوان قوه مقننه ارائه شده لايحه حمايت خانواده است که با مخالفت و اعتراض بسياری از افراد و موکلين شما نيز روبه‌رو شده است. بنابراين ما به اعتبار آشنايی که با مشکلات خانواده‌ها و نقايص عملی قوانين حاکم به روابط آنها داريم بر اين باوريم که اگر اين لايحه به تصويب نهايی برسد نه تنها حامی خانواده‌ها نخواهد بود بلکه ارکان و نظام خانواده‌ها را متزلزل کرده که اين تزلزل و به‌هم‌ريختگی، ضرر جبران‌ناپذيری را بر پيکر جامعه وارد می‌کند که امکان ترميم آن به سادگی ميسر نخواهد بود.»

اين وکلا در پايان نامه خود از نمايندگان خواسته‌اند برای حفظ کيان خانواده‌ها و رعايت مصلحت آنان و اعمال حمايت قانونی از افراد جامعه تقاضای خارج کردن اين لايحه را از دستور کار مجلس که مورد تقاضای افراد و گروه‌های بيشماری از ملت است را داريم.

مداح، يکی از زنان خانه دار که موفق شده بود با نماينده گرگان صحبت کند گفت:" فکر می کنم بايد اين ملاقاتها را آنقدر ادامه دهيم تا ديگر لايحه برای هميشه از دستور کار خارج شود."

در همين حال، اعضای شاخه دانشجويی ميدان زنان و گروه زنان دانشگاه شريف نيز با نمايندگان سنندج، کامياران و ديواندره، سقز و بانه، خمينی شهر، اروميه، بوشهر، دهلران، نطنز و جهرم، فلاورجان، مغان، ميانه شاهرود، رامشير و آبادان ديدار کردند. نماينده سنندج از آنها خواست به دليل اينکه مشکلات زنان را خود زنان بهتر درک می کنند، پيشنهاداتشان را برای اصلاح لايحه به مجلس ارائه کنند. او همچنين اعلام کرد: من نه تنها با مواد ۲۲، ۲۳ و ۲۵ مخالفم با کليات لايحه هم مخالفم و به عنوان نماينده هيچگاه به چند همسری رای نمی دهم.

فخرالدين حيدری، نماينده سقز و بانه نيز با اعلام اينکه رای مخالف خواهد داد گفت: لايحه حمايت خانواده باعث از هم پاشيدن خانواده ها می شود.

سلمان ذاکر نماينده اروميه اما گفت: من تابع نظر روحانيت هستم، هر چه آنها بگويند. محمد جواد ابطحی، نماينده خمينی شهر نيز با استقبال از اعلام اعتراض توسط زنان اعلام داشت: تعدد زوجات نص صريح قرآن است و بستگی دارد از چه ديدگاهی به آن نگاه کنيم. البته من صلاحيت تفسير قرآن را ندارم و در حال تحقيق هستم.

غلامعلی ميگلی نژاد، نماينده بوشهر نيز گفت: من با کليات لايحه مخالفم و به دانشجويان وعده داد در زمان طرح لايحه در صحن علنی به عنوان مخالف نطق کند. اين قول را عزتی، نماينده دهلران نيز داد و گفت: من هم مثل شما می خواهم لايحه به طور کامل از دستور کار خارج شود زيرا به جز فساد و بی بندوباری چيزی ندارد.

همچنين گروهی از اعضای جامعه زنان انقلاب اسلامی نيز صبح امروز به مجلس آمده بودند.

در ديدار ديروز فعالان جنبش زنان با نمايندگان مجلس برخی از هنرمندان ، نويسندگان، معلمان ، دانشجويان ، وکلای دادگستری ،پزشکان، برخی از فعالان کمپين يک ميليون امضا ، ميدان زنان ،مدرسه فمنيستی ، کانون زنان ايرانی ،روزنامه نگاران ،ورزشکاران ،زنان خانه دار ، مادران صلح ،زنان ملی -مذهبی و زنانی از هيئت های مذهبی حضور داشتند. امروز از ساعت ۱۲ تا ساعت ۲ بعد از ظهر گروه های مختلف به ديدار نمايندگان مختلف در اعتراض به اين لايحه رفتند از جمله می توان به حضور منصوره شجاعی، شهلا شرکت، محبوبه عباسقلی زاده ، شادی صدر، خديجه مقدم، زهره ارزنی، مينو مرتاضی، آسيه امينی، ژيلا بنی يعقوب، سارا صباغيان، آيدا سعادت ،ساناز الله بداشتی ، زهرا مينويی ،وحيده مولوی ،مريم مجد ،عارفه الياسی ،نسرين افضلی، گيتی پورفاضل، فرخنده احتسابيان، فريده غائب، محبوبه حسين زاده ، گوهر شميرانی ،مهناز محمدی ، فخری نامی، گروهی از اعضای کمپين يک ميليون امضاء در همدان و اصفهان و... اشاره کرد.


تغيير برای برابری: ائتلاف زنان نتيجه داد

تغييربرای برابری - آيدا سعادت، محبوبه حسين زاده - ديروز ۱۰ شهريور حدود ۵۰ نفر از فعالان حوزه زنان به مجلس رفتند تا در ديدارهای حضوری اعتراض خود را به تصويب لايحه حمايت از خانواده اعلام کنند.

با اعلام قرارگرفتن لايحه حمايت از خانواده در دستور کار مجلس و قوت گرفتن شايعاتی مبنی بر تصويب اين لايحه در شور اول مذاکرات مجلس شورای اسلامی که در برخی رسانه ها اعلام شده بود ظهر روز گذشته حدود ۵۰ نفر از زنان سرشناس و فعال در حوزه های مدنی، سياسی، اجتماعی ، از جمله وکلای دادگستری و روزنامه نگاران با حضور در سالن ملاقات با نمايندگان مجلس شورای اسلامی و دفاتر بسياری از نمايندگان مجلس اعتراض خود را به تصويب چنين لايحه ای اعلام کرده و ديدگاه ها و نقدهای خود را به صورت حضوری به اطلاع نمايندگان مجلس رساندند. اين ديدار ها که به صورت فردی و جمعی با نمايندگان مجلس صورت گرفت همزمان بود با خروج اين لايحه از دستور کار مجلس و در همين ارتباط لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد با توجه به اين که جمعی از شهروندان به ويژه زنان و نيز برخی علما نسبت به مواردی در اين لايحه ابراز نگرانی کرده و نقدهايی را مطرح کرده اند اين لايحه با استفاده از اختيارات هیأت رئيسه مجلس به کميسيون حقوقی و قضائی بازگردانده شده است تا مفاد آن را با رويکرد کارشناسانه مورد بررسی قرار دهند.

در يکی از ديدارهای انجام شده با نمايندگان مجلس، شيرين عبادی، رخشان بنی اعتماد،سيمين بهبهانی به همراه تعدادی ديگر از فعالان زن با فرهاد تجری، نايب رئيس کميسيون حقوقی مجلس گفتگو کردند.

شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل ضمن ارائه نامه اعتراضی خود به نايب رييس کميسيون حقوقی مجلس گفت: "اين لايحه چنان با مهارت تنظيم شده است که توانسته است اعتراض طيف های گوناگون فعالان زن تا گرو ههای مذهبی و سنتی را در پی داشته باشد." او با اشاره به لزوم کار کارشناسی جامع در مورد لايحه حمايت از خانواده خواستار بازگرداندن آن به کميسيون حقوقی و قضائی مجلس و يا هیأت دولت شد و گفت: "از ديد زنان مختلف اجتماع و بسياری از مردانی که به عدالت انسانی باور دارند اين لايحه دارای اشکالات عمده ای است که دو مورد از آن عمده تر است. درخواست داريم که اين لايحه قبل از طرح در صحن علنی مجلس برای شور اول، برای انجام کارشناسی های مجدد به کميسيون قضائی و حقوقی مجلس و يا به هيات دولت بازگردانده شود تا پس از تغييرات عمده و اساسی در مجلس مطرح شود. نمايندگان ما در مجلس جمع نشده اند که با مردم لج کنند و بايد به خواسته های منطقی و برحق مردم اهميت بدهند". عبادی ادامه داد: " موسسه کيفرشناسی دانشگاه تهران، مطالعاتی در مورد افزايش شوهرکشی در جامعه انجام داده است. آيا مجلس نمی خواهد از اين مطالعات در قانون گذاری استفاده کند ؟ آيا قرار نيست ريشه های بروز جرم در جامعه از بين برود؟ مسلم است وقتی روند طلاق برای زنان طولانی و حتی غيرممکن است، افراد برای رهايی از وضعيت موجود مرتکب خطا و جرم می شوند. چرا در حالی که طبق شرع، طلاق خلع احتياج به زضايت شوهر ندارد، اما در ايران اين امر مکول به اجازه شوهر شده است؟ مشکل ما نه فقط اين لايحه بلکه قوانينی است که باعث افزايش جرم می شوند. درخواست مان هم اين است که نمايندگان جامع نگری داشته باشند و از تجريبت و نظرات حقوق دانان، روان شناسان و جامعه شناسان در تنظيم لوايح استفاده کنند."

سيمين بهبهانی، شاعر و نويسند نيز در ديدار با تجری گفت: هر چند به نمايندگان مجلس هشتم رای نداده ام اما دليل حضور امروزم دراين جمع اين است که با لايحه ای مواجه شده ايم که برای ما زنان تحصيلکرده که موهايمان در اين مملکت سفيد شده است بسيار ناخوشايند است و ديگر اين که می خواستم نحوه برخورد شما با موکلانتان را بببينم تا بدانم آيا می توان به اين مجلس اميد داشت؟"

رخشان بنی اعتماد، کارگردان، نيز با طرح اعتراض خود به اين لايحه به دبير کميسيون حقوقی و قضايی مجلس گفت: "آنچه ما را دچار مشکلات، سوءتفاهم و بحران می کند نگاه سياسی به مشکلات اجتماعی است. در طول اين سالها در دل مشکلات مردمی بودم که در ناکجاآبادها زندگی می کنند. اما تا از مشکلاتی صحبت می کرديم که با پيشگيری می شد جلوی رسيدن آن به مرز بحران را گرفت، می گفتند حرفی نزنيد. ما ادعا داريم که نهاد خانواده، بالاترين جايگاه را در کشور دارد ولی واقعيت اين است که خانواده های ايرانی دارند زير فشار له می شوند و شانه های نحيف پدران و مادران است که بايد فرزندان خانواده را از بی هويتی خارج کند. اين لايحه می تواند در اين شرايط، اين نهاد ضعيف و رنجور را به تباهی بکشاند. پس وقتی در مجلس از اين لايحه صحبت می کنيد به عنوان يک پدر به ابن لايحه نگاه کنيد." تجری دبير کميسيون حقوقی و قضايی مجلس در پاسخ به انتقادات مطرح شده گفت: "مواردی که باعث اعتراض شما شده است در لايحه تقديمی قوه قضائيه وجود نداشته است چون رويکرد قوه قضائی حرکت به سمتی است که مورد انتظار شهروندان و جامعه بين المللی است. اين موارد توسط دولت به لايحه اضافه شده است هرچند در مصاحبه ای اعلام کرده اند که قصد دولت، محدود کردن ازدواج مجدد و تعدد زوجات بوده است اما آن چه برداشت می شود متاسفانه خلاف اين است."

وی با اشاره به اين که خود و برخی ديگر از نمايندگان نيز مخالف ماده ۲۳ در اين لايحه هستند ادامه داد: "نمی توان ارزش لايحه ای را فقط به دليل چند بند زير سوال برد. به همين دليل حتی اگر کليات اين لايحه در مجلس تصويب شود، اين ماده و ديگر موادی که معادلات حقوقی و اجتماعی جامعه را به هم می زنند، اصلاح می شود. کميسيون های فرعی رسيدگی به لايحه هم مشخص شده است و قرار است کليه مسائل اجتماعی و اقتصادی اين لايحه مورد بررسی قرار گيرد و با تلفيق نظرات کارشناسی آنها، لايحه ای بروز تنظيم شود."

تجری افزود: " نمايندگان قصد ندارند بر خلاف جهت جامعه شنا کنند و کشور در وضعيت فعلی نيازمندی های ديگری دارد و ضرورتی ندارد که قانونی مدون کنيم که با حقوق زنان بازی کند و جای سوء استفاده را باز کند. در جامعه کنونی ما اکثر علما و بزرگان دينی هم با اين مقوله مخالف هستند و کمتر کسی است که وارد اين فاز شده باشد. خودم قبلا قاضی بودم و شاهد بسياری از موارد خودکشی، خودسوزی و همسرکشی بودم و مسلما در تصويب لوايح تمام تلاش من و ديگر اعضای کميسيون حقوقی اين است که به سمت قانون بروز و کارآمد حرکت کنيم."

اما نماينده ديگر مجلس فاطمه آليا با برخوردی نامناسب با الهه کولايی حاضر به گفتگو با وی نشد و ضمن حمايت تلويحی خود از لايحه حمايت از خانواده با الفاظی تند کولايی را به خط گرفتن از جايی متهم کرد. اين در حالی بود که فاطمه آليا جمع پانزده نفره ای از فعالان زن از جمله مادران صلح را که درخواست ملاقات کرده بودند، به حضور نپذيرفت ولی در نهايت قرار مذاکره با آنان را به صبح امروز موکول کرد.

شهلا فروزانفر يکی از اين افراد و از اعضای گروه مادران صلح در اين رابطه گفت: ما به دفتر خانم آليا مراجعه کرديم و به ما گفته شد که هماهنگی از قبل صورت نگرفته است. از ايشان خواستيم وقتی را در اختيار اين گروه بگذارند و در نهايت قرار شد فردا ساعت يک ربع به هشت در دفتر ايشان حضور داشته باشيم. فاطمه آجرلو و ساير زنان افتخاری هم به هيچ وجه حاضر نشدند بدون وقت ما را بپذيرند والبته همه دردفترهايشان حضور داشتندبا اين وصف ما علت حضورمان را به اين نمايندگان اعلام کرديم و نامه های خود را نيز به ايشان تحويل داديم. فروزانفر افزود دو نفر از افراد مادران صلح همچنين با نمايندگان مشهد ديدار کرده اند و نامه ی خود را به وی داده اند.

نسرين فرهومند از گروه تلاش گران سلامت اشاره کرد که با يک گروه ۵ نفره به ديدار ۱۷ نفر از نمايندگان رفته اند و با نمايندگان شمال قرار بود ديدار کنيم اما در اتاق هر نماينده ای که باز بود را زديم و دليل حضورمان در مجلس را با آنها در ميان گذاشتيم. اعضای شرکت کننده از مادران صلح در اين گروه اظهار داشتند که صبح امروز در مجلس حضور خواهند يافت و نامه و مستندات ديگری که در اين رابطه موجود است را برای نمايندگان خواهيم برد و به اين موضوع اشاره کردند که نمايندگان ديگری هم هستند که با اين لايحه مخالف هستند و از ايشان خواسته شده در مراجعه ی آتی خود به ديدار اين نمايندگان از جمله نماينده کرج و تعدادی از نمايندگان تهران اشاره کردند.

در ديداری ديگر گروهی از حقوقدانان شامل زهره ارزنی، اشرف گرامی زادگان، گيتی پورفاضل، شهين دخت مولاوردی و مريم کيان ارثی با نصيری، نماينده زنجان و حسينی نماينده خوی گفتگو کردند. زهره ارزنی وکيل دادگستری در اين رابطه گفت: "با آقای حسينی نماينده خوی صحبت کرديم و ضمن ارائه نامه ی خود و اشاره به ابهامات بسيار زياد و اشکالات فراوان اين لايحه از وی خواستيم برای مسکوت ماندن لايحه تلاش کند. زهره ارزنی اضافه کرد مسکوت ماندن يک لايحه به اين ترتيب است که نمايندگان با توجه به ايرادات لايحه می گويند که اين لايحه جوابگو نيست و به مدت زمان مشخصی که اعلام می شود برای بررسی های بيشتر به کميسيون مربوطه و يا مرکز پژوهش ها ارجاع می شود که اشکالات آن را بررسی کنند. با توجه به اين که خارج کردن اين لايحه از دستور کار مجلس برای هميشه چندان عملی نيست مسکوت گذاشتن اين لايحه می تواند فرصتی باشد که در بررسی های کارشناسی اشکالات عمده ی اين لايحه برطرف شود . برای مسکوت گذاشتن يک لايحه نصف بعلاوه يک نفر از نمايندگان بايد با ارائه دلايل خود و با تعيين مدت مشخصی درخواست مسکوت گذاشتن لايحه را مطرح کنند. "

گيتی پورفاضل نيز ديدار خود با نصيری نماينده زنجان و عضو فراکسيون اقليت مجلس را موثر و مثبت قلمداد کرده و گفت ما نقطه نظراتمان را برای ايشان توضيح داديم و ايشان نيز يادداشت کردند و قرار شد در ديدار ديگری هم نقطه نظرات خود و هم ايراداتی را که به لايحه وارد می دانيم، به صورت مکتوب به ايشان ارائه کنيم . پور فاضل همچنين گفت:" بهتر است با نمايندگان اصولگرا که قرار است در موافقت با لايحه در مجلس صحبت کنند، بيشتر وارد مذاکره شويم. ما قرارگذاشتيم از فردا به ديدار های خود در قالب گروه های دو يا سه نفره با نمايندگان اصولگرای مجلس ادامه دهيم.» نماينده زنجان در اين ديداربا ابراز مخالفت با لايحه به اين حقوقدانان قول داد تمامی اقداماتی را که در اين جهت ممکن است، انجام دهد.

اشرف گرامی زادگان به ديدار خود با نصری نماينده زنجان اشاره کرد و گفت: "به اين نماينده پيشنهاد کرديم که مسکوت بگذارند و راه رابرای کار کارشناسی رو ی لايحه باز بگذارند. نمايندگان زن و زنان دولت مانند مرکز امور زنان و خانواده و ساير دولتی هاروی اين لايحه هيچ کار کارشناسی انجام نداده اند اما ما به اين نماينده اعلام کرديم که کارشناسان حقوقی و فعالان زن آمادگی کامل دارند به صورت داوطلبانه در اين کار همراهی کنند. "

هم زمان، فخر السادات محتشمی پور، فريده ماشينی با تعدادی از اعضای هيات رييسه مجلس ديدار کردند. غفوری فرد ، ناطق و طلايی از اعضای هیأت رئيسه ی مجلس نيز در اين ديدار اظهار کردند به دليل تبعاتی که لايحه دارد تلاش می کنيم که اين لايحه مورد کارشناسی های بيشتر قرار گيرد.

در همين رابطه فريده ماشينی اظهار داشت: "در مورد جزئيات لايحه با اعضای هیأت رئيسه مجلس صحبت کرديم و آقای طلايی گفتند که من در جريان اشکالات و نيز نقدهای وارد شده به لايحه هستم و تلاش خود را برای توجه دادن ساير نمايندگان به اين نقد ها خواهم کرد." ماشينی همچنين به صحبت های غفوری اشاره کرد که گفته بود حضور شما زمانی می تواند موثر باشد که شما کار کارشناسی کرده باشيد و ما هم گزارش کارهای کارشناسی را که روی لايحه انجام داده ايم، به ايشان ارائه کرديم. "

احمد ناطق نوری و حسن غفوری فرد با شنيدن انتقادهای آنان از لايحه حمايت از خانواده از تصميم زنان برای ديدار با نمايندگان مجلس استقبال کردند و پيشنهاد ادامه ديدارها با ديگر نمايندگان مجلس را مطرح کردند.

موسی قربانی از اعضای هیأت رييسه مجلس و عضو کميسيون قضايی نماينده ی ديگری بود که در ديدار با لاله صديق، شادی صدر، نسرين افضلی، مريم مجد و دو تن از اعضای هياتهای مذهبی زنان خبر داد که با نظر رئيس مجلس و موافقت هيات رئيسه قرار شده لايحه مذکور به کميسيون قضائی برگردانده شده و فعلا از دستور کار جلسه علنی خارج شود. وی همچنين تاکيد کرد که ماده ۲۵ (ماليات بر مهريه) قطعا از دستور کار خارج خواهد شد.

در ادامه ی اين ديدارها شهلا شرکت به همراه مريم قنبری و عارفه الياسی با نمايندگان ماهشهر، لنگرود، رشت، بندرلنگه و مرودشت ديدار کردند. آنها نامه اين گروه از وکلا را که حاوی ۱۵ پيشنهاد اصلاحی در مورد لايحه حمايت خانواده بود در دست داشتند و دلايل خود را برای مخالفت با کليات لايحه اعلام کرده و گفتند مشکل ما تنها ماده ۲۳ لايحه نيست و اين لايحه حتا به لحاظ شکلی هم ايراد دارد.

فعالان زنان در ديدار با نمايندگان مجلس نامه های اعتراضی خود را به تعداد زيادی از نمايندگان تحويل داده و در قالب گروه های چند نفره نسبت نگرانی های جدی خود از تبعات تصويب چنين لايحه ای را با نمايندگان در ميان گذاشتند. در حالی که بسياری از نمايندگان مجلس از اين ديدارها استقبال کردند تعدادی از نمايندگان طيف اصولگرای مجلس از جمله زنان، حاضر به ديدار با فعالان زن نشده و اين ملاقات را موکول به هماهنگی های بيشتر کردند و به همين منظور گروه های ديگری از زنان در حال برنامه ريزی برای ملاقات با نمايندگان اصولگرای مجلس در روزهای آينده هستند. گفتنی است در ديدار ديروز با نمايندگان مجلس ژيلا بنی يعقوب، خديجه مقدم، آسيه امينی، منصوره شجاعی، مينو مرتاضی، شادی صدر، محبوبه عباسقلی زاده، خانم گوارايی، گوهر شميرانی از جمله حاضرين در اين ملاقات ها بودند.

Copyright: gooya.com 2016