سه شنبه 26 شهریور 1387

سخنگوی دولت: مراقب نفوذ و بازگشت انديشه‌های سکولار باشيم، هنوز عده‌ای هستند که با غربی‌ها فالوده می‌خورند، ايسنا

سخنگوی دولت با اشاره به نگاه گفتمانی دولت نهم گفت: به نظر من موضع مبانی اين دولت و گفتمان اين دولت از همه‌ موارد حساس‌تر و جدی‌تر است و بايد روی اين مساله متمرکز شد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) غلامحسين الهام طی سخنانی در همايش تبيين اقدامات و سياست‌های کلی دولت نهم در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سياسی ادامه داد: در صحبت‌های اخير مقام معظم رهبری به‌ خصوص در ديداری با اعضای دولت نهم، اعضای معزز خبرگان رهبری و هم‌چنين مسوولان نظام، نسبت به گفتمان انقلاب تاکيد زيادی داشتند و در واقع ما بايد خودمان را با اين مبانی که مقام معظم رهبری تبيين کردند و بر آن تاکيد ويژه‌ای داشتند، محک بزنيم.

وی با اشاره به تاييدات مقام معظم رهبری در ارتباط با مبانی گفتمانی دولت اظهار کرد: ما رهبری را ملاک مشروعيت خود و نظام می‌دانيم و در واقع نگاه ما بايد اين باشد که آن‌چه که ايشان فرمودند در واقع مطالبه ايشان از دولت و ملت است و در واقع دولت بايد اين‌چنين باشد.

وی در عين حال گفت: ما نبايد از تاييداتی که ايشان فرمودند دچار غرور شويم و از مبانی که ايشان بر آن تاکيد داشتند، غفلت کنيم و چشم‌مان را بر روی ضعف‌ها ببنديم. اين خطرناک‌ترين پديده است.

سخنگوی دولت با بيان اين‌که " محور حرکت ما بايد توجه به مطالبات رهبری يعنی در واقع احيای گفتمان امام (ره) باشد" ادامه داد: افتخار دولت اين است که اين گفتمان را بازسازی و احيا کرده است.

سخنگوی دولت افزود: اين گفتمان در زمانی احيا شد که عده‌ای می‌خواستند آن را متروک جلوه دهند و در واقع آن را متروک می‌خواندند و عده‌ای نيز دنبال اين بودند که بگويند دوره‌ اين تفکر گذشته و به بايگانی تاريخ رفته است. ولی شما ديديد در اوج تخريب‌هايی که صورت می‌گرفت دولتی برانگيخته شد که با همت ملت و اراده ملت با جهت‌گيری درست، خط بطلانی بر اين تفکرات کشيد. خط بطلانی که می‌گفت دوره امام(ره) گذشته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با اشاره به بيانات مقام معظم رهبری مبنی بر اين‌که " در دهه‌ اول انقلاب و دهه‌ سوم انقلاب توجه جدی‌تری به مبانی انقلاب و گفتمان امام(ره) شده است" گفت: ايشان فرمودند که در مقطعی داشت تفکرات سکولاريستی در حوزه فکری کارگزاران حکومت نفوذ می‌کرد و اين در واقع يعنی خطر استحاله شدن نظام و از بين رفتن نظام از درون که جلوی آن گرفته شد.

وی با بيان اين‌که " نظام انقلابی ما بر مبنای دين، اسلام و قرآن شکل گرفته و به همين دليل مورد حمايت ميليونی مردم قرار گرفته است" گفت: جوانان ما به خاطر اين انديشه‌ها در عرصه‌ دفاع مقدس در برابر دشمن قرار گرفتند و جان خود را اهدا کردند. اين جوانان برای چه رفتند؟ آيا اين‌ها برای تفکرات سکولاريستی جان دادند يا به خاطر قرآن و اسلام و انديشه‌های امام(ره)؟

الهام با بيان اين‌که " دولت، قوه‌ مقننه و ديگر سطوح عالی تصميم‌گيری بايد توجه جدی به گفتمان انقلاب و مطالبه‌ مقام معظم رهبری در اين ارتباط داشته باشند" گفت: ما بايد مراقب نفوذ و بازگشت اين انديشه‌های سکولاريستی باشيم و به خطر بازگشت اين انديشه‌ها توجه کنيم و در اين ارتباط دولت، قوه مقننه و قضاييه و مديران نقش موثری دارند.

وی با بيان اين‌که " مشروعيت ما به اسلام است" ادامه داد: اگر کسی در عمق باور خود اين مساله را قبول ندارد و در سمتی قرار گرفته، بايد بداند که غاصب است. اگر در هر سطح از سطوح اجرايی کشور باشد و اين باور را نداشته باشد، بايد گفت غاصب است و هر تصرف او غاصبانه است.

وی گفت: بعضی‌ها می‌گويند فلانی و فلانی ايدئولوگ دولت نهم هستند؛ در صورتی که ايدئولوگ دولت نهم امام (ره) است و ايدئولوژی آن انقلاب اسلامی و انديشه‌های امام و رهبری است. اين دولت متعلق به افراد و اشخاص نيست.

سخنگوی دولت با بيان اين‌که " تمام عزم دولت نهم بر اين بوده که در راستای انديشه‌های امام و رهبری و گفتمان انقلاب اسلامی حرکت کند" گفت: يک عده‌ای هستند که سعی می‌کنند بگويند خط رهبری يک جور است و خط دولت نهم يک جور ديگر، و اين‌ها همان کسانی هستند که يک زمانی می‌گفتند رييس‌جمهور دفتردار رهبری است و در واقع آن‌ها با اين‌گونه سخنان با ديدگاه خود می‌خواستند جايگاه رييس‌جمهور را به گونه‌ای تخطئه کنند و اين‌جوری حرف می‌زدند و همان افراد اکنون بحث شکاف بين رييس‌جمهور و رهبری را مطرح می‌کنند و می‌گويند که خط آن‌ها از هم جداست.

وی هم‌چنين با اشاره به اين‌که " در زمانی خطر غرب‌باوری در مجموعه بدنه دولت در حال نفوذ بود و اين امر متوقف شد" گفت: در آن مقطع عده‌ای بودند که خود را مقلد غرب می‌دانستند و اين خطرناک بود.

وی ادامه داد: اين غرب‌باوری به جايی رسيده بود که حتی عده‌ای در آستانه انتخابات صحبت از اين می‌کردند که بيگانگان بيايند و ناظر بر انتخابات اين کشور باشند.

وی گفت: البته هنوز عده‌ای هستند که با غربی‌ها فالوده می‌خورند و گزارشات درون نظام را دست بيگانه می‌گذارند و به اين امر افتخار می‌کنند. اين شرم را بايد به کجا برد؟ کسی که با بيگانه و دشمن به گونه‌ای گپ می‌زند که با خودی گپ نمی‌زند، به دنبال چيست؟

الهام هم‌چنين با اشاره به روحيه‌ استکبارستيزی دولت نهم و تاکيد مقام معظم رهبری بر اين مساله، گفت: من خود بارها شاهد بودم که ايرانيان خارج از کشور وقتی با ما روبه‌رو می‌شوند می‌گويند که ما به ايرانی بودن خود افتخار می‌کنيم. بر عزتی که در حال حاضر در عرصه‌جهانی داريم افتخار می‌کنيم و اين‌که می‌گويند شما به رفتار و سلوکتان در عرصه‌ سياست خارجی ادامه دهيد و اين موجب افتخار ملی برای ما شده است.

وی ادامه داد: چندی پيش در فرودگاه امام(ره) با خانمی مواجه شدم، آن خانم به من گفت که من اطلاعی از داخل ندارم، ولی شما در سياست خارجی، عزت را به ايرانی‌ها داديد و اين سياست خارجی را حفظ کنيد. ما احساس سربلندی می‌کنيم.

وی گفت: نفوذ اين تفکر يعنی استکبارستيزی و ايستادگی باعث ايجاد غرور ملی و سربلندی شده و اين تفکری است در برابر غرب‌باوری.

سخنگوی دولت گفت: اين امر فراتر از جامعه ايران، جامعه‌ جهانی را نيز در بر گرفته است. امام(ره) هميشه می‌فرمودند که جهان تشنه اسلام ناب است و اکنون ما اين تشنگی را مشاهده می‌کنيم.

وی هم‌چنين به شعار عدالت‌خواهی و به عملکرد دولت نهم در زمينه‌ عدالت اشاره کرد و گفت: اين شعارها مبانی اين دولت را تشکيل داده است و ما افتخار می‌کنيم که کارگزار چنين حکومتی هستيم و ما بايد اين مبانی و گفتمان را حفظ کنيم و اين جزو واجب‌ترين مسووليت‌هاست. ما متعلق به اين گفتمان هستيم.

وی به بحث خدمت به مردم و اهميت آن اشاره کرد و گفت: روح خدمت به مردم بايد در اعماق وجود ما باشد و اگر فکر کنيم حاکم بر مردم هستيم آن روز، روز سقوط ماست. ما نوکر مردم هستيم و اين تابلويی است که رييس‌جمهور نيز پيش روی ما گذاشت و ما بايد در راستای خدمت به مردم حرکت کنيم.

الهام خاطرنشان کرد: من رييس‌جمهور را می‌بينم که از هيچ چيزی به اندازه درهای بسته منزجر نيست. او می‌گويد درها را نبايد به روی مردم ببنديم و بايد به مردم خدمت کنيم و در واقع اين مردم هستند که در خدمت را به روی ما باز کردند و ما بايد به آن‌ها خدمت کنيم.

وی گفت: ما بايد فرهنگ خدمت را احيا و هرچه داريم عرضه کنيم. ما مکلف به تکليف هستيم و بايد اين تکليف را انجام دهيم.

وی با بيان اين‌که " از اول انقلاب، عده‌ای از ليبرال‌ها اسم سازش و تسليم را عقلانيت سياسی گذاشتند" گفت: ما معتقديم که برای اداره‌ امور تدبير بايد داشت و حکومت بدون تدبير نمی‌چرخد، ولی تدبير به معنای سازش و تسليم نيست. عده‌ای می‌گويند در کارهای اين دولت عقلانيت وجود ندارد. اگر عقلانيت آن‌ها تسليم و سازش است، اين دولت اين عقلانيت را قبول ندارد.

سخنگوی دولت گفت: معتقدم مردم زمان ما از مردم دولت امام علی(ع) بهتر هستند؛ چراکه مردم در دوران حضرت علی(ع) او را تنها گذاشتند ولی مردم ما اين کار را نکردند. ما بايد در برابر سختی‌ها بايستيم و تکليف خود را انجام دهيم و به مردم خدمت کنيم.

سخنگوی دولت گفت: از يک کارگزار تا يک دهدار و تا شخص رييس‌جمهور همه بايد در تعامل با مردم با شرح صدر مواجه شوند و با انصاف کار کنند.

به گزارش ايسنا الهام خاطرنشان کرد: راجع به کارکردهای دولت در اين چند وقت گزارشات متنوعی در اختيار قرار گرفته است؛ هم در گزارشی که رييس‌ محترم جمهور در محضر مقام معظم رهبری ارائه دادند و هم مصاحبه‌هايی که در ايام هفته دولت قبل و بعد از آن ارائه دادند، اعلام اين گزارشات مورد توجه قرار گرفته است. با اين حال هجمه بسيار وسيعی از نقدها، هجمه‌ها و مخالفت‌ها نيز وجود داشت، چنانچه مخالفين و منتقدين دولت به حد کافی از خجالت دولت درآمده و از چيزی فروگذار نکرده‌ا‌ند.

وی با بيان اين‌که " بحمدالله فضا در حال حاضر فضای آزادی است و در نتيجه مسائل مختلف قابل ارزش‌گذاری و داوری است" اظهار کرد: اگر اين گزارش‌ها به طور درست مورد توجه قرار گيرد، افکار عمومی ظرفيت داوری و ارزيابی خواهند داشت.

وی در ادامه نقش رسانه ملی در اين راستا را مورد توجه قرار داد و تصريح کرد: من با رسانه‌های عمومی در اين زمينه کار ندارم؛ چراکه رسانه‌های عمومی غير از صداوسيما رسانه‌هايی هستند که بر اساس مبانی مختلفی که دارند کارکردهای حزبی، گروهی و گفتمانی دارند و آن‌چه که از اين رسانه‌ها مورد انتظار است، فقط انتقال صادقانه اطلاعات است و بيشتر از اين از اين‌گونه رسانه‌ها انتظاری نيست.

سخنگوی دولت صدق در انتقال موضوعات را لازمه قوام و همزيستی ملی در هر جامعه‌ای دانست و گفت: ممکن است کسانی رويکرد دولت را در مسائل مختلف اقتصادی همچون توزيع سهام عدالت، بنگاه‌های زودبازده يا مسائلی چون سفرهای استانی، بحث هسته‌يی را قبول نداشته باشند. البته اين اشکالی ندارد، منتهی نبايد واقعيت‌ها را ناديده گرفت و يا آن‌ها را تحريف و يا تبديل کرد و بر آن اساس به ارزيابی مسائل پرداخت.

الهام گفت: اگرچه افراد در هنگام نقادی مبانی خودشان را پيش رو قرار می‌دهند و اين اصلا اشکالی ندارد، جامعه ما ظرفيت نقادی را به طور قوی دارد و آن را هم می‌پذيرد اما نکته‌ای که شهيد مطهری در خصوص مبانی فکری می‌فرمودند را بايد مورد توجه قرار داد مساله مورد توجه ايشان اين بود که عيب ندارد اگر حتی در دانشکده الهيات يک مارکسيست فلسفه مارک را تبيين کند. اشکالی هم ندارد که فردی مبانی اسلامی را تبيين کند اما اگر به نام اسلام صحبت از مارکسيست شود يا به نام نظام اسلامی،‌ نظام سرمايه‌داری را تبيين کنيم اين خطرناک‌ترين اتفاقی است که در جامعه پيش می‌آيد.

وی افزود: ما بايد صادق باشيم و در عين صداقت، صراحت داشته باشيم؛ چراکه اين امر موجب پيشرفت است و اين همان موضوعی است که از آن به عنوان آزادی نقد و بيان حمايت می‌کنيم و اين را از برکات انقلاب اسلامی می‌دانيم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل جايی است که اين مرزها به التقاط يا به نفاق کشيده شود که اين بايد اصلاح شود. ما بايد به سمت شفافيت رويم؛ چراکه با شفافيت تحمل‌مان بالا می‌رود و بر اين مبنا می‌توانيم تحمل نقادی را از افزايش دهيم.

سخنگوی دولت تصريح کرد: اين نعمت بزرگی است که در يک جامعه دولت کارکرد خودش را در محک معيارهای مشترک به داوری ديگران ببيند و از نگاه افکار عمومی و ارزيابی عملکرد خود بپردازد از اين موضوع هم بايد استقبال کرد.

وی رسانه ملی را کارگزار گفتمان و تفکر نظام دانست و افزود: رسانه‌ ملی بايد افکار عمومی را در جهت گفتمان نظام و انقلاب مديريت کند و اگر ضعفی وجود داشته باشد در ابتدای امر می‌تواند متوجه اين نهاد باشد.

وی افزود: ما از احزاب هم به يک گونه انتظار نقادی دولت را داريم. رقيب را بايد تحمل و با او با انصاف و مروت رفتار کنيم به خصوص کسی که در حاکميت قرار دارد، بيش از ديگران بايد سينه‌ای گشاده داشته باشد؛ چراکه شرح صدر لازمه موفقيت در کار است.

سخنگوی دولت با بيان اين‌که " هرگاه به فضای انتخابات نزديک می‌شويم اين مرزها را تندتر و حادتر می‌بينيم" گفت: اين آفتی است که در منظر مبانی ارزشی بايد حل شود، ولی نسبت به اين دولت بايد بگويم پرونده‌ رقابت‌ها هرگز بسته نشد و فضای اطلاع‌رسانی ما تحت تاثير شتاب باز رقابت‌های سياسی است. هم‌اکنون نيز اين موضوع حادتر شده است.

الهام تاکيد کرد: همه ما بايد از خدای بزرگ بخواهيم که به ما ضمن دادن شرح صدر، انصاف در ارتباط و تعامل با يکديگر را نيز عطا بفرمايد.

Copyright: gooya.com 2016